دلایل ریزش مو بعد از عمل بینی و راه‌های درمان آن

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

دلایل ریزش مو بعد از عمل بینی و راه‌های درمان آن

مطالعات نشان می‌دهند که بین 2 تا 5 درصد از بیمارانی که تحت عمل زیبایی قرار می‌گیرند، ریزش مو را تجربه می‌کنند. البته، بعضی مطالعات دیگر نشان داده‌اند که تا حدود 20 درصد از بیماران بعد از جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی (rhinoplasty) با ریزش موی موقتی مواجه می‌شوند؛ یعنی هر 2 نفر از 10 نفر. با وجود اینکه آمار پژوهشی، درصد پایین ریزش مو بعد از عمل بینی را نشان می‌دهند، اما این عارضه به کابوس بعضی از بیماران تبدیل شده است.

خبر خوب اینکه ریزش مو بعد از رینوپلاستی، موقتی است و معمولاً در عرض چند ماه بعد از بهبودی بیمار برطرف می‌شود. علت دقیق ریزش مو بعد از عمل بینی به‌طور کامل شناخته شده نیست. با این اوصاف، دلایل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی، استفاده از داروی بیهوشی، کمبود مواد غذایی و از همه مهم‌تر استرس باعث ریزش مو بعد از عمل می‌شوند. در این مقاله از رویینو به‌سراغ دلایل، راهکارها و بررسی بعضی از سؤالات رایج و پرتکرار رفته‌ایم که شاید پرسش شما هم باشند.

ریزش مو بعد از عمل بینی چیست؟

آلوپسی یا ریزش موی ناشی از جراحی زیبایی بینی، در اصطلاح تخصصی پزشکان با عنوان “Post-rhinoplasty alopecia” و “Hair loss after rhinoplasty” شناخته می‌شود. این اتفاق ناخوشایند، معمولاً چند روز بعد از عمل جراحی یا بلافاصله پس از به‌هوش آمدن رخ می‌دهد. دلیل اصلی ریزش موی بعد از عمل زیبایی بینی ترشح استرس در بدن است و از ترس ناشی از جراحی به‌وجود می‌آید.

احتمالاً چند روز بعد از عمل زیبایی بینی، چند تار مو روی بالش خود خواهید دید. این مسئله کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد. فراموش نکنید که استرس بیشتر، باعث افزایش ریزش مو می‌شود و در صورت بدتر شدن شرایط، کنترل کردن این عارضه دشوار است. ریزش مو بعد از عمل بینی را باید جزو عوارض جراحی رینوپلاستی تلقی کرد و اصلاً جای نگرانی ندارد.

آیا ریزش مو فقط بعد از عمل زیبایی بینی رخ می‌دهد؟

ریزش مو بعد از جراحی، معمولاً به‌دلیل اختلال در چرخه طبیعی فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. از نظر علم پزشکی، این وضعیت با عنوان تلوژن افلوویوم (Telogen effluvium) نامیده می‌شود و فقط مربوط به جراحی زیبایی بینی نیست. به‌طور کلی، ریزش حدود 50 تا 100 تار مو در طول روز طبیعی است. با این حال، بعضی از بیمارانی که تحت هرگونه جراحی از جمله رینوپلاستی قرار می‌گیرند، احتمالاً ریزش مو را تجربه خواهند کرد.

چرخه مو با رشد فولیکول‌های مو در یک دوره زمانی خاص همراه است. این دوره با عنوان فاز آناژن (the anagen phase) شناخته می‌شود، اما نکته مهم اینجاست که فولیکول‌ها به‌طور مداوم و هم‌زمان رشد نمی‌کنند. بعضی از فولیکول‌ها وارد مرحله استراحت یا تلوژن (telogen) می‌شوند و حدود 5 تا 10 درصد فولیکول‌های مو همیشه در این مرحله قرار دارند. هر نوع عمل جراحی می‌تواند این چرخه طبیعی را مختل کند و منجر به افزایش درصد فولیکول‌های مو در فاز تلوژن شود. در چنین شرایطی است که بیمار، ریزش موی ناشی از عمل جراحی را تجربه می‌کند.

8 دلیل ریزش مو بعد از عمل بینی

8 دلیل ریزش مو بعد از عمل بینی

شناسایی دلیل ریزش مو بعد از رینوپلاستی، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چونکه به پزشک و بیمار کمک می‌کند تا آن را برطرف کنند تا رشد موها دوباره ادامه پیدا کند. با وجود اینکه عارضه ریزش مو بعد از عمل بینی، موقتی است، اما در بعضی از شرایط به یک عارضه دائمی تبدیل می‌شود. به‌طور کلی، 8 عامل مهم باعث ریزش موهای بیمار بعد از عمل زیبایی بینی می‌شوند:

1. استرس عمل جراحی

ریزش مو ناشی از استرس عمل، هم از نظر جسمی و هم از لحاظ روحی روی بیمار تاثیر منفی می‌گذارد. این نوع ریزش مو معمولاً بعد یک تا 6 ماه جراحی پس از رینوپلاستی بروز پیدا می‌کند. البته، در بعضی از شرایط که استرس بیمار بیش‌ازاندازه طبیعی است، ریزش مو چند روز بعد از عمل شروع می‌شود. ترشح استرس قبل یا بعد از رینوپلاستی، مواد مغذی مثل آهن، پروتئین، بیوتین و روی را از پوست سر دور می‌کند. این مواد مغذی برای تحریک فولیکول‌های در حال رشد مو ضروری هستند. استرس، این مواد مغذی را از پوست سر می‌گیرد و در عوض، آن‌ها را به اندام‌های حیاتی بدن مثل مغز می‌فرستد.

متن انگلیسی:
Anaesthesia puts a lot of strain on the body. How does the body respond to that? By releasing cortisol, the ‘stress hormone’. Cortisol causes the shrinkage of the blood vessels, meaning that the blood flow to the scalp becomes partially restricted. As a consequence, hair follicles are starved of nutrients and the hair growth slows down considerably.
ترجمه متن:
بیهوشی فشار زیادی به بدن وارد می‌کند. بدن چطور واکنش نشان می‌دهد؟ با آزاد کردن کورتیزول، یا همان «هورمون استرس». کورتیزول باعث باریک شدن رگ‌های خونی می‌شود، که این به این معنی است که جریان خون به پوست سر تا حدودی محدود می‌شود. در نتیجه، فولیکول‌های مو دچار کمبود مواد مغزی می‌شوند و رشد مو به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.
Elithair.co.uk

2. داروهای بیهوشی

ریزش موی ناشی از داروهای بیهوشی معمولاً بعد از عمل‌های طولانی‌مدت و سنگین رخ می‌دهد. با همه این اوصاف، قرار گرفتن در معرض داروهای بیهوشی در عمل زیبایی بینی هم باعث ریزش موی موقتی در بعضی بیماران می‌شود. دلیل این اتفاق، کُند شدن تقسیم سلولی است که روی چرخه طبیعی رشد فولیکول‌ها تاثیر می‌گذارد.

3. آلوپسی موضعی بعد از جراحی

طبق تحقیقات، بیماری آلوپسی موضعی از انواع رایج ریزش مو محسوب نمی‌شود و در شرایطی (مثل جراحی بینی) که بیمار چند ساعت در موقعیت خاص قرار دارد، رخ می‌دهد. دلیل این عارضه، کاهش جریان خون در فولیکول‌های موی بیمار است. جالب اینجاست که احتمال رخ دادن آلوپسی موضعی در همه جراحی‌ها وجود دارد و شایع‌ترین نوع آن بعد از جراحی قلب اتفاق می‌افتد. اگر دلیل ریزش مو بعد از عمل بینی، آلوپسی موضعی باشد، دلیل آن چیزی جز دراز کشیدن یا استراحت زیاد نیست. بنابراین، بعد از بهبودی کامل و عبور از دوره نقاهت، این ریزش مو برای همیشه متوقف خواهد شد.

4. عوارض مصرف دارو

داروهایی که بعد از جراحی بینی استفاده می‌شوند، می‌توانند ریزش مو را به‌همراه داشته باشند؛ مخصوصاً در شرایطی که بیمار به مصرف آن دارو حساسیت داشته باشد. طبق توصیه انجمن پزشکان، اگر هر کدام از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، در مورد تداخل دارویی بعد از رینوپلاستی با دکترتان مشورت کنید:

  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای کنترل‌کننده تیروئید
  • مسدودکننده‌های بتا

منابع غذایی مقوی

5. منابع غذایی مقوی

برای تشخیص دلیل ریزش مو بعد از عمل بینی، مطمئن شوید که رژیم غذایی‌تان کمبود ندارد. طبق یک تحقیق پزشکی در سال 2018، ریزمغذی‌هایی توسط محققان شناسایی شده‌اند که چرخه رشد مو را مخصوصاً در دوره بعد از عمل تقویت می‌کنند. از جمله این ریزمغذی‌ها عبارت‌اند از:

  • آهن
  • سلنیوم
  • روی
  • آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند از جمله ویتامین‌های A، C و E
  • ویتامین D
  • پروتئین کافی

مصرف کافی پروتئین و آهن رابطه مستقیمی با رشد مو و تقویت فولیکول‌های آن دارد. البته هنوز ثابت نشده است که با داشتن رژیم غذایی خاصی می‌توان از ریزش مو بعد از عمل بینی جلوگیری کرد. با این حال، بهتر است بدنتان را سالم و قوی نگه دارید.

6. تغییرات هورمونی بعد از عمل بینی

اختلال در چرخه طبیعی هورمون‌های بدن باعث ریزش مو می‌شود. این اتفاق در زنان بیشتر از مردان شایع‌تر است و استراحت طولانی‌مدت بعد از عمل می‌تواند روی این چرخه تأثیر بگذارد. ورزش محدود بعد از عمل بینی مثل پیاده‌روی می‌تواند از این نوع ریزش مو بعد از عمل بینی جلوگیری کند. ضمناً، فراموش نکنید که با استفاده از رژیم غذایی منظم و مغذی به تنظیم فعالیت هورمون‌هایتان کمک کنید.

7. عفونت‌های باکتریایی و قارچی

همه جراحی‌ها از جمله رینوپلاستی با خطر افزایش عفونت بعد از عمل همراه هستند. اگر بعد از عمل زیبایی بینی با هر نوع عفونتی مخصوصاً در نواحی بینی مواجه شدید، برای تشخیص و درمان به پزشکتان اطلاع دهید. عفونت‌های ویروسی و باکتریایی شدید می‌توانند باعث افزایش تب و اختلال در چرخه رشد طبیعی فولیکول مو شوند. بنابراین، اگر با عفونت‌هایی در قسمت‌هایی به‌جز از نواحی بینی مواجه شدید، سریعاً برای درمان آن اقدام کنید.

8. حمام نرفتن طولانی‌مدت

عدم شست‌وشوی پوست سر می‌تواند به تجمع چربی، افزایش سلول‌های مرده پوست سر و ریزش مو منجر شود. با استفاده از نکات مراقبتی دکتر، موها و پوست سرتان را شست‌وشو دهید تا دچار ریزش مو بعد از عمل بینی نشوید.

تجربه واقعی بیماران در مورد ریزش مو بعد از عمل بینی

بهترین راه‌حل‌ها برای درمان ریزش مو بعد از عمل بینی

نازک شدن موها یا ریزش موقتی آن‌ها بعد از رینوپلاستی، نگران‌کننده و کمی ترسناک است. ما این مسئله را به‌خوبی درک می‌کنیم، اما لازم است بدانید که راهکارهای مؤثری برای برطرف کردن این عارضه وجود دارند. از جمله این روش‌های مؤثر باید به موارد زیر اشاره کنیم:
 

  • درمان‌ خانگی: ماساژ روزانه پوست سر با محلول موضعی ماینوکسیدیل، تقویت رژیم غذایی و تنظیم زمان استراحت در طول روز از جمله روش‌های درمان خانگی محسوب می‌شوند.
  • درمان‌های پزشکی: متخصص پوست از طریق روش‌های مختلف از جمله دارو، مزوتراپی، PRP و میکرونیدلینگ به جلوگیری از ریزش مو بعد از عمل بینی کمک می‌کند.
  • راه‌حل‌های مناسب شما: با استفاده از راه‌حل‌های هوشمند زیبایی در رویینو هم می‌توانید به روش درمانی مناسب خودتان دست پیدا کنید. برای این کار کافی است در صفحه اصلی سایت، با انتخاب ناحیه موی سر و انتخاب نوع دغدغه به راه حل های مناسب برای برطرف کردن مشکل ریزش مو دست پیدا کنید.

ریزش مو بعد از عمل بینی چقدر طول می‌کشد؟

با توجه به نظر انجمن پوست ایالات متحده آمریکا (the ASA) ریزش مو بعد از یک اتفاق استرس‌زا مثل رینوپلاستی در عرض 3 تا 6 ماه رخ می‌دهد. در این شرایط بدن بیمار به مواد مغذی خاصی از جمله بیوتین و پروتئین برای رشد موها نیاز دارد. بنابراین، از زمان تشخیص تا درمان یا بهبود خودبه‌خودی ریزش مو بعد از عمل بینی، دست‌کم 3 تا 4 ماه زمان نیاز است.

انواع مختلف ریزش مو بعد از رینوپلاستی

پس از جراحی رینوپلاستی، ممکن است برخی افراد تجربه ریزش مو را داشته باشند. این نوع ریزش مو عمدتاً موقتی است و می‌تواند به دلایلی مختلف که در جدول زیر فهرست شده‌اند، رخ دهد.

انواع ریزش مو بعد از جراحی دلایل دوره درمان احتمال رخ دادن بعد از رینوپلاستی
ریزش مو موقت استرس ناشی از جراحی خودبه‌خود برطرف می‌شود شایع‌ترین نوع ریزش مو بعد از عمل زیبایی بینی
ریزش مو آندروژنیک ژنتیک و هورمون‌ها نیاز به درمان تخصصی دارد شایع در بین افراد مستعد به ریزش موی ارثی
ریزش مو تلوژن افلوویوم استرس شش تا دوازده ماه طول میکشد درمان شود کم‌احتمال‌ترین
آلوپسی سیکاتریسیل آسیب به فولیکول‌های مو نیاز به درمان تخصصی دارد شایع در بین افراد مستعد به ریزش موی ارثی
افلورزیس تلوژن توقف ناگهانی رشد مو بر اثر استرس، مصرف دارو و کمبود مواد مغذی این بیماری موقتی است و بعد از رفع علت، درمان می‌شود شایع نوع ریزش مو بعد از عمل زیبایی بینی

تجربه واقعی بیماران در مورد ریزش مو بعد از عمل بینی

اگر در حال حاضر با ریزش مو بعد از عمل بینی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، نگران نباشید و بدانید که تنها نیستید. از تجربه دیگران برای بهبود و جلوگیری از ریزش مو کمک بگیرید و استرس‌تان را کنترل کنید. برای درک بهتر این موضوع به‌سراغ تجربه بعضی از بیماران رفته‌ایم. یکی از بیماران تجربه تلخ خود در مورد ریزش شدید مو بعد از رینوپلاستی را اینگونه مطرح کرده است:

«من 7 ماه پیش جراحی بینی داشتم و  از آن به بعد ریزش موهایم خیلی زیاد شده. آزمایش هم دادم، سالمم و فقط تیروئیدم کم کار بود که تقریباً یک‌ماه است بهتر شده. حالم خیلی بد شده و تقریباً مویی روی سرم باقی نمانده. چه‌کار کنم؟»

پاسخ پزشکان متخصص به این نگرانی این‌طور بود:

«ریزش موی شدید بعد از رینوپلاستی دلایل مختلفی دارد و درک وضعیت بدن شما با یک آزمایش و به‌صورت غیر حضوری بسیار دشوار است. با این حال توصیه ما این است که صبر داشته باشید. ریزش موی موقت بعد از عمل بینی معمولاً 3 ماه طول می‌کشد و خودبه‌خود برطرف می‌شود. همچنین، با پزشکتان مشورت کنید، استرس نداشته باشید و از رژیم غذایی مغذی بهره‌مند شوید.»

مطمئناً بهترین روش برای تشخیص و درمان ریزش مو بعد از عمل بینی، مراجعه حضوری و ویزیت شدن توسط دکتر متخصص است. برای آگاهی در رابطه با نظرات بیشتر و پرسش‌وپاسخ‌های تخصصی، به بخش تبادل نظر رویینو مراجعه کنید!

سؤالات متداول ریزش مو بعد از عمل بینی

پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول در مورد ریزش مو بعد از عمل بینی به شرح زیر است:

-مهم‌ترین دلیل ریزش مو بعد از عمل بینی چیست؟
دلیل اصلی ریزش موی بعد از عمل زیبایی بینی ترشح استرس در بدن است و از ترس ناشی از جراحی به‌وجود می‌آید.

-ریزش مو بعد از رینوپلاستی چقدر طول می‌کشد؟
از زمان تشخیص تا درمان یا بهبود خودبه‌خودی ریزش مو پس از عمل بینی، دست‌کم 3 تا 4 ماه زمان نیاز است.

-آیا ریزش مو بعد از همه جراحی‌ها رخ می‌دهد؟
هر نوع عمل جراحی می‌تواند این چرخه طبیعی را مختل کند و منجر به افزایش درصد فولیکول‌های مو در فاز تلوژن شود. در چنین شرایطی است که بیمار، ریزش موی ناشی از عمل جراحی را تجربه می‌کند.

-آیا هیچ درمان خانگی خاصی برای کنترل ریزش مو بعد از عمل بینی وجود دارد؟
ماساژ روزانه پوست سر با محلول موضعی ماینوکسیدیل، تقویت رژیم غذایی و تنظیم زمان استراحت در طول روز از جمله روش‌های درمان خانگی محسوب می‌شوند.

مطالب مرتبط


نظرات

نظرات ارسالی (7)

الهام.239

وای من که دارم فک می‌کنم عمل نکنم بهتره این همه مشکل بعدش دارهه

فاطمه میرزایی

میگن ماساژ پوست سر با روغن نارگیل خیلی خوبه برای ریزش مو کسی استفادخ کرده؟

سحر_سلیمانی003
پاسخ به فاطمه میرزایی

اره من استفاده کردم و فکر می‌کنم تاثیر داشته البته نمی‌تونم قطعی بگم فقط به خاطر روغن نارگیل بوده 😅

Sogand88

دوستان کسی هست که بعد از عمل بینی ریزش موهاش خوب شده باشه؟ خیلی نگرانم

kimi.12_23
پاسخ به Sogand88

منم بعد عملم یه مدت ریزش مو داشتم بعد چند ماه خوب شد استراحت و تغذیه سالم خیلیی مهمه

مهسا قادری

این ریزش موها همششش بخاطر اون داروی بیهوشیه😒

sara____MS

با این همه موهایی که از بعد عملم ریخته میتونم یه کالکشن درست کنم/:/: