رویینو
ناز
2 مرداد 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

راهی هست غضروف بیرون‌ زده نوک بینی رو ترمیم کنم؟

سلام، من ۳ سال از عملم میگذره اما غضروف بینیم از نوک بینی زده بیرون. میتونم الان درستش کنم یا راهی نداره؟

پاسخ‌ها3
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از عکس ارسالی و پرسش شما متوجه می‌شوم این است که موضوع مربوط به بیرون‌زدگی غضروف از نوک بینی پس از سه سال از جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) است.

علل شایع بیرون‌زدگی غضروف بینی پس از عمل

بیرون‌زدگی غضروف یا «Extrusion» یک عارضه نسبتاً نادر ولی جدی پس از جراحی بینی است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • برداشت بیش‌ازحد از بافت نرم یا پوست نوک بینی

  • استفاده از غضروف پیوندی نامناسب یا جاگذاری نادرست آن

  • فشار بیش‌ازحد روی پوست بینی یا آسیب مزمن به نوک بینی

  • نازک بودن بیش از حد پوست در ناحیه نوک بینی

در عکس ارسالی، برجستگی نوک بینی و نمای تیز غضروف زیر پوست کاملاً مشخص است که احتمالاً ناشی از یکی از موارد بالا یا ترکیبی از آن‌هاست.

آیا می‌توان این مشکل را الان اصلاح کرد؟

بله، خوشبختانه امکان اصلاح این وضعیت وجود دارد. شما سه سال از عمل‌تان گذشته‌اید و این به این معناست که بافت بینی کاملاً تثبیت شده و دوران ترمیم اولیه تمام شده است. بنابراین اگر شرایط عمومی شما مناسب باشد، جراحی ترمیمی (رینوپلاستی ثانویه) قابل انجام است.

روش‌های احتمالی اصلاح

در جراحی ترمیمی، بسته به شدت بیرون‌زدگی و وضعیت بافت‌های باقی‌مانده، روش‌های زیر می‌تواند استفاده شود:

  • برداشتن یا اصلاح غضروف برجسته: اگر غضروف فقط بیرون زده و فرم نامناسب دارد، می‌توان با تراش یا تنظیم مجدد آن، ظاهر طبیعی‌تری ایجاد کرد.

  • استفاده از پیوند غضروفی (Graft): در صورتی که بافت پوششی نازک باشد یا فرو رفتگی ایجاد شده باشد، ممکن است نیاز به استفاده از غضروف اضافی از تیغه بینی، گوش یا دنده برای بازسازی نوک بینی باشد.

  • ترمیم پوست یا لایه‌سازی: در موارد شدید که پوست روی غضروف نازک یا زخم شده، ممکن است نیاز به تکنیک‌های پیچیده‌تر برای ترمیم بافت نرم باشد.

نکات مهم پیش از اقدام به جراحی ترمیمی

قبل از تصمیم‌گیری برای جراحی مجدد، لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • معاینه حضوری و دقیق توسط فوق‌تخصص رینوپلاستی یا جراح پلاستیک صورت ضروری است.

  • عکس‌های قبل و بعد از عمل قبلی و اطلاعات جراحی قبلی می‌توانند به جراح کمک کنند تا تصمیم دقیق‌تری بگیرد.

  • اگر پوست بینی خیلی نازک شده باشد، نتیجه جراحی دوم ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشد.

  • دوره نقاهت جراحی ترمیمی معمولاً کمی طولانی‌تر از عمل اول است، ولی نتایج می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد.

اقدامات عملی پیشنهادی

  • با یک جراح باتجربه در جراحی ترمیمی بینی مشورت کنید (ترجیحاً کسی که تخصصش رینوپلاستی ثانویه است).

  • اگر امکان دارد، یک سی‌تی‌اسکن از بینی‌تان تهیه کنید تا وضعیت دقیق غضروف‌ها و ساختار بینی مشخص شود.

  • از فشار آوردن یا تحریک ناحیه نوک بینی تا زمان اصلاح پرهیز کنید.

جمع‌بندی

بیرون‌زدگی غضروف نوک بینی سه سال پس از جراحی، مسئله‌ای قابل‌درمان است. جراحی ترمیمی توسط پزشک متخصص با تجربه در این حوزه می‌تواند ظاهر طبیعی‌تری ایجاد کند و از پیشرفت آسیب بیشتر جلوگیری نماید. بررسی و اقدام سریع، احتمال موفقیت جراحی را بیشتر می‌کند، بنابراین پیشنهاد می‌کنم پیگیری آن را به تعویق نیندازید.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
2 مرداد 1404

با توجه به عکسی که ارسال کرده‌اید و توضیحی که دادید، بیرون‌زدگی غضروف از نوک بینی احتمالاً به علت نازک بودن پوست این ناحیه و یا تحلیل بافت نرم روی غضروف‌ها بعد از گذشت زمان از جراحی اولیه ایجاد شده است. این حالت در برخی افراد دیده می‌شود و در صورتی که فقط ظاهر بینی را تحت تأثیر قرار داده باشد و مشکلی در عملکرد تنفسی ایجاد نکرده باشد، لزومی به اقدام فوری نیست. اما اگر از نظر زیبایی ظاهری شما را آزار می‌دهد یا احساس فشار و درد در آن ناحیه دارید، امکان انجام جراحی ترمیمی وجود دارد. این نوع جراحی معمولاً با تقویت بافت روی غضروف یا تغییر در فرم آن انجام می‌شود تا بیرون‌زدگی کاهش یابد.

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
2 مرداد 1404

با توجه به عکسی که ارسال کرده‌اید و توضیحی که داده‌اید، بیرون‌زدگی غضروف در نوک بینی شما به نظر می‌رسد ناشی از نازک شدن پوست یا نمایان شدن لبه‌های غضروف باشد که ممکن است پس از گذشت چند سال از جراحی بینی، به‌ویژه در پوست‌های نازک‌تر، رخ دهد. در صورتی که این وضعیت صرفاً از نظر ظاهری برایتان آزاردهنده است و مشکل تنفسی یا درد خاصی وجود ندارد، معمولاً نیاز فوری به جراحی ترمیمی نیست و جای نگرانی ندارد.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
محمد جوادمحمد جواد

سلام میخوام عیوب صورتم رو پیدا کنید و راه بهترشدن صورتم بهم مشاوره بدید مخصوصاً گوش ها و گودی زیر چشم

1پاسخ
عزیزعزیز

سلام من ۱۰روزه بینیمو عمل کردم گوشتی بوده به نظر خیلی سربالاست و خوکیه و حالت خاصی نداره تروخدا راهنماییم کنید دارم از افسردگی میمیرم

3پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام. من دو هفته پیش عمل رینوپلاستی انجام دادم. از روز عمل چشمام ورم داشت. روز سوم که ورم چشمام خوابید، بالای چشمام گود افتادن و تو رفته شدن. قبلا چشمام کشیده بود، اما الان گود شده و حالت مریض و خسته به خودش گرفته. به جراح چشم مراجعه کردم، تست گرفت و گفت فعلا آسیب حدقه رد میشه و باید تا ۶ ماه صبر ک

3پاسخ
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد