رویینو
Mina
4 اردیبهشت 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

دو روزه بینیمو عمل کردم از کی میتونم مسواک بزنم؟

من دو روزه بینیمو عمل کردم میخواستم بدونم از کی میتونم مسواک بزنم؟ یه سوال دیگه هم دارم لب بالام یکم ورم کرده این طبیعیه یا مشکلیه؟

پاسخ‌ها4
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع در مورد مراقبت‌های بعد از عمل بینی (رینوپلاستی) است و به طور خاص درباره زمان شروع مسواک زدن و تورم لب بالا پس از عمل.

مراقبت‌های مربوط به مسواک زدن بعد از جراحی بینی

در روزهای اولیه پس از جراحی بینی، به دلیل حساسیت ناحیه صورت، وجود اسپلینت یا گچ بینی، بخیه‌ها و ورم، باید در انجام فعالیت‌های روزمره مثل مسواک زدن دقت بیشتری داشت.

نکات مهم در مورد مسواک زدن:

  • از روز دوم یا سوم بعد از عمل، معمولاً مسواک زدن به آرامی و با احتیاط مانعی ندارد، مگر پزشکتان توصیه خاصی کرده باشد.

  • حتماً از مسواک نرم (soft) استفاده کنید.

  • از حرکات شدید یا فشار زیاد به لب بالا خودداری کنید؛ چرا که این حرکات می‌توانند به صورت غیرمستقیم روی بینی اثر بگذارند.

  • سعی کنید لب بالایی را زیاد بالا نکشید یا تکان ندهید، تا اسپلینت یا پانسمان بینی جابه‌جا نشود.

  • برای چند روز اول، می‌توانید از دهان‌شویه ملایم بدون الکل هم استفاده کنید تا فشار کمتری به ناحیه لب و بینی وارد شود.

تورم لب بالا بعد از عمل بینی

تورم لب بالا یکی از شکایات رایج بیماران بعد از رینوپلاستی است، و در اکثر موارد کاملاً طبیعی و موقتی است.

دلایل اصلی تورم لب بالا:

  • دستکاری بافت‌های اطراف بینی در حین جراحی که ممکن است منجر به تورم در لب بالا شود.

  • ورود ابزار جراحی از داخل بینی باعث فشار روی سپتوم (تیغه بینی) و ساختارهای مجاور لب بالا می‌شود.

  • در برخی موارد بخیه‌های داخل بینی ممکن است بر لب بالا تأثیر بگذارند.

  • تورم عمومی صورت که پس از جراحی شایع است، ممکن است لب بالا را هم درگیر کند.

چه زمانی جای نگرانی است؟

  • اگر تورم به مرور شدیدتر شود و با درد، گرما یا ترشح چرک همراه باشد، باید فوراً با پزشک تماس بگیرید.

  • اما اگر فقط تورم ملایم است و هر روز کمی کمتر می‌شود، معمولاً جای نگرانی نیست و در عرض چند هفته برطرف خواهد شد.

توصیه‌های کاربردی

  • تا زمانی که پزشکتان اجازه نداده، از فشار آوردن یا ماساژ دادن لب بالا و اطراف بینی خودداری کنید.

  • هنگام مسواک زدن یا غذا خوردن، آرام حرکت کنید و لب بالا را تا جای ممکن کمتر درگیر کنید.

  • استفاده از کمپرس سرد اطراف گونه‌ها (نه روی بینی) در روزهای اول می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.

  • سر خود را بالا نگه دارید، حتی هنگام خواب، تا گردش مایع لنفاوی بهتر شود و تورم سریع‌تر کاهش یابد.

جمع‌بندی

  • شما می‌توانید معمولاً از روز دوم یا سوم بعد از عمل بینی با احتیاط و با مسواک نرم، مسواک زدن را شروع کنید.

  • تورم لب بالا پس از رینوپلاستی یک پدیده طبیعی و موقتی است که در بیشتر افراد ظرف چند هفته از بین می‌رود.

  • در صورت مشاهده علائم غیرعادی مانند درد شدید، ترشح یا تورم پیشرونده، باید با پزشک خود مشورت کنید.

با رعایت نکات مراقبتی و صبر در دوران بهبودی، نتیجه عمل بهتر و دوران نقاهت راحت‌تری خواهید داشت.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
4 اردیبهشت 1404

پس از عمل جراحی بینی، معمولاً از روز دوم یا سوم می‌توانید مسواک بزنید، به شرط آن‌که از مسواک نرم استفاده کرده و این کار را با دقت و بدون وارد کردن فشار به ناحیه لب بالا و بینی انجام دهید. توصیه می‌کنم حرکات مسواک آرام و کنترل‌شده باشد تا به بافت‌های حساس در حال ترمیم آسیبی نرسد. در مورد تورم لب بالا، این موضوع در روزهای ابتدایی بعد از عمل طبیعی است و به‌دلیل واکنش طبیعی بدن به جراحی در نواحی اطراف بینی رخ می‌دهد. این تورم معمولاً به‌مرور کاهش می‌یابد و جای نگرانی نیست، مگر اینکه با علائمی مانند درد شدید، تب یا کبودی غیرطبیعی همراه باشد.

محمدعلی عباسی
دکتر محمدعلی عباسی
جراح عمومی
4 اردیبهشت 1404

مسواک زدن بعد از عمل بینی بلامانع است. همچنین تورم لب بالا کاملاً طبیعی است و معمولاً طی یک یا دو هفته بهبود می‌یابد.

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
4 اردیبهشت 1404

بله می‌توانید مسواک بزنید و هیچ مانعی وجود ندارد. تورم لب بالای شما نیز کاملاً طبیعی است و بعد از یک هفته بهبود خواهد یافت. جای نگرانی نیست.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
زهرا امدادیزهرا امدادی

میخوام بینیم رو عمل کنم استرس دارم که بهم میاد یا ن چون بینیم خوبه میخوام نیمه فانتزی و کوچیک تر شه

1پاسخ
مهدیهمهدیه

سلام من ۱۰ روزه عمل کردم همه چیز اوکیه فقط نوک بینیم خیلی با سوراخ فاصله داره می‌دونم که میگن ورم داره ..ولی من ندیدم هیچ کس بعد از برداشتن اتل نوک بینیش اینطوری باشه .. موردی مثل من بوده که بعد گذشت چند ماه نوکش بینیش قشنگ بشه ؟

1پاسخ
محمد

سلام الان ۵ماهه عمل بینی انجام دادم پره هاش باز مونده نوکش هم افتادست نمیدونم چیکار کنم

2پاسخ
سپیدهسپیده

سلام من تازه ۱۶ روز از عمل بینی گذشته احساس میکنم بینی من خیلی افتاده هست آیا درسته یا چون ورم دارم اینجوری حس میکنم

5پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام‌وقت‌بخیر‌من‌۸روزه‌بینیمو‌عمل کردم‌وخیلی‌کوتاه‌وسربالاعه‌ایا‌میاد پایین چون واقا ناراحتم افسردگی گرفتم بخاطر این موضوع بینیمم قبلش نوکش تقریبا گوشتی بود و بینی خودم چندان بزرگ نبود توروخدا راهنمایی کنید خیلی ناراحتم

6پاسخ
رهارها

سلام . من ۶ روزه عمل کردم . لب بالام و پشت لبم رو اصلا نمیتونم تکون بدم . لبخندهم نمیتونم بزنم . انگار بی حس و سنگینه و کشیده میشه . از طرفی ابروهامم نمیتونم بالا بدم انگار وصل میشه به بینیم و کشیده میشه . مسواک هم بااین شرایط نمیتونم بزنم یا حرف زدن حتی . طبیعیه؟ تا کی اینطوره؟

6پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد