رویینو
مائده
28 آبان 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

یکسال پماد AD و نازونکس زدم الان تنفسم سخته علتش چیه؟

سلام.یکسال پیش بینیم رو جراحی کردم و بخاطر اینکه تنفسم مشکل پیدا کرد دکتر چند بار داخل بینی کورتون تزریق کردن و یکبار هم در ماه دهم روتوش کردن شاخک رو دادن عقب و ۶ ماه اول بعد از عمل هم اسپری نازونکس استفاده کردم و در تمام مدت این یک سال هر روز بینی رو با سرم نمکی داروخانه ای شستشو میدم و پماد AD استفاده میکنم اما الان داخل بینیم عین سنگ سفت و خشکه و تنفسم سخته،سوالم اینه ایا این سرم و پماد برای مدت طولانی مضر هست و دیگه استفاده نکنم؟و اگر آره پس چطور بینی رو تمیز کنم؟چون با استفاده از گوش پاک کن یا دستمال کاغذی هم بدتر میشه و انقدر خشکه که اصلا نمیتونم فین کنم برای پاکسازی.

ممنون

پاسخ‌ها9
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع درباره خشکی شدید داخل بینی بعد از جراحی، تزریق‌های کورتون و استفاده طولانی‌مدت از اسپری و پماد است.

علت خشکی شدید داخل بینی بعد از عمل

بعد از جراحی بینی، مخصوصاً زمانی که:

  • چند بار کورتون داخل بینی تزریق می‌شود

  • تیغه یا شاخک‌ها روتوش و عقب برده می‌شوند

  • اسپری‌های کورتونی مثل نازونکس بیش از چند ماه مصرف می‌شود

بافت داخل بینی مستعد خشکی، نازک شدن مخاط، تشکیل دلمه‌های سفت و سختی تنفس می‌شود. این وضعیت در بعضی افراد تا یک‌سال هم ادامه پیدا می‌کند و به‌خاطر تغییرات در جریان هوا و مخاط طبیعی بینی است.

آیا شستشو با سرم و استفاده از پماد برای طولانی‌مدت مضر است؟

شستشو با سرم نمکی

  • شستشوی بینی با سرم نمکی به‌هیچ‌وجه مضر نیست حتی اگر طولانی‌مدت انجام شود.

  • تنها نکته این است که نباید بیش از حد و با فشار زیاد شستشو کرد، چون خودش باعث خشک شدن بیشتر می‌شود.

پماد AD

  • پماد AD برای کوتاه‌مدت خوب است اما استفاده طولانی‌مدت می‌تواند مخاط را چرب، سنگین و حتی باعث تجمع دلمه‌های سفت کند.

  • پمادهای خیلی چرب داخل بینی باعث می‌شوند گرد و غبار و ترشحات به آن بچسبد و همین "سنگی و سفت" شدن داخل بینی را تشدید می‌کند.

یعنی پماد AD اگر هر روز و ماه‌ها استفاده شود، می‌تواند همین حالت فعلی را ایجاد کند.

چه کاری باید انجام دهید؟

برای بهتر شدن وضعیت فعلی چند کار ساده ولی مؤثر وجود دارد:

۱. پماد AD را قطع کنید

چند روز که استفاده نکنید معمولاً واضح می‌بینید که دلمه‌ها کمتر به هم می‌چسبند و تنفس راحت‌تر می‌شود.

۲. شستشو را ادامه دهید ولی به شکل درست

  • فقط روزانه ۱–۲ بار

  • شستشو باید ملایم باشد

  • بهترین نوع شستشو: سرم شستشو با سرنگ بدون سوزن یا پافی ملایم، نه اسپری‌های پرفشار

۳. از مرطوب‌کننده‌های مخصوص داخل بینی استفاده کنید

این مرحله از همه مهم‌تر است چون چربی پماد AD مناسب نیست، ولی رطوبت کنترل‌شده لازم است.

بهترین گزینه‌ها:

  • پماد ویتامین A داخل بینی

  • پماد بینی مخصوص مثل سینا‌مرطوب‌کننده یا وازلین پزشکی خیلی کم

  • سرمینت یا محلول‌های حاوی آلوئه‌ورا یا هیالورونیک‌اسید مخصوص بینی

این‌ها چربی زیاد ندارند و باعث چسبیدن دلمه‌ها نمی‌شوند.

۴. بخور گرم روزی یک بار

بخور ساده باعث نرم شدن مخاط می‌شود و دلمه‌ها خودبه‌خود جدا می‌شوند بدون اینکه بخواهید با گوش‌پاک‌کن دستکاری کنید.

۵. به هیچ عنوان داخل بینی را با گوش‌پاک‌کن تمیز نکنید

  • باعث زخم

  • خشکی بیشتر

  • چسبندگی و دلمه‌ی دردناک

  • تأخیر در ترمیم
    می‌شود.

اگر دلمه خیلی سفت شد، فقط شستشوی ملایم + بخور کافی است.

۶. اگر تنفس خیلی سخت است

گاهی بعد از تزریق چند باره کورتون و عقب بردن شاخک‌ها، مخاط بیش از حد نازک می‌شود (ریفلاکس آتروفیک).
در این شرایط درمان‌های خاص‌تری وجود دارد که باید پزشک متخصص معاینه کند:

  • ژل‌های مرطوب‌کننده‌ی تخصصی

  • درمان التهاب مزمن

  • بررسی چسبندگی داخلی

جمع‌بندی

  • سرم شستشو برای طولانی‌مدت مضر نیست؛ فقط فشار زیاد نباشد.

  • پماد AD برای مصرف طولانی مناسب نیست و می‌تواند خشکی و دلمه را بدتر کند.

  • بهترین کار: قطع پماد، شستشوی ملایم، استفاده از مرطوب‌کننده‌های مخصوص داخل بینی و بخور.

  • اگر تنفس همچنان سخت باقی ماند، بهتر است پزشک داخل بینی را ببیند تا احتمال چسبندگی یا آتروفی بررسی شود.

امیدوارم خیلی زود بهتر شوید و تنفس‌تان نرم و راحت برگردد.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
29 آبان 1404

خشکی شدید بینی بیشتر به‌دلیل تزریق کورتون و کاهش شاخک‌هاست و شستشوی طولانی‌مدت با سرم و پمادهای چرب این وضعیت را تشدید می‌کند. سرم ضرر جدی ندارد اما استفاده زیاد باعث تحریک می‌شود و پماد AD هم برای مصرف طولانی مناسب نیست. بهتر است دفعات شستشو را کم کنید و از بخور گرم و مرطوب‌کننده‌های مخصوص داخل بینی استفاده کنید. گوش‌پاک‌کن هم خشکی را بدتر می‌کند.

مائده
مائده
29 آبان 1404
پاسخ به:دکتر محمدعلی بیات شهبازی

آیا این مشکل با رعایت نکاتی که فرمودید درمان میشه یا دیگه هرگز مثل قبل عمل حس داخل بینیم عادی و راحت نمیشه و بخاطر کورتون و دستکاری شاخک دیگه آسیب دیده؟

سوال بعد اینکه از مرطوب کننده داخل بینی هیچ شناختی ندارم،لطف میکنید بگید چی بگم ب داروخانه؟و اینکه بعد استفاده فین کردن اشکالی نداره؟

و سوال آخرم اینکه آبا بخور گرم منظور همون قابلمه آب داغ و حوله هست؟آیا ضرر نداره برای ورم بینی؟من ۱ ساله عمل کردم و ۲ ماهه که روتوش کردم.مشکل ساز نمیشه؟

بینهایت از پاسخگویی و راهنمایی پدرانتون ممنونم دکترجان🙏

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
30 آبان 1404
پاسخ به: مائده

خشکی شدید بینی شما معمولاً به‌دلیل تزریق کورتون و کم‌شدن شاخک‌هاست و اغلب با اصلاح مراقبت‌ها بهتر می‌شود و حالت دائمی نیست. شستشو را کمتر کنید و پماد AD را قطع کنید؛ مخاط طی چند هفته تا چند ماه نرم‌تر می‌شود. از داروخانه ژل یا مرطوب‌کننده داخل بینی بخواهید و بعد از استفاده هم می‌توانید خیلی آرام فین کنید. بخور گرم همان بخار آب ساده است و یک سال بعد از عمل برای بینی ضرری ندارد و به نرم‌شدن داخل بینی کمک می‌کند.

مائده
مائده
30 آبان 1404
پاسخ به:دکتر محمدعلی بیات شهبازی

بی نهایت ممنون🙏🙏

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
29 آبان 1404

مخاط بینی شما نازک و حساس شده و مصرف زیاد سرم و پماد چرب خشکی را بیشتر کرده است. سرم را کمتر و فقط برای شستشوی ملایم استفاده کنید و پماد AD را قطع کنید. بخور گرم و مرطوب‌کننده مخصوص داخل بینی کمک‌کننده است. از دستکاری داخل بینی با گوش‌پاک‌کن یا دستمال خشک خودداری کنید.

مائده
مائده
29 آبان 1404
پاسخ به:دکتر پیمان برومند

خیلی ممنون.آقای دکتر آیا این مشکل با رعایت نکاتی که فرمودید درمان میشه یا دیگه هرگز مثل قبل عمل حس داخل بینیم عادی و راحت نمیشه و بخاطر کورتون و دستکاری شاخک و مصرف زیاد سرم و پماد دیگه آسیب دیده؟

سوال بعد اینکه از مرطوب کننده داخل بینی هیچ شناختی ندارم،لطف میکنید بگید چی بگم ب داروخانه؟و اینکه بعد استفاده فین کردن اشکالی نداره؟

و سوال آخرم اینکه آیا بخور گرم منظور همون قابلمه آب داغ و حوله هست؟آیا ضرر نداره برای ورم بینی؟من ۱ ساله عمل کردم و ۲ ماهه که روتوش کردم.مشکل ساز نمیشه؟

بینهایت از پاسخگویی و راهنماییتون ممنونم🙏

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
29 آبان 1404
پاسخ به: مائده

خشکی فعلی معمولاً برگشت‌پذیر است و با کم‌کردن تحریکات داخل بینی، مخاط دوباره نرم‌تر می‌شود و اغلب بیماران بعد از مدتی حس طبیعی‌تری پیدا می‌کنند، بنابراین این وضعیت معمولاً دائمی نیست. برای داروخانه فقط بگویید ژل نرم‌کننده یا مرطوب‌کننده داخل بینی و روزی یکی‌دو بار لایه نازک بزنید؛ بعد از آن هم اگر لازم شد خیلی آرام فین کنید اشکالی ندارد. بخور گرم همان بخار آب ساده است و در این مرحله ضرری برای بینی یا ورم ندارد و به باز شدن و مرطوب‌شدن داخل بینی کمک می‌کند.

مائده
مائده
29 آبان 1404
پاسخ به:دکتر پیمان برومند

بی نهایت سپاسگزارم از راهنمایی و کمکتون دکتر بزرگوار🙏

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
فاطمهفاطمه

سلام. من دو هفته پیش عمل رینوپلاستی انجام دادم. از روز عمل چشمام ورم داشت. روز سوم که ورم چشمام خوابید، بالای چشمام گود افتادن و تو رفته شدن. قبلا چشمام کشیده بود، اما الان گود شده و حالت مریض و خسته به خودش گرفته. به جراح چشم مراجعه کردم، تست گرفت و گفت فعلا آسیب حدقه رد میشه و باید تا ۶ ماه صبر ک

1پاسخ
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
TaniTani

ميخوام بيني مو عمل كنم كه قوزش برطرف بشه و قوس ملايم هم داشته باشه چون بينيم خوبه ايراد جزئي كه داره ميخوام برطرف بشه بعد عمل تغيير ميكنه؟؟

7پاسخ
عمل بینیعمل بینی

سلام وقت بخیر بنده 10 روزه بینیمو عمل کردم و امروز آتل بینی رو برداشتم ولی متاسفانه از نتیجه عمل اصلا راضی نیستم بینی از بالا باریک شده و از پایین پهن شده و پره ها خیلی بازه. دکتر پره ها رو جمع نکرده فکر کنم ضخیم بوده. الان باید چکار کنم افسردگی گرفتم. پره های بینیم نسبت به قبل انگار خیلی بازتر نشو

3پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد