رویینو
Nazanin
17 مرداد 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

بعد بارداری و شیردهی موهام ریخته و کم پشت شده چیکار کنم؟

سلام خوب هستین، من قبل بارداری موهای پرپشت داشتم ولی تو بارداری و شیردهی و الان ریزش پیدا کرده و کم پشت شده و حالت قبل رو نداره، چیکار کنم بهتر بشه؟

پاسخ‌ها3
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه می‌شوم این است که موضوع درباره ریزش و کم‌پشت شدن موها بعد از بارداری و شیردهی است.

علت ریزش مو بعد از بارداری و شیردهی

ریزش مو پس از بارداری پدیده‌ای شایع و معمولاً موقتی است که بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی رخ می‌دهد. در دوران بارداری، سطح بالای هورمون استروژن باعث توقف ریزش طبیعی مو می‌شود و موها پرپشت‌تر به نظر می‌رسند. اما بعد از زایمان و با بازگشت سطح هورمون‌ها به حالت عادی، موهایی که در دوران بارداری نریخته بودند، به‌صورت یک‌باره وارد فاز ریزش می‌شوند.
عوامل تشدیدکننده این وضعیت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استرس جسمی و روحی بعد از زایمان

  • کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی (آهن، روی، ویتامین D، ویتامین B12، بیوتین)

  • شیردهی و افزایش نیاز بدن به مواد مغذی

  • کم‌خوابی و خستگی مزمن

روش‌های مؤثر برای بهبود وضعیت موها

برای بازگرداندن حجم و سلامت موها، لازم است همزمان به تغذیه، مراقبت‌های مو و سلامت عمومی توجه شود.

اصلاح تغذیه و مصرف مکمل‌ها

  • مصرف غذاهای سرشار از پروتئین (تخم‌مرغ، گوشت، ماهی، حبوبات)

  • دریافت آهن کافی (عدس، گوشت قرمز، اسفناج) و در صورت کمبود، مصرف مکمل با نظر پزشک

  • استفاده از مکمل بیوتین و ویتامین‌های گروه B که در تقویت فولیکول مو مؤثرند

  • دریافت ویتامین D و روی طبق آزمایش خون و توصیه پزشک

مراقبت صحیح از موها

  • شستشو با شامپوی ملایم مخصوص موهای ضعیف و نازک

  • پرهیز از شانه کردن موهای خیس و استفاده از شانه دندانه درشت

  • خودداری از استفاده مکرر از سشوار و اتوی مو

  • کوتاه کردن نوک موها برای جلوگیری از موخوره و شکستگی

درمان‌های موضعی و کلینیکی

  • استفاده از تونیک‌ها و محلول‌های تقویت‌کننده (مثل ماینوکسیدیل ۲٪ برای خانم‌ها، در صورت تأیید پزشک)

  • مزوتراپی یا پی‌آر‌پی (PRP) برای تحریک رشد مو در کلینیک‌های معتبر

  • ماساژ ملایم پوست سر برای بهبود گردش خون

نکات قابل توجه

  • این نوع ریزش معمولاً ۶ تا ۱۲ ماه بعد از زایمان رو به بهبود می‌رود، اما اگر بیش از این ادامه پیدا کرد یا موها کم‌پشت‌تر شدند، باید بررسی هورمونی و آزمایش خون انجام شود.

  • کم‌خونی، مشکلات تیروئید و کمبود ویتامین‌ها از علل شایع ریزش موی طولانی‌مدت پس از زایمان هستند.

جمع‌بندی

برای بهبود ریزش موی بعد از بارداری و شیردهی، باید هم‌زمان سه اقدام انجام دهید: تغذیه کامل و مصرف مکمل‌ها تحت نظر پزشک، مراقبت ملایم و درست از موها، و در صورت نیاز درمان‌های موضعی یا کلینیکی. همچنین انجام آزمایش خون برای بررسی کمبودها یا مشکلات هورمونی توصیه می‌شود تا درمان دقیق‌تری انجام گیرد.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

مهشید طالبی
دکتر مهشید طالبی
پوست، مو و زیبایی
18 مرداد 1404

ریزش مو پس از بارداری معمولاً طی حدود چهار ماه برطرف می‌شود، اما در صورت تداوم، برای پیشگیری از کم‌مویی و پیشرفت ریزش، معاینه حضوری توسط پزشک پوست ضروری است.

فاطمه نورزاده
دکتر فاطمه نورزاده
پوست، مو و زیبایی
18 مرداد 1404

ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی امری طبیعی است و معمولاً با پایان این دوره به مرور بهبود می‌یابد، بنابراین نیاز به صبر تا اتمام این مرحله وجود دارد.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر پی آر پی (PRP)
واحدیواحدی

سلام وقت بخیر من میخوام بدونم برای فاصله ی کم چشم و ابروهام چه روشی مناسبتر هست و افتادگی کنار چونه و خط خنده م چه کاری انجام دهم بهتر هست

4پاسخ
پانته اپانته ا

سلام‌من صورتم اولش دوتا لک کوچک‌یود الان‌نمیدونم‌این چیه پای چشام‌لک‌و‌ سیاه نمیدونم نه چیزی میخورم نه کرمی میزنم‌۴۷سالمه و لک کوچک بوده اینم الان ۵ماهه شده گاهی پر رنگ‌میشه

3پاسخ
علیعلی

من مشکل افتادگی پیشانی دارم یعنی پوست پیشانیم شل شده و داره ذره ذره میاد پایین و افتادگی پلک دارم ، همچنین گودی و سیاهی زیر چشم ، چین و چروک بسیار عمیق پیشانی ، باید چیکار کنم ؟

6پاسخ
علبرضاعلبرضا

سلام وقت بخیر ریزش مو نزدیک ۵ سال دارم قسمت شقیقه وجلوی سر و همیشه با شامپو بچه شستشو میکنم حس سوزش وگرمی وانگار تار مثل نیش حس میکنم اگر با تاید شستشو میکنم یک روز کامل حس نرمی راحتی بدون ریزش میگذرد والان۴۰روز از فیناستراید مصرف میکنم لطف بفرمایید درمان چی هست تشکر

6پاسخ
سوداسودا

سلامم یه سوال چیکار کنم جلو موهام پرپشت شه چون خیلی خالی شده ممنون از شما ⚘️🌙

2پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام وقت بخیر ، ببخشید پوست صورت من دائم و همیشه جوش های زیر پوستی میزنم که خیلی بزرگ و التهابی و دردناکه مشکل هورمونی هم ندارم چون دکتر رفتم و آزمایش دادم ، علتش چی می‌تونه باشه و برای درمان و کم کردنش چه کارایی انجام بدم؟!

2پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
پی آر پی (PRP)
پی آر پی (PRP)پی آر پی (PRP)
عکس های پی آر پی (PRP)

27 عکس قبل و بعد