تفاوت جراحی بینی باز و بسته، مزایا و معایب

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

تفاوت جراحی بینی باز و بسته، مزایا و معایب

رینوپلاستی یا عمل زیبایی بینی روش اصلی تغییر شکل ظاهری بینی شماست؛ اما وقتی نوبت به روش جراحی می‌رسد، درک تفاوت عمل بینی باز و بسته مهم جلوه می‌کند. هر کدام از این روش‌ها بسته به شرایط بیمار ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. همچنین ممکن است پزشک یک روش را بر دیگر ترجیح دهید. شما با شناخت تفاوت‌های اصلی بین این دو روش می‌توانید اطلاعات خود را افزایش دهید و تصمیم آگاهانه بگیرید. در این بررسی به مزایا و معایب عمل بینی باز و بسته می‌پردازیم.

انواع جراحی بینی

رینوپلاستی یک عمل جراحی پلاستیک است که شکل بینی را تغییر می‌دهد. این عمل جراحی توسط جراحان پلاستیک ماهر انجام می‌شود و بر اساس نیازهای خاص بیماران قابل تنظیم است. آگاهی از جزئیات پیچیده این جراحی بسیار مفید است، زیرا تاثیر زیادی در شکل بینی خواهد داشت. در دنیای جراحی بینی، دو گزینه اصلی وجود دارند که شامل عمل بینی به روش باز و بسته هستند. هر کدام مزایا و معایب منحصر به فردی را ارائه می‌دهند. انتخاب بین جراحی بینی بسته و باز در درجه اول به آناتومی بینی فرد، میزان اصلاح مورد نیاز و تخصص جراح پلاستیک بستگی دارد. برای اینکه در عمل بینی باز و بسته چیست بیشتر بدانید، ادامه مطلب را بخوانید.

عمل بسته چگونه است؟

روش رینوپلاستی بسته که سال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک تکنیک کلاسیک در تغییر شکل بینی است. به عنوان یکی از دو نوع اصلی جراحی زیبایی بینی، تغییرات بینی از طریق برش‌های داخلی انجام می‌شود و جای زخم قابل مشاهده را به حداقل می‌رساند. این روش به حفظ ظاهر طبیعی سوراخ‌های بینی کمک می‌کند. عمل بینی بسته به دلیل کارایی و دقت در اصلاح ناهنجاری‌ها در بین جراحان محبوب است.

تکنیک جراحی بسته شامل ایجاد برش‌هایی در داخل مجرای بینی است. سپس جراح پوست را بالا می‌کشد تا ساختار استخوان را تنظیم کند و در نتیجه تورم کمتر و زمان بهبودی سریع‌تر ایجاد می‌شود. روش جراحی بینی بسته شامل تنظیم نوک و پل بینی، باریک کردن عرض سوراخ بینی و سایر تغییرات مربوطه به نیازهای بیمار است. دکترهای عمل بینی از طریق این برش‌های پنهان به طور ماهرانه به ساختارهای بینی دسترسی پیدا می‌کنند. رینوپلاستی بسته یک گزینه عالی برای بیمارانی است که به دنبال تغییرات ظریف در بینی خود بدون نیاز به تغییر شکل گسترده هستند.

عمل بینی بسته می‌تواند به راحتی حداقل نگرانی‌های بینی مانند قوزهای جزئی یا عدم تقارن خفیف را برطرف کند و همچنین برای کسانی که زمان بهبودی سریع‌تری را ترجیح می‌دهند، ایده آل است. به طور کلی، افرادی که نیاز به تغییرات قابل توجه یا با ناهنجاری‌های پیچیده بینی دارند، احتمالاً برای جراحی بینی باز مناسب‌تر هستند. رینوپلاستی بسته که کمتر تهاجمی است، دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد و تورم و کبودی در عرض یک تا دو هفته بهبود می‌یابد.

مزایا و معایب جراحی بینی به روش بسته

مزایا و معایب جراحی بینی بسته

بر خلاف رینوپلاستی باز، جراحی بینی بسته روشی بسیار کمتر تهاجمی است. هیچ جای زخم خارجی قابل مشاهده‌ای وجود ندارد و معمولاً زمان بهبودی سریع‌تری دارد. با این حال، بهبودی کوتاه‌تر و حداقل تهاجم این روش به قیمت دید محدود و کنترل در طول عمل انجام می‌شود. هر دو روش جراحی بینی باز و بسته پتانسیل خوبی برای ارائه نتایج مورد نظر هستند که بر کیفیت زندگی و اعتماد به نفس افراد تاثیر شگفت می‌گذارند.

عمل باز بینی چگونه است؟

رینوپلاستی باز یک روش پیچیده است که با مشاوره جهت تعیین شکل بینی و بررسی مشکلات شروع می‌شود. جراح یک برش خارجی در سراسر کلوملا، نوار باریک بافت بین سوراخ‌های بینی ایجاد می‌کند. این برش به جراح دید و کنترل بیشتری در حین عمل می‌دهد. برخلاف رینوپلاستی بسته، استخوان و غضروف در جراحی بینی باز کاملاً در معرض دید قرار می‌گیرند و نمای پانورامایی بدون مانع را از ساختار بینی میسر می‌کند.

عمل بینی باز دقت و قابلیت پیش بینی شکل دادن به بینی را بهبود می‌بخشد. پس از جراحی، گچ بینی روی بینی قرار می‌گیرد تا شکل جدید خود را در طول فرآیند بهبود حفظ کند. دکتر معمولاً جراحی بینی باز را برای افرادی که به دنبال تغییرات قابل توجه، رفع ناهنجاری‌های پیچیده یا نیاز به تغییر شکل گسترده هستند، توصیه می‌کند. علاوه بر این، بیمارانی که جراحی‌های قبلی بینی یا نگرانی‌های ساختاری خاص دارند، برای عمل بینی باز مناسب‌تر هستند. از سوی دیگر، ممکن است افراد زیر برای این عمل مناسب نباشند:

  • پیچیدگی‌های کمتر که می‌توان از طریق رینوپلاستی بسته برطرف شود.
  • یک وضعیت پزشکی دارید که می‌تواند عوارض جراحی را افزایش دهد.
  • بیمار قادر به تعهد به بهبودی و مراقبت‌های بعدی نیستند.

مانند هر جراحی دیگری، بهبودی پس از جراحی بینی باز نیاز به صبر و دقت دارد. پس از عمل می‌توانید انتظار تورم، کبودی و بستن گچ بینی را در دو تا سه هفته اول داشته باشید. دکتر به شما آموزش می‌دهد که به آرامی نواحی مورد نظر را تمیز کنید تا از بهبودی مناسب مطمئن شوید. همچنین از شما خواسته می‌شود که از فعالیت‌ و ورزش‌های شدید بعد از عمل بینی اجتناب کرده و از بینی خود در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کنید.

خواب نقش مهمی در مراقبت‌های بعد از عمل شما نیز دارد. باید با استفاده از بالش‌های اضافی یا صندلی درازکش، سر خود را بالا نگه دارید. این کار به کاهش تورم و بهبود تنفس در هنگام خواب بعد از جراحی بینی کمک می‌کند. اگر به دستورالعمل‌های بعد از پایبند باشید و قرار ملاقات‌های منظم با دکتر را پیگیری کنید باید طی چند ماه به طور کامل بهبود پیدا کنید. همچنین هزینه جراحی بینی باز بیشتر از عمل بینی بسته است.

مزایا و معایب جراحی بینی به روش باز

مزایا و معایب جراحی بینی باز

مهمترین تفاوت بین رینوپلاستی باز و بسته این است که جراحی بینی باز به دکتر شما دید بهتری می‌دهد و امکان انجام کارهای دقیق‌تری را فراهم می‌کند؛ بنابراین پزشک شما کنترل بهتری بر شکل دهی و اصلاح بینی خواهد داشت. مزایای دیگر شامل بهبود عملکرد بینی و بهبود تقارن هستند. با این حال، معایب این روش شامل جای زخم به دلیل برش‌های خارجی، استفاده از گچ بینی و دوره نقاهت طولانی‌تر هستند.

هزینه عمل بینی بسته و باز به چه صورت است؟

هنگام بررسی اینکه عمل بینی باز بهتر است یا بسته، بیماران باید هزینه جراحی بینی را در نظر داشته باشند. به طور کلی، هزینه متوسط هر دو طرح درمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل، تخصص و شهرت جراحان بینی است. جراحانی که تجربه زیادی دارند اغلب هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. علاوه بر این، اگر به دلیل جراحی قبلی بینی نیاز به یک روش پیچیده‌تر باشد، ممکن است هزینه افزایش یابد. با این حال، روش جراحی بینی باز معمولاً به دلیل پیچیدگی فرآیند عمل با هزینه بیشتری همراه خواهد بود.

زمان بهبودی عمل بینی بسته و باز به چه صورت است؟

در طول دوره نقاهت پس از جراحی بینی، صبر و شکیبایی امری مهم است. با اینکه بخیه‌های عمل بینی باز و بسته در هر دو روش در داخل بینی هستند، اما به دلیل پیچیدگی‌های جراحی زمان بهبودی عمل بینی باز بیشتر از بسته است. معمولاً یک هفته طول می‌کشد تا پزشک اسپلینت را بردارد و چند هفته دیگر طول می‌کشد تا تورم و کبودی کاهش یابد. برش به طور معمول بدون باقی ماندن جای زخم قابل بهبود می‌یابد. با این حال، پاسخگویی بدن فرد و پیروی از دستورالعمل‌های پس از جراحی نقش مهمی ایفا می‌کنند. در حالی که روند بهبود اولیه زمان کمی طول می‌کشد، نتایج جراحی زیبایی ممکن است تا یک سال زمان ببرند تا کاملاً آشکار شوند.

فرق بین جراحی باز و بسته

سوالات متداول جراحی بینی باز و بسته

پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول در مورد تفاوت جراحی بینی باز و بسته به شرح زیر است:

-آیا جراحی بینی بسته دردناک است؟
عمل بینی باز و بسته معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، بنابراین در حین عمل دردی احساس نمی‌کنید. پس از جراحی در هر دو روش مقداری درد و ناراحتی وجود دارد که با مصرف داروهای مسکن تجویز شده قابل تسکین است.

-آیا جراحی بینی بسته ایمن‌تر از عمل بینی باز است؟
از نظر ایمنی یک روش لزوما ایمن‌تر از دیگری نیست. ثابت شده است که هر دو روش ایمن هستند، به خصوص اگر توسط یک جراح مجرب و آموزش دیده انجام شوند

-آیا جراحی بینی بسته ارزان‌تر از عمل بینی باز است؟
بستگی دارد! برخی از جراحان هزینه بیشتری را برای جراحی بینی بسته دریافت می‌کنند زیرا این جراحی ظریف‌تر است، اما برخی دیگر ممکن است هزینه کمتر بگیرند. معمولاً هزینه عمل بینی باز بیشتر از بسته است.

-آیا جراحی بینی بسته گزینه خوبی برای از بین بردن قوز بینی است؟
بله رینوپلاستی بسته می‌تواند یک گزینه عالی برای رفع قوز بینی باشد، به خصوص اگر اندازه آن کوچک تا متوسط باشد. این تکنیک امکان برداشتن یا کاهش دقیق قوز را با حفظ تعادل صورت فراهم می‌کند.

-آیا جراحی بینی بسته جای زخم بر جای می‌گذارد؟
نه اینطور نیست! در عمل بینی بسته برش خارجی وجود ندارد بنابراین جای زخم دیده نمی‌شود. جای زخم در روش عمل بینی باز وجود دارد.

-زمان ریکاوری عمل بینی باز بیشتر یا عمل بینی بسته؟
جراحی بینی باز معمولاً در مقایسه با عمل بینی بسته به دلیل پیچیدگی در فرآیند به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد. رینوپلاستی بسته اغلب به دلیل اختلال کمتر در پوست بینی و ساختارهای داخلی، باعث بهبودی سریع‌تر می‌شود.

مطالب مرتبط


نظرات

نظرات ارسالی (6)

شیوا

عمل بینی بسته و باز انقدر تفاوت داشت ما نمی دونستیم؟

راضیه

انتخاب بین عمل بینی باز و بسته با خودمون هست یا دکتر انتخاب می کنه؟

زهرا

ماندگاری عمل بینی بسته و باز چقدره؟

پاسخ به زهرا

تا جایی که من میدونم هر دو روش یکسانن مادام العمر هستن

elena

عمل بینی بسته بدون بی هوشی انجام میشه؟

مریم
پاسخ به elena

این سوال منم هست حتی