رویینو
رویا
1 بهمن 1403

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

ورم بینیم بعد عمل راه تنفسم رو بسته چیکار کنم؟

من الان دوهفته از عمل بینیم می گذره همه چیز عالی بود تا اینکه الان دو روز داخل بینیم ورم کرده و راه تنفسم تقریبا بسته یک طرف ورمش خیلی بیشتر هست دکترم بهم انتی بیوتیک و یه پماد داد که استفاده کنم ولی هیچ تغییری نکرده علت چی هست ممکنه همین جور بمونه یا شکل بینیمو تغییر بده

پاسخ‌ها4
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه که از سوال شما متوجه می‌شوم این است که دو هفته از عمل بینی شما می‌گذرد و در ابتدا وضعیت خوب بوده، اما اکنون با مشکلاتی نظیر ورم و انسداد در یک طرف بینی مواجه هستید. حتی با استفاده از آنتی‌بیوتیک و پماد تجویزی دکتر، تغییر محسوسی احساس نمی‌کنید. این نگرانی کاملاً قابل درک است و می‌خواهم شما را در این زمینه راهنمایی کنم.

علل ورم و انسداد بینی پس از عمل جراحی

  1. تورم طبیعی پس از جراحی

    • تورم و انسداد بینی بعد از عمل جراحی بینی کاملاً طبیعی است. در واقع، عمل بینی باعث تغییرات بافتی در داخل و اطراف بینی می‌شود و این بافت‌ها نیاز به زمان دارند تا به وضعیت طبیعی خود بازگردند. معمولاً در دو هفته اول تورم به تدریج کاهش پیدا می‌کند، اما برخی افراد ممکن است تورم بیشتری را تجربه کنند که این کاملاً طبیعی است.
  2. تورم غیرقرینه (یک‌طرفه)

    • این مسئله که در یک طرف بینی ورم بیشتری مشاهده می‌کنید، می‌تواند به دلیل ناهماهنگی در بهبودی بافت‌ها باشد. گاهی اوقات تورم در یک طرف بینی بیشتر از طرف دیگر است، اما این معمولاً به مرور زمان بهبود می‌یابد.
  3. التهاب و عفونت

    • با توجه به این که شما آنتی‌بیوتیک و پماد تجویزی دارید، احتمالاً پزشک شما برای پیشگیری از عفونت این درمان‌ها را توصیه کرده است. اگر ورم و انسداد به دلیل عفونت باشد، معمولاً با درمان‌های آنتی‌بیوتیکی باید بهبود پیدا کند. اما اگر علائم بهبود نیافت، ممکن است نیاز به بررسی دقیق‌تری برای اطمینان از عدم وجود عفونت عمیق‌تر باشد.
  4. خشکی یا انسداد مجاری تنفسی

    • گاهی اوقات پس از جراحی، خشکی داخل بینی یا احتقان شدید به دلیل تغییرات در ساختار بینی یا احتباس خون در بافت‌ها رخ می‌دهد. این مشکل ممکن است باعث احساس انسداد شدید و مشکل در تنفس شود.
  5. مراقبت‌های نادرست پس از عمل

    • رعایت مراقبت‌های دقیق بعد از عمل جراحی برای جلوگیری از عفونت و تورم ضروری است. مثلاً استفاده از اسپری‌های بینی یا مواد خشک‌کننده می‌تواند باعث خشکی و التهاب بیشتر شود. همچنین استفاده نادرست از پماد یا عدم رعایت دستورالعمل‌های دکتر ممکن است اثرات درمانی را کاهش دهد.

آیا این وضعیت دائمی خواهد بود؟

در بیشتر موارد، ورم پس از عمل بینی یک روند طبیعی است که در طی چند هفته تا چند ماه به تدریج بهبود می‌یابد. تورم‌های یک‌طرفه معمولاً پس از چند هفته کاهش می‌یابند و هیچ‌گونه اثر منفی بر نتیجه نهایی عمل نخواهند گذاشت.

  • طول مدت بهبودی: ورم و انسداد ممکن است تا ۲ تا ۳ ماه پس از جراحی ادامه یابد، هرچند که این روند در افراد مختلف متفاوت است. حتی پس از این مدت، بینی ممکن است هنوز کمی تورم در نواحی خاص داشته باشد که به تدریج در طول شش ماه تا یک سال برطرف خواهد شد.

  • تغییر در شکل بینی: تا زمانی که ورم‌ها از بین نروند، شکل بینی شما ممکن است تغییر کند و نهایی نشود. به همین دلیل مهم است که نگران تغییرات موقتی نباشید. با گذشت زمان، بینی به شکل نهایی خود درخواهد آمد.

توصیه‌ها برای تسریع بهبودی

  1. ادامه مصرف داروها طبق دستور پزشک
    اگر پزشک شما آنتی‌بیوتیک و پماد تجویز کرده است، حتماً مصرف آن‌ها را به طور کامل و طبق دستور ادامه دهید. این داروها کمک می‌کنند تا از عفونت جلوگیری شود و التهاب کاهش یابد.

  2. استفاده از اسپری‌های سالین یا شستشوی بینی
    برای کاهش خشکی داخل بینی و تسکین انسداد، می‌توانید از اسپری‌های سالین (آب نمک) یا شستشوی بینی استفاده کنید. این روش‌ها کمک می‌کنند تا بینی مرطوب باقی بماند و تورم کاهش یابد.

  3. پرهیز از فشار به بینی
    از اعمال فشار یا ضربه به بینی خود جلوگیری کنید. حتی در طول خواب، بهتر است که از خوابیدن روی صورت پرهیز کنید.

  4. استراحت و مصرف مایعات
    استراحت کافی و مصرف مایعات به کاهش تورم و تقویت فرایند بهبودی کمک می‌کند. از مواد غذایی سالم و ضد التهاب مانند میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید.

  5. مراجعه مجدد به پزشک
    اگر بعد از دو تا سه روز دیگر هیچ تغییری احساس نکردید یا وضعیت بدتر شد، باید دوباره به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است نیاز به بررسی دقیق‌تر برای علت اصلی ورم و انسداد داشته باشید.

نتیجه‌گیری

ورم و انسداد بینی پس از عمل جراحی بینی کاملاً طبیعی است و معمولاً با گذشت زمان بهبود می‌یابد. این مشکل ممکن است تا چند هفته تا چند ماه ادامه داشته باشد، اما جای نگرانی نیست. اگر علائم شما بهبود نیافت یا بدتر شد، بهتر است دوباره به پزشک خود مراجعه کنید تا از عدم وجود عفونت یا مشکلات دیگر مطمئن شوید.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
2 بهمن 1403

نگران نباشید، این مشکل معمولاً جدی نیست و می‌تواند به دلیل التهاب موقتی یا تجمع مخاط در داخل بینی باشد، که پس از عمل‌های جراحی بینی امری طبیعی است. توصیه می‌شود دقیقاً دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید، از جمله مصرف منظم آنتی‌بیوتیک و استفاده صحیح از پماد تجویزشده. همچنین، حفظ آرامش و پرهیز از دستکاری یا فشار بر بینی اهمیت زیادی دارد. اگر پس از چند روز بهبودی مشاهده نکردید یا علائم بدتر شدند، حتماً با پزشک جراحتان تماس بگیرید تا وضعیت به‌صورت دقیق بررسی شود. این شرایط معمولاً موقتی است و تأثیری روی شکل نهایی بینی نخواهد داشت.

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
2 بهمن 1403

ورم داخل بینی ممکن است به دلیل التهاب بعد از عمل باشد که در برخی موارد کمی دیرتر کاهش پیدا می‌کند. با توجه به تجویز آنتی‌بیوتیک و پماد توسط پزشک، بهتر است درمان‌ها را ادامه دهید. معمولاً این ورم‌ها موقتی هستند و به مرور زمان کاهش می‌یابند. تا زمانی که پزشکتان توصیه کرده، صبور باشید و اگر علائم بدتر شد، دوباره با ایشان مشورت کنید.

محسن فلکیان
دکتر محسن فلکیان
پوست، مو و زیبایی
3 بهمن 1403

ورم و گرفتگی تنفسی که تجربه می‌کنید پس از عمل جراحی بینی کاملاً شایع است، به خصوص در دو هفته اول. تفاوت در میزان ورم بین دو طرف بینی نیز ممکن است رخ دهد. مهم است که دستورالعمل‌های پزشکی را دقیقاً رعایت کنید و از داروهای تجویز شده مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و پمادها استفاده نمایید. اگر پس از چند روز هیچ بهبودی مشاهده نکردید یا وضعیت بدتر شد، بسیار مهم است که با جراح خود تماس بگیرید تا ارزیابی بیشتری انجام شود. معمولاً با گذشت زمان ورم کاهش می‌یابد و شکل نهایی بینی آشکار می‌شود، اما مراقبت‌های پزشکی مداوم برای جلوگیری از عوارض احتمالی ضروری است.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
محمد

بینیم بعد ۵ ماه هم کجه هم پره هاش بازه ولی دکترم میگه بینیت هیچ ایرادی نداره من الان چیکار کنم میگه پیش من نیا لطفا راهنماییم کنید

10پاسخ
زهرا امدادیزهرا امدادی

میخوام بینیم رو عمل کنم استرس دارم که بهم میاد یا ن چون بینیم خوبه میخوام نیمه فانتزی و کوچیک تر شه

7پاسخ
مهدیهمهدیه

سلام من ۱۰ روزه عمل کردم همه چیز اوکیه فقط نوک بینیم خیلی با سوراخ فاصله داره می‌دونم که میگن ورم داره ..ولی من ندیدم هیچ کس بعد از برداشتن اتل نوک بینیش اینطوری باشه .. موردی مثل من بوده که بعد گذشت چند ماه نوکش بینیش قشنگ بشه ؟

3پاسخ
محمد

سلام الان ۵ماهه عمل بینی انجام دادم پره هاش باز مونده نوکش هم افتادست نمیدونم چیکار کنم

2پاسخ
سپیدهسپیده

سلام من تازه ۱۶ روز از عمل بینی گذشته احساس میکنم بینی من خیلی افتاده هست آیا درسته یا چون ورم دارم اینجوری حس میکنم

5پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام‌وقت‌بخیر‌من‌۸روزه‌بینیمو‌عمل کردم‌وخیلی‌کوتاه‌وسربالاعه‌ایا‌میاد پایین چون واقا ناراحتم افسردگی گرفتم بخاطر این موضوع بینیمم قبلش نوکش تقریبا گوشتی بود و بینی خودم چندان بزرگ نبود توروخدا راهنمایی کنید خیلی ناراحتم

6پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد