رویینو
زهره غلامی
11 تیر 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

فرورفتگی و ورم نوک بینی شش ماه بعد از عمل

سلام، شش ماه از عمل بینی میگذره ولی نوک بینی بشدت ورم داره و بالای نوک بینی فرورفته شده، به طوری که دو هفته‌ ی اول بعد عمل این طور نبود. امکان داره درست بشه؟

پاسخ‌ها3
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه می‌شوم این است که موضوع درباره‌ی ورم شدید نوک بینی و فرورفتگی بالای نوک بینی بعد از جراحی بینی است.

تحلیل شرایط شما پس از ۶ ماه از جراحی بینی

در جراحی زیبایی بینی، روند بهبودی به‌ویژه در قسمت نوک بینی معمولاً طولانی‌مدت است. نوک بینی به دلیل تراکم پوست و بافت‌های ضخیم‌تر، اغلب آخرین قسمتی است که ورم آن کاهش می‌یابد. اما آنچه شما اشاره کردید—یعنی فرورفتگی بالای نوک بینی همراه با ورم پایدار و شدید نوک بینی پس از گذشت ۶ ماه—نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد.

نکاتی که باید در نظر گرفت

  • در دو هفته اول بعد از عمل شکل بینی بهتر بوده و بعدها دچار تغییر شده است. این نکته نشان می‌دهد که در اوایل، شکل نهایی بینی تا حدودی نمایان بوده ولی با گذشت زمان تورم بیشتر در نوک بینی ظاهر شده و فرورفتگی بالای آن بیشتر نمایان شده.

  • فرورفتگی بالای نوک بینی می‌تواند ناشی از چند عامل باشد:

    • جذب بافت یا چربی طبیعی در ناحیه میانی بینی که بعد از عمل ممکن است اتفاق بیفتد.

    • ضعف ساختار غضروفی در ناحیه میانی بینی (مثل ضعف در سپتوم یا غضروف‌های جانبی فوقانی) که باعث شود پوست به درون فرو برود.

    • اسکار یا چسبندگی داخلی که شکل بیرونی بینی را تغییر داده است.

  • تورم شدید نوک بینی ممکن است طبیعی یا غیرطبیعی باشد:

    • در افرادی با پوست ضخیم، تورم نوک بینی ممکن است تا ۱۲ تا ۱۸ ماه طول بکشد تا به‌طور کامل بخوابد.

    • ولی اگر ورم بسیار سفت، قرمز یا همراه با درد باشد، ممکن است نشانه التهاب یا فیبروز باشد که نیاز به بررسی پزشک دارد.

راهکارها و اقدامات پیشنهادی

در شرایطی مانند مورد شما، باید هم برای کاهش ورم و هم برای بررسی علت فرورفتگی، اقدامات زیر را مد نظر قرار داد:

برای کاهش ورم نوک بینی:

  • ماساژ ملایم بینی (در صورت تأیید جراح): در برخی موارد، ماساژ درست و منظم زیر نظر پزشک می‌تواند به بهبود جریان لنف و کاهش ورم کمک کند.

  • استفاده از چسب بینی به روش صحیح: اگرچه تأثیر محدود دارد، اما در بعضی بیماران می‌تواند به کاهش تدریجی تورم کمک کند.

  • درمان‌های ضد التهاب موضعی یا تزریقی (مثل تزریق کورتون): در صورتی که جراح تشخیص دهد که تورم ناشی از بافت فیبروتیک است، ممکن است تزریق دوز کم تریامسینولون (کورتون) به نوک بینی تجویز شود.

برای بررسی و درمان فرورفتگی بالای نوک بینی:

  • اگر فرورفتگی ناشی از جذب چربی یا بافت نرم باشد، معمولاً با گذشت زمان و کاهش ورم نوک بینی، تا حدی متعادل می‌شود.

  • اگر علت آن ساختاری و ناشی از ضعف غضروف باشد، ممکن است نیاز به ترمیم با گرافت غضروفی در آینده باشد.

  • چسبندگی داخلی یا اسکار نیز ممکن است با مداخلات غیرجراحی یا در مواردی با مینی‌ریویژن (جراحی کوچک‌تر اصلاحی) درمان شود.

جمع‌بندی

وضعیتی که شما دارید ممکن است در برخی بیماران دیده شود، ولی به شرطی که این تغییرات ساختاری نباشد و فقط ناشی از ورم باشد، احتمال بهبود خود‌به‌خودی در ماه‌های آینده وجود دارد.

با این حال:

  • معاینه حضوری توسط جراح خود یا متخصص باتجربه دیگر توصیه می‌شود، چون عکس‌ها یا توصیف‌ها به‌تنهایی برای تشخیص قطعی کافی نیستند.

  • تا یک سال کامل پس از جراحی، معمولاً هیچ تصمیمی برای ترمیم ساختاری اتخاذ نمی‌شود، مگر مشکل جدی وجود داشته باشد.

  • پیگیری با استفاده از چسب، ماساژ در صورت توصیه، و توجه به درمان‌های کم‌تهاجمی می‌تواند در این مرحله کمک‌کننده باشد.

در نهایت، صبر در کنار پیگیری تخصصی بهترین رویکرد در حال حاضر است، زیرا بینی هنوز در مسیر ترمیم نهایی خود قرار دارد.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
11 تیر 1404

با توجه به این‌که تنها شش ماه از عمل بینی شما گذشته، وجود تورم به‌ویژه در ناحیه نوک بینی کاملاً طبیعی است، به‌خصوص اگر پوست بینی‌تان ضخیم باشد. فرورفتگی بالای نوک بینی که چند هفته پس از عمل ظاهر شده، معمولاً به دلیل کاهش ورم و التهاب موضعی است و به معنای تحلیل بافتی یا مشکلی جدی نیست. این تغییرات بخشی از روند طبیعی ترمیم پس از جراحی هستند و در بسیاری موارد، با گذشت زمان متعادل‌تر می‌شوند. روند شکل‌گیری نهایی بینی ممکن است تا یک سال یا حتی بیشتر طول بکشد، بنابراین در حال حاضر نمی‌توان قضاوت قطعی درباره نتیجه نهایی داشت. در صورت امکان، ارسال عکس نیز می‌تواند به ارائه نظر دقیق‌تر کمک کند.

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
11 تیر 1404

بله، با توجه به اینکه تنها شش ماه از عمل بینی شما گذشته، هنوز امکان بهبودی تدریجی فرم بینی وجود دارد. ورم نوک بینی معمولاً از سایر نواحی دیرتر کاهش می‌یابد و ممکن است تا یک سال یا بیشتر ادامه داشته باشد. فرورفتگی در ناحیه بالای نوک بینی نیز می‌تواند ناشی از واکنش به ورم‌های موضعی یا تغییرات موقت در بافت نرم پس از جراحی باشد، به‌ویژه اگر در هفته‌های ابتدایی بعد از عمل چنین مشکلی وجود نداشته است. این نوع ناهماهنگی‌ها در بسیاری از موارد با کاهش تدریجی ورم بهبود می‌یابند، اما در صورت باقی‌ماندن ظاهر ناهماهنگ پس از گذشت زمان کافی، می‌توان از روش‌های اصلاحی استفاده کرد.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
محمد جوادمحمد جواد

سلام میخوام عیوب صورتم رو پیدا کنید و راه بهترشدن صورتم بهم مشاوره بدید مخصوصاً گوش ها و گودی زیر چشم

1پاسخ
عزیزعزیز

سلام من ۱۰روزه بینیمو عمل کردم گوشتی بوده به نظر خیلی سربالاست و خوکیه و حالت خاصی نداره تروخدا راهنماییم کنید دارم از افسردگی میمیرم

3پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام. من دو هفته پیش عمل رینوپلاستی انجام دادم. از روز عمل چشمام ورم داشت. روز سوم که ورم چشمام خوابید، بالای چشمام گود افتادن و تو رفته شدن. قبلا چشمام کشیده بود، اما الان گود شده و حالت مریض و خسته به خودش گرفته. به جراح چشم مراجعه کردم، تست گرفت و گفت فعلا آسیب حدقه رد میشه و باید تا ۶ ماه صبر ک

3پاسخ
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد