رویینو
ف
22 اسفند 1403

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

چرا بعد از عمل بینی کنار های نوک بینیم تیره شده؟

سلام من ۵ ماه پیش عمل بینی انجام دادم و الان کنارهای نوک بینیم تیره شده دلیلش چیه؟ آیا خوب میشه؟ باید چیکار کنم که خوب بشه؟

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از عکس ارسالی و توضیحات شما متوجه می‌شوم این است که نگرانی شما مربوط به تیرگی اطراف نوک بینی پس از جراحی است.

علت تیرگی کنارهای نوک بینی بعد از عمل

تیرگی اطراف بینی پس از عمل جراحی می‌تواند به چند دلیل رخ دهد:

  1. تجمع رنگدانه‌های پوستی (هایپرپیگمانتاسیون): التهاب بعد از جراحی می‌تواند منجر به افزایش تولید ملانین شود که باعث تیرگی پوست می‌شود. این مورد در افرادی که پوست‌های حساس‌تری دارند، شایع‌تر است.

  2. کاهش جریان خون و خون‌مردگی: پس از جراحی، گاهی اوقات گردش خون در برخی نواحی کمتر می‌شود که ممکن است به تغییر رنگ پوست منجر گردد.

  3. ایجاد فیبروز و اسکار: در برخی موارد، بافت اسکار یا فیبروز (بافت ترمیمی) ممکن است باعث تغییر رنگ در ناحیه جراحی شده شود.

  4. واکنش به نور خورشید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون استفاده از ضدآفتاب می‌تواند تیرگی پوست را تشدید کند.

آیا این مشکل برطرف می‌شود؟

در اغلب موارد، این تغییر رنگ به مرور زمان کمرنگ‌تر می‌شود. اما مدت زمان بهبود بستگی به علت آن دارد. معمولاً بین ۶ تا ۱۲ ماه زمان می‌برد تا پوست به رنگ طبیعی خود بازگردد.

راهکارهای بهبود تیرگی

۱. مراقبت‌های پوستی مناسب

  • ضدآفتاب با SPF بالا: از ضدآفتاب مناسب با SPF 50 به بالا استفاده کنید تا از تشدید تیرگی جلوگیری شود.
  • مرطوب‌کننده‌های ترمیمی: محصولاتی حاوی مواد آرام‌بخش و ترمیم‌کننده مانند آلوئه‌ورا، نیاسینامید و ویتامین C می‌توانند به روشن شدن پوست کمک کنند.

۲. کرم‌های روشن‌کننده و ضد لک

  • هیدروکینون ۲ تا ۴ درصد (با تجویز پزشک) برای کاهش رنگدانه‌ها مؤثر است.
  • کرم‌های حاوی کوجیک اسید، آربوتین، و ویتامین C به کاهش تیرگی کمک می‌کنند.

۳. لایه‌برداری ملایم

  • استفاده از لایه‌بردارهای ملایم مانند اسید لاکتیک یا اسید گلیکولیک (زیر نظر پزشک) می‌تواند به بهبود رنگ پوست کمک کند.

۴. درمان‌های پزشکی

  • لیزرهای کم‌توان مثل لیزر PDL یا Q-Switch می‌توانند مؤثر باشند.
  • میکرودرم ابریژن یا پیلینگ شیمیایی ملایم می‌تواند روند بازسازی پوست را تسریع کند.

نتیجه‌گیری

تیرگی اطراف نوک بینی پس از جراحی معمولاً به مرور زمان بهبود می‌یابد. استفاده از ضدآفتاب، کرم‌های روشن‌کننده، و در صورت لزوم درمان‌های تخصصی پوستی می‌توانند به کاهش تیرگی کمک کنند. اگر تغییر رنگ طی چند ماه آینده کاهش نیافت یا بدتر شد، مراجعه به متخصص پوست توصیه می‌شود.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
19 شهریور 1404

با توجه به عکسی که فرستادید، در اطراف نوک بینی، به‌ویژه در کناره‌ها، تغییر رنگی به‌صورت تیرگی ملایم دیده می‌شود که با توجه به این‌که ۵ ماه از عمل گذشته، بیشتر به علت تغییرات جریان خون موضعی، حساسیت پوست بعد از جراحی، یا رسوب رنگدانه‌های ناشی از خونریزی‌های زیرپوستی قدیمی (هماتوم‌های ریز) است. در این مرحله معمولاً خطری جدی وجود ندارد و این تیرگی‌ها به‌تدریج با ترمیم بافت و بهبود گردش خون کم‌رنگ‌تر می‌شوند، اما روند آن ممکن است تا یک سال پس از عمل هم ادامه پیدا کند. نکته مهم این است که هنوز بافت بینی شما در حال ترمیم است و استفاده از کرم‌های ترمیم‌کننده یا روشن‌کننده‌ی ملایم تحت نظر پزشکتان، به همراه پرهیز از نور مستقیم آفتاب و استفاده مداوم از ضدآفتاب، می‌تواند به بهبود سریع‌تر کمک کند.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
محمد جوادمحمد جواد

سلام میخوام عیوب صورتم رو پیدا کنید و راه بهترشدن صورتم بهم مشاوره بدید مخصوصاً گوش ها و گودی زیر چشم

1پاسخ
عزیزعزیز

سلام من ۱۰روزه بینیمو عمل کردم گوشتی بوده به نظر خیلی سربالاست و خوکیه و حالت خاصی نداره تروخدا راهنماییم کنید دارم از افسردگی میمیرم

3پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام. من دو هفته پیش عمل رینوپلاستی انجام دادم. از روز عمل چشمام ورم داشت. روز سوم که ورم چشمام خوابید، بالای چشمام گود افتادن و تو رفته شدن. قبلا چشمام کشیده بود، اما الان گود شده و حالت مریض و خسته به خودش گرفته. به جراح چشم مراجعه کردم، تست گرفت و گفت فعلا آسیب حدقه رد میشه و باید تا ۶ ماه صبر ک

3پاسخ
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد