رویینو
Fatemeh. Akbari
5 مهر 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

فاصله بین دندونام اذیتم میکنه لمینت یا باندینگ بهتره یا ارتودنسی؟

من به‌صورت ژنتیکی بین دندونام فاصله داره و لبخندم همیشه یه‌جوری خاص بوده، ولی الان که بزرگ‌تر شدم واقعاً داره اذیتم می‌کنه. خواستم بدونم غیر از ارتودنسی، روش‌هایی مثل لمینت یا باندینگ برای بستن فاصله بین دندون‌ها خوبن؟ و موندگاریشون چقدره؟

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از پرسش شما متوجه شدم این است که موضوع درباره فاصله‌ی ژنتیکی بین دندان‌ها و روش‌های غیر از ارتودنسی مثل لمینت یا باندینگ برای بستن این فواصل است.

گزینه‌های غیرارتودنسی برای بستن فاصله دندان‌ها

اگرچه ارتودنسی اصولی‌ترین روش برای جابه‌جایی و بستن فاصله‌هاست، بسیاری از افراد به‌دلایل زیبایی یا زمانی، به‌دنبال راهکارهای سریع‌تر هستند. در این زمینه چند گزینه‌ی پرکاربرد وجود دارد:

  • باندینگ دندان
    در این روش با استفاده از کامپوزیت همرنگ دندان، فضای خالی پر می‌شود.

    • مزایا: سریع (یک جلسه)، بدون تراش زیاد دندان، هزینه کمتر.

    • معایب: امکان تغییر رنگ و لب‌پر شدن در طول زمان.

    • ماندگاری: معمولاً ۳ تا ۷ سال بسته به رعایت بهداشت دهان، نوع رژیم غذایی و کیفیت کامپوزیت.

  • لمینت سرامیکی (ونیر)
    روکشی نازک و همرنگ دندان روی سطح دندان چسبانده می‌شود.

    • مزایا: ظاهر بسیار طبیعی، مقاومت بالاتر در برابر تغییر رنگ نسبت به کامپوزیت، نتیجه‌ی ماندگارتر.

    • معایب: نیاز به تراش مختصر دندان، هزینه بیشتر، غیرقابل برگشت بودن.

    • ماندگاری: حدود ۱۰ تا ۱۵ سال (و حتی بیشتر در صورت مراقبت مناسب).

  • کامپوزیت ونیر (لمینت کامپوزیتی)
    چیزی بین باندینگ و لمینت سرامیکی است، بدون تراش گسترده و با ماندگاری بیشتر از باندینگ.

    • ماندگاری: حدود ۵ تا ۸ سال.

عوامل مؤثر بر انتخاب روش

  • میزان فاصله بین دندان‌ها (فواصل کوچک معمولاً با باندینگ قابل اصلاح‌اند).

  • وضعیت بهداشت و سلامت لثه.

  • عادات فردی (مثلاً دندان قروچه می‌تواند عمر ترمیم را کاهش دهد).

  • بودجه و انتظار از زیبایی نهایی.

توصیه عملی

  • اگر فاصله‌ها کوچک و متوسط هستند و به‌دنبال راه‌حلی سریع و کم‌هزینه هستید، باندینگ یا کامپوزیت گزینه‌ی مناسبی است.

  • اگر ماندگاری طولانی و نتیجه‌ی طبیعی‌تر مدنظر باشد، لمینت سرامیکی انتخاب بهتری است.

  • قبل از هر تصمیمی، معاینه توسط دندان‌پزشک زیبایی ضروری است تا شکل دندان‌ها، لثه و نسبت لبخند بررسی شود.

جمع‌بندی

راهکارهای غیرارتودنسی مثل باندینگ و لمینت می‌توانند فاصله دندان‌ها را به‌خوبی پر کنند. باندینگ کم‌هزینه‌تر و کوتاه‌مدت‌تر است، در حالی‌که لمینت سرامیکی ماندگاری و زیبایی بیشتری دارد. انتخاب نهایی بسته به شرایط دندانی و اولویت‌های شخصی شما خواهد بود.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

مریم علوی
دکتر مریم علوی
دندانپزشک
5 مهر 1404

فاصله بین دندان‌ها یا همان دیاسما اگرچه معمولاً با ارتودنسی به‌طور ریشه‌ای برطرف می‌شود، اما روش‌های زیبایی سریع‌تری مانند باندینگ (کامپوزیت) یا لمینیت هم می‌توانند این فضا را پر کرده و لبخند شما را یکنواخت‌تر کنند. باندینگ معمولاً در یک جلسه انجام می‌شود، هزینه کمتری دارد اما ماندگاری آن حدود ۳ تا ۵ سال است و ممکن است دچار تغییر رنگ یا لب‌پر شدن شود. لمینیت‌ها ظاهر طبیعی‌تر و مقاوم‌تری دارند و اگر به‌درستی انجام شوند، حدود ۱۰ تا ۱۵ سال دوام خواهند داشت، هرچند نیاز به تراش مختصر مینای دندان دارند. در مقابل، ارتودنسی اگرچه زمان‌برتر است، اما مشکل اصلی موقعیت یا اندازه دندان‌ها را اصلاح می‌کند و پایدارترین نتیجه را به همراه دارد. برای انتخاب بهترین روش، بررسی دقیق وضعیت فک و دندان‌های شما ضروری است.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر ارتودنسی دندان
زهرازهرا

سلام من از بچگی دندان های نیشم نامرتب بودن و بالاتر از بقیه دندونام بودن. فکر میکردم برای همینه که فک بالام کمی جلو به نظر میرسه ولی وقتی رفتم پیش متخصص ارتودنسی بهم گفتش که فک بالام واقعا جلوئه گفت دوتا راه دارم یا دندونای عقبم رو میکشه و ساده ارتودنسی میکنه که با این حال دندونام مرتب میشه ولی د

4پاسخ
M.khM.kh

با سلام من حدودا ۲۰ سالمه فک پایینم حدود نیم سانت عقبه میخواستم ببینم با ارتودنسی میشه درستش کرد یا باید جراحی فک انجام بشه؟ اینکه میتونم برای باز کردن فک بالا از دستگاه هایرکس استفاده کنم و اینکه حدودا چند وقت باید ارتودنسی داشته باشم؟

5پاسخ
ZiziZizi

سلام بین دوتا دندون بالام فاصله داره و میخام فقط دو واحد کامپوزیت بزارم.خوبه؟

1پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام عکس دندان هام رو گذاشتم آیا نیاز به ارتودنسی دارن یا می تونم دندان نیش را بکشم و اینکه اگر ارتودنسی بشه هزینه اش چقدر میشه

4پاسخ
سانازساناز

سلام من ۱۳ سالگی ارتودنسی انجام دادم ولی برگشت الان ۲۰ سالم هست چه کار زیبایی میتونم برای دندون هام انجام بدم غیر طبیعی نباشه و زیبا بشه

1پاسخ
یی

۱۸ سالمه و ۳ ساله که ارتودنسی کردم. دندون های جلویی من مشکل اپن بایت داره و به خاطر این قضیه ارتودنسی کردم و مدام از کش های الاستیک طی ۶ ماه استفاده کردم. فاصله کمی کمتر شد ولی کاملا برطرف نشد و دکتر هم گفت بیشتر از این اصلاح نمیشه و ارتودنسی هام رو باز کردن. میخواستم بدونم این مشکل با کامپوزیت بهت

1پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک