رویینو
نیلا
11 آذر 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

ریزش موی شدید بعد زایمان دارم چیکار کنم کنترل بشه؟

سلام دوماهه زایمان کردم ودچارریزش موی شدیدشدم ایا راهی وجودداره که ریزش موکنترل بشه

پاسخ‌ها3
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع دربارهٔ ریزش موی شدید بعد از زایمان و راه‌های کنترل آن است.

چرا بعد از زایمان ریزش مو شدید می‌شود؟

ریزش موی ۲ تا ۵ ماه بعد از زایمان کاملاً طبیعی است و به دلیل افت ناگهانی هورمون استروژن اتفاق می‌افتد. در دوران بارداری موها در فاز رشد می‌مانند و ریزش کم می‌شود، اما بعد از زایمان همه موهایی که در این مدت نریخته‌اند، به‌صورت یک‌باره وارد فاز ریزش می‌شوند.

این نوع ریزش «تلوجن افلوویوم بعد از زایمان» نام دارد و معمولاً خودبه‌خود تا ماه ۶ الی ۱۲ کنترل می‌شود.

اما برای اینکه شدت ریزش کمتر شود و رشد مجدد سریع‌تر برگردد، چند اقدام مؤثر وجود دارد.

راهکارهای قطعی و قابل‌اجرا برای کنترل ریزش مو بعد زایمان

در ادامه، روش‌هایی را می‌گویم که همین الان قابل انجام هستند و بیشترین تأثیر واقعی را دارند:

تقویت داخلی

ریزش شدید اغلب با کمبودهای تغذیه‌ای بعد زایمان تشدید می‌شود.
به‌خصوص:

  • آهن (فریتین پایین)

  • ویتامین D

  • روی (زینک)

  • ویتامین‌های گروه B

برای اطمینان، بهتر است یک آزمایش ساده بدهید. اما اگر فعلاً امکانش نیست، می‌توانید از این موارد کمک بگیرید:

  • مکمل‌های مولتی‌ویتامین مخصوص پس از زایمان

  • زینک ۱۵–۳۰ میلی‌گرم (در صورت نداشتن مشکل گوارشی)

  • ویتامین D طبق سطح آزمایش یا دُز استاندارد هفتگی

  • آهن فقط در صورتی‌که کمبود داشته باشید

کاهش ریزش و تقویت مو از بیرون

چند محصول کاملاً بی‌خطر و مناسب دوران شیردهی وجود دارد:

  • شامپوهای حاوی کافئین، بیوتین یا رزماری

  • محلول‌های ضدریزش سبک که فاقد ماینوکسیدیل باشند (برای دوران شیردهی انتخاب مطمئن‌تر است)

  • سرم‌ها و تونیک‌های حاوی نیاسینامید، رزماری یا پپتید که گردش خون پوست سر را تقویت می‌کنند

روتین صحیح شستشو و مراقبت

برای اینکه ریزش تشدید نشود:

  • موها را با آب داغ نشویید.

  • از کشش شدید هنگام بستن موها پرهیز کنید.

  • هفته‌ای ۱–۲ بار ماساژ ملایم پوست سر انجام دهید.

  • از نرم‌کننده فقط ساقه استفاده کنید، ریشه نزنید.

تغذیه مناسب

سبزیجات سبز، تخم‌مرغ، حبوبات، نان کامل، مغزها (گردو، بادام) و ماهی به‌طور محسوس به رشد مجدد کمک می‌کند.

چه زمانی باید بررسی بیشتر انجام شود؟

اگر:

  • ریزش بیش از ۴–۵ ماه طول بکشد

  • موها به‌جای کم، بسیار کم‌پشت شوند

  • خستگی، پوست‌و‌مو خشک یا چاقی ناگهانی دارید (احتمال اختلال تیروئید بعد زایمان)

در این صورت بررسی آزمایشگاهی ضروری است.

جمع‌بندی

ریزش موی بعد از زایمان معمولاً طبیعی و گذرا است و بیشتر مادران طی چند ماه دوباره رشد طبیعی مو را تجربه می‌کنند. با مکمل‌های مناسب، شامپوی تقویتی و مراقبت ملایم، می‌توانید سرعت کنترل ریزش را بالا ببرید و از کم‌پشت شدن شدید جلوگیری کنید.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

حمید جهانی
دکتر حمید جهانی
پوست، مو و زیبایی
13 آذر 1404

ریزش شدید مو در دو ماه بعد از زایمان کاملاً شایع است و معمولاً به‌دلیل افت ناگهانی هورمون‌ها ایجاد می‌شود و تا چند ماه روند آن ادامه دارد. برای کنترل بهتر، ابتدا لازم است از نظر کمبودهایی مانند آهن، فریتین، ویتامین D و ویتامین‌های گروه B بررسی شوید، چون شدت ریزش در بسیاری از خانم‌ها به همین موارد مرتبط است. در کنار اصلاح کمبودها، استفاده از شامپوی ملایم و تقویت‌کننده، تغذیه کافی و خواب منظم به بهبود روند کمک می‌کند و در صورت تداوم یا ریزش گسترده‌تر، می‌توان از روش‌های ایمن مثل مزوتراپی یا پی‌آر‌پی برای تقویت فولیکول‌ها استفاده کرد.

فاطمه نورزاده
دکتر فاطمه نورزاده
پوست، مو و زیبایی
13 آذر 1404

ریزش شدید مو در دو ماه اول پس از زایمان معمولاً به‌دلیل تغییرات هورمونی است و در اغلب موارد روندی گذرا دارد، اما اگر شدت آن زیاد باشد می‌توان با اصلاح تغذیه و مصرف ویتامین‌های ضروری در صورت کمبود ریزش را آرام‌تر کرد. در صورت ادامه‌دار بودن، روش‌های ایمنی مانند مزوتراپی یا پی‌آر‌پی می‌توانند فولیکول‌ها را تقویت کرده و رشد مجدد را بهبود دهند، بدون آن‌که خطری برای شما ایجاد کنند.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر پی آر پی (PRP)
واحدیواحدی

سلام وقت بخیر من میخوام بدونم برای فاصله ی کم چشم و ابروهام چه روشی مناسبتر هست و افتادگی کنار چونه و خط خنده م چه کاری انجام دهم بهتر هست

4پاسخ
پانته اپانته ا

سلام‌من صورتم اولش دوتا لک کوچک‌یود الان‌نمیدونم‌این چیه پای چشام‌لک‌و‌ سیاه نمیدونم نه چیزی میخورم نه کرمی میزنم‌۴۷سالمه و لک کوچک بوده اینم الان ۵ماهه شده گاهی پر رنگ‌میشه

3پاسخ
علیعلی

من مشکل افتادگی پیشانی دارم یعنی پوست پیشانیم شل شده و داره ذره ذره میاد پایین و افتادگی پلک دارم ، همچنین گودی و سیاهی زیر چشم ، چین و چروک بسیار عمیق پیشانی ، باید چیکار کنم ؟

6پاسخ
علبرضاعلبرضا

سلام وقت بخیر ریزش مو نزدیک ۵ سال دارم قسمت شقیقه وجلوی سر و همیشه با شامپو بچه شستشو میکنم حس سوزش وگرمی وانگار تار مثل نیش حس میکنم اگر با تاید شستشو میکنم یک روز کامل حس نرمی راحتی بدون ریزش میگذرد والان۴۰روز از فیناستراید مصرف میکنم لطف بفرمایید درمان چی هست تشکر

6پاسخ
سوداسودا

سلامم یه سوال چیکار کنم جلو موهام پرپشت شه چون خیلی خالی شده ممنون از شما ⚘️🌙

2پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام وقت بخیر ، ببخشید پوست صورت من دائم و همیشه جوش های زیر پوستی میزنم که خیلی بزرگ و التهابی و دردناکه مشکل هورمونی هم ندارم چون دکتر رفتم و آزمایش دادم ، علتش چی می‌تونه باشه و برای درمان و کم کردنش چه کارایی انجام بدم؟!

2پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
پی آر پی (PRP)
پی آر پی (PRP)پی آر پی (PRP)
عکس های پی آر پی (PRP)

27 عکس قبل و بعد