• راه‌حل‌ها
    • جراحی
    • غیرجراحی
  • تبادل نظر
  • تصاویر قبل و بعد
  • متخصصان زیبایی

    header.nav_items.

فرورفتگی بینی بعد از عمل جراحی؛ علل و درمان

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

فرورفتگی بینی بعد از عمل جراحی؛ علل و درمان

نشانه‌های فرورفتگی بینی ممکن است برای بسیاری از افراد پس از جراحی زیبایی بینی ناراحت‌کننده باشد. این وضعیت در حدود ۹۰ درصد موارد به دلیل تورم ناشی از جراحی رخ می‌دهد، که در این مناطق تورم به سرعت کاهش می‌یابد و فرورفتگی‌ها پدیدار می‌شوند. به همین دلیل، پزشکان معمولاً تا یک سال صبر می‌کنند تا تورم به طور کامل فروکش کند و در صورت باقی ماندن فرورفتگی‌ها، به درمان آن‌ها می‌پردازند. برای رفع این مشکل، دو گزینه درمانی شامل استفاده از فیلرها یا جراحی ترمیمی وجود دارد. تشخیص علت اصلی فرورفتگی بینی بعد از عمل، از جمله تجزیه غضروف، برداشت بیش از حد غضروف یا فشار ناشی از ماساژ نادرست، اولین قدم در فرآیند درمانی است.

علت فرورفتگی در پره های بیرونی بینی  چیست؟

ضعیف ‌بودن استخوان بینی از دلایل رایج برای فرورفتگی بینی در پره‌های بیرونی آن است. همچنین اگر در هنگام جراحی بینی، نوک بینی شما به سمت بالا جراحی شده باشد، احتمال ایجاد فرورفتگی بالای پره بینی بعد از عمل در پره‌های بیرونی بینی وجود خواهد داشت. اگر قسمت پایینی بینی در عمل جراحی پلاستیک بینی برداشته شود، ضعیف ‌شدن پره‌های بیرونی بینی را به‌دنبال داشته که در نهایت با فرورفتگی بینی مواجه خواهید شد. 

علت فرورفتگی بینی در پره‌ های درونی بینی چیست؟

اگر در قسمت بالای دیواره بینی، استخوان یا غضروف بینی شما بسیار شکننده و ضعیف باشد، فرورفتگی بینی در پره‌های درونی بینی رخ خواهد داد‌. هنگام تنفس بعد از عمل بینی نیز ممکن است با انسداد مجرای تنفسی مواجه گردید. همچنین در هنگام‌ جراحی بینی اگر قسمت داخل آن برداشته شود، عارضه نزدیک ‌شدن فاصله دیواره‌های بخش بالای بینی به یکدیگر را به‌دنبال خواهد داشت. این مورد نیز از دیگر دلایل فرورفتگی بینی در پره‌های درونی است.

علت فرورفتگی پل بینی پس از عمل چیست؟

علت فرورفتگی پل بینی پس از عمل چیست؟

فرورفتگی بینی از اتفاقات نادر در جراحی زیبایی بینی است که بنابر دلایلی ممکن است تنها درصد کمی از افراد با این اتفاق مواجه شوند‌. در 90 درصد مواقع می‌توان گفت که این فرورفتگی یا تورمی که در نوک بینی مشاهده می‌کنید، در مدت کوتاهی پس از عمل برطرف خواهد شد. البته اگر پس از مدتی همچنان با مشکل مواجه بوده‌اید، می‌بایست مجدداً به کلینیک زیبایی مراجعه کرده و به حل این‌ مشکل بپردازید. در ادامه مطالب می‌توانید با چند مورد از دلایل فرورفتگی بینی پس از جراحی بینی آشنا شوید.

تحلیل یا جا به جایی غضروف بینی

از دلایل بسیار مهم برای فرورفتگی نوک بینی می‌توان به تحلیل غضروف بینی اشاره کرد. غضروف‌ها در هنگام جراحی برای ایجاد فرم دلخواه، در قسمت پایینی بینی قرار داده می‌شوند تا به همراه استخوان‌ها بتوانند چارچوب بینی را تشکیل دهند. در هر دو نوع عمل بینی استخوانی و گوشتی این اتفاق ممکن است رخ دهد و غضروف بینی شما جابه‌جا شود. ناگفته نماند که تخصص و مهارت پزشک در جای‌گذاری غضروف در جلوگیری از بروز این مشکل بی‌تاثیر نخواهد بود. 

برداشتن بیش از حد غضروف

برداشتن بیش از حد غضروف یک علت فرورفتگی استخوان بینی بعد از عمل است که در هنگام عمل به‌دلیل کم‌ بودن تجربه پزشک اتفاق می‌افتد. اگر برای جراحی زیبایی به کلینیک زیبایی نامعتبری مراجعه نمایید ممکن است تجربه کم‌ پزشک باعث رویداد این مشکل شود‌. زمانی که غضروف‌ها در تعداد بالایی از بینی برداشته می‌شوند، فضای خالی مابین آن‌ها زیاد خواهد شد. وجود فضای خالی زیاد در بین استخوان‌های بینی و غضروف‌ها سبب عدم ثبات آن‌ها می‌گردد. 

متن انگلیسی:
Conventional tip surgery techniques that overemphasize tip narrowing often deform the lateral crura and weaken support for the alar margin. 

ترجمه متن:
تکنیک‌‌های رایج جراحی نوک بینی که روی باریک کردن نوک بینی تاکید بیش‌ازحد دارند معمولاً باعث دفورمه شدن غضروف‌های تحتانی جانبی شده و استحکام دیواره پره بینی را تضعیف می‌کنند.

PubMed

ماساژ غیرحرفه ای بینی

تورم از علائم طبیعی است که برای مدتی پس از عمل مشاهده خواهد شد؛ اما در برخی از مواقع ممکن است به‌دلیل انجام ماساژ بعد از عمل بینی به صورت غیراصولی، استخوان یا غضروف بینی شکسته شود. بعد از عمل پزشک جهت کاهش تورم بینی انجام برخی از ماساژها را به شما پیشنهاد خواهد داد‌. استخوان‌ها و غضروف‌های بینی بسیار شکننده و حساس هستند؛ از این‌رو اگر فشار زیادی روی بینی خود وارد کنید، ممکن است با فرورفتگی نوک بینی مواجه شوید. در این صورت به ‌احتمال زیاد نیاز به انجام عمل ترمیمی خواهید داشت.

وارد کردن فشار به بینی

پس از عمل زیبایی بینی برای مدتی باید به استراحت بپردازید. در دوره نقاهت توصیه می‌شود که از انجام ورزش‌های سنگین بعد از عمل بینی خودداری نمایید؛ زیرا وارد آوردن هرگونه فشار یا ضربه از دیگر دلایل رایج بروز فرورفتگی بینی محسوب می‌شود. همچنین ممکن است ضربه شدید به بینی سبب شکسته ‌شدن برخی استخوان‌ها و غضروف‌ها گردد و در این صورت مجبور به پرداخت هزینه‌های بالاتر برای انجام جراحی مجدد خواهید بود.

سوالات متداول فرورفتگی بینی بعد از عمل جراحی

روش های درمان فرورفتگی پل بینی پس از عمل

با در نظر گرفتن اینکه دلایل متفاوتی برای فرورفتگی پل بینی پس از جراحی وجود دارد و مدت زمان ظهور این فرورفتگی‌ها متغیر است، روش‌های درمانی متنوعی برای رفع آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

درمان فرورفتگی بینی پیش از گذشت یک سال از جراحی

اگر به ‌تازگی با فرورفتگی بینی مواجه شده‌اید و پس از‌ چند ماه اقدام به درمان آن کرده‌اید، پزشکان برای حل این مشکل از فیلر استفاده می‌کنند. با استفاده از فیلر می‌توان جاهای خالی بینی را پر کرد و ظاهر آن را بهبود بخشید. همچنین فیلر باعث ایجاد بافت فیبروز در بخش فرورفتگی شده که در مقایسه با عمل ترمیمی یا جراحی مجدد بینی هزینه کم‌تری را دربرخواهد داشت.

درمان فرورفتگی بینی پس از گذشت یک سال

برخی از افراد در هنگام مواجهه با مشکل فرورفتگی بینی بعد از عمل به‌دلیل بالا بودن هزینه‌های زیبایی، توجهی به آن نمی‌کنند و پس از گذشت یک‌ سال به‌دنبال راه‌ حلی برای درمان آن هستند. معمولاً پس از یک سال پزشک انجام عمل ترمیمی را برای حل این مشکل پیشنهاد خواهد داد. در این جراحی ترمیمی پزشک از غضروف‌های خود فرد در قسمت قفسه سینه یا لاله گوش برای پر کردن جاهای خالی غضروف استفاده می‌کند تا ظاهر بینی بهبود یابد.

سوالات متداول فرورفتگی بینی بعد از عمل جراحی

پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول در مورد فرورفتگی بینی بعد از عمل جراحی به شرح زیر است:

-علت فرورفتگی پل بینی پس از جراحی چیست؟
علل مختلفی مانند تحلیل و جابه‌جایی غضروف بینی، برداشت بیش از حد غضروف، ماساژ نادرست، و وارد آمدن ضربه به بینی می‌توانند منجر به فرورفتگی پل بینی شوند.

-مدت زمان بهبودی فرورفتگی بینی پس از جراحی چقدر است؟
تورم ناشی از جراحی معمولاً طی ۶ ماه تا یک سال کاهش می‌یابد. در صورت باقی ماندن فرورفتگی‌ها، ممکن است نیاز به درمان‌های ترمیمی باشد.

-در چه شرایطی باید برای درمان فرورفتگی بینی اقدام کرد؟
پس از یک سال از زمان جراحی، اگر فرورفتگی همچنان باقی مانده باشد، پزشک ممکن است توصیه به درمان‌های تکمیلی مانند فیلر یا جراحی ترمیمی کند.

-آیا با تزریق ژل فرورفتگی بینی کاملاً از بین می‌رود؟
تزریق ژل می‌تواند نتایج فوری و موقتی داشته باشد. با این حال، مهم است که پیش از انجام تزریق، توسط جراح بینی معاینه شوید.

-فرورفتگی پل بینی پس از عمل چند بار اتفاق می‌افتد؟
اگر جراحی به درستی انجام شود، فرورفتگی معمولاً یک بار ایجاد و با درمان صحیح رفع می‌شود و نباید مجدداً تکرار شود.

-چند درصد از افراد پس از جراحی راینوپلاستی دچار فرورفتگی پل بینی می‌شوند؟
حدود ۱۰ درصد از بیماران پس از عمل جراحی بینی ممکن است دچار فرورفتگی شوند.

-فرورفتگی بینی بعد از عمل جراحی تا کی ادامه دارد؟
اگر پس از گذشت یک سال، فرورفتگی همچنان باقی مانده باشد، باید برای درمان‌های بیشتر مانند جراحی ترمیمی به پزشک مراجعه کنید. اگر هنوز یک سال نگذشته است، صبر کنید زیرا ممکن است ورم ناشی از عمل بینی علت آن باشد.

نظرات

نظرات ارسالی (6)

شیدا__گوهری22

تو انتخاب دکترتون دقت کنید خب

Farzaneh_FZ44

خیلی بده که آدم انقد هزینه می‌کنه و بعدش با این مشکلات رو ب رو بشع امیدوارم همه چیز برای همه خوب پیش برهه

PejmanBozorg_91

یکی از دوستام فرورفتگی بینیش با عمل ترمیمی اوکی شد خیلی راضیه الان هزینش بالا بود ولی ارزشش رو داشت

NiloofarBiBi_55

واقن سخته بعد از این همه هزینه و درد ببینی بینیت فرورفتگی داره خیلی باید دقت کنید که دکترتون خوب باشه

زهرا تیموری

کسی بینیش فرورفتگی داشته و با فیلر حلش کرده؟ می‌خوام بدونم نتیجه‌ش چطور بوده؟

Elhami_75
پاسخ به زهرا تیموری

من فیلر زدم و خیلی راضی‌ام البته بستگی به پزشکت داره نتیجه‌اش خوب بود و حداقل برای چند ماهی تورم و فرورفتگی رو پوشوند

لینک‌های مرتبط