رویینو
Melika
10 آبان 1403

پاسخ هوش‌مصنوعی

تجربه من از ارتودنسی و جراحی فک

سلام

تقریبا ۳ - ۴ سال پیش تصمیم گرفتم فک بالام رو جراحی کنم. البته تصمیمی که هرگز فکرشو نمیکردم واقعا نیاز باشه

چند سال پیش حس کردم یکم دندون هام دارن روی هم میخورن و یکم حس اذیت شدن داشتم یه جوری که تقریبا رفته بود روی مخم.

اولش فکر میکردم شاید به خاطر دندون عقل باشه به خاطر همین رفتم پیش چندتا دندون پزشک که ببینم نظرشون چیه

همشون وقتی معاینه کردن گفتن دندون هات خیلی خوب و اکی هست حتی دندون عقلتم خوب و صاف هست و نیازی حتی به کشیدن نداره.

با این که میگفتن شرایط دندونام اکی هست اما این موضوع که حس میکردم این دندون هام دارن رو هم برخورد میکنن تبدیل شده بود به یه تیک عصبی

تصمیم گرفتم برم پیش متخصص ارتودنسی تا نظر اونارم بدونم که اونام گفتن هیچ مشکلی نداره دندونات فقط تنها ایرادی که وجود داره فک بالات تقریبا یک میلی متر عقب از فک پایینت هست و به خاطر همینه که دندون های بالات میخوره روی دندون های پایینت

گفت میشه با ارتودنسی هم تا حدود زیادی این مشکل رو برطرف کرد اما اگه بخوای خیلی خوب بشه نیاز به ارتوسرجری هست یعنی جراحی فک و ارتودنسی با هم که فک بالا هم یکم بیاد جلو تر

شنیده بودم فک پایین رو با جراحی میبرن عقب اما فکر نمیکردم فک بالا رو هم با جراحی میارن جلو

خلاصه تصمیم گرفتم پیش چندتا جراح فک و صورت هم مشاوره بشم

بعد کلی تحقیق و تفحص دو تا جراح خوب پیدا کردم تو اینستاگرام که یکیشون کرمانشاه بود و الان اسمش یادم نیست یکیشونم تهران بود به اسم دکتر هومن هوشنگی

رفتم پیش دکتر هوشنگی بعد از کلی معاینه و مشاوره بهم گفت میشه با جراحی فک یه مقدار فک بالاتو بیاریم جلو تا بهتر بشه و این مشکل برطرف بشه

خیلی استرس داشتم که بخوام برم زیر تیغ جراحی به خاطر همین یه مدت کامل بیخیالش شدم

تقریبا یک سالی گذشت. مجدد رفت پیش دکتر هوشنگی تا یه بار دیگه مشاوره بشم و تصمیم نهاییم رو بگیرم. خلاصه بعد کلی صحبت تصمیم گرفتم جراحی کنم. یه سری عکس ها قبلش نیاز بود بگیرم که فکر میکنم دردش از خود عملم بیشتر بود. به قدری سخت بود که با لبتو میگرفتی تا جایی که میتونستی میکشیدی تا اخرین دندونتم مشخص بشه. بهم گفت خیلیا حتی از فشار این کشیدنه ابشون پاره میشه یه کوچولو 😂

خلاصه با هر درد و مشقتی که بود عکسامو گرفتم

بعد نوبت رسید برم از داخل دهنم با یه دستگاه لیزری مانند که داخل دهن میکرد اسکن کنه تا یه قالب ازش درست کنند

خلاصه اسکن رو هم کردم و منتظر موندم قالب اماده شه تا مجدد برم پیش دکتر. وقتی رفتم گفتم تقریبا یک میلی متر نیاز هست فک بالات بیاد جلو. شاید هر کسی دیگه بود زیر بار این عمل نمیرفت به خاطر یک میلی متر. اما دیگع تصمیم جدی گرفته بودم . خلاصه منو فرستاد دنبال یه سری پیچ و مهره برای سر عمل که تهیه کنم. من همه کارام رو کردم و اماده عمل بودم تقریبا. اما نیاز بود حتما قبلش هم ارتودنسی کنم تا با یه سری کش و ... بعد جراحی فک رو در یک نقطه ثابت کنه تکون نخوره بعد عمل. خلاصه منو فرستاد پیش یه متخصص ارتودنسی به اسم دکتر مهیار ماهوش محمدی. وقتی منو دید گفت خیلی هم نیازی نیست به خاطر یه میلی متر حتما جراحی کنی فکتو. گفت میتونم دندونات رو با ارتودنسی هم درستش کنم. اما یه تفاوتی وجود داشت اونم این بود که با جراحی فک یه مقدار صورتم هم تو پر تر میشد. منم دیگه تصمیم رو گرفته بودم. خلاصه گفتم نه میخوام جراحی هم بکنم. کار ارتودنسیم شروع شد و تقریبا یک ساعتی طول کشید تموم بشه. اولش به من گفتن تقریبا ۳ ماه نیاز هست ارتودنسی داشته باشی. خیلی طولانی شد ادامشو بعدا براتون مینویسم همینجا 🫢

پاسخ‌ها12
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

با توجه به توضیحاتی که ارائه داده‌اید، به نظر می‌رسد که شما با دقت و تحقیق کافی تصمیم به انجام جراحی فک و ارتودنسی گرفته‌اید. تجربه شما نشان‌دهنده‌ی فرآیندی دقیق و مرحله‌ای است که در آن هر تصمیم به طور کامل مورد بررسی و مشاوره قرار گرفته است.

مراحل مشاوره و تصمیم‌گیری

ابتدا از طریق مراجعه به دندان‌پزشکان مختلف، به نظر رسید که مشکل اصلی شما ناشی از فک بالا است که نسبت به فک پایین یک میلی‌متر عقب‌تر قرار دارد. این مشکل باعث برخورد دندان‌های بالا و پایین شما می‌شد و در طول زمان این موضوع برای شما ناخوشایند و آزاردهنده شده بود. پس از مشاوره با متخصص ارتودنسی، مشخص شد که با ارتودنسی می‌توان تا حدی مشکل را برطرف کرد، اما در نهایت برای حصول نتیجه مطلوب نیاز به جراحی فک نیز وجود دارد.

تصمیم‌گیری برای جراحی فک

شما پس از مشاوره با متخصصان مختلف، تصمیم به انجام جراحی فک گرفتید و عکس‌برداری‌های لازم برای آماده‌سازی این جراحی را انجام دادید. این مرحله، که معمولاً برای بسیاری از بیماران دردناک و آزاردهنده است، از نظر شما نیز با چالش‌هایی همراه بود. همچنین، اسکن‌های داخل دهانی نیز به منظور آماده‌سازی قالب‌های دقیق برای جراحی انجام شد.

ارتودنسی قبل از جراحی

با توجه به مشاوره‌های متخصص ارتودنسی، برای حصول نتیجه مطلوب از جراحی فک، نیاز بود که پیش از آن ارتودنسی انجام شود تا دندان‌ها در موقعیت مناسب قرار گیرند. این مرحله، که معمولاً به مدت چند ماه طول می‌کشد، به شما کمک می‌کند تا پس از جراحی فک، دندان‌ها در موقعیت ثابت باقی بمانند.

تفاوت جراحی فک و ارتودنسی خالص

یکی از نکاتی که در تصمیم‌گیری شما مؤثر بود، این است که جراحی فک علاوه بر اصلاح وضعیت دندانی، می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر زیبایی صورت داشته باشد. اگرچه متخصص ارتودنسی به شما پیشنهاد داد که تنها با ارتودنسی نیز می‌توان مشکل را برطرف کرد، اما شما تصمیم گرفتید که جراحی فک را نیز انجام دهید تا تغییرات بیشتری در صورت و دندان‌ها ایجاد شود.

نکات مهم در مورد جراحی فک

قبل از انجام جراحی فک، نکات مختلفی باید مدنظر قرار گیرد:

  1. مدت زمان ارتودنسی: این مرحله که معمولاً چند ماه طول می‌کشد، برای آماده‌سازی دندان‌ها قبل از جراحی ضروری است.
  2. استرس و نگرانی‌های قبل از جراحی: طبیعی است که شما نگرانی‌هایی درباره درد و مشکلات پیش‌رو داشته باشید، اما این مراحل جزء فرآیندهای معمول در چنین جراحی‌هایی هستند.

پیش‌بینی‌ها برای بعد از جراحی

پس از انجام جراحی فک، باید انتظار داشته باشید که دوران نقاهت و بهبودی ممکن است زمان‌بر باشد. معمولاً در این دوران، ورم و درد وجود خواهد داشت که نیاز به مراقبت و صبر دارد. به علاوه، تطبیق با تغییرات جدید فک و صورت ممکن است به زمان نیاز داشته باشد، بنابراین باید انتظار تغییرات تدریجی را داشته باشید.

در نهایت، با توجه به اینکه شما تمامی جوانب این تصمیم را بررسی کرده‌اید و به مشاوره‌های متخصصان مختلف توجه کرده‌اید، احتمالاً پس از اتمام دوره درمان و بهبودی، نتیجه‌ای که انتظار دارید حاصل خواهد شد. امیدواریم که این فرآیند برای شما موفقیت‌آمیز و بدون مشکل پیش برود و نتایج مطلوبی برای شما به همراه داشته باشد.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

Mahdi
Mahdi
17 دی 1403
سلام بقیشو کجا گذاشتید
Melika
Melika
13 اردیبهشت 1405
پاسخ به: Mahdi

سلام. بقیه داستانمو نوشتم براتون

امیدوارم به دردتون بخوره

گلاره
گلاره
13 اردیبهشت 1405

سلام منم فکم دو میل جلوعه میشه ادامشو بگی ببینیم چی شد ؛ من خیلی فکرم درگیره

Melika
Melika
13 اردیبهشت 1405
پاسخ به: گلاره

سلام عزیزم

بقیه داستانمو نوشتم

امیدوارم به دردت بخوره

Melika
Melika
13 اردیبهشت 1405

الان که دارم ادامه تجربم رو مینویسم تقریبا چندین سال از جراحیم گذشته.

راستشو بگم خیلی راضی نیستم چون واقعا الان که فکر میکنم اصلا به دردسرش و نتیجش نمی ارزید. یعنی کاش همون اول فقط به حرف پزشک ارتودنسی گوش داده بودم و به خاطر این یک میلیمتر تن به جراحی نمیدادم. چون ظاهر قضیه که فرق خاصی نکرد اما چندتا مشکل درمانی برام بوجود اومده.

یک اینکه بوی بخیه همچنان گاهی حس میکنم توی بینیم. مورد بعدی که اخیرا یکساله درگیرش شدم ظاهرا پیچ هایی که جراح فک برام بسته وارد سینوسم شده و سینوسم همش عفونی میشه به طور کی مسیر تخلیه سینوسیم هم بسته شده و هی توی سینوسم پر چرک و التهاب میشه که تخلیه هم نمیشه. اینقدر باید زور بزنم تا توی یه حالت خاصی یهو از سینوسم خارج بشه. بدیش اینه که یه درد بد میفته تو صورت و گونم وقتی سینوسم اینجوری پر میشه و نمیتونم تخلیش کنم. رفتم پیش چندتا متخصص گوش و حلق و بینی یکی گفت باید جراحی کنی پیچ رو خارج کنی وگرنه هر چقدرم تخلیه کنی باز پر میشه. یکی دیگه گفت مسیرش تنگ شده باید بیای جراحی آندوسکوپی کنی مسیرو برات باز کنیم. رفتم پیش جراح فکم اون گفت پیچ رو اصلا نمیشه باز خیلی جراحیش سخته و حتی از خود عملم سخت تره. رفتم پیش یه دکتر دیگه گوش و حلق و بینی که به نسبت خیلی بهتر از بقیه بود به اسم دکتر یاسر نصوری که ظاهرا جراحی فک هم زیاد انجام میدن. سریع مشکلمو متوجه شد. گفت مسیر سینوست تنگ شده به خاطر همین این چرک و التهابات میمونه و جمع میشه تو بینی و یهو تخلیه میشه. بهم گفت دو ماه با سرم شستشو مرتب هر روز طبق یک پوزیشن خاص توی بینیت رو جوری بشور که سرم وارد سینوس بشه. از اون موقع به بعد مشکلم خیلی بهتر شد و خیلی دیگه اجازه ندادم سینوسم پر بشه اما همچنان تک و توک مشکل باهام هست. گفت اگه دیگه درمان نشد با سرم باید بیای جراحی اندوسکوپی کنی تا مسیر سینوست که بستس رو بازش کنیم تا دیگه پر نشه. البته گفت باز کردن پیچ ها هم کاری نداره میشه بازشون کرد. امیدوارم کرد. چون واقعا دیگه خسته شده بودم ازین شرایط. حالا فعلا دارم این مدلی باهاش سر میکنم تا ببینم چی میشه. شاید بعدا جراحی کردم. اما به طور کلی از نتیجه جراحیم راضی نیستم چون تقریبا مشکلم اینقدری حاد نبود که اینجوری خودمو اسیر کنم. تازه وقتی میرم استخر میرم زیر اب یه فشار سنگینی رو روی فکم حس میکنم خیلی بده. هیچی بدن طبیعی خود ادم نمیشه. توصیه من به شما.

گلاره
گلاره
14 اردیبهشت 1405
پاسخ به: Melika

اتفاقا متخصص ارتودنسی منم گفت نیاز به جراحی نیست ،پیش چند تا جراحم رفتم اونام گفتن نه ،یکیشون که خیلی معروفه قبول کرد

همش دو دل میشم

کاش میشد قیافتو ببینم ، خیلی نیاز به کمک و راهنمایی دارم

fariborz
fariborz
28 اردیبهشت 1405
پاسخ به: گلاره

سلام خدمت شما منم همین مشکل شما را تقریبا دارم امکانش هست صوتی مشورت کنین منم واقعا مردد و دو دل هستم

fariborz
fariborz
28 اردیبهشت 1405
پاسخ به: Melika

سلام خانم چقدر جالب تجربتون را در اختیار بقیه گذاشتین منم چند میلیمتر فکم عقب هست مرددم یه دکتر میگه جراحی کن یه دکتر میگه نکن میشه لطفا امکانش هست صوتی چند تا سوال از خدمتتون بکنم؟

fariborz
fariborz
28 اردیبهشت 1405
پاسخ به: Melika

اگر امکان داره ممنون میشم ازتون مشورت بگیرم

fariborz
fariborz
28 اردیبهشت 1405
پاسخ به: Melika

خانم ملیکا امکانش هست جوابم را بدین ممنون میشم به مشورتتون نیاز دارم

HAMIDreza
HAMIDreza
4 خرداد 1405
پاسخ به: Melika

سلام مرسی از اینکه تجربتونو به اشتراک گذاشتید

من 3 هفته ست پیش دکتر هوشنگی جراحی کردم اگه زحمتی نیست میخواستم به چنتا از سوال هم جواب بدین.

اول میخواستم بدونم که شما احساس اینکه فکتون یا چونتون کج به نظر بیاد داشتین؟

و دوم اینکه بعد چند وقت دیگه راحت همه چی میخوردین؟

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر ارتودنسی دندان
زهرازهرا

سلام من از بچگی دندان های نیشم نامرتب بودن و بالاتر از بقیه دندونام بودن. فکر میکردم برای همینه که فک بالام کمی جلو به نظر میرسه ولی وقتی رفتم پیش متخصص ارتودنسی بهم گفتش که فک بالام واقعا جلوئه گفت دوتا راه دارم یا دندونای عقبم رو میکشه و ساده ارتودنسی میکنه که با این حال دندونام مرتب میشه ولی د

4پاسخ
M.khM.kh

با سلام من حدودا ۲۰ سالمه فک پایینم حدود نیم سانت عقبه میخواستم ببینم با ارتودنسی میشه درستش کرد یا باید جراحی فک انجام بشه؟ اینکه میتونم برای باز کردن فک بالا از دستگاه هایرکس استفاده کنم و اینکه حدودا چند وقت باید ارتودنسی داشته باشم؟

5پاسخ
ZiziZizi

سلام بین دوتا دندون بالام فاصله داره و میخام فقط دو واحد کامپوزیت بزارم.خوبه؟

1پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام عکس دندان هام رو گذاشتم آیا نیاز به ارتودنسی دارن یا می تونم دندان نیش را بکشم و اینکه اگر ارتودنسی بشه هزینه اش چقدر میشه

4پاسخ
سانازساناز

سلام من ۱۳ سالگی ارتودنسی انجام دادم ولی برگشت الان ۲۰ سالم هست چه کار زیبایی میتونم برای دندون هام انجام بدم غیر طبیعی نباشه و زیبا بشه

1پاسخ
یی

۱۸ سالمه و ۳ ساله که ارتودنسی کردم. دندون های جلویی من مشکل اپن بایت داره و به خاطر این قضیه ارتودنسی کردم و مدام از کش های الاستیک طی ۶ ماه استفاده کردم. فاصله کمی کمتر شد ولی کاملا برطرف نشد و دکتر هم گفت بیشتر از این اصلاح نمیشه و ارتودنسی هام رو باز کردن. میخواستم بدونم این مشکل با کامپوزیت بهت

1پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک