رویینو
مطهره
19 مهر 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

بیرون زدگی دندونا با ارتودنسی چقد طول میکشه درست شه؟

من چند ماهه دارم ارتودنسی می‌کنم برای بیرون زدگی دندونام، ولی هنوز تغییر خاصی ندیدم. نمی‌دونم روندش طبیعیه یا ممکنه نیاز به کشیدن دندون یا کارای دیگه باشه. معمولاً تو این مدل بیرون‌زدگی، چقد طول می‌کشه تا فرم دندونا برگرده سر جاش؟

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع درباره‌ی درمان بیرون‌زدگی دندان‌ها با ارتودنسی و سرعت پیشرفت آن است.

روند درمان بیرون‌زدگی دندان‌ها با ارتودنسی

درمان بیرون‌زدگی دندان‌ها (protrusion) معمولاً یکی از زمان‌برترین مراحل ارتودنسی است، چون نیاز به جابه‌جایی کنترل‌شده‌ی دندان‌ها در استخوان فک دارد تا هم زیبایی لبخند حفظ شود و هم فک‌ها دچار فشار غیرطبیعی نشوند.

در ابتدای درمان، تغییرات ظاهری خیلی محسوس نیست، چون در ماه‌های اول معمولاً هدف ردیف شدن کلی دندان‌ها و تنظیم زاویه‌ی پایه‌هاست، نه عقب‌کشیدن دندان‌های جلویی.

نکات مهم درباره روند طبیعی درمان:

  • ۳ تا ۶ ماه اول: بیشتر صرف باز کردن فضا و مرتب‌سازی دندان‌های کج یا فشرده می‌شود. در این مرحله معمولاً عقب‌رفتگی دندان‌های جلو چشمگیر نیست.

  • از ماه ششم به بعد: دندان‌های جلویی به‌تدریج به سمت عقب هدایت می‌شوند. در این مرحله است که فرم لب‌ها و لبخند شروع به تغییر می‌کند.

  • کل درمان: بسته به شدت بیرون‌زدگی و نوع دستگاه ارتودنسی (ثابت یا نامرئی)، معمولاً بین ۱۸ تا ۲۴ ماه طول می‌کشد تا نتیجه‌ی کامل حاصل شود.

نیاز یا عدم نیاز به کشیدن دندان

در مواردی که فک کوچک است یا بیرون‌زدگی شدید باشد، ممکن است برای ایجاد فضای کافی، کشیدن دندان پرمولر (دندان شماره ۴) لازم شود. این تصمیم با توجه به موارد زیر گرفته می‌شود:

  • میزان جلو بودن دندان‌های پیشین

  • وضعیت فک بالا و پایین در عکس سفالومتری

  • فرم لب‌ها و پروفایل صورت

  • تراکم یا کمبود فضا در قوس دندانی

اگر در درمان فعلی‌تان هنوز دندانی کشیده نشده، احتمالاً متخصص‌تان در مرحله‌ی ارزیابی تأثیر حرکت‌های اولیه است و در ادامه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

نشانه‌های پیشرفت درمان

حتی اگر ظاهر دندان‌ها هنوز خیلی تغییر نکرده باشد، نشانه‌هایی مثل موارد زیر نشان می‌دهد درمان در مسیر درست است:

  • احساس فشار در دندان‌های جلو هنگام تعویض سیم یا کش‌ها

  • تغییرات تدریجی در نحوه‌ی بستن لب‌ها یا گاز زدن

  • مشاهده‌ی حرکت جزئی در زاویه‌ی دندان‌های پیشین در عکس‌های کنترلی

توصیه‌های کاربردی

  • صبور باشید؛ حرکت دندان‌ها به‌صورت میلی‌متری در ماه انجام می‌شود تا به ریشه و استخوان آسیب نرسد.

  • اگر بعد از ۶ ماه واقعاً هیچ تغییری مشاهده نکردید، از پزشک‌تان بخواهید عکس جدید مقایسه‌ای تهیه کند تا روند حرکت بررسی شود.

  • کش‌ها و دستورات پزشک (مثل الاستیک‌ها) را دقیق و منظم استفاده کنید، چون در اصلاح بیرون‌زدگی نقش مهمی دارند.

جمع‌بندی

درمان بیرون‌زدگی دندان‌ها با ارتودنسی معمولاً بین ۱۸ تا ۲۴ ماه طول می‌کشد و در ماه‌های اول تغییرات ظاهری کمتر است. در صورت نیاز به کشیدن دندان برای ایجاد فضا، ارتودنتیست این تصمیم را در زمان مناسب خواهد گرفت. نظم در مراجعات و رعایت کامل دستورات، کلید موفقیت درمان است.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

مهدی فهیمی
دکتر مهدی فهیمی
متخصص ارتودنسی
21 مهر 1404

درمان بیرون‌زدگی دندان‌ها با ارتودنسی معمولاً نیازمند زمان و صبر است، زیرا حرکت دندان‌ها باید تدریجی و کنترل‌شده انجام شود تا به ریشه و استخوان اطراف آسیب نرسد. در سه تا چهار ماه اول معمولاً تغییرات ظاهری چندان محسوس نیست و بیشتر اصلاحات اولیه مثل ردیف‌کردن دندان‌ها و آماده‌سازی برای حرکات اصلی انجام می‌شود. در برخی موارد، اگر فضای کافی برای جابه‌جایی دندان‌ها وجود نداشته باشد، متخصص ممکن است تشخیص دهد که کشیدن یک یا چند دندان یا استفاده از کش‌های ارتودنسی برای ایجاد فضا لازم است. مدت درمان در این نوع ناهنجاری‌ها معمولاً بین ۱۸ تا ۲۴ ماه متغیر است. 

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر ارتودنسی دندان
زهرازهرا

سلام من از بچگی دندان های نیشم نامرتب بودن و بالاتر از بقیه دندونام بودن. فکر میکردم برای همینه که فک بالام کمی جلو به نظر میرسه ولی وقتی رفتم پیش متخصص ارتودنسی بهم گفتش که فک بالام واقعا جلوئه گفت دوتا راه دارم یا دندونای عقبم رو میکشه و ساده ارتودنسی میکنه که با این حال دندونام مرتب میشه ولی د

4پاسخ
M.khM.kh

با سلام من حدودا ۲۰ سالمه فک پایینم حدود نیم سانت عقبه میخواستم ببینم با ارتودنسی میشه درستش کرد یا باید جراحی فک انجام بشه؟ اینکه میتونم برای باز کردن فک بالا از دستگاه هایرکس استفاده کنم و اینکه حدودا چند وقت باید ارتودنسی داشته باشم؟

5پاسخ
ZiziZizi

سلام بین دوتا دندون بالام فاصله داره و میخام فقط دو واحد کامپوزیت بزارم.خوبه؟

1پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام عکس دندان هام رو گذاشتم آیا نیاز به ارتودنسی دارن یا می تونم دندان نیش را بکشم و اینکه اگر ارتودنسی بشه هزینه اش چقدر میشه

4پاسخ
سانازساناز

سلام من ۱۳ سالگی ارتودنسی انجام دادم ولی برگشت الان ۲۰ سالم هست چه کار زیبایی میتونم برای دندون هام انجام بدم غیر طبیعی نباشه و زیبا بشه

1پاسخ
یی

۱۸ سالمه و ۳ ساله که ارتودنسی کردم. دندون های جلویی من مشکل اپن بایت داره و به خاطر این قضیه ارتودنسی کردم و مدام از کش های الاستیک طی ۶ ماه استفاده کردم. فاصله کمی کمتر شد ولی کاملا برطرف نشد و دکتر هم گفت بیشتر از این اصلاح نمیشه و ارتودنسی هام رو باز کردن. میخواستم بدونم این مشکل با کامپوزیت بهت

1پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک