اقدامات قبل از عمل جراحی زیبایی بینی

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

اقدامات قبل از عمل جراحی زیبایی بینی

فهرست مطالب

جراحی بينی يک فرآيند جدی و پيچيده است كه نياز به آگاهی و آمادگی كافی دارد. قبل از تصميم گيری برای انجام جراحی بينی، بايد با پزشك خود مشورت كنيد و در مورد انتظارات، هزينه‌ها، روش‌ها، خطرات و نتايج عمل صحبت كنيد.
همچنین، بايد از دستورالعمل های پزشک خود در مورد مراقبت‌های قبل و بعد از عمل پيروى كرده تا از عوارض نامطلوب جلوگيرى كنید و هر چه سریع‌تر بهبودی خود را باز یابید.

رژیم غذایی مناسب:

قبل از جراحی بینی، شما باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید و از مصرف غذاهای چرب، سنگین، تند، شور یا ترش خودداری کنید. همچنین باید مصرف الکل، قهوه، چای، نوشابه و سایر نوشیدنی‌های محرک را به صورت کامل قطع کرده و آن‌ها را استفاده نکنید.
اگر قصد جراحی دارید باید بدانید لازم است، حدود 8 تا 12 لیوان در روز آب بنوشید و از مصرف آب لیمو، آب پرتقال و سایر آب میوه‌های ترش پرهیز کنید. بهتر است حدود 6 تا 8 ساعت قبل از عمل هیچ چیز نخورید و ننوشید.
رژیم غذایی مناسب به تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و خونریزی، جلوگیری از تهوع و استفراغ و افزایش سرعت بهبود شما کمک می‌کند.

داروها و مکمل ها:

قبل از جراحی بینی، شما باید با پزشک خود در مورد داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید صحبت کنید و در صورت لزوم مصرف آن‌ها را قطع کرده و یا داروی مورد نظر را تغییر دهید.
بهتر است بدانید باید از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، وارفارین، هپارین، اسید اکسالیک، جینسینگ، زعفران و غیره خودداری کنید. شما همچنین باید از مصرف داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و دیکلوفناک پرهیز داشته باشید.
به طور کلی مصرف دارو در این دوران مضر است که این موارد حتی شامل داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب، ضد تشنج، ضد حساسیت و... نیز خواهد شد. مصرف داروها و مکمل‌ها ممکن است با عمل جراحی تداخل داشته باشند و خطر عوارض آن را افزایش دهند.

فعاليت‌های فيزيكى:

قبل از جراحى بينى، شما بايد فعاليت‌های فيزيكى منظم و سالمى داشته باشيد و از فعاليت‌های سخت و خسته كننده خوددارى كنيد.
بهتر است حدود 30 دقيقه در روز حركات كششى، استراحتى، تنفسى و غيره انجام داده و از ورزش‌های سنگين، تماسى، ضربه‌اى و... خوددارى كنيد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که حدود 24 ساعت قبل از عمل هيچ فعاليت فيزيكى نداشته و استراحت كافى به جسم و روانتان بدهید.
فعاليت‌های فيزيكى مناسب به افزايش سلامت قلب و ريه، كاهش استرس و اضطراب، تقويت عضلات و مفاصل و بهبود گردش خون کمک خواهد کرد.

مصرف دخانیات و الکل:

دو هفته پیش از انجام جراحی بینی لازم است مصرف سیگار و هر گونه دخانیات را به صورت کامل قطع کرده و از نوشیدنی‌های الکلی نیز بپرهیزید.
مصرف این موارد می‌تواند مشکلات فروانی از جمله کاهش رطوبت پوست، افزایش خونریزی، تنگ شدن رگ‌های خونی و دیگر موارد خطر آفرین دیگری خواهد بود.
لازم است پیش از عمل جراحی یک تغذیه سالم داشته و به خوبی آن‌ را رعایت کنید. پرهیز از مصرف دخانیات و الکل می‌تواند تاثیرات مثبتی بر راحتی شما و بهتر شدن روند عمل جراحی داشته باشد.

آزمایش‌های لازم پیش از عمل جراحی بینی

جراحی بینی یک عمل زیبایی است که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند تا شکل و عملکرد بینی خود را بهبود بخشند. اما قبل از اینکه به جراح بینی مراجعه کنید و تاریخ عمل خود را مشخص کنید، باید چند آزمایش ضروری را انجام دهید تا مطمئن شوید که سلامت و آمادگی خود را دارید.
این آزمایش‌ها به پزشک کمک می‌کنند تا نوع و روش مناسب جراحی را برای شما انتخاب کند و همچنین خطرات و عوارض نامطلوب را به حداقل برساند .
آزمایش‌های قبل از جراحی بینی عبارتند از:

  • آزمایش‌های فیزیکی: در این آزمایش‌ها، پزشک با دیدن و لمس بینی شما، می‌تواند وضعیت استخوان، غضروف، پوست، عضلات، سوراخ‌های بینی و عملکرد تنفس شما را مورد سنجش قرار دهد. همچنین، پزشک با نگاه کردن به صورت شما و بررسی آن، می‌تواند تغییرات مورد نظر شما را با توجه به تناسب و هارمونی صورت شما اصلاح یا تأیید کند .
  • تصویربرداری: در این آزمایش‌ها، پزشک با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته، مثل عکس ۳ بعدی، سی تی اسکن یا توموگراف رایانه‌ای، می‌تواند ساختار دقیق بینی و نحوه تغييراتی كه قصد دارد در جراحی بينی به‌وجود آورده را بيان و نقطه شروع و پایان جراحی را اعلام کند. همچنین، پزشک می‌تواند با استفاده از نرم افزار‌های خاص، شبیه‌سازی تغییرات بینی را به فرد نشان داده و نظر فرد را دريافت کرده باشد.
  • آزمایش خون: در این آزمایش‌ها، پزشک با گرفتن نمونه خون از شما، می‌تواند سطح گلوکز خون (قند خون)، هموگلوبین (برای تشخیص کم خونی)، PT و PTT (برای جلوگیری از خونریزی یا لخته شدن نامناسب خون)، هپاتیت و HIV (برای جلوگیری از انتقال عفونت) را بررسی کند. این آزمایش‌ها به پزشک کمک می‌کنند تا مشکلات احتمالی را پیش‌بینی و پیشگیری کند .
  • آزمایش ادرار: در این آزمایش‌ها، پزشک با گرفتن نمونه ادرار از شما، می‌تواند عفونت‌های ادراری، دیابت، کلسترول بالا و سایر مشکلات مربوط به کلیه و مجاری ادراری را تشخیص دهد. این آزمایش به پزشک کمک می‌کند تا بتواند در صورت نیاز، دارو یا درمان مناسب را برای شما تجویز کند .
  • تست بارداری: در این آزمایش‌ها، پزشک با گرفتن نمونه خون یا ادرار از زنان، می‌تواند حاملگی را تأیید یا رد کند. جراحی بینی در زمان بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و ممکن است خطرات جدی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. در صورت حاملگی، بهتر است حتما از انجام جراحی بینی بپرهیزد.

خوراکی‌ها و ویتامین‌های مفید قبل از عمل جراحی بینی

داشتن یک تغذیه مناسب و استفاده از خوراکی‌های مفید قبل از عمل جراحی بینی یک نکته بسیار مهم و کلیدی است. در واقع مصرف مواد غذایی مفید در این دوره می‌تواند در افزایش سرعت روند بهبودی شما و افزایش موفقیت جراحی نقش مهمی داشته باشد.
اگر شما نیز نمی‌دانید قبل از عمل بینی مصرف چه خوراکی‌های مفید است، با ما بمانید تا به شرح این موارد و معرفی این خوراکی‌های و مواد مورد نیاز بدن بپردازیم.
آب
آب به حفظ هیدراتاسيون بدن، کاهش التهاب و تورم، بهبود گردش خون و دفع سموم کمک می‌کند. بهتر است شما حداقل روزانه ۲ لیتر آب بنوشید و ۶ تا ۸ ساعت قبل از عمل هیچ چیز نخورید و ننوشید.

پروتئین
پروتئین ماده‌ مغذی اساسی برای ایجاد سلول‌های خونی جدید و کلاژن است. کلاژن برای پوست، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، استخوان‌ها و تمام بخش‌هایی که بعد از جراحی بینی نیاز به بهبودی دارند، لازم است.
مصرف پروتئین برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی، بسیار حیاتی است. شما باید روزانه حدود ۱ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مصرف کنید. غذا‌هایی مانند ماهی، تخم‌مرغ، مرغ، بوقلمون، گوشت گاو، ماست کم چرب، آجیل و انواع لوبیا همه منابع خوبی برای پروتئین هستند.

ويتامين  C
ويتامين C يكی از قوی‌ترين آنتی اكسيدان‌ها است كه به تقويت سيستم ايمنی، كلاژن سازی، تسريع درمان زخم‌ها و كاهش التهاب و تورم كمک می‌كند. شما بايد روزانه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ ميلی‌گرم ويتامين  C مصرف كنيد. میوه‌هایی مانند آناناس، پرتقال، ليمو ترش، كيوى، سبزیجاتی مانند فلفل قرمز و سبز، كلم بروكلى، کلم سفید، کلم بنفش و ... همگى منابع عالى برای ويتامين C به حساب می‌آیند.

کلسیم

کلسیم یکی از عناصر مهم برای سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها، عضلات و اعصاب است. کلسیم به تقویت استخوان‌های بینی، کاهش خطر شکستگی یا تغییر شکل آن‌ها و بهبود عملکرد عضلات صورت کمک می‌کند. شما باید روزانه حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنید. غذا‌هایی همچون شیر، پنیر، ماست، بادام، سویا و کلم بروکلی همگی منابع خوبی از کلسیم هستند.

آهن

آهن یکی از عناصر ضروری برای تولید هموگلوبین است که حامل اکسیژن در خون است. آهن به بهبود گردش خون، تأمین اکسیژن و رساندن آن به بافت‌های زخم شده و کاهش خطر خونریزی یا کبودی کمک می‌کند. شما باید روزانه حدود ۱۸ تا ۲۷ میلی‌گرم آهن مصرف کنید. غذا‌هایی همچون گوشت قرمز، جگر، لپه، اسفناج، خشکبار و کشمش همگی منابع خوبی از آهن هستند.

ويتامين  A

ويتامين A يكى از ويتامين‌های محلول در چربى است كه به حفظ سلامت پوست، مخاط، بافت‌های نرم و سيستم ايمنى كمک مى‌كند. ويتامين A در تقويت بافت‌های زخم شده، كاهش خطر عفونت و التهاب و كاهش تورم نقش بسیاری را ایفا می‌کند.
شما بايد روزانه حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ ميلى گرم ويتامين A مصرف كنيد. غذا‌هایى مانند كبد مرغ، تخم مرغ، شير، پنير، هويج، كدو حلوائى، كالباس و بادام همگى منابع خوبى براى ويتامين A هستند.

ويتامين B

ويتامين B يك گروه از ويتامين‌های محلول در آب است كه به سلامت سيستم عصبى، سلول‌های خونى، پوست و مخاط كمک مى‌كند.
مصرف ويتامين B در تقويت سيستم ايمنى، توليد اكسيژن در خون، ترميم بافت‌های زخم شده و كاهش استرس و اضطراب نقش مهمی داشته و شما بايد روزانه حدود ۱.۵ تا ۲.۵ ميلى گرم ويتامين B مصرف كنيد.
غذا‌هایى مانند گوشت، ماهى، مرغ، تخم مرغ، لبنيات، غلات كامل، نخود، بادام زمينى همگى منابع خوبى براى ويتامين B هستند.

ويتامين K

ويتامين K يكى از ويتامين‌های محلول در چربى است كه به افزايش ‌انعقاد پذيرى خون ، كاهش خونريزى و كبودى، تقويت استخوان‌ها و پيشگيرى از پوكى استخوان كمک مى‌كند.
ويتامين K به تسريع درمان زخم‌ها، كاهش خطر عفونت و التهاب و كاهش تورم كمک کرده و برای شما لازم است که روزانه حدود ۹۰ تا ۱۲۰ ميلى گرم ويتامين K مصرف كنيد. غذا‌هایى مانند کلم بروکلی، کلم کرفسی، کلم سبز، اسفناج، سبزیجات سبز رنگ، روغن سویا، روغن زیتون همگی منابع خوبی از ویتامین K هستند.
اکنون که به موارد مهم و بسیاری درباره‌ی مراقبت‌های پیش از عمل جراحی بینی پرداختیم بد نیست از اهمیت پاکیزگی و بهداشت قبل از عمل نیز صحبت کنیم. رعایت این مورد اهیمتی فراوانی داشته و ممکن است سبب جلوگیری از بروز مشکل در طی عمل باشد.

نکات مهم پیش از جراحی

1: بهتر است یک شب پیش از عمل جراحی دوش گرفته و به خوبی خود را بشویید، چون پس از پایان عمل جراحی تا چند روز نمی‌توانید حمام کنید و پانسمان شما به هیچ عنوان نباید خیس شود. این کار سبب ایجاد احساس آرامش، پاکیزیگی خواهد بود. 
2: بهتر است قسمت بینی خود را در پیش از جراحی چندین بار با آب و صابون به خوبی شسته و تمیز کنید، این کار می‌تواند به از بین بردن هر گونه چربی اضافه و آلودگی‌های بینی شما کمک فراوانی کند.
3: پیش از عمل جراحی باید بسیار دقت باشید که از هیچ گونه مواد آرایشی، لوسیون و کرم استفاده نکنید. وجود این مواد بر روی پوست می‌تواند باعث ایجاد التهاب و عفونت باشد بهتر است هر گونه آثار آن را به خوبی پاک کرده و از استفاده مجدد آن‌ها بپرهیزید. 
4: پوشیدن یک دست لباس گشاد، خنک و راحت نیز از مواردی است که باید حتما رعایت کنید. این کار به شما کمک می‌کند در طی عمل احساس ناراحتی نداشته و پس از آن بتوانید به راحتی لباس را تعویض کنید.
5: حتما دقت کنید پیش از عمل جراحی بینی، لاک ناخن‌های خود را به خوبی پاک کنید. در صورت داشتن لاک ممکن است کار پزشک خود را در برسی رنگ ناخن‌های شما برای تعیین سطح اکسیژن خون سخت‌تر کنید. اگر از ناخن‌های کاشت استفاده می‌کنید حتما پیش از انجام جراحی نسبت به حذف‌ آن‌ها اقدام کنید.
6: در روز عمل جراحی بهتر است هیچ گونه زیورآلاتی با خود همراه نداشته باشید. مواردی همچون گوشواره، زنجیر، دستبند، ساعت و... را پیش از عمل استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث ایجاد عفونت و اختلال در روند عمل باشد.

اقدامات مهم قبل از عمل جراحی

بدون شک بیشتر ما همین که رنگ بیمارستان را می‌بینیم و بوی آن را حس می‌کنیم، ترس و استرس تمام وجودمان را فرا می‌گیرد. نه تنها در عمل بینی بلکه در هر عمل دیگری نیز حفظ آرامش و خونسری می تواند تاثیرات مثبت بسیاری بر روند جراحی داشته باشد.
اما چه اقداماتی را قبل از عمل جراحی انجام دهیم تا با آرامش و بدون استرس یک عمل جراحی موفق داشته باشیم؟ با ما همراه باشید تا هر آنچه باید در این مورد بدانید را به شما بگوییم.

1: تماس با پزشک
قبل از جراحی بینی، شما باید با پزشک خود در ارتباط باشید و سوالات و نگرانی‌های خود را با او در میان بگذارید. بهتر است پیش از تصمیم قطعی، از پزشک خود در مورد روش جراحی و بیهوشی، مدت زمان عمل، هزینه نهایی، نتیجه و خطرات جراحی بینی بپرسید.
همچنین بهتر است از پزشک خود در مورد دستورالعمل‌های قبل و بعد از عمل، مواد قابل حساسیت، آزمایش‌های لازم، تاریخ و زمان عمل و سایر جزئیات مهم پرسیده و اطلاع داشته باشید. تماس با پزشک به افزایش اطلاعات، کاهش استرس و اضطراب، تثبیت انتظارات و افزایش رضایت شما کمک خواهد کرد.
2: مراجعه به بیمارستان
قبل از جراحی بینی، باید به بیمارستان مراجعه کنید و آماده عمل شوید. شما باید چند ساعت قبل از عمل به بیمارستان رفته و هویت خود را ثبت کنید.
بهتر است لباس های راحت و گشاد بپوشید و هیچ گونه مواد آرایش استفاده نکنید. قبل از رفتن به بیمارستان همه داروها، مکمل‌ها، لوازم شخصی و سندهای خود را به همراه داشته باشید.
در نهایت با پرستار یا دکتر صحبت کنید و در صورت نیاز آزمایش‌های لازم را انجام دهید. مراجعه به بیمارستان و آمادگی بیشتر به عمل جراحی شما کمک می‌کند.
3: تقويت روحیه
قبل از جراحى بينى، بهتر است روحیه خود را تقويت كنيد و احساس خوبى داشته و به تصمیم خود اعتماد داشته باشيد. در این مورد می‌توانید بايد به مزایای جراحى بينى فكر كنيد و از تمکز بر نکات منفی آن چشم بپوشانید.
با خانواده، دوستان يا روانشناس خود صحبت كنيد و حس خود را با آن‌ها به اشتراک بگذاريد. چند ساعت پیش از عمل می‌توانید فعاليت‌هایى را انجام دهيد كه شما را شاد و آرام كنند، مانند گوش دادن به موسيقى، خواندن كتاب، تماشاى فيلم و... .
تقويت روحیه به افزايش اعتماد به نفس، كاهش ترس و نگرانى، تعيين انتظارات واقع بينانه و افزايش رضايت شما كمک می‌کند.
4: داشتن همراه 
بهتر است در طی انجام عمل جراحی بینی و پیش از رفتن به بیمارستان یک همراه با خود داشته باشید. پیش از انجام عمل جراحی تمام کمک‌های مورد نیاز خود ار به وی اطلاع دهید، همراه شما می‌تواند در گرفتن نسخه و دارو‌های مورد نیاز به شما کمک کند. در نظر داشته باشید که همچنینوجود همراه بسیار مهم است، چون پس از به هوش آمدن تا چندین روز نیاز به مراقبت دارید وجود یک همراه می‌تواند به شما قوت قلب و احساس اطمینان بدهد.

کلام آخر
در نهایت ما از آنچه باید در مورد مراقبت‌های قبل و بعد از عمل بدانید را کامل بیان کردیم. برای داشتن یک جراحی موفق، عوامل بسیاری اهمیت دارند که در این مقاله سعی داشتیم بیشتر آن‌ها را به شما معرفی کنیم. شما برای داشتن یک عمل خوب بهتر است در ابتدا یک برنامه تغذیه صحیح برای خود تهیه کرده و به صورت روزانه ورزش‌های کششی را انجام دهید. حتما پیش از شروع عمل با پزشک خود مشورت داشته و او را از داروها و یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید آگاه سازید، تا هیچ مشکل جدی در حین عمل برای شما رخ ندهد. پیش از عمل آزمایشات لازم را انجام دهید و از حفظ آرامش غافل نشوید. امیدوارم این مطالب برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.

مطالب مرتبط


نظرات

نظرات ارسالی (7)

رضا

ای کاش زودتر با این کارها اشنا می‌شدم تا عمل زیبایی بهتری داشتم

محمد

میزان تاثیرگذاری این کارها چقدره؟

مرضیه

هیچ وقت فکر نمیکردم قبل از عمل زیبایی بینی باید این کارا رو انجام بدم

شیدا

ممنون بابت سایت خوبتون

نگار

دکتری که پیشش رفته بودم هم اینارو بهم گفته بود

حامد

چرا دکتری که پیشش رفته بودم اینا رو بهم نگفت؟

سجاد

فک نمیکردم که اقدامات قبل از عمل بینی انقدر تاثیر گذاره