رویینو
Mahsa Akhondzade
21 شهریور 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

ریزش مو بعد زایمان طبیعیه یا نشونه کمبود خاصیه؟

از وقتی زایمان کردم و شیر می‌دم، حس می‌کنم موهام خیلی می‌ریزه و پوستم خشک‌تر شده. انرژی بدنم هم خیلی کمتر شده نسبت به قبل. تغذیه‌م خوبه و استراحت دارم، ولی این تغییرات ظاهری اذیتم می‌کنه. اینا طبیعی‌ اند تو دوران شیردهی یا نشونه‌ی کمبود خاصی‌ان؟

پاسخ‌ها3
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع مربوط به ریزش مو، خشکی پوست و کاهش انرژی بعد از زایمان و در دوران شیردهی است.

تغییرات طبیعی بعد از زایمان و شیردهی

بسیاری از خانم‌ها بعد از زایمان با تغییرات هورمونی، ریزش مو و تغییر در وضعیت پوست مواجه می‌شوند. این موضوع تا حد زیادی طبیعی است:

  • ریزش مو معمولاً بین ۳ تا ۶ ماه بعد از زایمان به اوج می‌رسد. دلیل آن کاهش ناگهانی هورمون استروژن است که در دوران بارداری باعث پرپشتی موها شده بود.

  • خشکی پوست می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی، کم‌آبی بدن یا کاهش سطح استروژن رخ دهد.

  • کاهش انرژی معمولاً از ترکیب چند عامل ناشی می‌شود: کم‌خوابی (حتی اگر استراحت نسبی داشته باشید)، نیاز بالای بدن به انرژی برای تولید شیر، و در برخی موارد کمبود ویتامین یا آهن.

نقش تغذیه و کمبودهای احتمالی

اگرچه می‌گویید تغذیه‌تان خوب است، اما بدن در دوران شیردهی نیاز بیشتری دارد و کمبودهای خفیف می‌تواند خودش را با علائمی مثل خستگی و ریزش مو نشان دهد:

  • آهن: کمبود آن باعث ریزش مو، رنگ‌پریدگی و خستگی می‌شود.

  • ویتامین D: کمبودش با خستگی، ضعف و خشکی پوست مرتبط است.

  • کلسیم و منیزیم: برای سلامت استخوان، دندان و سیستم عصبی لازم‌اند.

  • ویتامین‌های گروه B (به‌ویژه B7 یا بیوتین): برای سلامت مو و پوست اهمیت دارند.

  • اسیدهای چرب امگا 3: کمبودشان می‌تواند باعث خشکی پوست شود.

کارهایی که می‌توانید انجام دهید

برای کاهش این علائم و بازگشت تدریجی به وضعیت قبل، چند اقدام ساده و عملی توصیه می‌شود:

  • مصرف روزانه مولتی‌ویتامین مخصوص شیردهی (با مشورت پزشک).

  • اطمینان از دریافت پروتئین کافی (گوشت سفید، تخم‌مرغ، حبوبات).

  • نوشیدن آب کافی برای پیشگیری از خشکی پوست.

  • استفاده از مرطوب‌کننده‌های ملایم و اجتناب از شوینده‌های قوی برای پوست.

  • شانه کردن ملایم مو و پرهیز از رنگ و دکلره در این دوره.

  • انجام فعالیت بدنی سبک برای افزایش انرژی و بهبود خلق‌وخو.

نتیجه‌گیری

ریزش مو، خشکی پوست و کاهش انرژی بعد از زایمان و در دوران شیردهی در اغلب موارد طبیعی و گذرا هستند و معمولاً تا یک سال بعد از زایمان بهبود می‌یابند. با این حال اگر ریزش مو خیلی شدید است، خشکی پوست غیرعادی شده، یا خستگی به حدی است که روی زندگی روزمره اثر می‌گذارد، بهتر است یک آزمایش خون برای بررسی سطح آهن، ویتامین D و سایر مواد مغذی انجام دهید تا مطمئن شوید کمبود خاصی وجود ندارد.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

حمید جهانی
دکتر حمید جهانی
پوست، مو و زیبایی
21 شهریور 1404

در دوران پس از زایمان و شیردهی، بروز ریزش مو، خشکی پوست و کاهش سطح انرژی کاملاً شایع است و بیشتر به تغییرات هورمونی و افزایش نیاز بدن در این دوره ارتباط دارد. این تغییرات اغلب موقتی هستند و به مرور طی چند ماه برطرف می‌شوند، اما اگر شدت آن‌ها آزاردهنده باشد، لازم است از نظر کمبودهایی مانند آهن، ویتامین D یا ویتامین‌های گروه B بررسی شوید. در کنار اصلاح کمبودهای احتمالی، روش‌های ایمن و غیرتهاجمی مانند مزوتراپی و پی‌آر‌پی می‌توانند با تقویت فولیکول‌ها و تحریک رشد مو مؤثر باشند، و استفاده از شامپوهای ملایم و مرطوب‌کننده‌های مناسب نیز در بهبود وضعیت پوست و مو نقش دارد.

فاطمه نورزاده
دکتر فاطمه نورزاده
پوست، مو و زیبایی
21 شهریور 1404

ریزش مو، خشکی پوست و کاهش سطح انرژی بعد از زایمان و در دوران شیردهی تا حدی طبیعی است و معمولاً به تغییرات هورمونی و افزایش نیازهای بدن در این دوره مربوط می‌شود. در بیشتر موارد، این تغییرات به‌مرور و با متعادل شدن هورمون‌ها برطرف می‌شوند. با این حال، کمبودهایی مانند آهن، ویتامین D یا ویتامین‌های گروه B نیز می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند، بنابراین در صورت تداوم یا شدت یافتن علائم، بررسی آزمایشگاهی توصیه می‌شود. برای تقویت مو می‌توان از روش‌هایی مثل مزوتراپی و پی‌آر‌پی استفاده کرد که به بهبود وضعیت فولیکول‌ها کمک می‌کنند و معمولاً بی‌خطرند. استفاده از شامپوهای ملایم و توجه به تغذیه نیز در کاهش این مشکلات مؤثر است.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر مکمل‌‌های مو
علبرضاعلبرضا

سلام وقت بخیر ریزش مو نزدیک ۵ سال دارم قسمت شقیقه وجلوی سر و همیشه با شامپو بچه شستشو میکنم حس سوزش وگرمی وانگار تار مثل نیش حس میکنم اگر با تاید شستشو میکنم یک روز کامل حس نرمی راحتی بدون ریزش میگذرد والان۴۰روز از فیناستراید مصرف میکنم لطف بفرمایید درمان چی هست تشکر

6پاسخ
سوداسودا

سلامم یه سوال چیکار کنم جلو موهام پرپشت شه چون خیلی خالی شده ممنون از شما ⚘️🌙

2پاسخ
مهسامهسا

سلام وقت بخیر سالهاست ریزش مو دارم و میشه گفت ارثیه من ۲۷۰ تا قرص پریورین خریدم که سه ماه هر روز سه تا استفاده کنم... بعدشم که سه ماه باید روزی یدونه خورد... این روش مصرف اوکیه؟ اخه بعضی جاها گفته سه ماه اول دوتا کافیه. بعد اون چه مدت باید استراحت داد؟ و بعد از اتمام تایم استراحت چجوری باید دوب

6پاسخ
FatemehFatemeh

سلام ۱۹ ساله هستم من از شروع دبیرستانم ریزش مو متوسطی داشتم و دکتر هم رفتم که اون موقع گفتن ریزش مو ارثی و هورمونی(احتمالا) هست و ماینوکسیدیل و اسپیرنولاکتون دادن بهم که متاسفانه اون موقع دوره درمان رو به طور کامل انجام ندادم حدود ۸ ماه پیش(بعد کنکور) که ریزش موهام زیاد شده بود آزمایشی دادم

3پاسخ
صص

سلام ۲۳سالمه و سه ساله ریزش مو دارم که به یکباره شروع شد خودم احساس می کنم از زمان تزریق دوز دوم واکسن کرونا شروع شد چون محل تزریق عفونت کرد بعد چند روز ریزش من هم شروع شد،اوایل فقط درگیر ریزش بودم بعد متوجه شدم که سرم پوسته میده زودتر چرب میشه به نسبت قبل و وقتی کف سرم ناخن می کشم جرم جمع میشه ز

3پاسخ
ghazalghazal

سلام ۱۹ سالمه ریزش موهام یک ساله ادامه داره دکتر رفتم و دارو هم مصرف کردم اما بهتر نشده که هیچ با همون روند وحشتناک ادامه داره ریزش از اونجایی شروع شد که موهام رو تقریبا حدود ۴۵ سانتی متر کوتاه کردم خواستم بپرسم کوتاه کردن مو هم ممکنه علت ریزش باشه؟

2پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک