• راه‌حل‌ها
    • جراحی
    • غیرجراحی
  • تبادل نظر
  • تصاویر قبل و بعد
  • متخصصان زیبایی

    header.nav_items.

هر آنچه باید درباره عادت ماهیانه و عمل بینی بدانید

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

هر آنچه باید درباره عادت ماهیانه و عمل بینی بدانید

حدود 48 درصد از خانم‌هایی که تحت عمل جراحی بینی قرار می‌گیرند، دچار اختلال در چرخه قاعدگی می‌شوند. عوامل مختلفی مثل داروی بیهوشی، استرس، روش جراحی، فعالیت‌های بدنی و یائسگی روی اختلال پریود بعد از عمل بینی تأثیر می‌گذارند. بنابراین، اگر پس از جراحی بینی دچار اختلال در نظم قاعدگی یا پریود شده‌اید، بهتر است نگران نباشید و در ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید.

در این مقاله از وب‌سایت رویینو به موضوع مهم قاعدگی بعد از عمل بینی می‌پردازیم. اینکه چرا پریود شدن در طول جراحی زیبایی بینی اتفاق می‌افتد و جراحی بینی چطور روی پریود تأثیر می‌گذارد؟ آیا پریود بعد از عمل بینی باعث افزایش ورم بینی می‌شود یا خیر؟ یکی از دغدغه‌های خانم‌هایی که عمل بینی انجام داده‌اند این است که آیا رینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی) روی پریود آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد؟ مهم‌تر از همه اینکه آیا قاعدگی در حین جراحی بینی واقعاً خطرناک است؟ در این مطلب به تک‌تک این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

آیا عمل زیبایی بینی باعث دیر شدن پریود می‌شود؟

بله! جراحی زیبایی بینی (rhinoplasty) می‌تواند باعث به تأخیر افتادن چرخه قاعدگی شود. به‌طور کلی، وقتی که خانم‌ها تحت هر نوع عمل جراحی قرار می‌گیرند، سطحی از استرس را تجربه می‌کنند که در حالت معمولی دچار آن نمی‌شوند. این استرس، دقیقاً شبیه استرس ناشی از فشار کاری، بیماری سخت، استرس از دست دادن عزیزان و یا ورزش خیلی زیاد بعد از عمل روی خانم‌ها تأثیر می‌گذارد.

اگر داروهای بیهوشی و بیماری‎های زمینه‌ای را هم به این استرس زیاد اضافه کنیم، نتیجه وحشتناک است. از طرفی، تأخیر در چرخه قاعدگی ممکن است قبل از جراحی بینی یا در طول بهبود اتفاق بیفتد. بنابراین، اختلال در قاعدگی لزوماً ربطی به جراحی زیبایی بینی ندارد. 

اگر متأهلید و قبل از عمل زیبایی بینی در انتظار پریود شدن هستید، نکته مهمی را در نظر داشته باشید. اگر در چنین شرایط هنوز پریودتان اتفاق نیفتاده است، برای احتیاط تست بارداری انجام دهید. چونکه در بیشتر موارد، تأخیر در قاعدگی کاملاً طبیعی است و اگر تست بارداری‌تان مثبت شده، باید تاریخ جراحی را به تعویق بیندازید.

دلایلی که باعث نامنظم شدن پریود بعد از عمل بینی می شوند

دلایلی که باعث نامنظم شدن پریود بعد از عمل بینی می‌شوند

ممکن است بارها از خود پرسیده باشید که «چرا بعد از عمل بینی پریود شدم/نشدم؟». دلایل مختلفی برای اختلال در پریود بعد از عمل بینی وجود دارند. نکته مهم اینجاست که اگر بیش‌تر از 2 نوبت است که پریود نمی‌شوید حتماً به پزشکتان اطلاع دهید و آن را تخصصی درمان کنید. اگر مطمئنید که قبل از جراحی دچار اختلال قاعدگی نبوده‌اید، این دلایل مختلف را بشناسید و با کمک پزشک برطرفشان کنید:

1. استرس زیاد

هر نوع استرسی بعد از عمل جراحی (مثل استرس معاینه یا استرس نخوابیدن ورم بینی) می‌تواند چرخه قاعدگی را تغییر دهد. این استرس‌ها باعث به‌هم خوردن نظم بدن از لحاظ فیزیکی و احساسی می‌شوند و تغییرات هورمونی را به‌همراه دارند.

2. ورزش‌های سنگین

انجام ورزش‌های سنگین هم باعث خونریزی بینی بعد از عمل و هم بهم ریختن پریود بعد از عمل بینی می‌شوند. ورزش‌های سبک و توصیه‌شده پزشک را انجام دهید تا در دوره نقاهت دچار اضافه وزن نشوید. اما فراموش نکنید که ورزش سنگین و زیاد عواقب بدی برایتان دارد.

 3. مصرف دارو

بعضی از داروهای خاص مثل قرص‌های ضد بارداری، آسپرین، ژلوفن و سایر داروهای مسکن روی چرخه قاعدگی تأثیر می‌گذارند. اگر برای تسکین درد بینی از دارو استفاده می‌کنید، اختلال پریود بعد از عمل بینی را حتماً تجربه خواهید کرد.

4. بیماری‌های زمینه‌ای و خاص

به‌جز استرس، بیماری‌های زمینه‌ای تأثیر زیادی روی اختلال پریود بعد از عمل بینی دارند. به‌عنوان مثال، سندرم تنبلی تخمدان باعث افزایش هورمون‌های زنانه و اختلال در قاعدگی می‌شود. چنین بیماری‌هایی به‌تنهایی می‌توانند باعث عقب افتادن پریود بعد از عمل بینی شوند.

از جمله سایر بیماری‌های مؤثر روی پریود بعد از عمل بینی می‌توان به موارد زیر هم اشاره کرد:

  • فشار خون
  • دیابت
  • عفونت واژن و دستگاه‌های تناسلی زنانه
  • عفونت‌های باکتریایی و مخمری واژینیت
  • سرطان، ایدز و سایر بیماری‌های خطرناک

5. اختلالات تیروئیدی

اختلال در فعالیت غده تیروئید، نقش مهمی در کم‌خونی و سایر بیماری‌ها دارد. از جمله نشانه‌های تشخیص کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، اختلال در روند قاعدگی خانم‌هاست. برای تشخیص دقیق‌تر و درمان این مشکل بهتر است با پزشک جراح بینی و پزشک متخصص داخلی مشورت کنید.

6. یائسگی

همه خانم‌ها در دوره‌های سنی بالای 49 سال دچار یائسگی یا دست‌کم علائم آن می‌شوند. اختلال پریود و گُر گرفتگی، از علائم یائسگی محسوب می‌شوند و معمولاً با هم بروز پیدا می‌کنند. وقتی که یک خانم یائسه می‌شود، دیگر قاعدگی را تجربه نخواهد کرد. به‌همین دلیل اگر با اختلال پریود بعد از عمل بینی مواجهید، موضوع یائسگی را در مورد خودتان بیشتر بررسی کنید.

7. داروهای بیهوشی

داروهای بیهوشی در عمل بینی، روی فعالیت معمولی بدن تأثیر منفی می‌گذارند. البته، این تأثیرات منفی، موقتی‌اند و پس از دوره نقاهت یا قبل از آن به پایان می‌رسند. بنابراین، اگر پزشک‌تان علت اختلال پریود بعد از عمل بینی را داروی بیهوشی عنوان کرده است، نگران نباشید.

چقدر طول می کشد تا قاعدگی بعد از عمل بینی منظم شود؟

چقدر طول می‌کشد تا قاعدگی بعد از عمل بینی منظم شود؟

خبر خوب این است که تغییرات در چرخه قاعدگی بعد از عمل بینی، دائمی نیست. معمولاً، با بهبودی بدن، سطح استرس آن‌قدر کاهش پیدا می‌کند تا چرخه پریود دوباره به حالت قبلی برگردد. اینکه دقیقاً چقدر طول می‌کشد تا چرخه قاعدگی بعد از رینوپلاستی به شرایط عادی برگردد به شخص شما و دوره نقاهت بستگی دارد.

به‌عنوان مثال، زمان نقاهت بعد از جراحی بینی تقریباً 6 هفته است. این در حالی است که بهبود کامل بینی بعد از نقاهت حدود 6 تا 12 ماه (یک‌سال) طول می‌کشد. برای اطمینان در مورد بهبودی سریع و نتیجه موفقیت‌آمیز عمل بینی، توصیه‌های پزشک جراح را رعایت کنید.

آیا پریود شدن در حین جراحی بینی خطرناک است؟

یکی از دغدغه‌های خانم‌ها این است که نکند جراحی بینی‌شان به‌دلیل قاعدگی انجام نشود یا حین جراحی دچار قاعدگی شوند. نکته امیدوارکننده این است که همه این تصورات اشتباه‌اند و انعقاد خون در رینوپلاستی هیچ ربطی به پریود شدن ندارد.

البته، طبق توصیه پزشکان زیبایی، اگر پریود سنگین و دردناکی را قبل از عمل تجربه می‌کنید، از پزشک‌تان درباره زمان جراحی بینی مشاوره بگیرید. همچنین، اگر مطمئنید که در حین جراحی پریود خواهید شد، می‌توانید از پزشک بخواهید که تاریخ عمل را به زمان بعد از قاعدگی موکول کند.

جراحی زیبایی بینی در دوران قاعدگی

جراحی زیبایی بینی در دوران قاعدگی

پریود شدن در حین جراحی، کابوس بعضی از خانم‌هاست؛ مخصوصاً خانم‌های جوان که حساسیت‌های بدنی بیشتری دارند. متأسفانه بعضی از خانم‌ها به‌دلیل استرس زیاد شب قبل از عمل با پریود زودرس مواجه می‌شوند. ترس ناشی از جراحی زیبایی بینی و درد پریود دست‌به‌دست هم می‌دهند تا خانم‌ها در این شرایط مضطرب شوند و استرس بگیرند. 

طبق آمار، هر زن در دوره قاعدگی خود بین 35 تا 80 سی‌سی (نصف یک لیوان) خون از دست می‌دهد. از طرفی، هر بیماری که تحت جراحی بینی یا رینوپلاستی قرار می‌گیرد، حدود 40 سی‌سی خون از دست خواهد داد. بنابراین، اگر یک خانم در دوره قاعدگی تحت عمل زیبایی بینی قرار بگیرد، دچار کم‌خونی نسبی می‌شود.

فراموش نکنید که قاعدگی، یک دوره طبیعی در بدن زنان است و بروز آن نباید باعث اضطراب شما شود. اگر قبل از عمل زیبایی بینی به‌طور ناگهانی پریود شدید، نگران نباشید و یا خیال راحت آماده زیباتر شدن شوید. ضمناً، نیازی به مصرف قرص LD قبل از جراحی بینی نیست؛ چونکه مصرف این دارو می‌تواند باعث افزایش عوارض جانبی رینوپلاستی شود.

برای اختلال عادت ماهانه بعد از عمل بینی آماده باشید!

با وجود اینکه عمل بینی در دوران قاعدگی کاملاً بی‌خطر است، اما نیاز به آمادگی ذهنی کافی دارد. طبق توصیه پزشکان، باید خودتان را برای چالش‌های احتمالی پریود شدن بعد از عمل بینی آماده کنید. استرس ناشی از رینوپلاستی روی هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون تأثیر می‌گذارد و چرخه قاعدگی را موقتاً تغییر می‌دهد.

متن انگلیسی:
If the stress is short-lived, you may miss a period or be a few days late. However, if the stress is chronic, more erratic or absent menstruation can occur.

ترجمه متن:
اگر استرس کوتاه‌مدت باشد، شما ممکن است یک بار پریود نشوید یا با چند روز تأخیر این اتفاق بیفتد. بااین‌حال، اگر استرس مزمن باشد، قاعدگی ممکن است نامنظمی یا قطعی بیشتری داشته باشد.

UT Physicians

برای اینکه در دوره نقاهت بعد از عمل، با آمادگی بیشتری به استقبال قاعدگی بروید، پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را رعایت کنید:

  • با مطالعه کتاب، گوش دادن با موسیقی و مدیتیشن، ذهنتان را آرام نگه دارید.
  • در صورت پریود شدن، استرس نگیرید و برای مراقبت از بینی خود، گریه نکنید.
  • احساس گناه نداشته باشید و سرتان را پایین نگه ندارید؛ این کار باعث خون‌ریزی بینی بعد از عمل می‌شود.
  • به‌هیچ‌وجه، خواب شب را فراموش نکنید و برای بهبود درد قاعدگی، بیشتر بخوابید.
  • از مسائل حاشیه‌ساز، جروبحث و درگیری لفظی دوری کنید و خودتان را شاد نگه دارید.
  • با پزشک‌تان در ارتباط باشید و در صورت مواجهه با مشکل جدید از او کمک بگیرید.
  • با متخصصان زیبایی در رویینو آشنا شوید و راه حل مناسب‌تان را برای پریود بعد از عمل بینی پیدا کنید.

انجام عمل بینی در دوران قاعدگی چقدر خطرناک است

انجام عمل بینی در دوران قاعدگی چقدر خطرناک است؟

قاعدگی، هیچ‌گونه عوارض جانبی خاصی برای خانم‌ها بعد از عمل زیبایی بینی ندارد. با این حال، بعضی از پزشکان در مورد زمان قاعدگی بیمارانشان حساس‌اند و اگر 3 روز قبل از عمل پریود شده باشید، زمان جراحی را عقب می‌اندازند. پزشکان، چنین تصمیمی را می‌گیرند، چونکه:

  • طبق مطالعات، سطح هورمون زنان در دوران قاعدگی می‌تواند باعث ایجاد اسکار شود و بهبود جای زخم را به تعویق بیندازد.
  • خطر افزایش هماتوم (hematoma) یا لخته شدن خون وجود دارد.
  • دردهای مخصوص دوره قاعدگی مثل کمردرد، گرفتگی عضلات و دردها شکمی باعث بدتر شدن شرایط بیمار می‌شود. مخصوصاً در شرایطی که درد جراحی بینی هم به این دردها اضافه می‌شود.
  • عوارض قاعدگی مثل نفخ، اسهال و یبوست می‌توانند روی کیفیت جراحی تأثیر منفی بگذارند و باعث طولانی شدن دوره نقاهت شوند.

آیا قاعدگی بلافاصله بعد از عمل بینی طبیعی است؟

بعضی از بیماران، بلافاصله دچار پریود بعد از عمل بینی می‌شوند و تعدادشان کم نیست. بنابراین، اگر شما جزو این افراد هستید، نگران نباشید و از تاریخ دقیق جراحی، پریود قبلی و کنونی را بررسی کنید. برای درک بهتر این موضوع مهم، به‌سراغ سؤال یکی از کاربران رویینو رفته‌ایم:

«سلام. دقیقاً 7 فروردین امسال بود که تحت عمل زیبایی بینی قرار گرفتم. دوره قاعدگی من همیشه منظم است و روز 28 هر ماه پریود می‌شوم. اولین پریود منظم من از 28 آبان سال گذشته شروع شد و تا 28 اسفندماه ادامه داشت. دوره پریود من معمولاً 3 تا 4 روز طول می‌کشد و بعد از آن خوب می‌شوم.
حدود 2 روز بعد از عمل جراحی من (9 فروردین) دچار خون‌ریزی شدم و حالا چند روز است که هنوز خون‌ریزی دارم. آیا این اتفاق طبیعی است؟ آیا این دوره جدیدی از قاعدگی من محسوب می‌شود؟ آیا همچنان در روز 28 این ماه پریود می‌شوم؟
من از داروهای ضد بارداری استفاده نمی‌کنم و می‌خواهم بدانم چه زمانی به دوره منظم قاعدگی برمی‌گردم؟ ممنون از تیم رویینو».

با توجه به حساس بودن عادت ماهیانه بعد از عمل بینی، یکی از پزشکان کاربلد مجموعه ما به این سؤالات پاسخ داد:

«داروهای بیهوشی باعث به‌هم خوردن تعادل هورمونی بدن‌تان شده است. این اتفاق طی چند روز برطرف می‌شود و دوره قاعدگی شما مجدداً به همان روال همیشگی برمی‌گردد. اگر خون‌ریزی همچنان ادامه پیدا کرد، حتماً این موضوع را برای پیگیری تخصصی‌تر با پزشکان معرفی‌شده توسط رویینو در میان بگذارید.»

مصرف ایبوپروفن برای تسکین درد پریود بعد از عمل بینی

مصرف ایبوپروفن برای تسکین درد پریود بعد از عمل بینی

درد شدید پریود بعد از عمل بینی، کاسه صبرِ صبورترین آدم‌ها را هم لبریز می‌کند. در نتیجه، بعضی از خانم‌ها برای تسکین درد پریود بعد از عمل بینی از مسکن‌هایی مثل ایبوپروفین استفاده می‌کنند. سؤال مهم این است که مصرف این دارو باعث از بین رفتن زحمات دکتر یا بد شدن نتیجه عمل بینی می‌شود؟

طبق نظر پزشکان متخصص زیبایی، مصرف روزانه 1000 میلی‌گرم قرص ایبوپروفن با تجویز پزشک، برای تسکین درد عمل بینی کافی است. ضمناً، مصرف دوز کافی ایبوپروفن تا 3 هفته بعد از عمل بینی هیچ تأثیر منفی خاصی روی نتیجه جراحی ندارد. مهم است بدانید که ایبوپروفن، می‌تواند خون‌ریزی بینی را تشدید کند، اما مصرف آن برای تسکین درد پریود بعد از عمل بینی اشکال ندارد.

البته، بعضی از پزشکان به بیماران‌شان توصیه می‌کنند که در هفته اول بعد از عمل از ایبوپروفن استفاده نکنند. چونکه باعث افزایش خون‌ریزی و کبودی می‌شود. همچنین، مصرف دوز بالای ایبوپروفن علاوه بر تشدید خون‌ریزی بینی و قاعدگی، می‌تواند دیوار معده را تخریب کند. اگر از درد زیاد پریود بعد از عمل بینی رنج می‌برید، برای کاهش عوارض ایبوپروفن از شربت زانتاک و داروی پپسید استفاده کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

از آنجایی که همه‌چیز به نظر پزشک متخصص بستگی دارد، پیشنهاد اول و آخر ما برقراری ارتباط با پزشکان متخصص است. در این مقاله به دغدغه‌های مهم پریود بعد از عمل بینی و قبل از آن اشاره کردیم. با این حال، بهتر است قبل از تعیین تاریخ رینوپلاستی با دکتر جراح در مورد دوره قاعدگی خودتان مشورت کنید. بعضی از پزشکان از انجام عمل زیبایی بینی در دوره قاعدگی خودداری می‌کنند و بعضی هم با این موضوع مشکلی ندارند.

برای پیدا کردن بهترین راه‌حل‌های هوشمند زیبایی با امکان شخصی‌سازی کافی است که وب‌سایت رویینو کمک بگیرید. در صفحه اصلی وب‌سایت ما ناحیه‌ای از صورت یا بدن و دغدغه زیبایی‌تان را انتخاب کنید. در ادامه با انتخاب یکی از گزینه‌های «جراحی، غیر جراحی، آرایشی و مراقبتی» روی قسمت جست‌وجوی راه‌حل‌ها کلیک کنید. در نهایت، بهترین راه‌حل برای چالش‌های پریود بعد از عمل بینی را پیدا خواهید کرد!

سوالات متداول عادت ماهانه و عمل بینی

سؤالات متداول عادت ماهیانه و عمل بینی

پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول در مورد عادت ماهانه و عمل بینی به شرح زیر است :

-آیا پریود بعد از عمل بینی خطرناک است؟
خیر. عادت ماهانه بعد از عمل بینی به‌دلیل استرس، داروی بیهوشی، بیماری‎های زمینه‌ای و غیره رخ می‌دهد و موقتی است. بنابراین، لازم نیست نگران باشید.

-دلایل عادات ماهانه بعد از عمل بینی چیست؟
استرس، مصرف دارو، ورزش سنگین، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید و سایر بیماری‌ها مثل دیابت و عفونت زنانه از جمله دلایل قاعدگی بعد از رینوپلاستی هستند.

-بلافاصله بعد از عمل بینی دچار قاعدگی شدم. آیا این اتفاق طبیعی است؟
بله. اختلال پریود بعد از عمل بینی، طبیعی و موقتی است. در صورت ادامه خون‌ریزی بعد از عمل با پزشک متخصص مشورت کنید.

-مصرف داروهای مسکن مثل ایبوپروفن برای تسکین درد پریود مشکلی ندارد؟
مصرف حداکثر 1000 میلی‌گرم ایبوپروفن در چند نوبت برای تسکین درد قاعدگی و عمل بینی مشکلی ندارد. البته لازم است بدانید که مصرف این دارو باعث تشدید خون‌ریزی بینی و آسیب معده می‌شود.

-چرا بعد از عمل بینی پریود نشدم؟
استرس و داروهای بیهوشی روی سطح هورمون زنان تاثیر می‌گذارد. طبیعی است که پریود بعد از عمل بینی را با تاخیر زمانی و دیرتر از گذشته تجربه کنید.

نظرات

نظرات ارسالی (7)

شقایق فرهادی

من 9 اردیبهشت وقت عمل داشتم امروز بعد از تاخیر 3 روزه در پریود ام و رفتم تست دادم و متوجه شدم که باردارم به همین خاطر وقت عملم رو لغو کردم

مریم سلطانی

کسی تجربه پریود شدن دقیقاً در روز عمل رو داشته؟ من همین اتفاق برام افتاد ولی دکترم اطمینان داد که مشکلی برای عمل ایجاد نمی‌کنه. خیلی حرفه‌ای عمل کردند و مشکلی پیش نیومد.

زهرا نوری

استرس باعث شد که تا یک ماه بعد از عمل بینیم پریود نشم. با دکترم مشورت کردم و گفت ورزش ملایم و مدیتیشن کمک می‌کنه که نتیجه داد ورزش کردن و پریود شدم

Fatemeh98

پریودی من بعد از عمل بینی خیلی نامنظم شد دکتر گفت این موضوع به خاطر تغییرات هورمونی و استرس هست و پیشنهاد داد که بیشتر آب بخورم و استراحت کنم

سمیرا طاهری

من بعد از عمل بینیم تقریبا 10 روز دیرتر پریود شدم. خیلی نگران بودم ولی دکترم گفت که به خاطر استرس و داروهای بیهوشیه و طبیعیه

عرشیا اعلایی

خانم منم الان نزدیک ب 2 هفته اس که به مشکل خورده و برای همین دارم دنبال راه حل میگردم امیدوارم مطالبی که اینجا نوشته شده به کارمون بیاد

زینب محمدی

راستشو بخواید، من بعد از جراحی بینی حس کردم چرخه پریودم بهتر هم شده قبلا خیلی نامنظم بود ولی حالا هر 28 روز یکبار دقیقا پریود میشم.

لینک‌های مرتبط