رویینو
fafa
23 اسفند 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

عفونت دندان بعد عمل بینی روی بینیم تاثیر میذاره؟

عفونت دندان بعد از عمل بینی روی بینی تاثیر داره؟

سلام و وقت بخیر. بنده چهار ماه از عمل بینیم میگذره و از دو روزِ قبل درد شدید دندان داشتم. دکترم امروز تشخیص دادند که دو تا از دندان های فک بالا عفونت کردن‌ و اول باید چند روزی آنتی بیوتیک بخورم و بعد ترمیم کنم. میخواستم بدونم آیا این عفونت و درد شدیدی که در فک و سر و صورت داشتم تاثیری روی بینیم میگذاره؟

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع دربارهٔ تأثیر عفونت دندان‌های فک بالا بعد از گذشت چهار ماه از عمل بینی (رینوپلاستی) و اینکه آیا این عفونت می‌تواند روی نتیجه یا سلامت بینی تأثیر بگذارد است.

ارتباط عفونت دندان با بینی

دندان‌های فک بالا از نظر آناتومیکی به سینوس‌های فکی (سینوس ماگزیلاری) نزدیک هستند و به همین دلیل عفونت دندان‌های بالا گاهی می‌تواند باعث درد در ناحیه صورت، گونه، سر یا حتی احساس فشار در اطراف بینی شود. اما در مورد شما چند نکته مهم وجود دارد:

  • چهار ماه بعد از عمل بینی، بخش عمده ترمیم بافت‌ها و جوش خوردن ساختارهای بینی انجام شده است.
  • در این زمان معمولاً عفونت‌های دندانی تأثیر مستقیمی روی فرم یا نتیجه عمل بینی نمی‌گذارند.
  • درد شدیدی که در فک، صورت یا حتی اطراف بینی احساس می‌کنید بیشتر به دلیل انتشار درد عفونت دندان و درگیری عصب‌های مشترک صورت است، نه آسیب به بینی.

بنابراین در اغلب موارد چنین عفونتی باعث تغییر شکل بینی یا خراب شدن نتیجه جراحی نمی‌شود.

علائمی که ممکن است به‌صورت موقت در بینی احساس کنید

به دلیل نزدیکی دندان‌های فک بالا به سینوس‌ها، ممکن است به طور موقت علائمی مثل موارد زیر را تجربه کنید:

  • احساس فشار یا درد در گونه‌ها یا اطراف بینی
  • سردرد یا درد منتشر در نیمه صورت
  • حساسیت هنگام خم شدن سر
  • گاهی احساس گرفتگی خفیف بینی

این علائم معمولاً با درمان عفونت دندان برطرف می‌شوند و به معنی آسیب به بینی نیستند.

درمانی که پزشک شما شروع کرده چرا مهم است

درمان استانداردی که برای شما شروع شده (آنتی‌بیوتیک و سپس ترمیم دندان) کاملاً منطقی است، زیرا:

  • آنتی‌بیوتیک کمک می‌کند عفونت کنترل شود و به سینوس‌ها گسترش پیدا نکند.
  • بعد از کاهش عفونت، درمان قطعی دندان (ترمیم، عصب‌کشی یا درمان مناسب) انجام می‌شود.
  • با رفع منبع عفونت، درد صورت و سر هم معمولاً سریع‌تر بهتر می‌شود.

چند توصیه عملی در این مدت

برای اینکه هم عفونت سریع‌تر کنترل شود و هم فشار روی سینوس‌ها کمتر شود:

  • آنتی‌بیوتیک را دقیقاً طبق دستور پزشک و کامل مصرف کنید.
  • از جویدن غذاهای سفت با همان سمت دندان دردناک خودداری کنید.
  • در صورت درد، از مسکن تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را با مسواک ملایم و دهان‌شویه مناسب حفظ کنید.
  • تا زمان بهبود، از فشار دادن شدید صورت یا ماساژ ناحیه گونه و بینی خودداری کنید.

چه زمانی بهتر است به پزشک اطلاع دهید

اگر هر کدام از این علائم ایجاد شد بهتر است بررسی بیشتری انجام شود:

  • تورم واضح در گونه یا اطراف چشم
  • تب بالا
  • ترشح بدبو از بینی
  • درد شدید سینوس که با درمان دندان بهتر نشود

این موارد نادر هستند اما ممکن است نشان‌دهنده درگیری سینوس باشند.

جمع‌بندی

با توجه به اینکه چهار ماه از عمل بینی شما گذشته است، عفونت دندان‌های فک بالا معمولاً تأثیری روی فرم یا نتیجه جراحی بینی ندارد. درد صورت و حتی فشار اطراف بینی بیشتر به دلیل انتشار درد عفونت دندان و نزدیکی آن به سینوس‌هاست و با مصرف آنتی‌بیوتیک و درمان دندان برطرف می‌شود. مهم‌ترین کار این است که درمان دندان را طبق برنامه پزشک کامل انجام دهید تا منبع عفونت به طور کامل از بین برود.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
26 اسفند 1404

التهاب دندان می‌تواند دردهای ارجاعی به گونه و اطراف بینی بدهد، اما به ساختار بینی عمل‌شده آسیبی وارد نمی‌کند.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
فاطمهفاطمه

سلام. من دو هفته پیش عمل رینوپلاستی انجام دادم. از روز عمل چشمام ورم داشت. روز سوم که ورم چشمام خوابید، بالای چشمام گود افتادن و تو رفته شدن. قبلا چشمام کشیده بود، اما الان گود شده و حالت مریض و خسته به خودش گرفته. به جراح چشم مراجعه کردم، تست گرفت و گفت فعلا آسیب حدقه رد میشه و باید تا ۶ ماه صبر ک

1پاسخ
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
TaniTani

ميخوام بيني مو عمل كنم كه قوزش برطرف بشه و قوس ملايم هم داشته باشه چون بينيم خوبه ايراد جزئي كه داره ميخوام برطرف بشه بعد عمل تغيير ميكنه؟؟

7پاسخ
عمل بینیعمل بینی

سلام وقت بخیر بنده 10 روزه بینیمو عمل کردم و امروز آتل بینی رو برداشتم ولی متاسفانه از نتیجه عمل اصلا راضی نیستم بینی از بالا باریک شده و از پایین پهن شده و پره ها خیلی بازه. دکتر پره ها رو جمع نکرده فکر کنم ضخیم بوده. الان باید چکار کنم افسردگی گرفتم. پره های بینیم نسبت به قبل انگار خیلی بازتر نشو

3پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد