تزریق ژل و بوتاکس بعد از عمل بینی

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

تزریق ژل و بوتاکس بعد از عمل بینی

رینوپلاستی (Rhinoplasty) یا عمل بینی و تزریق بوتاکس، دو روش درمانی متفاوت اما مکمل همدیگر هستند. برخلاف تصور بعضی‌ها، تزریق بوتاکس یا ژل به پیشانی، چانه، لب و نواحی دیگر صورت هیچ آسیبی به بینی بیمار وارد نمی‌کند. چونکه محل تزریق فیلر، زل یا بوتاکس در نواحی دورتر از بافت آسیب‌دیده بینی قرار دارد. با این حال، بعضی از بیماران نگران‌اند که شاید تزریق بوتاکس در نواحی اطراف بینی (مثل بین دو ابرو یا خطوط اخم) روی نتایج رینوپلاستی یا روند بهبود آن اثر منفی بگذارد.

طبق توصیه پزشکان، فقط 3 تا 4 هفته طول می‌کشد تا بعد از عمل زیبایی بینی بتوانید تزریق بوتاکس هم انجام دهید. در یک مطالعه نشان داده شده است که 32 درصد زنان و 18 درصد مردان بعد از رینوپلاستی، تزریق ژل و بوتاکس را تجربه می‌کنند. بنابراین، خطری خاصی از لحاظ سلامتی یا نتیجه عمل بینی بعد از تزریق ژل، بوتاکس یا فیلر به‌وجود نمی‌آید. با این حال، لازم است بدانید که بایدها و نبایدهای بوتاکس و تزریق فیلر چانه بعد از عمل بینی چیست. در این مقاله از رویینو مفصلاً به این موضوع می‌پردازیم.

آیا بعد از عمل زیبایی بینی می‌توان بوتاکس تزریق کرد؟

بله. همه بیماران می‌توانند بعد از جراحی زیبایی بینی، بوتاکس و ژل هم تزریق کنند. البته، نظر تخصصی و قطعی توسط پزشک معالج مطرح می‌شود. همچنین، قبل از تزریق بوتاکس یا ژل، سلامت عمومی بیمار باید تأیید شود. 

چند ماه بعد از عمل بینی می‌توان بوتاکس زد؟

به‌طور کلی، توصیه می‌شود که برای تزریق بوتاکس حداقل 3 تا 4 هفته بعد از عمل بینی صبر کنید. در این مدت باید به‌دقت از بینی خود مراقبت کنید و از انجام فعالیت سنگین یا ورزش بعد از عمل بینی که ممکن است باعث خونریزی یا کبودی بینی شوند، خودداری کنید.

تزریق ژل لب بعد از عمل بینی

طبق توصیه پزشکان، بهتر است حداقل 6 هفته (2.5 تا 3 ماه) بعد از عمل بینی، تزریق ژل لب را انجام دهید. این مدت‌زمان به بدنتان فرصت می‌دهد تا کاملاً ریکاوری شود و تورم و التهاب بینی هم از بین بروند. صبر کردن حداقل 6 هفته‌ای برای تزریق ژل بعد از رینوپلاستی معمولاً به‌دلیل جذب کامل ژل در ناحیه لب است. طبق نظر تخصصی پزشکان در دوران نقاهت بعد از عمل بینی، ممکن است جذب ژل در ناحیه لب به‌طور کامل و یکنواخت انجام نشود.

تزریق بوتاکس پیشانی بعد از عمل بینی

تزریق بوتاکس پیشانی بعد از عمل بینی

تزریق بوتاکس به پیشانی بعد از رینوپلاستی، یک روش درمانی مکمل برای حذف چین‌وچروک‌های پیشانی محسوب می‌شود. همه بیماران بعد از چند هفته می‌توانند برای برطرف کردن خطوط اخم و چروک‌های پیشانی که ممکن است بعد از عمل بینی عمیق‌تر هم شده باشند، اقدام کنند.

تزریق فیلر خط خنده بعد از رینوپلاستی

تزریق فیلر خط خنده بعد از رینوپلاستی کاملاً بی‌خطر است، اما توصیه می‌شود که برای انجام آن حداقل 4 تا 6 هفته صبر کنید تا تورم و التهاب صورت کاملاً فروکش کند. طبق توصیه پزشکان، بعضی از انواع فیلرها مثل فیلرهای هیالورونیک اسید، ایمن‌تر از سایر فیلرها برای خط خنده در نظر گرفته می‌شوند. 

تزریق فیلر و ژل به بینی بعد از عمل زیبایی خطرناک است؟

خیر. تزریق فیلر و ژل به بینی، خطر خاصی ندارد. با این حال، برای تزریق ژل بینی بعد از عمل زیبایی، باید دست‌کم 3 تا 6 ماه صبر کنید تا بافت‌های بینی بهبود پیدا کنند. از آنجایی که در این روش، ژل مستقیماً به بینی تزریق می‌شود، باید آن‌قدری بهبود پیدا کرده باشید که تزریق فیلر یا ژل باعث خونریزی یا درد شدید نشود. 

تزریق بوتاکس به بینی

تزریق بوتاکس به بینی با هدف اصلاح جزئی نواقص بینی بعد از عمل یا برطرف کردن چین‌وچروک‌های روی بینی انجام می‌شود. به‌دلیل تزریق مستقیم بوتاکس به بافت بینی، لازم است که حدود 3 تا 6 ماه بعد از رینوپلاستی برای تزریق بوتاکس اقدام کنید. البته، طبق نظر بعضی پزشکان حدود 2 تا 4 ماه زمان لازم است تا آمادگی لازم برای تزریق بوتاکس به بافت بینی بعد از عمل زیبایی را داشته باشید.

بعد از عمل زیبایی، بافت بینی تغییر می‌کند، عضلات و غضروف‌ها تغییر شکل می‌دهند و نواحی اطراف بینی دچار ورم شدید می‌شوند. همچنین، احتمال درد و خونریزی بعد از جراحی بینی هم وجود دارد و به‌طور کلی، شرایط بیمار، شرایط حساسی است. بنابراین، معقولانه است که نمی‌توان بلافاصله بعد از عمل بینی، بوتاکس نوک بینی را انجام داد. همچنین، باید به خودتان فرصت کافی بدهید تا مطمئن شوید به بوتاکس بینی نیاز دارید یا خیر. برای اطمینان در مورد این موضوع می‌توانید از پزشکان جراحی پلاستیک در رویینو مشاوره تخصصی دریافت کنید.

تزریق فیلر و ژل به صورت بعد از عمل بینی

در مجموع، توصیه می‌شود که تا زمان فروکش نکردن ورم و کبودی دور چشم بعد از عمل بینی، از تزریق فیلر و ژل صورت خودداری کنید. این دوره معمولاً چند هفته و در بعضی شرایط حاد تا چند ماه طول می‌کشد. تا زمانی که بینی بعد از عمل تا حد زیادی بهبود پیدا نکرده باشد، ارزیابی دقیق نتایج تزریق فیلر دشوار خواهد بود. موارد زیر از جمله دستورالعمل‌های تخصصی‌اند که قبل از تزریق فیلر و ژل بعد از عمل بینی باید رعایت کنید:

  • مشورت با پزشک جراح
  • صبر تا زمان فروکش کردن ورم صورت
  • صبر تا زمان از بین رفتن کبودی‌ها
  • حفظ روحیه برای کاهش استرس و اضطراب

اینفوگرافیک

عوارض جانبی تزریق بوتاکس، ژل و فیلر بعد از عمل بینی

با وجود اینکه تزریق ژل، فیلر و بوتاکس بعد از رینوپلاستی خطری برای سلامتی ندارد، اما لازم است که با عوارض احتمالی و موقتی آن آشنا شوید. موارد زیر از جمله شایع‌ترین عوارض جانبی تزریق بوتاکس یا ژل بعد از عمل زیبایی هستند:

  • کبودی
  • تورم
  • درد
  • سر درد
  • حالت تهوع
  • افتادگی موقت پلک
  • دوبینی
  • مشکل در تنفس
  • واکنش‌های آلرژیک
  • قرمزی

متن انگلیسی:
The person prescribing botulinum toxin is responsible for making sure it's given safely. They might not give the injections, but they should make sure it's done by a qualified and experienced practitioner.

ترجمه متن:
شخصی که سم بوتولینوم را تجویز می‌کند مسئول است از ایمنی تزریق آن اطمینان حاصل کند. ممکن است خود او عمل تزریق را انجام ندهد اما باید اطمینان حاصل کند که این کار توسط یک متخصص باصلاحیت و مجرب انجا می‌شود.

NHS

مزایای تزریق بوتاکس بعد از عمل بینی

تزریق بوتاکس بعد از عمل بینی و با رعایت مدت‌زمان لازم، مزایای مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

  • کاهش چین‌وچروک از جمله خط اخم، خطوط پنجه کلاغی پیشانی و خطوط خرگوشی
  • بهبود تقارن صورت در ابروها، چشم‌ها یا لب‌ها بعد از عمل بینی
  • بالا بردن نوک بینی
  • کوچک‌تر کردن سوراخ‌های بینی
  • کاهش درد بعد از عمل بینی با تزریق در عضلات اطراف بینی
  • جلوگیری از ایجاد چین‌وچروک جدید
  • افزایش اعتمادبه‌نفس و زیبایی چهره بعد از رینوپلاستی

نکته مهم: البته فراموش نکنید که اثرات تزریق بوتاکس، ژل یا فیلر موقتی است و معمولاً هر 3 تا 4 ماه یک‌بار، دوباره باید تزریق شوند.

سؤالات متداول تزریق ژل و بوتاکس بعد از عمل بینی

سؤالات متداول تزریق ژل و بوتاکس بعد از عمل بینی

پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول در مورد تزریق ژل و بوتاکس بعد از جراحی بینی به شرح زیر است:

-آیا تزریق بوتاکس بعد از عمل بینی امکان پذیر است؟
بله، تزریق ژل و بوتاکس بعد از عمل بینی امکان‌پذیر است، اما باید با احتیاط و توسط پزشک متخصص انجام شود. 

-چرا باید برای تزریق بوتاکس بعد از عمل بینی صبر کرد؟
صبر کردن برای تزریق بوتاکس بعد از عمل بینی با هدف کاهش ورم، بهبود ساختار بینی و کاهش خطر عوارض انجام می‌شود. رعایت نکردن این دوره می‌تواند روی نتیجه عمل زیبایی بینی تاثیر منفی بگذارد.

-بهترین زمان برای تزریق بوتاکس بعد از عمل بینی چه وقتی است؟
به طور کلی، توصیه می‌شود تا 3 تا 4 هفته بعد از عمل صبر کنید تا ورم بینی به طور کامل فروکش کند و بافت‌های بینی التیام پیدا کنند.

مطالب مرتبط


نظرات

نظرات ارسالی (5)

بهاره شاهی

و منی کع از درده همشون میترسم 😂

هدیه اسماعیلی

چه خوب که توضیح دادین از چه زمانی میشه این کارا رو کرد فک میکردم باید یه سال صبر کنم😂


Zahra88

کسی هست که بعد ازعمل بینی ژل لب زدع باشه؟ تازه عمل کردم و میخوام بدونم کی اوکیه انجام بدم؟


LadanMis
پاسخ به Zahra88

من 2 ماه بعد از عملم ژل لب زدم هچ مشکلی نداش فقط یکم ورم داشت که زود خوب شد👄


Mahsa_254

من تازه عمل بینی کردم میترسیدم برم برا بوتاکس خیلی خوبهههه میشع چند هفته بعدش انجام داد. (: