علت جوش زدن بعد از عمل بینی و راه‌های درمان آن

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

علت جوش زدن بعد از عمل بینی و راه‌های درمان آن

پس از جراحی زیبایی ممکن است متوجه چند جوش روی صورت خود شوید. اگر پوست شفاف و کاملاً صافی دارید، این تغییر چهره می‌تواند باعث نگرانی شما شود؛ اما نترسید! جوش زدن بعد از عمل بینی رایج است. خوشبختانه، آکنه و جوش مانند بسیاری از سایر علائم مورد انتظار پس از عمل مانند تورم یا کبودی موقتی هستند. پزشک به شما در مورد راه‌های جلوگیری و نحوه درمان بثورات پوستی توضیحات کامل را ارائه می‌دهد. با این حال در این مقاله به علت و رفع جوش زدن روی بینی بعد از عمل بینی می‌پردازیم.

علت جوش زدن بدن بعد از عمل بینی

در هفته بعد از جراحی بینی احتمالاً اسپلینت (گچ بینی) و نوار چسب روی بینی شما قرار داده می‌شود. در حالی که اسپلینت و نوار به هدف ثابت نگه داشتن بینی کاربرد دارند، اما می‌توانند منافذ روی بینی را مسدود کرده و در پاکسازی سبوم و روغن از منافذ اختلال ایجاد کنند. منافذ مسدود شده به هر دلیلی معمولاً باعث ایجاد آکنه شوند. با این حال، برداشتن گچ بینی و نوارها می‌تواند‌ روند تولید سبوم در نواحی چرب مانند بینی را به حالت طبیعی بازگرداند. همچنین تجمع چربی و تمیز نکردن بینی و نواحی اطراف آن باعث ایجاد جوش می‌شوند. جوش زدن پیشانی بعد از عمل بینی به علت شستشو ندادن صورت طی روزهای اولیه رخ می‌دهد.

برخی از افراد به داروها نیز حساس هستند و پوست آنها ممکن است در هنگام مصرف آنتی بیوتیک یا داروهای ضد درد تغییراتی را نشان دهد که هر دوی اینها پس از جراحی بینی طبیعی هستند. اگر بعد از شروع مصرف دارو متوجه بثورات پوستی، تغییرات ناگهانی پوستی شدید و یا خارش بعد از عمل بینی، فوراً با دکتر خود صحبت کنید. درماتیت آلرژیک نادر است، اما در واکنش به برخی چسب‌ها و داروها علائم گسترده‌تری ایجاد می‌کند. با این حال، آکنه در ناحیه بینی انتظار می‌رود و چیزی نیست که نگران آن باشید.

ممکن است تعجب آور باشد که بگوییم: «دلیل جوش زدن بعد از عمل بینی، اضطراب ناشی از جراحی است.» طبق یک مطالعه، علت شماره یک ایجاد آکنه بعد از جراحی بینی، اضطراب ناشی از عمل است. با این حال، عوامل دیگری نیز وجود دارند که خطر تشکیل آکنه را نیز افزایش می‌دهند. عامل دیگر می‌تواند محیط باشد. آب و هوا و آلودگی مجود در محیط ممکن است در ایجاد آکنه نقش داشته باشند. ژنتیک نیز می‌تواند فاکتور مهمی دیگری باشد، زیرا نوع پوست افراد در قومیت‌های مختلف واکنش متفاوتی به چسب و دارو نشان می‌دهند. در نهایت، آسیب‌های پوستی ناشی از جراحی نیز می‌تواند منجر به تشکیل آکنه شود. اگرچه جوش زدن یک اتفاق رایج است، اما بعد از مدتی به کلی ناپدید می‌شود.

جلوگیری از جوش زدن بعد از عمل بینی

جلوگیری از جوش زدن بعد از عمل بینی

اگر بعد از عمل بینی خود جوش زدید، این امکان را دارید با خیال راحت در مورد نگرانی خود با پزشکتان صحبت کنید دکتر در مورد نحوه استفاده از داروهای موضعی آکنه به شما توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهد. همچنین باید منتظر بمانید تا گچ بینی خود را بردارید تا صورت خود را بشویید و هرگونه جوش‌های موقتی را درمان کنید. احتمالاً می‌توانید انتظار داشته باشید که به محض برطرف شدن تورم و عدم مصرف دارو، همه چیز عادی شود و دیگر جوش نزنید؛ اما باید توجه داشته باشید تورم پس از جراحی بینی در دو هفته اول به اوج خود می‌رسد، بنابراین التهاب و مشکلات پوستی به از این دو هفته فروکش می‌کند.

بیماران تنها پس از برداشتن نوارها می‌توانند پوست چرب را تمیز کنند. تمیز کردن پوست در نهایت آکنه را متوقف می‌کند. شستشوی بینی و صورت بهترین راه برای تمیز کردن داخل بینی، منافذ و کاهش میزان چربی پوست است. با این حال، شما باید با پزشک خود مشورت کنید تا بفهمید چه زمانی شستن صورت بعد از برداشت گچ بینی بی‌خطر خواهد بود. بیماران ممکن است به دلیل مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک‌ها و مسکن‌ها بعد از عمل از مشکلات پوستی رنج ببرند. در برخی موارد، این داروها عوارض جانبی مانند خارش، بثورات پوستی و آکنه را نشان می‌دهند. دکتر ممکن است برای رفع جوش به شما دارو تجویز کند.

رفع جوش سر سیاه بعد از عمل بینی

قبل از شروع، مطمئن شوید که دکتر عمل بینی شما هر گونه بخیه را برداشته و به شما اجازه انجام تمیز کردن پوست از جوش‌های سر سیاه را داده است. همچنین باید مراقب نحوه تمیز کردن جوش‌های سرسیاه بعد از جراحی باشید. هرگز از ابزارهای تیز استفاده نکنید، زیرا ممکن است به پوست خود آسیب برسانید. فشردن جوش سرسیاه هرگز توصیه نمی‌شود، زیر می‌تواند‌ منافذ را بزرگ کرده و باعث تحریک بیشتر پوست شود. این کار خطر ایجاد اسکار نیز بالا می‌برد. با تمیز کردن پوست خود با یک پاک کننده ملایم اسید سالیسیلیک شروع کنید. با استفاده از برس پوست می‌توانید جوش‌های سر سیاه را به گونه‌ای تمیز کنید که بر کیفیت عمل تاثیری نگذارد. پوست خود را با یک پد پنبه‌ای آغشته به الکل به آرامی مالش دهید. این کار باعث خشک شدن جوش‌های سر سیاه می‌شود. به طور کلی، بهترین درمان مراجعه به دکتر پوست و مو است.

درمان جوش زدن بعد از عمل بینی

داروهای جوش و آکنه انواع مختلفی دارند. برخی از آنها به صورت خوراکی مصرف می‌شوند و برخی از آنها به صورت ژل استفاده خواهند شد. این داروها نه تنها در درمان آکنه بلکه برای سایر انواع بیماری‌های پوستی نیز کاربرد دارند. رایج‌ترین داروهای آکنه ایزوترتینوئین، رتینوئید، بنزوئیل پراکسید و تتراسایکلین هستند. هنگام تجویز داروی مناسب برای رفع جوش بعد از عمل بینی، پزشکان شدت آکنه و فاصله زمانی مربوط به دوره بهبودی را ارزیابی می‌کنند. در نتیجه، بازه زمانی بین جراحی و استفاده از داروهای آکنه بر اساس نوع دارو تعیین می‌شود.

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر این بازه زمانی، نوع جراحی بینی است. منظور از نوع جراحی، جراحی بینی باز و بسته می‌باشد. به طور کلی، روند بهبودی در جراحی بینی باز پیچیده‌تر است. در مقایسه با جراحی بسته، تورم و کبودی در جراحی باز شدیدتر است. از همین رو، پزشکان به بیمارانی که تحت رینوپلاستی باز قرار گرفته‌اند، توصیه می‌کنند که استفاده از داروهای قوی آکنه مانند ایزوترتینوئین را به دلیل تأثیر بر روند بهبودی، خطر افزایش التهاب و عوارض و تداخل با دیگر داروها با تأخیر بیشتری آغاز کنند. ایزوترتینوئین یکی از قوی‌ترین داروهای آکنه است که به صورت خوراکی مصرف می‌شود و مدت مصرف این دارو معمولا بسته به شرایط بیمار بین 5 تا 8 ماه طول می‌کشد.

متن انگلیسی:
Isotretinoin is mainly effective in patients with thick nasal skins who has sebaceous hyperactivity. The best results will be achieved by its low dose for at least 4 months prescription. Meanwhile, because of its side effects, including the importance of teratogenicity, the isotretinoin treatment should be personalized and supervised by dermatologists.
ترجمه متن:
ایزوترتینوئین بیشتر برای بیماران دارای پوست بینی ضخیم  و غدد چربی پوست پرکار موثر است. بهترین نتایج با تجویز دوز پایین این دارو به مدت دست‌کم 4 ماه حاصل می‌شود. در عین حال، به دلیل عوارض جانبی آن از جمله تراتوژن (تاثیر روی جنین)، تجویز ایزوترتینوئین باید شخصی‌سازی و تحت نظر متخصص پوست باشد.
NCBI

رتینوئید یک داروی موضعی است که به درمان آکنه کمک زیادی می‌کند. در حالی که هیچ اثر منفی قابل توجهی روی بیماران ندارد، گاهی اوقات حتی قبل از جراحی برای بهبود پوست تجویز می‌شود. هنگامی که بیماران از آکنه خفیف رنج می‌برند، بنزوئیل پراکسید ترجیح داده می‌شود. محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید با باکتری‌ها مبارزه می‌کنند، اما ممکن است باعث خشک شدن و حتی لایه برداری پوست شود. می‌توان این پدیده را در اولین مراحل درمان به وضوح مشاهده کرد. قرمزی و سوزش پوست نیز در این زمان رخ می‌دهند.

درمان خانگی جوش زدن بعد از عمل بینی

درمان خانگی جوش زدن بعد از عمل بینی

درمان جوش بعد از جراحی بینی با درمان‌های خانگی امکان پذیر است و در بیشتر موارد مشکل حل می‌شود. درمان خانگی جوش زدن بعد از عمل بینی عبارتند از:

  • شستشوی صورت
  • دور نگه داشتن دست‌ها از صورت
  • دوری از نور خورشید
  • استفاده از محصولات طبیعی

آخرین روش برای مبارزه با آکنه مربوط به محصولات طبیعی است که خواص ضد التهابی دارند، اما به یاد داشته باشید این محصولات تنها پس از برداشتن پانسمان بینی قابل استفاده هستند و راه حل اصلی برای آکنه نیستند. بیایید به طور خلاصه به برخی از این درمان‌های خانگی اشاره کنیم که حداقل می‌توانند به کاهش ناراحتی ناشی از آکنه کمک کنند:

  • روغن درخت چای: روغن درخت چای به دلیل ماهیت ضد باکتریایی به طور بالقوه باکتری‌هایی را که در تشکیل آکنه نقش دارند و ورم بینی را کاهش می‌دهد.
  • چای سبز: مصرف چای سبز با داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی منافذ و چربی پوست را پاک می‌کند که در نهایت باعث کاهش جوش می‌شود.
  • آلوئه ورا: آلوئه ورا یک محصول شناخته شده برای کاهش التهاب است. از آنجایی که از روی، قند و اسیدهای آمینه تشکیل شده است، می‌توان از آلوئه ورا برای مرطوب کردن پوست نیز استفاده کرد.
  • روغن جوجوبا: روغن جوجوبا خواص ضد التهابی جزئی دارد که به کاهش تورم و تسریع بهبود زخم کمک می‌کند.
  • ویتامین سی: هنگامی که به عنوان یک کرم موضعی استفاده می‌شود، ویتامین C برای درمان التهاب و کاهش تولید بیش از حد سبوم که پیش ساز تشکیل آکنه است، بسیار مفید خواهد بود.
  • عسل: این ماده به دلیل داشتن ترکیباتی که اثرات آنتی اکسیدانی دارد یک محصول عالی برای درمان منافذ مسدود شده پوست است.
  • روغن ماهی: علاوه بر فواید دیگری که برای بدن انسان دارد، روغن ماهی می‌تواند التهاب و در نتیجه ایجاد آکنه را نیز درمان کند.
  • روی: کرم‌های موضعی حاوی روی می‌توانند در بهبود ضایعات آکنه و کاهش التهاب بسیار موثر باشند.

سوالات متداول جوش زدن بعد از عمل بینی

پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول در مورد جوش زدن بعد از عمل بینی به شرح زیر است:

-چرا بعد از جراحی بینی جوش می‌زنم؟
جوش بعد از جراحی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله استرس، عوارض جانبی دارو یا تحریک ناشی از گچ بینی و نوار چسب باشند.

-آیا باید نگران جوش‌ بعد از جراحی بینی باشم؟
جوش جزئی شایع هستند و معمولا خود به خود و بدون عارضه برطرف می‌شوند. با این حال، اگر متوجه آکنه شدید یا مداوم شدید با جراح خود مشورت کنید.

-آیا تغییر رژیم غذایی می‌تواند به پیشگیری از جوش بعد از جراحی بینی کمک کند؟
در حالی که رژیم غذایی می‌تواند بر سلامت پوست تاثیر بگذارد، شواهد محدودی وجود دارد که مستقیماً غذاهای خاص را با آکنه بعد از جراحی مرتبط می‌کند.

مطالب مرتبط


نظرات

نظرات ارسالی (9)

zahram._.19

منم از روغن درخت چای استفاده می‌کنم خیلی به پوستم کمک کرده☕️🌿

آسمان_آبی02

مرسی که اینقد اطلاعات خوب در مورد درمان جوشا بهمون دادی خیلی مفید بود(:(:

Sisi._.27

فک کن با ذوق و شوق بری برا عمل بینی حالا بعد ک جوشا رو ببینی کل ذوق و شوقت میپره اصن ):
برم امتحان کنم ببینم جوابه یا ن

SamiraKaviani32

من تازه گچمو برداشتم فکر کردم جوشا میرن ولی هنوز هستن/: کسی میدونه چقدر طول می‌کشه تا کامل خوب شن؟

Negin_soheil5

ویتامین C چقدر خوبههه. از بس که خوبه نمی‌دونم چی بگم 🍊😍 مخصوصا بعد از جراحی هم التهابو کم می‌کنه هم پوستو روشن می‌کنه

سیناPlay98

آلوئه ورا واقعا تاثیر داره؟ میخام امتحانش کنم کسی استفاده کردع؟

Kami_404
پاسخ به سیناPlay98

بله سینا جان من استفاده کردم و خیلی خوب بود. کلا پوستم نرم و تمیز شد آلوئه ورا خیلی خوبه برای التهاب

نگار___25

والا اون همه ژل شستشو بزن و داروی جوش بزن هیچییی ب هیچیییی
ولی آلوورا خیلی جوابهههه

donya.H20

اون جوشا بعد از عمل بینی خیلی اذیت میکنه😭😤