آیا عطسه بعد از عمل بینی خطرناک است؟

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

آیا عطسه بعد از عمل بینی خطرناک است؟

فهرست مطالب

جراحی بینی چه برای زیبایی باشد و چه برای رفع انحراف با مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های مراقبتی برای بهبودی سریع و رسیدن به نتایج مورد انتظار همراه است. پزشک معمولاً نکات مراقبتی مهم را به بیمار می‌گوید، اما یکی از مواردی که اغلب بیان نمی‌شود، عطسه بعد از عمل بینی است. به همین خاطر اغلب این سؤال پیش می‌آید که: «اگر بعد از عمل بینی عطسه کنیم چه می‌شود؟» در این مقاله در مورد اثرات عطسه و راه‌های جلوگیری از عطسه بعد از عمل زیبایی بینی صحبت می‌کنیم.

ایا عطسه بعد از عمل بینی خطرناکه؟

بیماران بعد از عمل جراحی بینی نگران تأثیر عطسه بر بهبودی خود هستند. ابتدا باید بدانید که عطسه بعد از عمل بینی طبیعی است و رخ می‌دهد؛ اما این شدت و تعداد دفعات عطسه است که مشکل ایجاد می‌کند. عطسه بعد از عمل انحراف بینی به دلیل فشار ناگهانی باعث اختلال در روند ترمیم و آسیب به ساختار بینی می‌شود. عطسه شدید می‌تواند به بینی فشار وارد کند و به خصوص در روزهای اولیه ریکاوری به بافت‌ها در حال ترمیم فشار وارد کند.

رگ‌های خونی تازه ترمیم شده ممکن است با چند عطسه شدید پاره شوند و خونریزی را تشدید کنند. از طرفی، عطسه می‌تواند‌ باعث افزایش تورم و التهاب شود. افزایش تورم نیز روند بهبودی را به تاخیر می‌اندازد. برای بیماران مهم است که عطسه را با احتیاط انجام دهند تا به مشکل خاصی برخورد نکنند. شما باید یاد بگیرید که از طریق دهان عطسه کنید و نحوه عطسه زدن بعد از عمل بینی را بدانید.

راه‌های جلوگیری از عطسه بعد از عمل بینی

برای جلوگیری از عطسه بعد از عمل بینی باید تدابیر لازم توسط پزشک ارائه شود؛ اما ما برای کمک به شما در مدیریت عطسه و سرفه نکات مهمی را ارائه می‌دهیم. همچنین اینکه چیکار کنیم بعد از عمل بینی عطسه نکنیم را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

آمادگی برای دوران ریکاوری

تعیین انتظارات واقع بینانه برای دوره بهبودی حیاتی است. مراقبت‌های بعد از جراحی شامل موارد زیر هستند:

  • مدیریت ورم و کبودی بینی
  • مصرف دارو برای کاهش ناراحتی
  • محدود کردن فعالیت بدنی برای محافظت از بینی
  • شرکت در جلسات بعدی با جراح پلاستیک

این مراحل برای یک روند بهبودی روان و رسیدگی سریع به هرگونه نگرانی کلیدی هستند. همچنین پزشک برنامه‌ای را برای به حداقل رساندن خطرات ارائه می‌دهد. داشتن ارتباط باز برای یک روش ایمن و بهبودی موفقیت آمیز حیاتی است. پس مهم است در مورد عطسه کردن بعد از عمل بینی صحبت کنید. پس مشاوره اولیه با جراح قبل از عمل برای بحث در مورد خطرات جراحی بسیار مهم است. موضوعات مورد بحث عبارتند از:

  • احتمال عفونت یا خونریزی بعد از عمل بینی
  • انجام کارهای غیرارادی (عطسه و سرفه)
  • مراقبت‌های لازم برای کاهش خطرات
  • خطرات بیهوشی بعد از عمل
  • بررسی تاریخچه سلامتی بیمار

راه های جلوگیری از عطسه بعد از عمل بینی

مدیریت عطسه بعد از عمل بینی

ایجاد یک محیط راحت در خانه می‌تواند تا حد زیادی به بهبودی شما پس از جراحی بینی کمک کند. پزشک اغلب به شما توصیه می‌کند تا پنج ماه بعد از برداشتن تامپون مراقبت نحوه عطسه کردن خود باشید. برای کاهش احتمال عطسه بعد از عمل بینی در روزهای بعد از جراحی، روش‌های موثر زیر را انجام دهید:

  • از تصفیه کننده‌های هوا استفاده کنید و خانه را تمیز نگه دارید.
  • برای حفظ رطوبت هوا یک مرطوب کننده در اتاق خواب قرار دهید.
  • آب زیادی بنوشید و از گرد و غبار، گرده، سیگار، عطر و غیره دوری کنید.
  • برای انجام کارهای روزانه کمک بگیرید و تحرک زیادی نداشته باشید.
  • در زمان استراحت سر خود را بالا بگیرید تا تورم کاهش یابد.
  • حواس خود را به چیزهای دیگر پرت کند تا عطسه فروکش کند.
  • غذا را به آرامی بخورید، زیرا سریع خوردن غذا باعث تحریک بینی می‌شود.
  • از خوردن غذاهای تند مانند فلفل، سس، پیاز، سیر و غیره خودداری کنید.
  • از بیرون رفتن به ویژه در هوا سرد اجتناب کنید، زیرا ممکن است سرما بخورید.

نحوه عطسه زدن بعد از عمل بینی

اگر بعد از جراحی نیاز به سرکوب عطسه دارید، سقف دهان خود را به آرامی تحریک کنید یا بینی را به آرامی فشار دهید. این کارها می‌توانند به کاهش احتمال عطسه بعد از عمل بینی کمک زیادی کنند. مهم است که از تحریک مجاری سینوسی به خصوص در هفته اول پس از جراحی بینی جلوگیری کنید. اگر بعد از جراحی نمی‌توانید عطسه را سرکوب کنید، کارهای زیر را انجام دهید:

  • دهان خود را باز نگه دارید. این کار اجازه می‌دهد تا هوا از طریق دهان خارج شود و فشار روی مجرای بینی کاهش یابد.
  • از فشار مستقیم روی بینی بعد از جراحی اجتناب کنید. این کار از فشار اضافی روی بافت‌های در حال بهبودی جلوگیری می‌کند.
  • فاصله خود از دیگران را حفظ کنید، زیرا ممکن است به نوعی عطر حساسیت داشته باشید و عطسه کنید.
  • از فین کردن و تخلیه ترشحات بینی بعد از جراحی بینی جدا خودداری کنید. داخل بینی را سرم شستشو و دستمال تمیز به آرامی پاک کنید.

متن انگلیسی:
A sneeze starts when an irritant enters the nose. The invader becomes entangled in nose hair, which stimulates nerve endings. Then, the nerves send a message to the medulla, which is part of the brain stem. The medulla controls essential involuntary functions like breathing, blood pressure, and heart rate.
Once the nerve signals reach the medulla, the brain initiates a physical response. You close your eyes, take a deep breath, relax the muscles in your throat, and then force air, saliva, and mucus out of your nose and mouth.

ترجمه متن:
عطسه زمانی اتفاق می‌افتد که یک محرک وارد بینی شود. این عامل مهاجم در میان موی بینی به دام می‌افتد و باعث تحریک پایانه‌های عصب می‌شود. سپس، عصب‌ها به قسمتی از مغز به نام مدولا پیام ارسال می‌کنند. مدولا عملکردهای حیاتی غیرارادی مانند تنفس، فشار خون و ضربان قلب را کنترل می‌کند. زمانی که سیگنال‌های عصبی به مدولا می‌رسند، مغز یک واکنش فیزیکی نشان می‌دهد. شما چشمانتان را می‌بندید، نفس عمیق می‌کشید، ماهیچه‌های گلو را شل می‌کنید، و سپس با شدت هوا، بزاق دهان، و مخاط از بینی و دهانتان به بیرون پرتاب می‌کنید.

Health.com

شناخت علائم و عوارض

شناخت علائم و عوارض

اگر درد مداوم، تورم غیرمعمول یا خونریزی را تجربه کردید با جراح خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است علائمی از عوارض نامطلوب داشته باشند. دشواری در تنفس یا کاهش محسوس حس بویایی نیز نیاز به مراقبت فوری دارد. جراح خود را از هر چیز غیر معمول مطلع کنید. ارتباط شفاف و به موقع بسیار مهم است. در صورت مشاهده علائم زیر بعد از عطسه کردن به پزشک مراجعه کنید:

  • درد یا افزایش تورم
  • خونریزی بعد از جراحی
  • مشکل در تنفس
  • کاهش حس بویایی
  • افزایش کبودی صورت و بینی
  • پارگی بخیه‌های اطراف بینی
  • آبریزش مدام بینی

مدیریت آلرژی و حساسیت

رسیدگی به آلرژی‌ها پس از جراحی بینی مهم است، زیرا می‌توانند بر بهبودی تأثیر بگذارند. برای به حداقل رساندن علائم از محرک‌ها دوری کرده و با پزشک خود در مورد آنتی هیستامین‌ها صحبت کنید. قرص جلوگیری از عطسه بعد از عمل بینی ممکن است توسط پزشک تجویز می‌شود. پس از جراحی برای محافظت از شکل جدید بینی خود از عینک‌های سنگین خودداری کرده و فعلاً از فریم‌های سبک‌تر یا لنزهای تماسی استفاده کنید.

برای جلوگیری از عوارض آلرژی بینی، دوری از گرد و غبار و دود بسیار مهم است. برای جلوگیری از خونریزی و احتمال عطسه از فعالیت‌های شدید خودداری کنید. از بیرون رفتن برای چند روز خودداری کنید تا هوا باعث عطسه نشود. انجام این اقدامات احتیاطی از بهبودی ناشی از جراحی برای بهبود تنفس نیز پشتیبانی می‌کنند. تنفس راحت از طریق بینی یکی از راه‌های جلوگیری از عطسه بعد از عمل بینی است. راحتی در تنفس از بینی با تمیز کردن مخاط امکان پذیر است.

سوالات متداول عطسه بعد از عمل بینی

سوالات متداول عطسه بعد از عمل بینی

پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول در مورد عطسه بعد از عمل بینی به شرح زیر است:

-آیا عطسه بعد از جراحی بینی طبیعی است؟
بله عطسه می‌تواند یک اتفاق رایج پس از جراحی بینی باشد، زیرا بافت‌های بینی در حال بهبود هستند.

-چگونه از عطسه بعد از جراحی بینی جلوگیری کنم؟
در حالی که عطسه یک رفلکس طبیعی است، شما می‌توانید با اجتناب از مواد حساسیت‌زا، بالا نگه داشتن سر و تمیز کردن مدام داخل بینی از عطسه جلوگیری کنید.

-در صورت نیاز به عطسه بعد از جراحی بینی چه باید کرد؟
اگر احساس کردید عطسه دارید، سعی کنید دهان خود را باز نگه دارید تا فشار از مجرای بینی شما خارج شود. از مسدود کردن یا خفه کردن شدید عطسه خودداری کنید.

-آیا عطسه بر بهبودی بیمار بعد از جراحی بینی تأثیر می گذارد؟
در بیشتر موارد، عطسه‌های گاه به گاه بعید است تاثیر قابل توجهی بر بهبودی داشته باشند. این حال، اگر عطسه شدید و پیاپی باشد باعث مشکلاتی می‌شود.

-آیا عطسه بعد از جراحی می‌تواند به بینی آسیب برساند؟
در حالی که بعید است که عطسه به خودی خود آسیبی ایجاد کند، ممکن است به طور موقت تورم یا ناراحتی در ناحیه بینی را افزایش دهد.

-چه زمانی باید نگران عطسه بعد از جراحی بینی باشم؟
اگر عطسه مداوم یا شدید همراه با خونریزی، درد شدید یا سایر علائم نگران کننده را تجربه کردید، فوراً با جراح خود تماس بگیرید.

-معمولا عطسه بعد از جراحی بینی چقدر طول می‌کشد؟
عطسه ممکن است برای چند روز تا چند هفته بعد از جراحی بینی ادامه داشته باشد که این موضوع بسته به شرایط هر فرد متفاوت است.

مطالب مرتبط


نظرات

نظرات ارسالی (8)

شایان ارشاقی

یه نکته خیلی خوب که دکترم گفته بودش این بود که اگه حس کردم دارم عطسه یا سرفه می‌کنم زود دهنمو بازش کنم که فشار به بینی کمتر شه تا الان که بخیر گزشته

الوند همتی

یکی از سخت ترین کارای بعد از عمل بینی همین جلوگیری از عطسه‌ اس مخصوصا که اگه آلرژی داشته باشی خیلی سختتر هم میشه

nilofar abi

دکترم گفته حواسم باشه و خونه رو تمیز نگه دارم تا خاک و گرده قبار نره تو دماغم که باعث شه عطسه کنم به خاطر همین بابام تصفیه هوا گرفته و گذاشته تو اتاقم

پارسا حیدری

نمیدونستم واقعا اینکه میگن باید جلو عطست رو بگیری انقدر جدیه

mohammad aminn
پاسخ به پارسا حیدری

اره بابا خیلی مهمه اصن ممکنه که فرم بینیت تغییر کنه اصن وقتی عمل می کنی باید عین بچه کوچولوت ازش مراقبت کنی تا چیزیش نشه ی وقت

مبینا❤️

من از که تا می بینم ی جا ساختمون سازیه میرم بیرون تا عطسه ام نگیره بدبخت شم

میترا

وای از این عطسه کردنه بعد از عمل بینی خیلی می ترسم همیشه می‌ترسم عطسه کنم و به بینیم فشار بیاد و فرمش خراب شه

المیرا 1383

من تا دو هفته بعد از عمل بینی هیچ عطسه‌ای نکرده بودم و بعدش 2 هفته شروع شد به دکترم زنگ زد گفتش چیکار کنم اما بازم همیشه یه کم استرس دارم وقتی عطسه می‌کنم