رویینو
ghazallllll
28 مرداد 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

فشار زیاد دندونای بالا روی پایینی باعث ساییدگی یا مشکل فک میشه؟

چند وقته موقع غذا خوردن متوجه می‌شم دندونای بالام یه‌جوری زیادی روی پایینی‌ها فشار می‌ارن، بعضی وقتا حتی باعث درد فک می‌شه. ممکنه این هم‌پوشانی باعث ساییدگی یا مشکل مفصل فک بشه؟ باید سریع پیگیری کنم؟

پاسخ‌ها6
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع درباره هم‌پوشانی دندان‌ها و فشار آن‌ها روی یکدیگر در زمان غذا خوردن است.

علت ایجاد فشار غیرطبیعی دندان‌ها

گاهی به دلیل ناهنجاری‌های بایت (مال‌اکلوژن) یا تغییرات در نحوه قرار گرفتن دندان‌ها، هنگام جویدن فشار غیرمتوازن روی فک و دندان‌ها ایجاد می‌شود. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

  • رویش نادرست دندان‌ها یا جابجایی آن‌ها در گذر زمان

  • انجام درمان‌های دندانی (پرکردگی یا روکش) که ارتفاع مناسبی ندارند

  • دندان قروچه یا فشردن دندان‌ها در طول روز یا شب

  • مشکلات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

پیامدهای احتمالی

اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ممکن است پیامدهایی به همراه داشته باشد:

  • ساییدگی تدریجی سطح دندان‌ها

  • ترک یا شکستگی میکروسکوپی مینای دندان

  • درد یا خستگی در عضلات فک و شقیقه

  • ایجاد صدا یا قفل شدن در مفصل فک در موارد پیشرفته

لزوم پیگیری

بله، بهتر است این موضوع را سریع‌تر پیگیری کنید، چون درمان در مراحل اولیه ساده‌تر است. دندانپزشک با یک معاینه ساده می‌تواند تشخیص دهد که مشکل از بایت، دندان قروچه یا اختلال مفصل فک است.

راهکارهای احتمالی درمان

بسته به علت، درمان‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تراش مختصر و اصلاح ارتفاع پرکردگی یا روکش

  • استفاده از پلاک یا نایت‌گارد در صورت وجود دندان قروچه

  • ارتودنسی در صورت وجود ناهنجاری بایت

  • تمرین‌ها و فیزیوتراپی فک در موارد مشکلات مفصلی

جمع‌بندی

این هم‌پوشانی اگر اصلاح نشود می‌تواند هم به دندان‌ها و هم به مفصل فک آسیب بزند. بهترین اقدام این است که در اولین فرصت به دندانپزشک عمومی یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا علت دقیق مشخص شود و از ساییدگی یا دردهای مزمن پیشگیری گردد.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

بهروز جلالی
دکتر بهروز جلالی
جراح و متخصص فک و صورت
29 مرداد 1404

با سلام، بله این مشکل می‌تواند منجر به ساییدگی دندان‌ها یا بروز اختلال در مفصل فک شود. لازم است حتماً عکس OPG تهیه کرده و برای بررسی دقیق به جراح فک و صورت مراجعه کنید.

مریم علوی
دکتر مریم علوی
دندانپزشک
29 مرداد 1404

آیا دندان‌های عقبی خود را از دست داده‌اید؟

کیومرث صادقی
دکتر کیومرث صادقی
دندانپزشک
29 مرداد 1404

مشکل شما احتمالاً ناشی از مال‌اکلوژن به‌دلیل کشیدن دندان بدون جایگزینی، انجام ارتودنسی یا دندان‌قروچه ناشی از استرس است. این وضعیت معمولاً باعث فشار بیش از حد دندان‌ها به‌ویژه هنگام شب می‌شود و می‌تواند با علائمی مانند خستگی صبحگاهی عضلات فک، سردرد، گوش‌درد، گردن‌درد، وزوز گوش، صدای مفصل فک یا گزگز انگشتان همراه باشد. در هر صورت مراجعه حضوری به دندان‌پزشک الزامی است و بسته به شرایط، توصیه‌های مراقبتی، دارو درمانی یا ساخت نایت‌گارد برای کنترل مشکل تجویز خواهد شد.

مهسا حیدری
دکتر مهسا حیدری
دندانپزشک
30 مرداد 1404

بله، این وضعیت می‌تواند موجب ساییدگی دندان‌ها یا بروز مشکل در مفصل فک شود. برای پیگیری و درمان مناسب توصیه می‌شود به یک متخصص پروتز دندانی مراجعه کنید.

افشين جهانبان
دکتر افشين جهانبان
دندانپزشک
30 مرداد 1404

سلام، فشار و نیروهای زیاد می‌تواند باعث سایش دندان‌ها شود. استفاده از نایت‌گارد به کنترل این مشکل کمک می‌کند، اما ضروری است برای بررسی دقیق میزان سایش و وضعیت دندان‌ها حتماً یک مشاوره حضوری انجام شود.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر ارتودنسی دندان
زهرازهرا

سلام من از بچگی دندان های نیشم نامرتب بودن و بالاتر از بقیه دندونام بودن. فکر میکردم برای همینه که فک بالام کمی جلو به نظر میرسه ولی وقتی رفتم پیش متخصص ارتودنسی بهم گفتش که فک بالام واقعا جلوئه گفت دوتا راه دارم یا دندونای عقبم رو میکشه و ساده ارتودنسی میکنه که با این حال دندونام مرتب میشه ولی د

4پاسخ
M.khM.kh

با سلام من حدودا ۲۰ سالمه فک پایینم حدود نیم سانت عقبه میخواستم ببینم با ارتودنسی میشه درستش کرد یا باید جراحی فک انجام بشه؟ اینکه میتونم برای باز کردن فک بالا از دستگاه هایرکس استفاده کنم و اینکه حدودا چند وقت باید ارتودنسی داشته باشم؟

5پاسخ
ZiziZizi

سلام بین دوتا دندون بالام فاصله داره و میخام فقط دو واحد کامپوزیت بزارم.خوبه؟

1پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام عکس دندان هام رو گذاشتم آیا نیاز به ارتودنسی دارن یا می تونم دندان نیش را بکشم و اینکه اگر ارتودنسی بشه هزینه اش چقدر میشه

4پاسخ
سانازساناز

سلام من ۱۳ سالگی ارتودنسی انجام دادم ولی برگشت الان ۲۰ سالم هست چه کار زیبایی میتونم برای دندون هام انجام بدم غیر طبیعی نباشه و زیبا بشه

1پاسخ
یی

۱۸ سالمه و ۳ ساله که ارتودنسی کردم. دندون های جلویی من مشکل اپن بایت داره و به خاطر این قضیه ارتودنسی کردم و مدام از کش های الاستیک طی ۶ ماه استفاده کردم. فاصله کمی کمتر شد ولی کاملا برطرف نشد و دکتر هم گفت بیشتر از این اصلاح نمیشه و ارتودنسی هام رو باز کردن. میخواستم بدونم این مشکل با کامپوزیت بهت

1پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک