رویینو
زهرا
1 اردیبهشت 1405

پاسخ هوش‌مصنوعی

قطع کردن اسپیرونولاکتون مشکلی ایجاد میکنه؟

سلام، من خانم 57 ساله هستم. برای ریزش مو اسپیرونولاکتون 25 روزی دو عدد و تراوکس نیم درصد رو مدت سه ماه مصرف کردم، ولی ریزش موهام بدتر شد و موهام کم حجم شد. بعدش یک هفته روزی یک قرص خوردم، بعد نصف، و حالا هم قطعش کردم. قرص فشار خون هم میخورم. مشکلی برام پیش نمیاد که اینجوری اسپیرونولاکتون رو قطع کردم؟


پاسخ‌ها1
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع دربارهٔ قطع کردن قرص اسپیرونولاکتون که برای ریزش مو مصرف می‌کردید، در حالی که داروی فشار خون هم استفاده می‌کنید است و نگرانی شما این است که آیا این نوع قطع کردن دارو ممکن است مشکلی ایجاد کند یا خیر.

قطع اسپیرونولاکتون و احتمال بروز مشکل

اسپیرونولاکتون دارویی است که هم در درمان ریزش موی هورمونی در خانم‌ها و هم در برخی موارد برای کنترل فشار خون استفاده می‌شود. این دارو معمولاً وابستگی ایجاد نمی‌کند و در بیشتر موارد قطع تدریجی یا حتی قطع مستقیم آن مشکل خطرناکی ایجاد نمی‌کند.

با توجه به توضیحی که دادید:

  • ابتدا روزانه ۵۰ میلی‌گرم (دو قرص ۲۵) مصرف می‌کردید
  • سپس یک هفته روزی یک قرص
  • بعد نصف قرص
  • و اکنون آن را قطع کرده‌اید

این روند در واقع نوعی کاهش تدریجی دوز محسوب می‌شود و از نظر پزشکی معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند.

با این حال چند نکته مهم وجود دارد:

  • اگر اسپیرونولاکتون فقط برای ریزش مو تجویز شده باشد، قطع آن معمولاً عارضه خاصی ایجاد نمی‌کند.
  • اگر بخشی از درمان فشار خون شما بوده باشد، ممکن است بعد از قطع آن فشار خون کمی بالاتر برود و لازم است فشار خون خود را کنترل کنید.
  • این دارو روی تعادل پتاسیم و مایعات بدن اثر می‌گذارد، بنابراین بعد از قطع آن گاهی بدن به حالت طبیعی برمی‌گردد و معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌شود.

بدتر شدن ریزش مو در شروع درمان

اتفاقی که برای شما افتاده (بدتر شدن ریزش مو در چند ماه اول) در برخی درمان‌های ریزش مو دیده می‌شود. دلایل احتمالی شامل:

  • ریزش موی شوکی موقت (Shedding) در ماه‌های ابتدایی درمان
  • نیاز داشتن درمان به مدت زمان بیشتر (معمولاً ۶ ماه) تا اثر واقعی مشخص شود
  • یا اینکه نوع ریزش مو وابسته به هورمون نبوده و به درمان پاسخ نداده است

در مورد محلول تراوکس ۰.۵٪ هم ممکن است در ابتدا ریزش موقت بیشتر دیده شود.

نکاتی که بهتر است رعایت کنید

برای اطمینان بیشتر این موارد کمک‌کننده هستند:

  • فشار خون خود را طی چند هفته آینده کنترل کنید (مثلاً هفته‌ای چند بار).
  • اگر داروی فشار خون دیگری مصرف می‌کنید، آن را طبق تجویز پزشک ادامه دهید.
  • در صورت بروز علائمی مثل:
    • سرگیجه شدید
    • ضعف غیرعادی
    • تپش قلب شدید
    بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

درباره وضعیت ریزش موی شما

در سن ۵۷ سالگی ریزش مو می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

  • ریزش موی هورمونی (آندروژنیک)
  • کمبود آهن یا ویتامین D
  • مشکلات تیروئید
  • استرس‌های جسمی یا بیماری‌ها
  • برخی داروها

اگر بعد از سه ماه کم‌حجم شدن موها واضح بوده، بهتر است قبل از ادامه یا تغییر درمان، موارد زیر بررسی شوند:

  • آزمایش فریتین (ذخیره آهن)
  • TSH برای بررسی تیروئید
  • ویتامین D

جمع‌بندی

قطع کردن اسپیرونولاکتون به روشی که شما انجام داده‌اید (کم کردن تدریجی و سپس قطع) معمولاً مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، به‌خصوص اگر این دارو فقط برای ریزش مو مصرف می‌شده باشد. تنها نکته مهم این است که چون داروی فشار خون هم مصرف می‌کنید، چند هفته فشار خون خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید تغییری در آن ایجاد نشده است. ریزش موی بیشتر در ماه‌های اول درمان گاهی رخ می‌دهد، اما اگر کاهش حجم موها محسوس بوده، بهتر است علت‌های دیگر ریزش مو نیز بررسی شوند.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.
شما هم وارد گفتگو شوید

سوالتان را بپرسید، تجربه‌تان را به اشتراک بگذارید و با پزشکان و کاربران گفتگو کنید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر مکمل‌‌های مو
نرنر

سلام وقت بخیر خانم هستم حدود یک ماه روزی دوبار از ماینوکسیدیل ۵درصد استفاده کردم بعد متوجه شدم برخی از قسمت ها بخصوص صورتم موهای زائد داره درمیاره انگار که هورمون مردانم فعال شده خواستم بدونم باید چیکار کنم با کم کردن یا قطع کردن و یا استفادع ازدرصد ۲ موهای صورتم به حالت قبل برمیگرده

1پاسخ
رقیهرقیه

عرض سلام و ادب بنده ۳۲ سال دارم، ۲ سال دچار تغییرات هورمونی شدید شدم و همراه با عادت ماهانه ۱ تا ۳ روز و دچار ریزش مو شدید مخصوصا در خط رویش، نازکی مو، شوره، نازک شدن شدید مو. چندید دکتر پوست و مو مراجعه کردم و انواع شامپو ریزش مو مصرف کردم ولی متاسفانه درمان نشدم، محبت کنید بفرمائید آیا درمانی یا

2پاسخ
SeyedSeyed

سلام من 16سالمه مدتیه ریزش موهام بیشتر شده و موهام نسبت به قبل نازک‌تر و کم‌پشت‌تر شدن. کف سرم مخصوصاً زیر نور و وقتی موهام خیسه مشخصه. ریزش مو در پدر و برادرم هم وجود داره. خارش و شوره ندارم. می‌خواستم بدونم چه علت‌هایی ممکنه داشته باشه و آیا به معاینه یا آزمایش نیاز دارم؟و اینکه باید دارو یا روتی

2پاسخ
....

ریشه موهای سرم خیلی خشکه و شوره سرم دارم از چه شامپو استفاده بکنم اسپری کردن میخک به ریشه موهام ‌کمکی میکنه

1پاسخ
معصومه حسینیانفرمعصومه حسینیانفر

سلام موهام خیلی پرپشت چیکار کنم هرچی هم میزنم بازم رشد میکنه چیکار کنم بنظر تون خیلی سخت وای موهامو شونه میکنم

2پاسخ
مم

من ریزش مو داشتم و رفتم آزمایش دادم و فهمیدم زینک و ویتامین د کم داشتم و حالا موهام داره بدتر میشه بجای اینکه درمان شه

2پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک