رویینو
سمیرا جانیپور
2 اسفند 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

چهار ماه بعد عمل بینی یه دونه سفت رو نوک بینیم زده

سلام من ۴ماهه عمل بینی داشتم یه دونه روی نوک بینیم ظاهر شده اول فکر کردم جوشه اما جوش نیست درد ندارم دست که بهش میزنم چسبیده به گوشت بینیم خیلی نگرانشم

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از عکس‌هایی که ارسال کردید و سؤال‌تان فهمیدم این است که موضوع مربوط به ایجاد یک برجستگی روی نوک بینی چهار ماه بعد از جراحی بینی است که درد ندارد و به بافت بینی چسبیده به نظر می‌رسد.

با توجه به توضیحاتی که دادید (بدون درد بودن، سفت بودن و چسبیده بودن به بافت، و گذشت ۴ ماه از عمل)، در اغلب موارد این نوع برجستگی‌ها خطرناک نیستند و بیشتر به یکی از موارد زیر مربوط می‌شوند:

  • تورم عمقی و دیررس بعد از عمل (به‌خصوص در نوک بینی که دیرتر از سایر نواحی می‌خوابد)

  • بافت اسکار یا فیبروز موضعی

  • واکنش التهابی خفیف اطراف بخیه‌های داخلی

  • نامنظمی خفیف غضروفی که بعد از کاهش تدریجی ورم نمایان شده است

نکته مهم این است که:
چهار ماه بعد از جراحی هنوز بینی — به‌خصوص نوک آن — کاملاً تثبیت نشده و روند کاهش ورم می‌تواند تا یک سال (و گاهی بیشتر) ادامه داشته باشد.

چه علائمی نگران‌کننده محسوب می‌شوند

بر اساس توضیحات شما فعلاً علامت هشدار جدی دیده نمی‌شود، اما در صورت بروز موارد زیر نیاز به بررسی حضوری وجود دارد:

  • بزرگ‌تر شدن سریع برجستگی

  • قرمزی واضح یا تغییر رنگ پوست

  • درد، گرمی یا ترشح

  • نازک شدن پوست روی آن ناحیه

در نبود این علائم، معمولاً موضوع بیشتر به روند ترمیم مربوط است تا عفونت یا مشکل جدی.

چرا این برجستگی ایجاد می‌شود

در جراحی بینی، نوک بینی بیشترین دستکاری را دارد. بعد از عمل:

  • بدن برای ترمیم، کلاژن تولید می‌کند.

  • گاهی این کلاژن به صورت موضعی بیشتر تجمع پیدا می‌کند و یک سفتی یا برجستگی کوچک ایجاد می‌شود.

  • با خوابیدن ورم اطراف، این سفتی بیشتر به چشم می‌آید.

از آنجا که گفتید به بافت چسبیده و متحرک نیست، احتمال کیست چربی یا جوش سطحی کمتر است و بیشتر به بافت عمقی مربوط می‌شود.

در حال حاضر چه کارهایی می‌توانید انجام دهید

اقدامات ساده و کم‌ریسکی که می‌توانید شروع کنید:

  • از دستکاری، فشار دادن یا ماساژ خودسرانه پرهیز کنید (مگر اینکه جراحتان روش خاصی آموزش داده باشد).

  • اگر پزشکتان قبلاً ماساژ خاصی برای نوک بینی توصیه کرده، همان روش را به‌آرامی و منظم انجام دهید.

  • از قرار گرفتن طولانی‌مدت در گرمای زیاد (سونا، آفتاب شدید) پرهیز کنید چون می‌تواند تورم را تشدید کند.

  • مصرف نمک را کمی محدود کنید تا احتباس مایع کمتر شود.

  • عکس‌های ماهانه در نور ثابت بگیرید تا روند تغییر را منطقی ارزیابی کنید.

آیا نیاز به تزریق یا اقدام درمانی هست

در بسیاری از موارد:

  • اگر برجستگی ناشی از فیبروز باشد، گاهی پزشک از تزریق مقدار کمی کورتون داخل ضایعه استفاده می‌کند.

  • اگر ناشی از تورم باشد، معمولاً فقط زمان لازم است.

  • اگر نامنظمی غضروفی خفیف باشد، معمولاً تا پایان سال اول اقدامی انجام نمی‌شود مگر اینکه واضح و ثابت باقی بماند.

در چهار ماهگی معمولاً توصیه به صبر و پایش است، نه اقدام تهاجمی.

جمع‌بندی

با توجه به بدون درد بودن، چسبیده بودن به بافت و گذشت چهار ماه از جراحی، این برجستگی به احتمال زیاد ناشی از روند طبیعی ترمیم یا فیبروز موضعی است و در حال حاضر نشانه‌ای از عفونت یا مشکل خطرناک دیده نمی‌شود. تا قبل از یک سالگی بینی، بسیاری از این نامنظمی‌ها خودبه‌خود بهتر می‌شوند. مهم‌ترین اقدام فعلاً پرهیز از دستکاری، پایش روند تغییر و در صورت ثابت ماندن یا بزرگ‌تر شدن، بررسی توسط جراح خودتان است.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
4 اسفند 1404

با توجه به زمان چهار ماه بعد از عمل، این برجستگی بیشتر به بافت فیبروز یا واکنش به بخیه داخلی شبیه است نه جوش. چون درد و التهاب ندارد معمولاً خطرناک نیست و گاهی طی چند ماه نرم‌تر می‌شود. اگر بزرگ‌تر شد یا قرمز و حساس شد باید معاینه شوید.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
محمد جوادمحمد جواد

سلام میخوام عیوب صورتم رو پیدا کنید و راه بهترشدن صورتم بهم مشاوره بدید مخصوصاً گوش ها و گودی زیر چشم

1پاسخ
عزیزعزیز

سلام من ۱۰روزه بینیمو عمل کردم گوشتی بوده به نظر خیلی سربالاست و خوکیه و حالت خاصی نداره تروخدا راهنماییم کنید دارم از افسردگی میمیرم

3پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام. من دو هفته پیش عمل رینوپلاستی انجام دادم. از روز عمل چشمام ورم داشت. روز سوم که ورم چشمام خوابید، بالای چشمام گود افتادن و تو رفته شدن. قبلا چشمام کشیده بود، اما الان گود شده و حالت مریض و خسته به خودش گرفته. به جراح چشم مراجعه کردم، تست گرفت و گفت فعلا آسیب حدقه رد میشه و باید تا ۶ ماه صبر ک

3پاسخ
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد