رویینو
پری
18 دی 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان میشه؟

سلام راسته میگن ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان ها میشه لطفاً راهنمایی کنید

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع دربارهٔ ارتودنسی و احتمال پوسیدگی دندان‌ها است.

آیا ارتودنسی واقعاً باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

به‌طور مستقیم خیر؛ خود ارتودنسی عامل پوسیدگی دندان نیست، اما شرایطی ایجاد می‌کند که اگر مراقبت به‌درستی انجام نشود، احتمال پوسیدگی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین نقش اصلی را نحوه مراقبت فرد در طول درمان ارتودنسی دارد.

برای درک بهتر، لازم است بدانید چرا این تصور به‌وجود آمده است.

چرا در زمان ارتودنسی احتمال پوسیدگی بیشتر می‌شود؟

در طول درمان ارتودنسی، براکت‌ها، سیم‌ها و اجزای فلزی روی دندان قرار می‌گیرند و باعث می‌شوند:

  • مواد غذایی راحت‌تر بین دندان‌ها و اطراف براکت‌ها گیر کنند

  • تمیز کردن دندان‌ها سخت‌تر از حالت عادی شود

  • پلاک میکروبی سریع‌تر تجمع پیدا کند

اگر این پلاک‌ها به‌خوبی پاک نشوند، به‌مرور باعث:

  • پوسیدگی دندان

  • ایجاد لکه‌های سفید یا قهوه‌ای اطراف براکت‌ها

  • التهاب و خونریزی لثه

می‌شوند.

چه کسانی بیشتر در معرض پوسیدگی حین ارتودنسی هستند؟

احتمال پوسیدگی در این افراد بالاتر است:

  • کسانی که مسواک‌زدن نامنظم دارند

  • افرادی که زیاد تنقلات شیرین یا نوشیدنی‌های قندی مصرف می‌کنند

  • کسانی که از نخ دندان یا ابزار مخصوص ارتودنسی استفاده نمی‌کنند

  • افرادی که قبل از ارتودنسی هم سابقه پوسیدگی فعال داشته‌اند

چطور می‌توان از پوسیدگی دندان‌ها در زمان ارتودنسی جلوگیری کرد؟

با رعایت چند نکته ساده اما مهم، می‌توان با خیال راحت ارتودنسی انجام داد:

  • مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی با مسواک مخصوص ارتودنسی

  • استفاده روزانه از نخ دندان مخصوص ارتودنسی یا سوپرفلاس

  • استفاده از دهان‌شویه فلوراید طبق توصیه

  • کاهش مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین و چسبنده

  • مراجعه منظم برای معاینه و جرم‌گیری در طول درمان

  • تمیز کردن دقیق اطراف براکت‌ها و خط لثه

این اقدامات نقش بسیار مؤثری در جلوگیری از پوسیدگی دارند.

آیا بعد از برداشتن ارتودنسی دندان‌ها خراب می‌شوند؟

اگر در طول درمان مراقبت به‌خوبی انجام شده باشد:

  • دندان‌ها سالم باقی می‌مانند

  • هیچ پوسیدگی یا لکه‌ای ایجاد نمی‌شود

اما اگر به بهداشت توجه نشده باشد، ممکن است بعد از برداشتن براکت‌ها:

  • لکه‌های سفید (مینای ضعیف‌شده)

  • پوسیدگی‌های سطحی یا عمقی

مشاهده شود که نیاز به درمان دارد.

جمع‌بندی

ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود، اما در صورت بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان می‌تواند زمینه پوسیدگی را فراهم کند. با رعایت اصول صحیح مراقبتی، ارتودنسی یک درمان کاملاً ایمن است و نه‌تنها آسیبی به دندان‌ها نمی‌زند، بلکه نتیجه نهایی آن لبخندی سالم‌تر و منظم‌تر خواهد بود.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

مریم علوی
دکتر مریم علوی
دندانپزشک
9 بهمن 1404

خیر، خودِ ارتودنسی باعث پوسیدگی نمی‌شود؛ اما اگر بهداشت دهان دقیق رعایت نشود، گیر غذایی اطراف براکت‌ها خطر پوسیدگی را بالا می‌برد. مسواک مخصوص ارتودنسی، نخ دندان و فلوراید این ریسک را به‌خوبی کنترل می‌کند. معاینه منظم را جدی بگیرید.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر ارتودنسی دندان
زهرازهرا

سلام من از بچگی دندان های نیشم نامرتب بودن و بالاتر از بقیه دندونام بودن. فکر میکردم برای همینه که فک بالام کمی جلو به نظر میرسه ولی وقتی رفتم پیش متخصص ارتودنسی بهم گفتش که فک بالام واقعا جلوئه گفت دوتا راه دارم یا دندونای عقبم رو میکشه و ساده ارتودنسی میکنه که با این حال دندونام مرتب میشه ولی د

4پاسخ
M.khM.kh

با سلام من حدودا ۲۰ سالمه فک پایینم حدود نیم سانت عقبه میخواستم ببینم با ارتودنسی میشه درستش کرد یا باید جراحی فک انجام بشه؟ اینکه میتونم برای باز کردن فک بالا از دستگاه هایرکس استفاده کنم و اینکه حدودا چند وقت باید ارتودنسی داشته باشم؟

5پاسخ
ZiziZizi

سلام بین دوتا دندون بالام فاصله داره و میخام فقط دو واحد کامپوزیت بزارم.خوبه؟

1پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام عکس دندان هام رو گذاشتم آیا نیاز به ارتودنسی دارن یا می تونم دندان نیش را بکشم و اینکه اگر ارتودنسی بشه هزینه اش چقدر میشه

4پاسخ
سانازساناز

سلام من ۱۳ سالگی ارتودنسی انجام دادم ولی برگشت الان ۲۰ سالم هست چه کار زیبایی میتونم برای دندون هام انجام بدم غیر طبیعی نباشه و زیبا بشه

1پاسخ
یی

۱۸ سالمه و ۳ ساله که ارتودنسی کردم. دندون های جلویی من مشکل اپن بایت داره و به خاطر این قضیه ارتودنسی کردم و مدام از کش های الاستیک طی ۶ ماه استفاده کردم. فاصله کمی کمتر شد ولی کاملا برطرف نشد و دکتر هم گفت بیشتر از این اصلاح نمیشه و ارتودنسی هام رو باز کردن. میخواستم بدونم این مشکل با کامپوزیت بهت

1پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک