رویینو
عسل
26 اسفند 1403

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

بعد از عمل جراحی چیزی نمیتونم بخورم و بالا میارم

من امروز عمل جراحی داشتم ولی اصلاً اشتها ندارم و چیزی نمیتونم بخورم حتی وقتی آب میخورم بالا میارم.

باید چیکار کنم؟ و اینکه دردم شبیه درد دندونه آیا به مرور کمتر میشه؟

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

چیزی که از صحبت‌های شما متوجه شدم این است که پس از عمل جراحی دچار بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ شده‌اید و همچنین دردی شبیه به درد دندان را تجربه می‌کنید. این علائم می‌توانند طبیعی باشند، اما نکاتی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

علت بی‌اشتهایی و تهوع بعد از جراحی

بعد از عمل جراحی، بدن شما در حال تطبیق با تغییرات و بهبود یافتن است. بی‌اشتهایی و تهوع ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • عوارض داروهای بیهوشی: برخی داروهای بیهوشی و مسکن‌ها (مثل مخدرها) می‌توانند باعث تهوع شوند. این تأثیر معمولاً طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت کاهش می‌یابد.
  • درد و استرس: بدن شما تحت استرس جراحی بوده و این می‌تواند روی اشتها و سیستم گوارشی شما تأثیر بگذارد.
  • استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضد درد: برخی از این داروها ممکن است معده را تحریک کنند و باعث تهوع و استفراغ شوند.
  • کاهش سطح قند خون: نخوردن غذا به مدت طولانی ممکن است باعث افت قند خون و احساس ضعف و تهوع شود.

راهکارهای کاهش تهوع و بازگشت اشتها

۱. هیدراته بمانید

اگر آب خوردن باعث تهوع می‌شود، جرعه‌های خیلی کوچک (یک قاشق چای‌خوری در هر بار) بنوشید. می‌توانید از آب نارگیل، چای زنجبیل، یا مایعات الکترولیت‌دار استفاده کنید که راحت‌تر تحمل می‌شوند.

۲. مصرف غذاهای سبک و کم‌چرب

تا زمانی که معده شما آرام شود، غذاهای زیر را امتحان کنید:

  • بیسکویت ساده یا نان تست خشک
  • برنج سفید یا سیب‌زمینی آب‌پز بدون ادویه
  • ماست ساده یا دوغ کم‌نمک
  • سوپ‌های رقیق مثل سوپ مرغ بدون ادویه

۳. از بوهای قوی و غذاهای چرب پرهیز کنید

غذاهای چرب، سرخ‌کرده، تند و دارای بوهای تند می‌توانند تهوع شما را بدتر کنند.

۴. وضعیت بدن را تنظیم کنید

  • در حالت نیمه‌نشسته استراحت کنید (در زاویه ۳۰ تا ۴۵ درجه بخوابید) تا معده شما فشار کمتری احساس کند.
  • پس از خوردن چیزی دراز نکشید تا از برگشت اسید معده جلوگیری شود.

۵. داروهای ضد تهوع

اگر تهوع شدید است، ممکن است پزشک برای شما داروهای ضد تهوع مانند متوکلوپرامید یا اندانسترون تجویز کند.

آیا درد شما طبیعی است و کاهش پیدا می‌کند؟

بله، درد شما باید به مرور کاهش یابد. درد پس از جراحی طبیعی است و معمولاً طی چند روز اول شدت بیشتری دارد و بعد از یک تا دو هفته کاهش می‌یابد. اگر درد شما:

  • شدیدتر شد، ادامه پیدا کرد یا همراه با تورم و تب بود، باید با پزشک خود مشورت کنید.
  • به مسکن‌های تجویز‌شده جواب نمی‌دهد، ممکن است نیاز به تغییر دارو داشته باشید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر علائم زیر را تجربه کردید، حتماً به پزشک اطلاع دهید:
✅ تهوع و استفراغ مداوم که مانع مصرف مایعات می‌شود
✅ تب بالای ۳۸ درجه
✅ درد شدید و مداوم که با دارو کاهش نمی‌یابد
✅ سرگیجه شدید یا احساس ضعف زیاد

نتیجه‌گیری

بی‌اشتهایی و تهوع بعد از جراحی معمولاً موقتی است و با رعایت نکات بالا قابل کنترل است. درد نیز به مرور کاهش می‌یابد، اما اگر علائم شدید شد، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
27 اسفند 1403

بعد از عمل جراحی، کاهش اشتها و حالت تهوع کاملاً طبیعی است، به‌ویژه اگر بیهوشی عمومی داشته‌اید یا داروهای مسکن قوی مصرف می‌کنید. تهوع و استفراغ می‌تواند به دلیل اثرات داروی بیهوشی، مسکن‌ها یا حتی استرس ناشی از جراحی باشد. توصیه می‌شود مایعات را به مقدار کم و جرعه‌جرعه بنوشید و از نوشیدنی‌های خیلی سرد یا خیلی گرم پرهیز کنید. آب‌میوه‌های طبیعی رقیق‌شده، چای کم‌رنگ یا سوپ‌های رقیق می‌توانند کمک‌کننده باشند. در مورد درد، بسته به نوع جراحی، معمولاً در روزهای اول شدت دارد و سپس به‌تدریج کاهش می‌یابد. اگر درد شما مانند درد دندان احساس می‌شود، ممکن است مربوط به تحریک عصب‌ها باشد که به‌مرور بهبود پیدا می‌کند. اگر تهوع و استفراغ ادامه پیدا کرد یا درد غیرقابل تحمل شد، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
فاطمهفاطمه

سلام. من دو هفته پیش عمل رینوپلاستی انجام دادم. از روز عمل چشمام ورم داشت. روز سوم که ورم چشمام خوابید، بالای چشمام گود افتادن و تو رفته شدن. قبلا چشمام کشیده بود، اما الان گود شده و حالت مریض و خسته به خودش گرفته. به جراح چشم مراجعه کردم، تست گرفت و گفت فعلا آسیب حدقه رد میشه و باید تا ۶ ماه صبر ک

1پاسخ
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
TaniTani

ميخوام بيني مو عمل كنم كه قوزش برطرف بشه و قوس ملايم هم داشته باشه چون بينيم خوبه ايراد جزئي كه داره ميخوام برطرف بشه بعد عمل تغيير ميكنه؟؟

7پاسخ
عمل بینیعمل بینی

سلام وقت بخیر بنده 10 روزه بینیمو عمل کردم و امروز آتل بینی رو برداشتم ولی متاسفانه از نتیجه عمل اصلا راضی نیستم بینی از بالا باریک شده و از پایین پهن شده و پره ها خیلی بازه. دکتر پره ها رو جمع نکرده فکر کنم ضخیم بوده. الان باید چکار کنم افسردگی گرفتم. پره های بینیم نسبت به قبل انگار خیلی بازتر نشو

3پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد