رویینو
1378roya
8 مرداد 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

همپوشانی دندونای جلو تو ۸ سالگی نیاز به ارتودنسی داره؟

پسرم ۸ سالشه و دندونای دائمی جلوش دراومدن، ولی وقتی لبخند می‌زنه می‌بینم دندونای بالا تقریباً کل دندونای پایین رو می‌پوشونن. نمی‌دونم این حالت خودش با رشد درست می‌شه یا لازمه از همین حالا به فکر ارتودنسی باشیم؟

پاسخ‌ها5
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سوال شما متوجه می‌شوم این است که موضوع درباره پوشانده شدن دندان‌های پایین توسط دندان‌های بالای جلویی در فرزند ۸ ساله‌تان است، و دغدغه‌تان این است که آیا این وضعیت طبیعی است یا نیاز به مداخله‌ی ارتودنسی دارد.

بررسی وضعیت روی هم‌افتادگی دندان‌های جلویی در کودکان

در حالت طبیعی، زمانی که فرد دندان‌هایش را روی هم می‌گذارد، دندان‌های بالایی باید اندکی (حدود ۲ میلی‌متر) روی دندان‌های پایینی را بپوشانند. اگر این میزان زیادتر باشد و دندان‌های پایین تقریباً به طور کامل از دید خارج شوند، با حالتی به نام اوربایت عمیق (deep overbite) روبه‌رو هستیم.

آیا این وضعیت در ۸ سالگی طبیعی است؟

سن ۸ سالگی دوره‌ی دندانی مختلط است، یعنی ترکیبی از دندان‌های شیری و دائمی در دهان وجود دارد. در این دوران برخی بی‌نظمی‌ها می‌تواند گذرا و مربوط به رشد طبیعی فک‌ها باشد. با این حال، برخی نشانه‌ها باید جدی گرفته شوند:

  • اگر دندان‌های پایین تقریباً کامل پشت دندان‌های بالا پنهان شده‌اند.

  • اگر هنگام بسته بودن دهان، لب پایینی پشت دندان‌های بالایی گیر می‌افتد.

  • اگر خط لبخند نامتقارن یا غیرطبیعی به نظر می‌رسد.

  • یا کودک از مشکل در گاز گرفتن غذا، درد فک، یا ساییدگی دندان‌ها شکایت دارد.

در این صورت‌ها ممکن است نیاز به درمان زودهنگام وجود داشته باشد.

درمان اوربایت عمیق در کودکان

بسته به شدت وضعیت، نوع دندان‌ها، رشد فک و عوامل ژنتیکی، درمان‌ها متفاوت‌اند. مداخله‌ی زودهنگام می‌تواند از مشکلات شدیدتر در آینده جلوگیری کند.

گزینه‌های احتمالی درمانی

در صورتی که دندانپزشک یا ارتودنتیست تشخیص دهد اوربایت عمیق وجود دارد، راهکارهای زیر ممکن است پیشنهاد شوند:

  • ارتودنسی پیشگیرانه یا زودهنگام: شامل ابزارهایی برای هدایت رشد فک و فضا دادن به دندان‌ها.

  • فضافزا (space maintainer) یا هدگیر (headgear) برای هدایت رشد فک بالا و پایین.

  • برداشتن دندان‌های شیری زودتر از موعد در صورت لزوم.

  • در موارد خفیف، نظارت منظم بدون درمان فوری.

چرا مراجعه زودهنگام مهم است؟

اگر اوربایت عمیق درمان نشود، در بلندمدت ممکن است باعث شود:

  • ساییدگی و شکستگی دندان‌های جلویی رخ دهد.

  • لثه‌های دندان‌های پایین آسیب ببینند.

  • فک پایین بیش از حد عقب بماند.

  • عملکرد جویدن و گفتار مختل شود.

بنابراین حتی اگر درمان فوری لازم نباشد، ارزیابی دقیق توسط ارتودنتیست بسیار مهم است.

اقدامات پیشنهادی برای شما

پیشنهاد می‌کنم اقدامات زیر را در پیش بگیرید:

  • مراجعه به یک متخصص ارتودنسی کودکان (نه صرفاً دندانپزشک عمومی) برای ارزیابی وضعیت فک و دندان‌های فرزندتان.

  • اگر هنوز عکس رادیولوژی پانورامیک (OPG) گرفته نشده، آن را تهیه کنید تا وضعیت دندان‌های نهفته و رشد فک بررسی شود.

  • هر ۶ ماه یک‌بار معاینه‌ی دوره‌ای برای کنترل تغییرات ساختاری فک و دندان‌ها انجام دهید.

  • اگر متخصص توصیه به درمان نکند، ثبت وضعیت فعلی و پیگیری منظم می‌تواند به موقع شما را برای درمان آگاه سازد.

جمع‌بندی

اگرچه در بسیاری از کودکان برخی ناهنجاری‌های خفیف دندانی با رشد بهبود پیدا می‌کنند، ولی پوشانده شدن کامل دندان‌های پایین توسط دندان‌های بالا معمولاً نیازمند بررسی دقیق‌تر است. مراجعه به ارتودنتیست در همین سن کمک می‌کند در صورت لزوم درمان مؤثر و زودهنگام انجام شود و از درمان‌های پیچیده‌تر در سنین بالاتر پیشگیری شود.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

کلینیک دندانپزشکی آمیتیس
کلینیک دندانپزشکی آمیتیس
دندانپزشکی
9 مرداد 1404

در حال حاضر نیاز به اقدام خاصی نیست و برای ارتودنسی بهتر است از حدود ۱۳ تا ۱۴ سالگی اقدام شود.

مریم علوی
دکتر مریم علوی
دندانپزشک
9 مرداد 1404

سلام، اصولاً در این سن پوشیده شدن دندان‌های پایین توسط دندان‌های بالای جلو طبیعی است، اما برای تشخیص دقیق، ارسال عکس ضروری‌ست.

مهسا حیدری
دکتر مهسا حیدری
دندانپزشک
11 مرداد 1404

با توجه به توضیحات ارائه‌شده، معاینه حضوری توسط متخصص ارتودنسی ضروری‌ست.

افشين جهانبان
دکتر افشين جهانبان
دندانپزشک
14 مرداد 1404

با توجه به وضعیت توصیف‌شده، لازم است از همین حالا مشاوره ارتودنسی انجام شود.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر ارتودنسی دندان
زهرازهرا

سلام من از بچگی دندان های نیشم نامرتب بودن و بالاتر از بقیه دندونام بودن. فکر میکردم برای همینه که فک بالام کمی جلو به نظر میرسه ولی وقتی رفتم پیش متخصص ارتودنسی بهم گفتش که فک بالام واقعا جلوئه گفت دوتا راه دارم یا دندونای عقبم رو میکشه و ساده ارتودنسی میکنه که با این حال دندونام مرتب میشه ولی د

4پاسخ
M.khM.kh

با سلام من حدودا ۲۰ سالمه فک پایینم حدود نیم سانت عقبه میخواستم ببینم با ارتودنسی میشه درستش کرد یا باید جراحی فک انجام بشه؟ اینکه میتونم برای باز کردن فک بالا از دستگاه هایرکس استفاده کنم و اینکه حدودا چند وقت باید ارتودنسی داشته باشم؟

5پاسخ
ZiziZizi

سلام بین دوتا دندون بالام فاصله داره و میخام فقط دو واحد کامپوزیت بزارم.خوبه؟

1پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام عکس دندان هام رو گذاشتم آیا نیاز به ارتودنسی دارن یا می تونم دندان نیش را بکشم و اینکه اگر ارتودنسی بشه هزینه اش چقدر میشه

4پاسخ
سانازساناز

سلام من ۱۳ سالگی ارتودنسی انجام دادم ولی برگشت الان ۲۰ سالم هست چه کار زیبایی میتونم برای دندون هام انجام بدم غیر طبیعی نباشه و زیبا بشه

1پاسخ
یی

۱۸ سالمه و ۳ ساله که ارتودنسی کردم. دندون های جلویی من مشکل اپن بایت داره و به خاطر این قضیه ارتودنسی کردم و مدام از کش های الاستیک طی ۶ ماه استفاده کردم. فاصله کمی کمتر شد ولی کاملا برطرف نشد و دکتر هم گفت بیشتر از این اصلاح نمیشه و ارتودنسی هام رو باز کردن. میخواستم بدونم این مشکل با کامپوزیت بهت

1پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک