رویینو
Shzh
4 فروردین 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

ورم پوستی در استخوان بینی بعد از گذشت ۶ ماه از عمل بینی

سلام، من ۶ ماهه بینیم رو عمل کردم و تقریباً همه ورمش خوابیده، فقط نوکش هنوز یه مقدار ورم داره که می‌دونم طبیعیه.

اما یه مشکلی هست؛ سمت راست استخوان بینیم، یه ناحیه کوچیک فقط پوستش ورم داره (استخوان زیرش صافه و مشکلی نداره)، و این ورم حدود ۴ ماهه تغییری نکرده.

دکتر فقط گفتن که به پهلوی چپ بخوابم، ولی می‌خواستم بدونم برای این ورم پوستی کاری میشه کرد که زودتر بخوابه؟ درمان خاصی داره یا باید صبر کنم؟

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سوال شما متوجه می‌شوم این است که موضوع درباره تورم پوستی پایدار در ناحیه‌ای از استخوان بینی، پس از گذشت ۶ ماه از عمل بینی است، که استخوان زیر آن کاملاً صاف و بدون مشکل است اما خود پوست کمی متورم باقی مانده و در ۴ ماه اخیر تغییری نکرده.

بررسی علت و ماهیت این نوع ورم

تورم‌هایی که پس از جراحی بینی باقی می‌مانند، معمولاً در دو دسته اصلی قرار می‌گیرند:

  • تورم‌های معمول بعد از عمل (Edema): که بیشتر در نوک بینی و اطراف آن دیده می‌شوند و به‌مرور زمان (تا ۱۲ تا ۱۸ ماه) جذب می‌شوند.
  • تورم‌های موضعی پایدار: که ممکن است ناشی از عواملی مانند تجمع مایع لنفاوی زیر پوست، ضخامت پوست در ناحیه‌ای خاص، واکنش بافت نرم، فشار خواب طولانی‌مدت به یک سمت صورت، یا حتی نوع بخیه‌ها یا چسب‌های قبلی باشد.

با توجه به اینکه:

  • تورم فقط محدود به پوست است و استخوان زیر آن کاملاً طبیعی‌ست،
  • در یک نقطه‌ی کوچک و مشخص است،
  • و ۴ ماه بدون تغییر مانده،

احتمال دارد با یک تورم مزمن ناشی از تجمع مایع یا فیبروز خفیف زیرپوستی مواجه باشیم، نه تورم التهابی یا مشکل ساختاری جدی.

آیا درمانی وجود دارد یا باید صبر کرد؟

بسته به نوع و شدت تورم، راهکارهای زیر می‌توانند کمک‌کننده باشند:

درمان‌های غیرتهاجمی که می‌توان امتحان کرد

  • ماساژ ملایم موضعی (زیر نظر جراح):

    • در برخی موارد، ماساژ روزانه‌ی ملایم ناحیه با فشار خیلی سبک (۲–۳ دقیقه، ۲ بار در روز) باعث بهبود تخلیه مایع لنفاوی می‌شود.
    • حتماً قبل از انجام این کار، تکنیک صحیح را از جراح یا متخصص پوست بپرسید.
  • کمپرس سرد سبک (اگر پزشک اجازه دهد):

    • کمپرس سرد (نه یخ مستقیم) می‌تواند در برخی موارد باعث کاهش تورم شود، اما باید با احتیاط و به‌صورت موقتی استفاده شود، مخصوصاً در این مرحله از ریکاوری.
  • خوابیدن به پهلوی مخالف (طبق توصیه پزشک):

    • ادامه این عادت مهم است، زیرا فشار مزمن هنگام خواب می‌تواند مانع جذب کامل تورم شود.
  • عدم مصرف نمک زیاد یا الکل:

    • این موارد می‌توانند موجب حبس آب در بافت‌ها و تشدید تورم شوند.

درمان‌های تخصصی در صورت عدم بهبودی

اگر این تورم طی ۲ تا ۳ ماه آینده نیز بدون تغییر باقی بماند، پزشک ممکن است یکی از روش‌های زیر را بررسی کند:

  • تزریق کورتون موضعی (مانند تریامسینولون):

    • در صورت تأیید پزشک، این تزریق می‌تواند به کاهش فیبروز یا تورم‌های مزمن موضعی کمک کند.
    • معمولاً در نواحی‌ای که پوست ضخیم است یا تورم موضعی مزاحم زیبایی شده، استفاده می‌شود.
  • درمان‌های لیزری ملایم یا اندرمولوژی:

    • برخی پزشکان از دستگاه‌های تحریک لنف یا لیزرهای کم‌قدرت برای کاهش تورم‌های دیرجذب‌شونده استفاده می‌کنند.
  • بررسی اسکار یا بافت زیرپوستی مقاوم:

    • گاهی یک توده‌ی فیبروزه کوچک زیر پوست، مثل یک جای بخیه حل نشده یا واکنش بافت نرم، می‌تواند تورم را به‌ظاهر شبیه نگه دارد که در این موارد تشخیص لمس و معاینه حضوری مهم است.

نکات مهم

  • هنوز در بازه‌ی قابل‌قبول بهبودی پس از عمل بینی هستید (۶ ماه)، و گاهی برخی تورم‌ها تا ۱۲ ماه هم طول می‌کشند.
  • چون محل تورم استخوانی نیست و محدود به پوست است، معمولاً نیازی به جراحی مجدد نیست.
  • تزریق کورتون یا درمان‌های تخصصی فقط در صورت پایدار ماندن مشکل توصیه می‌شوند و نباید بدون بررسی دقیق انجام شوند.

جمع‌بندی

در حال حاضر توصیه می‌شود:

  • به توصیه جراح‌تان در مورد حالت خواب ادامه دهید.
  • از مصرف زیاد نمک یا غذاهای محرک تورم اجتناب کنید.
  • در صورت تایید پزشک، ماساژ ملایم ناحیه را شروع کنید.
  • اگر طی ۲ تا ۳ ماه آینده هیچ تغییری نکرد، گزینه‌های درمانی مثل تزریق کورتون یا بررسی تخصصی‌تر توسط جراح مطرح می‌شود.

با توجه به توصیفی که ارائه دادید، جای نگرانی خاصی نیست، ولی روند بهبودی نیازمند کمی صبر بیشتر است.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
25 شهریور 1404

سلام، ورمی که بعد از عمل بینی روی پوست باقی می‌ماند و در لمس استخوان زیرین کاملاً صاف است، معمولاً مربوط به ضخامت پوست، فیبروز (سفتی بافتی) یا باقی‌ماندن مایع در بافت نرم است و ممکن است تا یک سال بعد از عمل هم به‌تدریج کمتر شود. در این مرحله اغلب توصیه اصلی صبر و پیگیری روند طبیعی ترمیم است، اما در بعضی موارد پزشک با تزریق کورتون (مانند تریامسینولون) در ناحیه محدود، می‌تواند به کاهش سریع‌تر این تورم کمک کند. همچنین ماساژ ملایم طبق آموزش پزشک و پرهیز از خوابیدن طولانی‌مدت روی همان سمت هم مؤثر است. پیشنهاد می‌کنم فعلاً نگران نباشید و برای بررسی نیاز به تزریق یا سایر مداخلات، ویزیت بعدی را با جراحتان هماهنگ کنید.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
محمد

بینیم بعد ۵ ماه هم کجه هم پره هاش بازه ولی دکترم میگه بینیت هیچ ایرادی نداره من الان چیکار کنم میگه پیش من نیا لطفا راهنماییم کنید

10پاسخ
زهرا امدادیزهرا امدادی

میخوام بینیم رو عمل کنم استرس دارم که بهم میاد یا ن چون بینیم خوبه میخوام نیمه فانتزی و کوچیک تر شه

9پاسخ
مهدیهمهدیه

سلام من ۱۰ روزه عمل کردم همه چیز اوکیه فقط نوک بینیم خیلی با سوراخ فاصله داره می‌دونم که میگن ورم داره ..ولی من ندیدم هیچ کس بعد از برداشتن اتل نوک بینیش اینطوری باشه .. موردی مثل من بوده که بعد گذشت چند ماه نوکش بینیش قشنگ بشه ؟

3پاسخ
محمد

سلام الان ۵ماهه عمل بینی انجام دادم پره هاش باز مونده نوکش هم افتادست نمیدونم چیکار کنم

2پاسخ
سپیدهسپیده

سلام من تازه ۱۶ روز از عمل بینی گذشته احساس میکنم بینی من خیلی افتاده هست آیا درسته یا چون ورم دارم اینجوری حس میکنم

5پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام‌وقت‌بخیر‌من‌۸روزه‌بینیمو‌عمل کردم‌وخیلی‌کوتاه‌وسربالاعه‌ایا‌میاد پایین چون واقا ناراحتم افسردگی گرفتم بخاطر این موضوع بینیمم قبلش نوکش تقریبا گوشتی بود و بینی خودم چندان بزرگ نبود توروخدا راهنمایی کنید خیلی ناراحتم

6پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد