رویینو
مریم رضایی
27 مهر 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

سه ماه بعد از بخیه صورت بچه میشه لیزر زد؟

پسرم حدود هشت سال و نیمشه، تابستون امسال تو کلاس فوتبال آسیب دید و پایین بینیش بالای لب بخیه خورد. الان سه ماه گذشته، میخوام براش لیزر انجام بدم. الان وقت مناسبیه یا باید بیشتر صبر کنم؟

پاسخ‌ها3
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از پرسش شما متوجه شدم این است که موضوع درباره لیزر جای بخیه در کودک پس از سه ماه از آسیب و ترمیم زخم است.

زمان مناسب برای لیزر جای بخیه در کودکان

به‌طور کلی، لیزر درمانی برای جای بخیه یا اسکار باید زمانی انجام شود که زخم کاملاً ترمیم یافته و پوست بسته شده باشد. در بیشتر موارد، سه ماه پس از بخیه، پوست هنوز در مرحله‌ی «بازسازی اولیه» است و رنگ و بافت زخم در حال تغییر می‌باشد. در کودکان این روند ممکن است کمی سریع‌تر از بزرگسالان باشد، اما همچنان نیاز به ارزیابی دقیق دارد.

نکات مهم پیش از شروع لیزر

  • مرحله ترمیم زخم: اگر جای بخیه هنوز صورتی یا قرمز است و گاهی حساسیت یا خارش دارد، به‌معنای فعال بودن ترمیم پوست است و بهتر است فعلاً صبر کنید تا زخم کاملاً پایدار شود.

  • نوع اسکار: در صورتی که بخیه برجسته، فرورفته یا رنگ‌گرفته (تیره یا قرمز) شده باشد، نوع لیزر متفاوت است (لیزرهای فراکشنال، PDL، یا Nd:YAG هرکدام کاربرد خاص دارند).

  • سن کودک: پوست کودکان نازک‌تر و حساس‌تر است، بنابراین پزشک معمولاً از لیزر با انرژی پایین‌تر و در جلسات محدود استفاده می‌کند.

  • زمان توصیه‌شده: معمولاً بین ۴ تا ۶ ماه پس از بخیه، زمانی‌ست که بافت زخم به ثبات نسبی رسیده و شروع لیزر نتایج مطلوب‌تری دارد. البته در موارد خاص (مثل اسکار برجسته یا کلوئید)، گاهی پزشک از ماه سوم نیز درمان را آغاز می‌کند.

مراقبت‌های پیشنهادی تا زمان لیزر

برای بهبود بهتر و آماده شدن پوست تا زمان شروع لیزر:

  • روزانه از کرم‌های ترمیم‌کننده و آبرسان ملایم استفاده کنید (مثل سیکالفیت، سیکاپلاست، اریدرم و...)

  • در طول روز، ضدآفتاب کودک مخصوص پوست حساس روی محل استفاده شود تا رنگ جای بخیه تیره نشود.

  • ناحیه را نخارانید و ماساژ آرام روزانه با کرم ترمیمی انجام دهید تا فیبرهای کلاژن یکنواخت‌تر ساخته شوند.

جمع‌بندی

اگر سه ماه از بخیه گذشته و پوست کاملاً بسته و بدون التهاب است، می‌توان برای ویزیت ارزیابی اولیه لیزر مراجعه کرد، اما در اغلب موارد، شروع جلسات بین ماه چهارم تا ششم پس از زخم بهترین بازه‌ی زمانی برای گرفتن نتیجه‌ی طبیعی و کم‌عارتر است. پزشک متخصص پوست یا لیزر با بررسی بافت اسکار تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

مهشید طالبی
دکتر مهشید طالبی
پوست، مو و زیبایی
29 مهر 1404

سلام، برای تعیین زمان مناسب شروع لیزر، لازم است محل زخم از نزدیک بررسی شود تا میزان ترمیم پوست، رنگ و نوع اسکار مشخص گردد. بنابراین معاینه حضوری ضروری‌ست.

محمد گلشنی
دکتر محمد گلشنی
متخصص پوست و مو
8 آبان 1404

سلام، بله جای بخیه پس از سه ماه قابل درمان است.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر نور و لیزر درمانی
الناز اقاییالناز اقایی

سلام روزتون بخیر یه ماه گرفتگی روی صورتم هست بیست جلسه شایدم بیشتر لیزر کردم ج از وقتی دستگاه لیزر به تهران امده من رفتم انجام دادم جوابی نگرفتم خواهشن اگه راه حلی برای این مشکل من دارید ممنون میشم راهنمایی کنید ،گفتن ماه گرفتگی عروقی هست به خاطر همین لیزر خیلی جوابگو نیست بعضی جاها نقط نقط سفید شد

2پاسخ
اخیناخین

سلام، وقت بخیر. ببخشید آیا بریدگی به عمق هفت دهم میل که به یک میل نمیرسه و طول سه سانت در صورت، بریدگی عمیق محسوب میشه و نیاز به بخیه کردن داره؟

3پاسخ
اخیناخین

آقای دکتر سلام.وقت بخیر.ایا بافت اسکار در سونوگرافی مشخص میشه ؟ آقای امين دگلي سلام سونوگرافي شما با لينک زير قابل مشاهده مي باشد http://www.Mehr-Ai.com/DrMehrabi/?eid=XBPALR راديولوژي و سونوگرافي دکتر محرابي

2پاسخ
اخیناخین

آقای دکتر سلام.وقت بخیر.اقای دکتر ببخشید یه سوال دارم بریدگی که از لایه اپیدرم کامل عبور کند شامل اسکار می شود یا بریدگی که از لایه درم کامل عبور کند شامل اسکار می شود

3پاسخ
فاطمه نویدیفاطمه نویدی

لک صورت دارم منافذ باز جای جوش صورتم چربه و مختلط وحساس شده چین چروک داره

2پاسخ
آینازآیناز

سلام من نقطه های کوچیک از جای جوش قرمز رو گونه هام مونده و رگایی رو پوستمم معلومه چکار کنم 🥺

3پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک