رویینو
N
16 اردیبهشت 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

۲ ماه از عمل بینیم گذشته فین کردن شدید ممکنه آسیبی به بینیم بزنه؟

سلام وقت بخیر. من ۲ ماه و ۲۰ روزه که عمل بینی انجام دادم. می‌خواستم بدونم اگه تو این مدت فین شدید داشته باشم، ممکنه باعث جابه‌جایی غضروف یا آسیب جدی به بینی بشه؟

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه می‌شوم این است که موضوع درباره فین کردن شدید پس از جراحی بینی (رینوپلاستی) و نگرانی از آسیب به غضروف یا ساختار بینی است.

تاثیر فین کردن شدید پس از جراحی بینی

پس از جراحی بینی، به‌ویژه در ماه‌های اول، ساختار بینی هنوز در حال ترمیم است. تورم، حساسیت بافت‌ها، و عدم پایداری کامل غضروف‌ها طبیعی است و در این دوره نیاز به مراقبت ویژه دارد. فین کردن شدید می‌تواند در این بازه زمانی روی نتایج نهایی تأثیر بگذارد، اما میزان این تأثیر به شدت و دفعات فین کردن بستگی دارد.

آیا فین شدید می‌تواند باعث جابه‌جایی غضروف یا آسیب جدی شود؟

در اکثر موارد، فین کردن‌های پراکنده و معمولی (اگرچه شدید باشند) بعید است که باعث جابجایی کامل غضروف یا آسیب جدی دائمی شوند، به‌ویژه اگر عمل شما توسط جراح ماهری انجام شده باشد و ساختار بینی به‌درستی تثبیت شده باشد. اما برخی موارد خاص هستند که باید مدنظر قرار گیرند:

  • اگر فین شدید مکرر و با فشار زیاد بوده باشد، احتمال ایجاد فشار داخلی در ساختار بینی وجود دارد.

  • این فشار می‌تواند منجر به افزایش تورم، خونریزی، پارگی مویرگ‌ها، یا حتی تغییرات ظاهری جزئی در فرم نوک بینی یا پره‌ها شود.

  • اگر غضروف‌ها در حین جراحی به روش‌های بدون پیوند استخوان یا اسپلینت ضعیف تثبیت شده باشند، احتمال جابجایی‌های خفیف وجود دارد، به‌خصوص در نواحی ظریفی مانند نوک بینی.

  • در افرادی که پوست نازک یا بینی با ساختار حساس دارند، کوچک‌ترین فشار فیزیکی می‌تواند اثرگذار باشد.

نشانه‌های احتمالی آسیب یا جابجایی

اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید، بهتر است به جراح خود اطلاع دهید:

  • عدم تقارن جدیدی در بینی که قبلاً وجود نداشت

  • تغییر محسوس در فرم نوک بینی یا کجی غیرمنتظره

  • احساس صدای "ترق" یا حرکت در هنگام لمس یا فین کردن

  • خونریزی غیرعادی یا ادامه‌دار

  • افزایش ناگهانی تورم یا درد موضعی

توصیه‌های کاربردی برای شما

  • از فین کردن با فشار زیاد به‌شدت خودداری کنید، حتی در حال حاضر که بیش از دو ماه از عمل گذشته است.

  • اگر احساس گرفتگی بینی دارید، از سرم شست‌وشو و بخور گرم استفاده کنید تا ترشحات را رقیق کرده و نیاز به فین کردن را کاهش دهید.

  • در صورت نیاز به تخلیه بینی، از تکنیک‌های بسیار ملایم فین کردن یا استفاده از دستمال مرطوب برای پاک کردن دهانه بینی استفاده کنید.

  • برای پیشگیری از عفونت و التهاب، از تماس دست آلوده با بینی خودداری کرده و محیط را مرطوب نگه دارید.

  • در صورت مشاهده تغییرات ظاهری یا حسی، بهتر است یک ویزیت پیگیری با جراح خود داشته باشید تا معاینه مستقیم انجام شود.

جمع‌بندی

در صورتی که فین کردن شدید شما به‌صورت محدود و گاه‌به‌گاه اتفاق افتاده باشد، احتمال آسیب جدی یا جابه‌جایی غضروف بسیار پایین است. با این حال، مراقبت از بینی در این دوره حیاتی است و توصیه می‌شود فشار فیزیکی به بینی وارد نشود. توجه به علائم هشدار و رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌تواند از بروز هرگونه عارضه جلوگیری کند.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
16 اردیبهشت 1404

سلام، در دوران بعد از جراحی بینی، به‌ویژه در چند هفته اول، فین کردن شدید می‌تواند فشار زیادی به ساختارهای داخلی بینی وارد کند و احتمال جابه‌جایی یا تحریک بافت‌های در حال ترمیم وجود دارد، اما با گذشت حدود ۲ ماه و نیم از عمل، غضروف‌ها و بافت‌ها تا حد زیادی در موقعیت جدید تثبیت شده‌اند. اگر فین کردن خیلی شدید و مکرر نبوده و همراه با درد، خونریزی یا تغییر واضح در شکل بینی نبوده، احتمال آسیب جدی یا جابه‌جایی غضروف کم است. با این حال، بهتر است در صورت احساس گرفتگی بینی از شست‌وشوی با سرم و مرطوب نگه داشتن فضای داخل بینی استفاده کنید و از فین کردن با شدت بالا خودداری نمایید.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
عزیزعزیز

سلام من ۱۰روزه بینیمو عمل کردم گوشتی بوده به نظر خیلی سربالاست و خوکیه و حالت خاصی نداره تروخدا راهنماییم کنید دارم از افسردگی میمیرم

2پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام. من دو هفته پیش عمل رینوپلاستی انجام دادم. از روز عمل چشمام ورم داشت. روز سوم که ورم چشمام خوابید، بالای چشمام گود افتادن و تو رفته شدن. قبلا چشمام کشیده بود، اما الان گود شده و حالت مریض و خسته به خودش گرفته. به جراح چشم مراجعه کردم، تست گرفت و گفت فعلا آسیب حدقه رد میشه و باید تا ۶ ماه صبر ک

3پاسخ
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
TaniTani

ميخوام بيني مو عمل كنم كه قوزش برطرف بشه و قوس ملايم هم داشته باشه چون بينيم خوبه ايراد جزئي كه داره ميخوام برطرف بشه بعد عمل تغيير ميكنه؟؟

7پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد