• راه‌حل‌ها
    • جراحی
    • غیرجراحی
  • تبادل نظر
  • تصاویر قبل و بعد
  • متخصصان زیبایی

    header.nav_items.

تزریق آمپول کورتون بعد از عمل بینی؛ مزایا و معایب

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

تزریق آمپول کورتون بعد از عمل بینی؛ مزایا و معایب

جراحی بینی اغلب یکی از چالش برانگیزترین انواع جراحی پلاستیک در نظر گرفته می‌شود. جراحان باید دانش گسترده‌ای از ساختار بینی و مهارت زیبایی شناختی داشته باشند تا خواسته‌های بیماران را اجابت کنند. در این میان، تزریق آمپول کورتون بعد از عمل بینی یکی از مواردی است که اکثر افراد سوال می‌کنند. هنگامی که مردم به تزریق کورتون فکر می‌کنند، ممکن است در ابتدا به بدنسازان یا ورزشکاران حرفه‌ای فکر کنند، اما این کار یک عامل ضد التهابی قوی است که به کاهش حجم بافت نرم کمک می‌کند. این امر تورم پس از جراحی و پتانسیل تشکیل بافت اسکار را کاهش می‌دهد. در این بررسی به طور کامل در مورد زدن کورتون به بینی بعد از عمل بینی صحبت می‌کنیم.

دلیل و علت تزریق کورتون بعد از عمل بینی

نشانه‌های متعددی برای تزریق کورتون به دنبال جراحی بینی یا جراحی بینی تجدیدنظر وجود دارند. تزریق کورتون معمولاً برای کاهش تورم، جلوگیری از تشکیل بافت اسکار یا درمان بافت اسکار ایجاد شده پس از جراحی بینی استفاده می‌شود. با این حال، دلیل اصلی استفاده جراحان از تزریق کورتون در جراحی بینی کاهش تورم است. هر زمان که پوست بریده می‌شود، منجر به تورم خواهد شد و از آنجایی که بینی بسیار حساس است و نقش اساسی در تنفس دارد، مدیریت تورم بسیار مهم است.

از کورتون برای جلوگیری از تشکیل بافت اسکار استفاده می‌شود. پس از جراحی، ایجاد بافت اسکار (جای زخم) طبیعی است و از بین بردن تمام بافت اسکار تقریبا غیر ممکن است. با این حال، کورتون می‌تواند مقدار بافت اسکار بالقوه را کاهش دهد. علاوه بر این، کورتون می‌تواند بافت اسکار قدیمی را درمان کند. تاثیر کورتون بعد از عمل بینی به خوبی ثابت شده است و پزشکان از آن برای شرایط خاص استفاده می‌کنند و در بیشتر موارد، بیماران نیازی به تزریق ندارند، اما اگر تورم بعد از چند هفته هنوز وجود دارد یا جای زخم برطرف نشده است، تزریق انجام می‌شود. با این حال در ادامه به طور کامل در مورد اینکه چرا بعد از عمل بینی کورتون می‌زنند صحبت می‌کنیم:

تزریق کورتون برای کاهش تورم بعد از جراحی بینی

تورم در طی جراحی بینی اجتناب ناپذیر است، اما میزان تورم به نوع جراحی بینی انجام شده، میزان تغییرات در بافت‌ها و نوع پوست بیمار بستگی دارد. برای اکثر بیماران، مرحله اولیه تورم ناشی از عمل جراحی بینی معمولاً طی 14 روز پس از جراحی به طور طبیعی برطرف می‌شود. با این حال، مرحله بعدی تورم وجود دارد که می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از عمل جراحی بینی ادامه یابد. مرحله بعدی تورم مداوم است که دکتر می‌تواند از تزریق کورتون برای تسریع روند بهبود استفاده می‌شود. این تزریق‌ها به بیماران این امکان را می‌دهند که زودتر از 6 تا 12 ماه که فرآیند بهبود طبیعی طول می‌کشد، به ظاهر مورد نظر خود برای داشتن بینی زیبا برسند.

متن انگلیسی:
Corticosteroids have several different effects on the body, which means that they can treat a range of medical conditions. They can reduce inflammation, suppress overactive immune system responses, and help with hormonal imbalances.

ترجمه متن:
کورتیکواستروئیدها
 (کورتون‌ها) اثرات گوناگونی روی بدن دارند، که این به این معنی است که می‌توانند مشکلات پزشکی مختلفی را درمان کنند. آنها می‌توانند تورم را کاهش دهند، واکنش‌های بیش‌ازحد سیستم ایمنی را سرکوب کنند، و به عدم تعادلی هورمونی کمک کنند.

MedicalNewsToday

تزریق کورتون برای جلوگیری از جای بخیه پس از جراحی بینی

تزریق کورتون به بینی بعد از عمل برای جلوگیری از ایجاد بافت اسکار یا جای بخیه استفاده می‌شود. بیمارانی که بافت نرم نسبتاً ضخیم تا بسیار ضخیم دارند، بیشتر مستعد تشکیل جای بخیه متراکم بین استخوان یا غضروف و پوست بینی هستند. این بیماران معمولاً افرادی را تشکیل می‌دهند که بینی آنها اغلب بافت نرم نسبتاً ضخیمی دارد و مستعد ایجاد اسکار در ناحیه سوپراتیپ و همچنین سایر نواحی است.

اگر ثابت شود که جای بخیه زیاد است و از کوچک شدن یا قالب گیری پوست بینی به شکل جدید استخوان زیرین یا غضروف جلوگیری می‌کند، کورتون تزریق می‌شود. برای این دست بیماران، تزریق کورتون به صورت استراتژیک می‌تواند از تشکیل این نوع بافت اسکار ناخواسته جلوگیری کند. مزیت آشکار کورتون این است که بیمار بهترین شانس ممکن را برای دستیابی به نتیجه دلخواه را خواهد داشت.

چند وقت بعد از عمل بینی میتوان کورتون زد

چند وقت بعد از عمل بینی می‌توان کورتون زد

بسیاری از بیماران این سوال را دارند که چه تعداد تزریق کورتون و چه زمانی باید این کار را انجام داد. پاسخ این است که میزان و زمان تزریق بستگی به فرد دارد. به عنوان یک قاعده کلی، اکثر بیماران در طی یک تا چهار ماه اول جراحی نیاز به تزریق کورتون دارند. اکثر بیماران برای دریافت مزایای کامل تزریق کورتون به بیش از یک تزریق نیاز دارند. همچنین زمان تزریق کورتون به سرعت بهبودی بینی بستگی دارد.

برخی از جراحان زیبایی بینی ترجیح می‌دهند در یک تا 2 ماه اول پس از جراحی بینی تزریق کورتون را انجام دهند تا از ایجاد بافت اسکار و جای زخم جلوگیری کنند. با این حال، بیشتر تورمی که در این مدت در بینی مشاهده می‌شود در نهایت خود به خود برطرف می‌شود. علاوه بر این، برخی از بافت‌های اسکار تشکیل شده در این دوره، بافت اسکار خوبی هستند که برای حفظ ساختار بینی ضروری است.

بیشتر پزشکان عمل زیبایی بینی ترجیح می‌دهد حداقل 3 تا 4 ماه بعد از عمل و قبل از تزریق کورتون به بینی صبر کنند. در این زمان، اکثر بیماران رینوپلاستی در مرحله‌ای از روند بهبودی هستند که کم کم با ظاهر مورد نظر بینی خود مواجه می‌شوند. تزریق کورتون در این زمان مفید است، زیرا شکل جدید بینی را تقویت و اصلاح می‌کند. همچنین تزریق کورتون در این زمان ایمن‌تر است، زیرا احتمال کمتری دارد که از تشکیل بافت اسکار خوب جلوگیری کند. تزریق کورتون 3 تا 4 ماه پس از روند بهبود نیز می‌تواند بافت اسکار ایجاد شده را بسته به مقدار و غلظت کورتون مورد استفاده درمان کند.

برای بسیاری از بیماران رینوپلاستی و جراحی ترمیمی بینی، تزریق کورتون در یک سری واکسن انجام می‌شود. در حالی که برخی از بیماران تنها به یک تزریق نیاز دارند، بیمارانی هستند که اغلب باید چندین تزریق کورتون را در یک دوره زمانی انجام دهند تا به نتیجه مطلوب برسند. بین هر تزریق تقریباً 4 تا 6 هفته زمان نیاز است. با حفظ فاصله زمانی در هر تزریق، جراح می‌تواند به موازات روند بهبودی طبیعی، بینی را به صورت تدریجی شکل داده و اصلاحات لازم را انجام دهد.

عوارض تزریق کورتون به بینی بعد از عمل

در حالی که عوارض تزریق کورتون بعد از عمل بینی نادر هستند، تزریق کورتون در بینی ممکن است خطر آتروفی (کاهش توده عضلانی) در اطراف محل تزریق را به همراه دارد. همانطور که کورتون می‌تواند زخم ناشی از بخیه را رفع کند، همچنین بر بافت نرم نرمال بینی نیز تأثیر می‌گذارد و باعث فرورفتگی در پوست می‌شود. کورتون همچنین می‌تواند باعث نازک شدن پوست یا هیپوپیگمانتاسیون (روشن شدن رنگ پوست) شود. به ندرت کورتون باعث کاهش بافت طبیعی بینی می‌شود. خطر کم و بروز عوارض ناشی از تزریق کورتون معمولاً این کار را به یک روش محبوب برای اصلاح ظاهر بینی تبدیل می‌کند.

انواع کورتون برای تزریق بعدازعمل بینی

انواع کورتون برای تزریق بعد از عمل بینی

همانطور که قبلا ذکر شد، انواع مختلفی از کورتون‌ها وجود دارند و کورتون تنها به یک نوع محدود نمی‌شود. محبوب‌ترین نوع تزریق کورتونی که هم در جراحی بینی و هم در اصلاح جراحی بینی استفاده می‌شود کورتیزون است. اکثر مردم در مورد مزایای کورتیزون و توانایی آن در کاهش التهاب، تورم و درد عمومی چیزهای زیادی شنیده‌اند.

نوع دیگری از کورتون که اغلب در جراحی بینی استفاده می‌شود، تریامسینولون (کنالوگ) است. تریامسینولون یک کورتون مصنوعی با اثر ضد التهابی قوی است. یک واقعیت جالب در مورد تریامسینولون این است که مقدار تزریق بسته به میزان بافت اسکار و میزان تورم در یک بیمار خاص متفاوت است. این بدان معناست که دوز مورد نیاز از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به جراحان توانایی شخصی سازی فرآیند را می‌دهد.

تزریق تریامسینولون عمدتاً در بالای بینی برای کمک به کاهش میزان تورم بینی و کاهش مقدار جای زخم استفاده می‌شود. تزریق تریامسینولون در سایر قسمت‌های بینی بسیار کمتر رایج است. نظریه‌های زیادی در مورد اینکه چرا برخی از بیماران جای بخیه بیشتری دارند وجود دارد. برخی از نظریه‌ها نشان می‌دهند که ایجاد اسکار در نتیجه تشکیل بیش از حد کلاژن توسط فیبروبلاست‌ها، نوعی سلول موجود در بدن است. یکی از عوامل رشد که تصور می‌شود فیبروبلاست‌ها را در ساخت کلاژن بیش از حد تحریک می‌کند، TGF-β است. کنالوگ با کاهش میزان TGF-β از تولید کلاژن و تشکیل فیبروبلاست جلوگیری می‌کند.

خطرات اصلی استفاده از کنالوگ فرورفتگی در پوست است. سایر خطرات شامل تغییر رنگ (هیپوپیگمانتاسیون)، تشکیل عروق خونی غیرطبیعی و نازک شدن پوست است. تزریق کنالوگ باید با احتیاط و با تجربه بالا انجام شود؛ مانند هر روش دیگری، مقدار مشخصی از خطر و فایده در تزریق کورتون درگیر هستند و می‌توان آنها را با دقت سنجید. تزریق کنالوگ را می‌توان در هر زمانی بعد از جراحی بینی انجام داد. اکثر بیماران در عرض 2 هفته پس از تزریق می‌توانند اثرات آن را مشاهده کنند.

سوالات متداول تزریق آمپول کورتون بعد از عمل بینی

پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول در مورد تزریق آمپول کورتون بعد از عمل بینی به شرح زیر است:

-آیا باید بلافاصله بعد از تزریق کورتون نوار چسب بزنیم؟
به طور معمول توصیه می‌شود که بینی را به مدت یک تا 2 هفته پس از تزریق با چسب بپوشانید.

-آیا تورم بعد از تزریق کورتون عود می‌کند؟
بله تورم ممکن است عود کند. به طور معمول دوز قوی‌تر کنالوگ یا دوزهای اضافی انواع دیگر کورتون ممکن است لازم باشند.

-آیا بعد از جراحی بینی باید تزریق کورتون انجام دهم؟
هر بیمار پاسخ متفاوتی به عمل بینی دارد و تزریق کوتورن به تورم و شرایط بیمار بستگی دارد.

-کاندیدهای مناسب برای تزریق کورتون چه افرادی هستند؟
بهترین کاندیدها برای تزریق کورتون کسانی هستند که قبلاً عمل بینی انجام داده‌اند اما به دلیل‌های مختلف هنوز با تورم بینی دست و پنجه نرم می‌کنند.

-آیا تزریق کورتون بعد از عمل بینی باعث خونریزی می‌شود؟
تزریق کورتون ممکن است خونریزی بعد از عمل بینی را کاهش دهد، زیرا خواص ضد التهابی دارد.

-آیا تزریق کورتون بعد از عمل بینی باعث عفونت می‌شود؟
تزریق کورتون معمولاً باعث عفونت منجر نمی‌شود؛ اما همیشه مهم است به ناحیه تزریق به دقت رسیدگی شود و هرگونه علائم عفونت مانند التهاب، قرمزی یا خارش بعد از عمل بینی برطرف شوند.

نظرات

نظرات ارسالی (8)

نازنین علیاری

همش از اسم کورتون میترسیدم فک میگردم بزرگه اما بعدش که شکل آمپول کورتون رو دیدم با خیال راحت رفتم زدم به بینیم

Morteza_Coach

فکر کنم کورتون برای کسایی که پوست ضخیم دارن خیلی بهتره چون تورمشون بیشتره و این کمک می‌کنه زودتر شکل بگیره بینی‌شون

غزل شاکری

بچه‌ها خیلی مهمه که دکترتون رو درست انتخاب کنید. دکتر من خیلی حواسش به دوز کورتون بود و خیلی دقیق برام توضیح داد چی به چیه

امیر نوروزی

دوستان شما فکر می‌کنید بین هر تزریق کورتون چقد فاصله باید باشه؟ من دو تا تزریق کردم با فاصله دو ماهه ولی نمی‌دونم ادامه بدم یا نه(:

SaraFlower_22

همه می‌گن کورتون خوبه ولی من شنیدم بعضیا جای بخیه‌شون بدتر شده! نمی‌دونم واقعا چیکار کنم 😟


Negin_gol

من تازه عمل کردم دکترم گفته شاید لازم بشه کورتون بزنم اگه تورمم خوب نشد کیا تجربه اینو داشتن؟ 🧐

سوگند__44

من دو ماه پیش کورتون زدم و تورمم خیلی خوب شد. ولی جایی که تزریق کردن یکم فرو رفت نگرانم که بدتر بشه


Ramin135

من بعد عمل کورتون زدم تورمم زودتر خوب شد ولی یکم نگران اثرات بدش بودم خدا رو شکر مشکلی پیش نیومد

لینک‌های مرتبط