رویینو
Zhr
20 اسفند 1403

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

ممکنه کال استخوانی روی بینیم بعد از جراحی دائمی بشه؟ علت به وجود اومدنش چیه؟

من سه ماه و نیمه که عمل بینی انجام دادم ولی یه سمت بینیم کال استخوانی ایجاد شده. میخواستم بدونم چقدر احتمال داره خودش از بین بره یا برعکس موندگار بشه؟ همچنین دلیل به وجود اومدن این کال استخوانی چیه؟

پاسخ‌ها4
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سوال شما متوجه می‌شوم، این است که نگرانی شما درباره‌ی تشکیل کال استخوانی (یا همان برجستگی استخوانی) بعد از جراحی بینی است.

علت تشکیل کال استخوانی بعد از عمل بینی

کال استخوانی در واقع بخشی از روند طبیعی ترمیم استخوان است که بعد از شکستگی یا برش‌های جراحی روی بینی اتفاق می‌افتد. به طور کلی، این پدیده به دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • واکنش طبیعی بدن به ترمیم استخوان: بدن بعد از هر نوع آسیب استخوانی، ابتدا با تولید کالوس (کال استخوانی اولیه) سعی می‌کند محل آسیب را بازسازی کند. در برخی افراد این کالوس بیش از حد ایجاد می‌شود و به شکل یک برجستگی حس می‌شود.
  • میزان تراش استخوان: در جراحی بینی، اگر استخوان زیاد تراشیده شود یا روش تراشیدن مناسب نباشد، بدن ممکن است با تولید بیش از حد بافت استخوانی واکنش نشان دهد.
  • ژنتیک و روند ترمیم بدن: بعضی افراد به دلیل ویژگی‌های ژنتیکی مستعد تولید بیشتر کال استخوانی هستند.
  • فشار یا ضربه به بینی بعد از عمل: اگر در دوران نقاهت بینی تحت فشار قرار بگیرد یا ضربه‌ای بخورد، احتمال افزایش تولید کال استخوانی وجود دارد.
  • التهاب طولانی مدت و واکنش بدن به جراحی: در برخی موارد، تورم و التهاب مداوم می‌تواند باعث تحریک تولید بافت استخوانی اضافی شود.

آیا کال استخوانی خودبه‌خود از بین می‌رود یا ماندگار است؟

اینکه کال استخوانی از بین برود یا ماندگار شود، بستگی به چند عامل دارد:

زمان ترمیم: در بسیاری از موارد، کال استخوانی بعد از ۶ تا ۱۲ ماه به تدریج کوچک‌تر و صاف‌تر می‌شود، چون بدن شروع به بازسازی مجدد و تنظیم تراکم استخوانی می‌کند. اگرچه در برخی افراد، این روند ممکن است زمان بیشتری ببرد.

شدت کال استخوانی: اگر این برجستگی خیلی بزرگ نباشد، احتمال دارد که به مرور زمان و با کاهش التهاب و بازسازی استخوانی، کوچک‌تر یا محو شود. اما اگر کال استخوانی بزرگ و سفت باشد، ممکن است نیاز به اقدامات درمانی داشته باشد.

نوع بینی و پوست شما: در بینی‌های استخوانی و پوست نازک، این برجستگی‌ها بیشتر نمایان می‌شوند و امکان برطرف شدن کامل آن‌ها کمتر است. در مقابل، در بینی‌هایی با پوست ضخیم، این نوع تغییرات کمتر به چشم می‌آید.

چه کاری می‌توان انجام داد؟

🔹 صبور باشید: تا ۶ ماه تا یک سال پس از عمل، تغییرات بینی هنوز ادامه دارد. توصیه می‌شود که در این مدت عجله‌ای برای تصمیم‌گیری درباره‌ی جراحی اصلاحی نداشته باشید.
🔹 ماساژ تحت نظر پزشک: در بعضی موارد، پزشک می‌تواند ماساژهای خاصی را توصیه کند که ممکن است به کاهش این برجستگی کمک کند.
🔹 استفاده از داروهای ضدالتهاب (با مشورت پزشک): اگر التهاب نقش داشته باشد، پزشک ممکن است داروهای خاصی برای کاهش التهاب پیشنهاد دهد.
🔹 تزریق کورتون: اگر کال استخوانی همراه با تورم شدید یا التهاب باشد، ممکن است تزریق کورتون به کاهش اندازه آن کمک کند. این تزریق باید حتماً توسط جراح انجام شود.
🔹 جراحی اصلاحی (در صورت نیاز): اگر بعد از یک سال همچنان کال استخوانی باقی بماند و از نظر زیبایی یا عملکردی مشکل‌ساز باشد، ممکن است پزشک یک جراحی جزئی برای تراشیدن یا صاف کردن آن پیشنهاد دهد. اما این گزینه معمولاً به عنوان آخرین راه‌حل در نظر گرفته می‌شود.

نتیجه‌گیری

در اغلب موارد، کال استخوانی به تدریج کوچک‌تر می‌شود و نیازی به جراحی ندارد. بهتر است حداقل تا یک سال صبر کنید و تغییرات بینی را زیر نظر داشته باشید. اگر بعد از این مدت همچنان برجستگی باقی ماند، می‌توانید با پزشک خود درباره‌ی گزینه‌های درمانی مشورت کنید.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
20 اسفند 1403

برآمدگی استخوانی که در یک سمت بینی احساس می‌کنید، احتمالاً ناشی از روند طبیعی ترمیم استخوان پس از جراحی است. در این مرحله، بدن برای ترمیم شکستگی‌های کنترل‌شده در حین جراحی، کال استخوانی تشکیل می‌دهد که معمولاً طی ۶ تا ۱۲ ماه به تدریج کاهش می‌یابد. در بیشتر موارد، این برجستگی‌ها خودبه‌خود کوچک‌تر می‌شوند، اما در برخی افراد ممکن است تا حدی باقی بمانند. برای بهبود روند کاهش این برآمدگی، توصیه می‌شود صبور باشید و از دستکاری یا فشار دادن بینی خودداری کنید. اگر بعد از ۷ ماه تغییری مشاهده نکردید، بهتر است با جراح خود مشورت کنید تا در صورت نیاز، گزینه‌هایی مانند ماساژ تخصصی یا اصلاح جزئی بررسی شوند.

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
20 اسفند 1403

بعد از گذشت سه ماه و نیم از جراحی بینی، همچنان ممکن است تغییرات بافتی و ترمیم استخوانی ادامه داشته باشد. برآمدگی‌ای که احساس می‌کنید احتمالاً ناشی از واکنش طبیعی بدن به روند ترمیم، تجمع بافت اسکار یا استخوان‌سازی واکنشی است. در برخی موارد، این برآمدگی به‌تدریج کوچک‌تر می‌شود، اما اگر استخوان‌سازی تثبیت شده باشد، ممکن است ماندگار بماند. میزان احتمال از بین رفتن خودبه‌خودی آن به اندازه و نوع بافت بستگی دارد. برای بررسی دقیق‌تر و تصمیم‌گیری درباره اقدامات احتمالی مانند ماساژ، تزریق کورتون یا سایر روش‌های درمانی، توصیه می‌شود به جراح خود مراجعه کنید.

امین آمالی
دکتر امین آمالی
متخصص گوش، حلق و بینی
20 اسفند 1403

کال استخوانی که پس از جراحی بینی ایجاد می‌شود معمولاً به دلیل فرآیند ترمیم استخوان، تطابق بافت‌ها و گاهی واکنش بدن به جراحی است. در بسیاری از موارد، این برآمدگی‌ها به مرور زمان و با کاهش ورم از بین می‌روند یا کمتر می‌شوند. اما اگر پس از چند ماه تغییر محسوسی مشاهده نکردید یا احساس کردید که برآمدگی در حال افزایش است، بهتر است با جراح خود مشورت کنید تا در صورت نیاز اقدامات لازم انجام شود.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
TaniTani

ميخوام بيني مو عمل كنم كه قوزش برطرف بشه و قوس ملايم هم داشته باشه چون بينيم خوبه ايراد جزئي كه داره ميخوام برطرف بشه بعد عمل تغيير ميكنه؟؟

7پاسخ
عمل بینیعمل بینی

سلام وقت بخیر بنده 10 روزه بینیمو عمل کردم و امروز آتل بینی رو برداشتم ولی متاسفانه از نتیجه عمل اصلا راضی نیستم بینی از بالا باریک شده و از پایین پهن شده و پره ها خیلی بازه. دکتر پره ها رو جمع نکرده فکر کنم ضخیم بوده. الان باید چکار کنم افسردگی گرفتم. پره های بینیم نسبت به قبل انگار خیلی بازتر نشو

3پاسخ
مهسامهسا

سلام. من ۱۵ روزه بینیمو جراحی کردم. میدونم خیلی زوده و هنوز بینیم خیلی ورم داره، اما حتی روزی که دکتر اتل رو از روی بینیم برداشت هم بینی من خط کانتور و خط گوشه بینی نداشت و یه جوری بود! بی فرم و حالت، مثل یه تیکه خمیر! راستش ری اکشن چند نفری که منو بعد جراحی دیدن (خودشون بینیشون رو قبلا عمل کردن) ه

5پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد