منتشر شده در 15 اردیبهشت 1403 | بروزرسانی در 2 مرداد 1403

تفاوت پروتز سینه زیر عضله با پروتز سینه روی عضله

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

تفاوت پروتز سینه زیر عضله با پروتز سینه روی عضله

استفاده از پروتز، رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش برای برجسته کردن یا افزایش سایز سینه‌ها در خانم‌هاست. عوامل مهمی در انجام پروتز سینه نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ از جمله اندازه، شکل، سطح و نوع ایمپلنت برای پروتز سینه‌ها. با این حال، فاکتور مهم دیگری هم وجود دارد که روی نتیجه نهایی پروتز تأثیر ویژه‌ای می‌گذارد که اگر به‌درستی پیشبینی نشود، ممکن است نتیجه مورد انتظار به‌وجود نیاید. انتخاب مکان مناسب برای پروتز سینه، همان فاکتور مهمی است که یا زیر عضله یا روی عضله سینه قرار می‌گیرد.

هر کدام از روش‌های پروتز سینه (زیر عضلانی یا روی عضلانی)، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. مثلاً پروتز زیر عضله سینه، ظاهری طبیعی‌تر، پوشش بهتر ایمپلنت و ثبات بیشتری به‌همراه دارد. همچنین، پروتز روی عضله سینه، دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد و بیمار با درد کم‌تری مواجه می‌شود. با این حال، تفاوت پروتز سینه زیر عضله و روی عضله مفصل‌تر از این موارد است و نیازمند بحث‌های تخصصی‌تر است. به‌همین دلیل، در این مطلب تخصصی از رویینو به‌سراغ تفاوت‌های بین این 2 روش، مزایا و معایب آن‌ها رفته‌ایم.

پروتز سینه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

پروتز سینه، کیسه‌ای سیلیکونی یا آب نمکی است که به‌منظور افزایش حجم یا بازسازی سینه‌ها در زیر بافت سینه یا عضله سینه قرار داده می‌شود. این عمل می‌تواند برای موارد مختلفی از جمله:

  • افزایش حجم سینه: برای خانم‌هایی که سینه‌های کوچکی دارند و می‌خواهند سایز آنها را بزرگ‌تر کنند.
  • ایجاد تقارن: برای خانم‌هایی که سینه‌هایشان نامتقارن است و می‌خواهند آنها را متقارن کنند.
  • بازسازی سینه: برای خانم‌هایی که به دلیل سرطان یا سایر بیماری‌ها، سینه خود را از دست داده‌اند.

جراحی پروتز سینه معمولاً به صورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در طول عمل، جراح یک برش در زیر چین سینه، اطراف نوک سینه یا زیر بغل ایجاد می‌کند. سپس، پروتز را در جای مناسب قرار داده و برش را بخیه می‌زند. به‌طور کلی، 2 روش رایج برای انجام جراحی پروتز سینه در خانم‌ها وجود دارند که انتخاب هر کدام، باید تحت نظر تخصصی پزشک انجام شود.

عمل پروتز سینه روی عضله

تفاوت پروتز سینه زیر عضله با روی عضله1

در عمل پروتز سینه روی عضله، پروتز سینه بالای عضله قفسه سینه و زیر بافت غده آن قرار داده می‌شود. نتایج عمل پروتز سینه روی عضله  طبیعی و دائمی  هستند. با این حال،  پروتزها  برای همیشه  دوام  نمی‌آورند و ممکن است شما نیاز به تعویض پروتز سینه خود داشته باشید. موارد مناسب برای عمل پروتز سینه روی عضله:

  • خانم‌هایی که به دنبال ظاهری طبیعی‌تر و حجیم‌تر برای سینه‌های خود هستند.
  • خانم‌هایی که تمایل به فعالیت‌های ورزشی شدید دارند.
  • خانم‌هایی که قبلاً جراحی‌های دیگری مثل کاهش سایز سینه یا ماموپلاستی روی سینه‌های خود انجام داده‌اند.

موارد نامناسب برای عمل پروتز سینه روی عضله:

  • خانم‌هایی که عضلات سینه ضعیف یا شل دارند.
  • خانم‌هایی که سابقه خونریزی یا لخته شدن خون دارند.
  • خانم‌هایی که باردار هستند یا در دوران شیردهی به سر می‌برند.

عمل پروتز سینه روی عضله چگونه انجام می‌شود؟

در این روش از جراحی پروتز سینه، عمل زیبایی با تمرکز روی عضلات پکتورالیس مینور (Pectoralis minor) و سراتوس شروع می‌شود و پروتز زیر غده سینه قرار می‌گیرد. این روش از جراحی پروتز برای خانم‌هایی که حجم سینه قابل توجهی دارند، مناسب‌تر است. نگاهی به مراحل عمل پروتز روی عضله:

عمل پروتز به سبک جراحی روی عضله چه مزایایی دارد؟

این روش در مقایسه با روش سنتی کاشت پروتز زیر پوستی، مزایای مختلفی برای زیباتر شدن بیمار دارد:

  • ظاهری طبیعی‌تر: پروتزها با قرارگیری زیر عضله، ظاهری طبیعی‌تر و شبیه به سینه‌های واقعی ایجاد می‌کنند. این امر به دلیل آن است که عضله، پروتز را به طور کامل می‌پوشاند و از ایجاد برجستگی یا لبه‌های قابل مشاهده جلوگیری می‌کند.
  • کاهش افتادگی: عضله سینه از پروتز حمایت می‌کند و از افتادگی آن در طول زمان جلوگیری می‌کند. این امر برای زنانی که پوست شل یا افتاده دارند، یا زنانی که قصد دارند در آینده باردار شوند، بسیار مفید است.
  • بهبود حس نوک سینه: در بعضی موارد، قرار دادن پروتز روی عضله می‌تواند به حفظ حس نوک سینه و هاله اطراف آن کمک کند. این امر به دلیل حفظ عصب‌های این ناحیه در طول جراحی است. 

مزایای پزشکی

  • کاهش درد: پروتزهایی که روی عضله قرار داده می‌شوند، به طور کلی درد کمتری بعد از عمل نسبت به پروتزهای زیر عضلات سینه ایجاد می‌کنند. این امر به دلیل آن است که عضله، به‌عنوان یک بالشتک عمل می‌کند و از فشار پروتز بر روی بافت‌های زیرین جلوگیری می‌کند.
  • دوره نقاهت کوتاه‌تر: دوره نقاهت عمل پروتز روی عضله سینه در طول چند هفته و بسیار کوتاه‌تر از دوره نقاهت عمل زیر عضله سینه طول می‌کشد.

معایب پروتز روی عضله سینه

یکی از مهم‌ترین نکات تفاوت پروتز سینه زیر عضله و روی عضله، آسیب‌های احتمالی است که بعد از عمل روی عضله به‌وجود می‌آیند. با وجود اینکه آسیب‌ها و معایب عمل پروتز روی عضله، به‌ندرت اتفاق می‌افتند، لازم است قبل از جراحی با آن‌ها آشنا شوید:

عمل پروتز سینه زیر عضله سینه

قراردادن پروتز زیر عضله سینه چگونه انجام میشود

عمل پروتز سینه زیر عضله سینه

در عمل پروتز زیر عضله سینه، پروتز زیر عضله و روی بافت غددی پستان قرار داده می‌شود. برای مشاهده نتایج پروتز سینه در این روش از جراحی، باید چند ماه صبر کنید تا روند بهبودی سینه‌ها به پایان برسد. این روش از جراحی برای قرار دادن پروتز در شرایطی مناسب است که:

  • خانم‌های با بافت سینه ویژه: قطر بافت سینه بیمار در بخش فوقانی بیشتر از 2.5 سانتی‌متر باشد.
  • بیمارانی که سینه‌های کوچک دارند: قرار دادن پروتز زیر عضله برای این خانم‌ها بهترین راهکار است. این عمل می‌تواند به افزایش حجم و فرم‌دهی سینه‌ها کمک کند.
  • افرادی که سینه‌هایشان نامتقارن است: پروتز زیر سینه می‌تواند به ایجاد تقارن و تعادل در سینه‌ها کمک کند.
  • زنانی که پس از زایمان یا شیردهی دچار افتادگی سینه شده‌اند: این عمل می‌تواند به سفت و لیفت شدن سینه‌ کمک کند.
  • افرادی که تحت عمل ماستکتومی (برداشتن سینه) قرار گرفته‌اند: پروتز زیر سینه می‌تواند به بازسازی سینه‌ها و بهبود ظاهر آنها کمک کند.
  • افرادی که به طور کلی از ظاهر سینه‌های خود ناراضی هستند: این عمل می‌تواند اعتمادبه‌نفس فرد را افزایش داده و به او کمک کند تا حس بهتری نسبت به بدن خود داشته باشد

قرار دادن پروتز زیر عضله سینه چگونه انجام می‌شود؟

در جراحی قرار دادن پروتز زیر عضله سینه، پروتز زیر عضله پکتورالیس بزرگ قرار داده می‌شود. مراحل جراحی:

  • بیهوشی: طبق روال پزشکی، بیمار به‌صورت کامل بیهوش می‌شود.
  • برش: جراح یک برش را در زیر چین سینه یا در اطراف آرئول (ناحیه تیره اطراف نوک سینه) ایجاد می‌کند.
  • ایجاد جیب: جراح یک بافت جیب‌مانند را زیر عضله پکتورالیس بزرگ ایجاد می‌کند.
  • قرار دادن پروتز: پروتز در محل مورد نظر و زیر عضله سینه قرار داده می‌شود.
  • بخیه زدن: قرار دادن پروتز زیر عضله سینه، به‌مراتب طولانی‌تر از عمل پروتز روی عضله است. ممکن است بیشتر از یک ساعت (حالت معمولی) طول بکشد تا عمل تمام شود و جراح برش را بخیه بزند.

بعد از این روش جراحی، بیمار باید چند روزی در بیمارستان بستری شود و دوره نقاهت طولانی‌تری را پشت سر بگذارد.

متن انگلیسی:
The 
pectoralis major muscle is a large fan-shaped muscle of the pectoral region, overlying the anterior chest wall but often considered an upper limb muscle due to its function. 

ترجمه متن:
عضله پکتورالیس بزرگ یک عضله بزرگ شبیه به بادبزن در ناحیه پکتورال است که روی دیواره قدامی سینه کشده شده است اما بیشتر مواقع به دلیل عملکردش به عنوان یک ماهیچه اندام فوقانی شناخته می‌شود.
Radiopaedia

مزایای عمل پروتز زیر عضله سینه

معایب قرار دادن پروتز زیر عضله سینه

قرار دادن پروتز سینه زیر عضله، یکی از روش‌های جراحی زیبایی سینه است که در آن، پروتز بین عضله سینه و بافت غدد پستان قرار داده می‌شود. این روش در مقایسه با قرار دادن پروتز روی عضله، مزایای متعددی دارد، از جمله:

  • ظاهر طبیعی‌تر: پروتز زیر عضله، ظاهری طبیعی‌تر و حجیم‌تر به سینه‌ها می‌دهد، به‌خصوص برای خانم‌هایی که بافت سینه کمی دارند. عضله سینه، پروتز را پوشانده و از آن محافظت می‌کند و باعث می‌شود تا حس طبیعی‌تری از سینه به دست آید.
  • کاهش احتمال چین‌وچروک: قرار دادن پروتز زیر عضله، احتمال ایجاد چین‌وچروک روی پوست سینه را به‌خصوص در خانم‌های لاغر یا با پوست نازک، کاهش می‌دهد. عضله سینه، از پروتز حمایت می‌کند و از حرکت و جابه‌جایی آن جلوگیری می‌کند.
  • کاهش احتمال قابل مشاهده بودن پروتز: در خانم‌هایی که پوست نازکی دارند، ممکن است لبه پروتز، به‌خصوص در قسمت‌های کناری یا زیر سینه، قابل مشاهده باشد. قرار دادن پروتز زیر عضله، این مشکل را تا حد زیادی برطرف می‌کند، زیرا عضله، پروتز را می‌پوشاند.

از جمله مزایای پزشکی قرار دادن پروتز زیر عضله سینه:

  • کاهش احتمال انقباض کپسولی: انقباض کپسولی، عارضه‌ای است که در آن، بافت اسکاری در اطراف پروتز تشکیل می‌شود و می‌تواند باعث درد، سفتی و تغییر شکل سینه شود. قرار دادن پروتز زیر عضله، احتمال ایجاد این عارضه را کاهش می‌دهد.
  • سهولت بیشتر در معاینه سینه: در خانم‌هایی که پروتز سینه زیر عضله دارند، معاینه سینه توسط پزشک آسان‌تر است، زیرا پروتز توسط عضله پوشانده شده و به‌راحتی قابل لمس نیست.

معایب قرار دادن پروتز زیر عضله سینه

درست است که قرار دادن پروتز زیر عضله سینه مزایای زیادی دارد، مثل ظاهر طبیعی‌تر و احساس بهتر سینه‌ها. با این حال، این روش معایبی هم دارد که باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر، در نظر بگیرید. بعضی از معایب بالقوه عبارت‌اند از:

  • دوره نقاهت طولانی‌تر: قرار دادن پروتز زیر عضله یک روش پیچیده‌تر است که به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد. ممکن است لازم باشد چند هفته تا یک ماه از سر کار یا فعالیت‌های بدنی خود مرخصی بگیرید.
  • درد بیشتر: این روش ممکن است بعد از عمل درد بیشتری نسبت به قرار دادن پروتز زیر عضله داشته باشد. همچنین ممکن است تورم و کبودی بیشتری را تجربه کنید.
  • احساس بی‌حسی نوک سینه: بعضی از زنانی که پروتز زیر عضله قرار می‌دهند، بی‌حسی یا سوزن‌سوزن‌شدن نوک سینه را تجربه می کنند. این امر به طور معمول موقتی است، اما در بعضی موارد می‌تواند دائمی باشد.

تفاوت پروتز سینه زیر عضله و روی عضله در یک نگاه

در جدول زیر خلاصه‌ای از مهم‌ترین تفاوت‌های بین این 2 روش را مشاهده می کنید:

ویژگی‌های مهم عمل پروتز زیر عضله عمل پروتز روی عضله
محل قرارگیری زیر عضله پکتورالیس بین عضله پکتورالیس و بافت غده سینه
ظاهر طبیعی‌تر به نظر می‌رسد، به‌خصوص برای افرادی که بافت غده‌ای کمی دارند. ممکن است در افراد لاغر غیرطبیعی به نظر برسد.
احساس نرم‌تر و طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. ممکن است کمی سفت‌تر به نظر برسد.
حرکت با حرکت عضلات حرکت می‌کند و ظاهری طبیعی‌تر ایجاد می‌کند. ممکن است حرکت مستقل از عضلات داشته باشد.
ایجاد چین‌وچروک کمتر در معرض چین‌وچروک است. احتمال چین‌وچروک بیشتر است، به‌خصوص در افراد لاغر
پوشش‌دهی افتادگی سینه بهتر برای پوشاندن افتادگی سینه مناسب است. ممکن است برای پوشاندن افتادگی سینه به اندازه پروتز زیر عضله مؤثر نباشد.
دوره نقاهت ممکن است کمی طولانی‌تر باشد. ممکن است کمی کوتاه‌تر باشد.
احساس درد ممکن است در ابتدا درد بیشتری احساس شود. ممکن است درد کمتری احساس شود
شیردهی تأثیری بر شیردهی ندارد. ممکن است بر شیردهی تأثیر بگذارد.
هزینه ممکن است کمی گران‌تر باشد. ممکن است کمی ارزان‌تر باشد.

کدام روش ریسک کم‌تری دارد و مناسب‌تر است؟

با توجه به تفاوت پروتز سینه زیر عضله و روی عضله، هر کدام از بیماران با شرایط جسمانی مختلف باید تحت معاینه و نظر تخصصی پزشک جراحی شوند. به طور قطعی نمی‌توان گفت که کدام روش، ریسک کمتری دارد، زیرا این موضوع به عوامل مختلفی از جمله آناتومی بدن شما، اهداف شما و مهارت جراح شما بستگی دارد.

سؤالات متداول پروتز سینه زیر عضله و روی عضله

پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول در مورد تفاوت پروتز سینه زیر عضله با پروتز روی عضله به شرح زیر است:

-پروتز سینه زیر عضله چیست و چه تفاوتی با پروتز روی عضله دارد؟
در پروتز سینه زیر عضله، پروتز زیر عضله پکتورالیس قرار داده می‌شود، در حالی که در پروتز روی عضله، پروتز بین عضله و بافت غده سینه جای می‌گیرد. این تفاوت در محل قرارگیری، منجر به تفاوت‌هایی در ظاهر، احساس، حرکت، احتمال چین‌وچروک، پوشش‌دهی افتادگی سینه، دوره نقاهت، درد، شیردهی، هزینه و ریسک‌ها می‌شود.

-کدام روش ظاهر طبیعی‌تری دارد؟
پروتز زیر عضله به طور کلی ظاهری طبیعی‌تر و حجیم‌تر به سینه‌ها می‌دهد، به‌خصوص برای خانم‌هایی که بافت سینه کمی دارند. عضله، پروتز را پوشانده و از آن محافظت می‌کند و باعث می‌شود تا حس طبیعی‌تری از سینه به دست آید.

-با توجه به تفاوت پروتز سینه زیر عضله و روی عضله، کدام روش درد کمتری دارد؟
معمولاً پروتز روی عضله بعد از عمل درد کمتری نسبت به پروتز زیر عضله دارد. این امر به دلیل آن است که عضله، به‌عنوان یک بالشتک عمل می‌کند و از فشار پروتز بر روی بافت‌های زیرین جلوگیری می‌کند.

-کدام روش دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد؟
دوره نقاهت پروتز روی عضله به طور کلی کوتاه‌تر از پروتز زیر عضله است

-کدام روش برای چه کسانی مناسب‌تر است؟
انتخاب روش مناسب به عوامل مختلفی از جمله آناتومی بدن، اهداف شما و مهارت جراح شما بستگی دارد. به طور کلی، پروتز زیر عضله برای خانم‌هایی که بافت سینه کمی دارند، سینه‌هایشان افتاده یا شیردهی برایشان اهمیت دارد، مناسب‌تر است. در حالی که پروتز روی عضله برای خانم‌هایی که به دنبال دوره نقاهت کوتاه‌تر و درد کمتر هستند و تمایل به فعالیت‌های ورزشی شدید دارند مناسب‌تر است.

راه‌حل‌های مرتبط

پروتز سینه
0 تصویر قبل و بعد

نظرات

نظرات ارسالی (5)

Reza_A

کسی میدونه هزینش چقدره؟ همسر من خیلی دوست داره این عمل رو انجام بده ولی نگران هزینه‌هاش هستیم

سارااا..23

این کار برای مایی کع فعالیت ورزشی زیادی داریمم هم مناسبه؟ به طور حرفه‌ای ورزش میکنم و نگرانم که پروتز زیر عضله توی ورزش کردنم مشکل ایجاد کنه🤦🏻‍♀️

Roya_22

به نظر من مهمترین چیز تو انتخاب پروتز زیر عضله و روی عضله مشورت با دکترتون و شناخت کامل از نیازا و شرایط خودتونه من خودم پروتز زیر عضله انجام دادم راضیم البته دوران نقاهتش طولانی بود ولی خیلی طبیعی و خوب بود..🫠

Hanieh_79

همیشهههه از کوچیکی سینه‌هام ناراضی بودم و میخام برم برا پروتز هنوز تصمیمو نگرفتم که زیر عضله یا روی عضله رو برم یکی از دوستامز زیر عضله رو رفتع خیلی طبیعی بود ولی میترسم بازز

Sina_Jan

همسر من چن وقت پیش رف برا پروتز سینه فک کنم رو عضله بود😂 دوره نقاهتش کم بود و دردشم کمتر

لینک‌های مرتبط