• راه‌حل‌ها
    • جراحی
    • غیرجراحی
  • تبادل نظر
  • تصاویر قبل و بعد
  • متخصصان زیبایی

    header.nav_items.

تنفس پس از عمل جراحی بینی و هرآنچه باید بدانید

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

تنفس پس از عمل جراحی بینی و هرآنچه باید بدانید

همیشه یکی از نگرانی‌هایی که مردم درباره عمل بینی دارند، مربوط به مشکلات تنفس پس از عمل است. وجود تجربیات مشابه در میان کسانی که این جراحی زیبایی را انجام داده‌اند هم مزید برعلت شده است تا نگرانی‌ها درباره این مساله بیشتر شود. اگر شما هم نمی‌توانید پس از عمل بینی خوب نفس بکشید، این مطلب را تا انتها بخواهید. در ادامه این مطلب قصد داریم، راهکارهایی برای تنفس بهتر پس از عمل بینی ارائه دهیم.

آیا عمل بینی باعث اختلال در تنفس می‌شود؟

در پاسخ به این سؤال که آیا اختلال در تنفس بعد از عمل بینی به وجود می‌آید یا نه؛ باید گفت، اگر این کار به صورت اصولی انجام شود، مشکلی برای تنفس به وجود نخواهد آمد. شما ممکن است قبل از عمل زیبایی بینی هم مشکلات تنفسی داشته باشید. شاید برخی از این مشکلات مانند انحراف تیغه میانی یا دریچه‌های داخلی، پس از عمل بینی حل شود اما باید انتظار این را هم داشته باشید که برخی از مشکلات تنفسی هم با جراحی حل نشود. دلایل دیگری هم وجود دارد که باعث ایجاد مشکلات تنفسی پس از عمل بینی می‌شود اما این دلایل معمولا موقتی هستند. برای مثال امکان دارد پس از انجام جراحی دچار خشکی و گرفتی بینی شوید و یا اینکه به خاطر تورم ناشی از عمل نفس کشیدن برایتان سخت شود. نگران نباشید این مشکلات موقتی هستند و نهایتا پس از پند ماه حل خواهند شد.

رایج ترین مشکلات تنفسی پس از عمل بینی کدام اند؟

برخی از مشکلات تنفسی رایج که امکان دارد پس از جراحی به سراغ شما بیاد به شرح زیر هستند:

گرفتگی بینی: پس از عمل جراحی، بینی برای مدتی ورم خواهد کرد. این مشکل علاوه بر اینه روی ظاهر شما تاثیر می‌گذارد، تنفس را هم درگیر خواهد کرد. ورم بینی باعث می‌شود فضایی که برای تنفس در اختیار دارید، کمتر شود و در نهایت گرفتگی بینی به سراغتان بیاید.
سوت کشیدن بینی: امکان دارد پس از عمل بینی، هنگام دم و باز دم صدای سوت بشنوید که این مساله به خاطر کوچک شدن بیش از اندازه سوراخ‌های بینی است. البته عوامل دیگری همچون آلرژی، پولیپ و التهاب هم می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود.
تنگی نفس: تنگی نفس پس از جراحی به دلیل وجود لخته‌های خون در بینی، ورم بافت‌ها در داخل بینی و التهاب ناحیه مخاطی بینی یک مساله رایج است که پس از دو تا چهار هفته حل می‌شود. اما در صورتی که تنگی نفستان پس از این مدت حل نشد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی

چرا پس از جراحی بینی مشکلات تنفسی به وجود می‌ آید؟

مشکلات تنفس پس از جراحی بینی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. همانطورکه گفته شد برخی از این دلایل به مرور زمان از بین خواهند رفت اما امکان دارد اثرات برخی دیگر طولانی مدت باشد و برای حل آنها نیاز به مراجعه به پزشک پیدا کنید. برخی از اصلی‌ترین دلایل به وجود آمدن مشکلات تنفسی به شرح زیر هستند:

لخته‌های خونی: لخته‌های خونی که پس از جراحی در بینی جمع می‌شوند، یکی از دلایل به وجود آمدن مشکلات تنفسی هستند. شما با شستشوی صحیح بینی می‌توانید داخل بینی خود را تمیز کنید و این کار تا حدی مشکل تنفس را حل خواهد کرد.
تورم بینی: اصلی‌ترین دلیل ایجاد مشکلات تنفسی پس از عمل بینی، تورم است. این مساله پس از چند هفته حل خواهد شد و به هیچ عنوان نباید نگرانش باشید. راه‌حلی هم جز صبر برای آن وجود ندارد.
چسبندگی: دلیل بعدی که پس از جراحی ممکن است تنفس شما را دچار مشکل کند، چسبندگی در تیغه میانی به دیواره‌های بینی است. این اتفاق معمولا به دلیل ترمیم نشدن برش‌ها و زخم‌های ناشی از عمل به وجود می‌آید و پس از ترمیم زخم‌ها حل خواهد شد.
گرفتگی و کوچک شدن سوراخ‌های بینی: اگر بعد از عمل دچار گرفتی سوراخ‌های بینی و یا کوچک شدن بیش از اندازه سوراخ‌های بینی شده‌اید، ممکن است مشکل تنفس داشته باشید. این مساله به ندرت و به خاطر بی تجربگی جراح به وجود می‌آید. درواقع هنگام جراحی استانداردهای لازم را رعایت نشده است.
برش‌های نامناسب: ممکن است جراح اشتباها برش‌های داخل بینی را به هم نزدیک انجام داده باشد و زخم‌ها هم هنگام ترمیم به هم بچسبند. این مساله هم باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود.

متن انگلیسی:
The nasal valves are known as the most narrow points within the nasal passageway. When these valves are narrow or weak, it can cause significant nasal obstruction, also known as nasal valve collapse. 

ترجمه متن:
دریچه‌های بینی تنگ‌ترین نقاط در مسیر ورود هوا به بینی هستند. وقتی این دریچه‌ها تنگ یا ضعیف شوند، می‌تواند منجر به گرفتگی شدید بینی شود، که به این مشکل اصطلاحاً «افتادن دریچه بینی» (
nasal valve collapse) نیز می‌گویند.

Medical University of South Carolina

نکات مهمی که باید درباره تنفس پس از عمل بینی بدانید

تا اینجای مطلب متوجه شدیم که بسیاری از مشکلات تنفس از راه بینی بعد از عمل موقتی است و پس از مدتی حل می‌شود اما در طی این مدت برای اینکه کمتر اذیت شوید؛ نکات زیر می‌تواند کمکتان کند.

  •  امکان دارد تا خوابیدن ورم بینی نتوانید به خوبی آن را تمیز کنید و جمع شدن مخاط آن، راه تنفستان را ببندد. در این حالت باید از اسپری یا سرم بینی سدیم کلراید استفاده نمایید.
  •  مساله دیگری که ممکن است نفس کشیدن شما را دچار مشکل کند، ورم خارجی بینی و دیواره داخلی آن است. برای حل این مشکل می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید تا تورم آن ناحیه کمتر شود و کمی بتوانید راحت‌تر نفس بکشید.
  •  در صورتی که مشکلات تنفسی شما جدی‌تر باشد، برای مثال نیاز به انجام عمل ترمیم بینی داشته باشد و یا استخوان بینی و دیواره جانبی آن بیش از تنگ و باریک شده باشد؛ نیاز به درمان جدی‌تری خواهید داشت و باید به دکتر خود مراجعه نمایید.

تا چه مدت بعد از عمل بینی تنفس راحت می‌شود؟

در پاسخ به این سؤال که تا چند وقت بعد از عمل بینی تنفس راحت می‌شود؛ باید گفت بیشتر مشکلات تنفس که پس این جراحی بینی برایتان پیش آمده تا زمانی که تورم بینی کاملا از بین برود، حل خواهد شد. معمولا از بین رفتن تورم نیز بین دو تا چهار هفته بیشتر به طول نمی‌انجامد. البته اگر مشکلات تنفسی شما قبل از عمل باشد یا در حین جراحی برایتان پیش آماده باشد، برای مثال روی سپتوم بینی حفره ای ایجاد شده باشد یا بافت غضروفی بینی را هنگام جراحی خارج کرده باشند و... ممکن است مشکلات تنفسی زمان بیشتری شما را درگیر خود کند و لازم باشد برای حل آنها به دکتر عمل زیبایی بینی مراجعه نمایید.

سوالات متداول تنفس بعد از جراحی بینی

سوالات متداول تنفس بعد از جراحی بینی

پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول در مورد نفس کشیدن بعد از عمل بینی به شرح زیر است:

-آیا عمل بینی باعث مشکلات تنفسی می‌شود؟
جراحی بینی اگر اصولی انجام شود ممکن است مشکلات تنفسی موقتی ایجاد کند که پس از خوابیدن ورم بینی از بین می‌رود اما اگر اصولی انجام نشود امکان دارد دچار مشکلات تنفسی دائمی شوید.

-چقدر طول می‌کشد تنفس پس از جراحی از بین برود؟
معمولا دو تا چهار هفته طول می‌کشد تا ورم بعد از عمل بینی بخوابد و مشکلات تنفسی از بین برود.

-آیا ممکن است مشکل تنفس پس از عمل جراحی خطرناک باشد؟
مشکلات تنفس پس از جراحی راه‌های درمان زیادی دارد و می‌توانید با مراجعه به پزشک مشکل را حل کنید و بنابراین خطرناک نخواهد بود.

-آیا مشکلات تنفسی پس از عمل بینی خطرناک است؟
برخی از این مشکلات تنفسی موقتی است و پس از خوابیدن تورم بینی و ترمیم زخم‌ها رفع خواهد شد، بنابراین نباید آنها را خطرناک دانست. اما امکان دارد مشکلات تنفسی بلند مدت‌تری هم برایتان پیش بیاد که دلیلش انجام نشدن اصولی جراحی است.

نظرات

نظرات ارسالی (6)

فاطمه_گلی42

واقعا نفس کشیدن بعد از عمل سخته من که خیلی نگرانم...

رومینا زاروی

اسپری سدیم کلراید خوبه؟؟ شنیدم می‌تونه کمک کنه ولی نمی‌دونم امتحان کنم..

Leyla_Joon
پاسخ به رومینا زاروی

امتحانش کردم خیلی بهتر شد

Hadi_44

من هنو صدای سوت میشنوم وقتی نفس می‌کشم آخه این چه وضعشه! 😩

Tara_غزل
پاسخ به Hadi_44

شاید بخاطر تورم باشه منم داشتم یکم بگذرع بهتر میشه صبور باش دااش

گل_بهاری

آخه چرا این همه وقت باید طول بکشه تا نفس کشیدن عادی بشه؟

لینک‌های مرتبط