• راه‌حل‌ها
    • جراحی
    • غیرجراحی
  • تبادل نظر
  • تصاویر قبل و بعد
  • متخصصان زیبایی

    header.nav_items.

ماساژ بینی بعد از عمل و ضرروت انجام آن

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

ماساژ بینی بعد از عمل و ضرروت انجام آن

بعد از عمل بینی یا رینوپلاستی، به‌دلیل ساییده شدن استخوان، غضروف و بافت چربی بینی ممکن است در کُل صورت احساس درد و کوفتگی وجود داشته باشد. به‌همین دلیل،‌ پزشکان ماساژ بینی بعد عمل را به‌عنوان روشی برای کاهش درد، رفع کبودی، رفع سیاهی دورچشم، کاهش سردرد می‌دانند و معتقدند که این روش در بهبودی سریع‌تر موثر است. 

زمان انجام ماساژ بینی 

در اولین ملاقات جراح و بیمار،‌ معایناتی روی بینی، عفونت داشتن یا نداشتن جراحات و بررسی استخوان بینی انجام می‌شود. در این زمان در صورت تشخیص دکتر و بررسی حال بیمار، ماساژ بینی برای او تجویز می‌شود. اما سوال بسیاری از مراجعه‌ کنندگان این است که "ماساژ بینی از کی شروع میشه؟" اکثر پزشکان ماساژ بینی را حدود دو هفته بعد از جراحی بدون مانع می‌دانند. بهتر است از پزشک  درخواست کنید که نحوه انجام ماساژ بینی بعد از عمل را به شما آموزش دهد. شما حتی می‌توانید ماساژ بینی از روی چسب را نیز با دقت، احتیاط و در صورت توصیه دکتر انجام دهید.  

اهمیت انجام ماساژ بینی بعد از عمل

شاید برای شما نیز جای سوال باشد که ماساژ بینی بعد از عمل برای چیست؟ لازم است بدانید یکی از کارهایی که باعث می‌شود نتیجه عمل بینی، دلخواه بیمار باشد ماساژ بینی است. ماساژ بینی بعد از عمل بینی شما را خوش‌فرم می‌کند و با افزایش جریان خون و باز شدن مجاری لنفاوی سرعت ترمیم زخم‌ها را بهبود می‌بخشد. نتایج نشان می‌دهد که ماساژ بینی بعد از جراحی نقش مهمی در رفع انحنای بینی و کاهش جای زخم دارد. 

آشنایی با انواع ماساژ بینی بعد از عمل

مهم‌ترین عاملی که در شناسایی ماساژ مناسب برای بینی شما موثر است، فرم بینی شماست. به‌عبارت دیگر نحوه ماساژ بینی استخوانی با نحوه ماساژ بینی گوشتی متفاوت است که جراح با درنظر گرفتن این موضوع و آناتومی بینی نوع مناسب ماساژ‌ را انتخاب می‌کند. به‌طور کلی سه نوع ماساژ بعد از عمل بینی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  1. ماساژ استخوان بینی: استخوان بینی به استخوان فک بالا و پیشانی متصل است و یکی از بخش‌هایی است که در عمل بینی آسیب می‌بیند. برای انجام ماساژ استخوان بینی بعد عمل کافیست دو انگشت خود را در طرفین بینی قرار دهید و به سمت گونه و دیوارهای جانبی به ‌آرامی فشار دهید. این روش باعث کاهش تورم بینی و گردش مایع بینابینی در آن می‌شود. اگر تورم بینی یک طرفه باشد باید قسمت متورم یا کج شده را به آرامی فشار دهید. این ماساژ بینی برای رفع کجی بسیار مناسب است. 
  2. ماساژ نوک بینی: برای انجام این ماساژ تنها کافیست با دو انگشت قسمت هرمی بینی را فشار دهید. این ماساژ برای بینی‌های گوشتی و رفع تورم آن‌‌ها انجام می‌شود. این ماساژ با تاثیر روی بافت غضروفی و بازسازی آن یک نوع ماساژ بینی برای کوچک شدن آن نیز محسوب می‌شود. 
  3. ماساژ قسمت پشتی بینی: برای انجام این ماساژ کافیست از قسمت بالای نوک بینی تا استخوان پیشانی را فشار دهید. این حرکت را ۳ الی ۴ بار در روز به مدت ۲ دقیقه انجام دهید. این روش به‌عنوان ماساژ بینی برای سربالا شدن نیز شناخته می‌شود.

فواید انجام ماساژ بینی بعد از عمل

فواید انجام ماساژ بینی بعد از جراحی

از جمله مزایای ماساژ بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خون‌رسانی کارآمد
  • کاهش دوره ریکاوری
  • جلوگیری از عفونت
  • ترمیم پوست پس از جراحی
  • رفع کجی و قوز بینی
  • کوچک شدن بینی
  • کمک به نتیجه دلخواه جراحی

متن انگلیسی:
The importance of the massage is that it activates the facial lymphatics through circulation. In this way, the lymphatic flow in the nose is accelerated and the swelling – edema formation on the nose is minimized.

ترجمه متن:
اهمیت ماساژ در این است که از طریق گردش خون
سیستم لنفاوی صورت را فعال می‌کند. به این صورت، جریان لنفاوی در بینی تسریع می‌شود و ورم (تجمع مایعات) در بینی کاهش پیدا می‌کند.

Drsuleymantas.com

خطرات ماساژ بینی بعد از عمل

ماساژ بینی بعد از عمل اگر به‌صورت اصولی، باعجله و بدون دقت انجام شود می‌تواند باعث بدفرمی بینی شود. علاوه‌بر این باعث می‌شود هزینه و زمانی که برای این کار صرف کرده‌اید، از بین برود. ماساژ بینی غیراصولی باعث افزایش کبودی و تورم در ناحیه جراحی می‌شود و می‌تواند احتمال بروز خونریزی بعد از عمل را افزایش دهد. دقت داشته باشید که درصورت انجام ماساژ بینی بعد از جراحی، فشار را به‌صورت ملایم و با کنترل به بینی وارد کنید تا از خطرات احتمالی مصون بمانید. 

نحوه انجام اصولی ماساژ بینی بعد از عمل

همانطور که گفته شد، ماساژ بینی بعد از عمل تکنیکی است که نحوه انجام آن به‌وسیله پزشک به بیمار آموزش داده می‌شود. ماساژ اصولی بینی بعد از جراحی باید به دفعات 2 الی ۳ بار در روز و به‌مدت 2 دقیقه انجام شود. در این میان برخی افراد به‌دلیل عدم دریافت نتیجه دلخواه از عمل، نیاز به جراحی مجدد دارند. در این زمان پوست نیاز به ترمیم کامل دارد تا عمل بعدی انجام شود. پزشک در این مواقع تعداد و زمان ماساژ بینی بعد از جراحی را بالا می‌برد تا پوست برای جراحی مجدد ترمیم شود. معمولاً پزشکان عمل بینی برای ترمیم پوست، ماساژ بینی را به‌مدت 6 تا 8 بار در روز و حدود 2 تا 5 دقیقه توصیه می‌کنند. 

آیا ماساژ بینی بعد از جراحی مفید است؟

نکات مهم در هنگام انجام ماساژ بینی

بسیاری از افراد در انجام ماساژ بینی دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند که ماساژ بینی بعد عمل چگونه است؟ در ادامه نکات مهمی را ذکر می‌کنیم تا بتوانید ماساژ بینی بعد از عمل جراحی را درست انجام دهید. 

  • قبل از ماساژ بینی دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • در هنگام ماساژ بینی بعد از جراحی فشار زیادی وارد نکنید، زیرا امکان جا به جا شدن استخوان بینی و کج شدن آن وجود دارد. 
  • شدت فشار بینی در حدی نباشد که باعث ایجاد درد شود.
  • حتماً ماساژ بینی را در جلوی آینه انجام دهید که فشار به‌صورت متوازن باشد. 
  • نوک بینی به‌دلیل داشتن غضروف از حساسیت بالایی برخوردار است. در روزهای اول بعد از عمل از فشار دادن این قسمت اجتناب کنید. 

آیا ماساژ بینی بعد از جراحی مفید است؟

در بعضی مواقع راهکارهای ساده می‌توانند تاثیراتی زیادی داشته باشند. ماساژ بینی بعد از جراحی نیز یکی از این راهکارهای ساده برای جلوگیری از ورم و التهاب بینی است و می‌تواند بسیار مفید باشد. بهتر است برای انجام این کار از پزشک خود بخواهید یک بار آن را به شما آموزش دهد و سپس شما به دفعات خواسته شده آن را انجام دهید. ماساژ بینی چه به‌وسیله پزشک و چه به وسیله بیمار باعث ترمیم پوست، جلوگیری از فیبروم، افزایش سرعت رسیدن گلبول‌های سفید به موضع زخم و نتیجه مطلوب‌تر جراحی خواهد شد. 

سوالات متداول ماساژ بینی بعد از عمل

پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول در مورد ماساژ بینی بعد از عمل به شرح زیر است:

-آیا ماساژ بعد از عمل باعث کوچک شدن بینی می‌شود؟
ماساژ بینی نمی‌تواند باعث کوچک شدن آن پس از عمل شود اما، ورم و التهاب را کاهش می‌دهد و بینی را کوچک‌تر نشان خواهد داد. 

-آیا ماساژ بینی بعد از جراحی خطرناک است؟
این کار اگر درست و اصولی انجام شود، شما را به خطر نمی‌اندازد. اما اگر هنگام ماساژ از تکنیک‌های نادرست استفاده کنید و یا ماساژ زودرس انجام دهید، ممکن است خطرناک باشد. 

نظرات

نظرات ارسالی (9)

حدیثه علوی

من دکترم ماساژ بینی برای سربالا شدن بینیم رو بهم گفته که انجام بدم

NaziGol

این ماساژ قسمت پشتی بینی برای سربالا شدن واقعا جواب میده؟

الناز پورمهندس
پاسخ به NaziGol

من بعد عملم اینکارو کردم خاهر خوبه ولی باید درست انجام بدی

سمیه نوروزی32

میگم این ماساژا خطرناک نیستن؟ مثلا اگه بد انجام بشه چی

رها کریمی
پاسخ به سمیه نوروزی32

باید خیلی مواظب باشی و فشار زیادی نیاری من خودم انجام دادم اولش با استرس بود ولی خوب بود(:

پیمان عباسی

من فک می‌کردم این ماساژا فقط وقت تلف کردنه

مینا کمالی

بعد از عملم اصلا نمی‌دونستم باید ماساژ بدم کاش زودتر اینو خونده بودم):

ترانه رستمی

من تازه فمیدمم ماساژ بینی می‌تونه کمک کنه بینی زودتر خوب بشه

سارا123

واقعا ماساژ بینی به این حد اهمیت داره؟ من اصلا نمی‌دونستم بعدع عمل بینی باید این کار رو کرد 😮

لینک‌های مرتبط