رویینو
هستی
10 مهر 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

یک ماه و نیم بعد عمل بینی هنوز تنفس ندارم برم سی تی اسکن ؟

یکماه و نیم از عملم گذشته هنوز تنفس ندارم با وجود ۴ بار شستشو در روز

درد عجیبی دارم انگار غصروف ها رو حس میکنم داخلش

برای این مشکل زوده برم سی تی اسکن بدم؟

پاسخ‌ها5
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه می‌شوم این است که نگرانی‌تان درباره سختی تنفس و درد غیرعادی بعد از حدود یک ماه و نیم از جراحی بینی است.

وضعیت طبیعی بعد از یک ماه و نیم

در این بازه زمانی، هنوز بینی می‌تواند به دلیل ورم داخلی و خارجی راه‌های تنفسی را تا حدی مسدود کند. این موضوع معمولاً طبیعی است و ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد. حتی شستشوهای منظم هم همیشه نمی‌توانند گرفتگی ناشی از ورم یا لخته‌های خشک‌شده را به‌طور کامل برطرف کنند.

دلایل احتمالی سختی تنفس

  • ورم داخل بینی که شایع‌ترین علت است.

  • تشکیل بافت فیبروز یا چسبندگی‌های زودرس که در برخی افراد ایجاد می‌شود.

  • باقی‌ماندن ترشحات یا دلمه‌ها در عمق بینی، حتی با شستشو.

  • در موارد کمتر، بزرگی شاخک‌ها یا مشکلات ساختاری که بعد از جراحی بروز کرده‌اند.

علت درد و حس غضروف‌ها

  • بعد از جراحی، در نواحی بخیه و محل دستکاری غضروف‌ها، اعصاب حسی حساس‌تر می‌شوند و بیمار ممکن است احساس کند غضروف یا استخوان را لمس می‌کند.

  • این حس معمولاً به مرور با کاهش ورم و ترمیم اعصاب کم می‌شود.

زمان مناسب برای سی‌تی‌اسکن

  • در حالت معمول، پزشکان توصیه می‌کنند حداقل ۳ تا ۶ ماه از جراحی بگذرد تا اگر مشکلی ساختاری وجود دارد، در سی‌تی‌اسکن به‌درستی مشخص شود.

  • در ماه اول و دوم، بیشتر تغییرات به علت ورم و التهاب است و نتیجه تصویربرداری ممکن است گمراه‌کننده باشد.

  • مگر اینکه درد خیلی شدید، خونریزی غیرطبیعی یا انسداد کامل و مداوم با ترشحات چرکی داشته باشید که در آن صورت بررسی زودتر لازم می‌شود.

توصیه‌های کاربردی

  • شستشو را با دوز مناسب و بدون افراط ادامه دهید (۴ بار کافی است).

  • از دستکاری بینی و فشار آوردن خودداری کنید.

  • مصرف داروهای تجویز‌شده مثل اسپری‌های ضدالتهابی (در صورت توصیه پزشک) می‌تواند کمک کند.

  • حتماً در ویزیت بعدی‌تان، شدت درد و مشکل تنفس را دقیقاً برای جراحتان توضیح دهید تا اگر نیاز بود معاینه مستقیم یا اندوسکوپی انجام دهند.

جمع‌بندی

در حال حاضر به نظر می‌رسد هنوز زود است که سی‌تی‌اسکن بدهید، چون بیشتر مشکلات در این مرحله ناشی از ورم و ترمیم طبیعی بعد از عمل است. اما اگر انسداد بینی به‌طور کامل و مداوم باقی بماند یا درد به‌طور غیرعادی تشدید شود، بهتر است زودتر به پزشک معالجتان مراجعه کنید تا با معاینه تصمیم بگیرند که تصویربرداری لازم است یا خیر.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
23 مهر 1404

با گذشت یک‌ونیم ماه از جراحی بینی، گرفتگی تنفس تا حدی طبیعی است، زیرا تورم داخل بینی، باقی‌ماندن ترشحات خشک‌شده (کبره‌ها) یا التهاب مخاط می‌تواند راه تنفسی را محدود کند. اما احساس درد عمقی یا حس کردن غضروف‌ها معمولاً طبیعی نیست و ممکن است نشانه التهاب، زخم عمقی یا چسبندگی داخل بینی باشد. در این مرحله معمولاً هنوز برای سی‌تی‌اسکن زود است، مگر اینکه درد شدید، ترشح بدبو یا انسداد کامل وجود داشته باشد. بهتر است در قدم اول معاینه حضوری انجام شود تا وضعیت داخلی بینی بررسی و در صورت نیاز دارو یا شستشوی تخصصی تجویز شود.

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
23 مهر 1404

در عکسی که ارسال کرده‌اید، ظاهر بینی از نمای کناری طبیعی و خوش‌فرم به‌نظر می‌رسد، اما برجستگی خفیف در ناحیه‌ی پشت نوک بینی (به‌ویژه با تغییر دما یا انقباض پوست) می‌تواند نشان‌دهنده‌ی برجستگی جزئی غضروف یا استخوان باشد. این وضعیت در برخی افراد با تغییرات بافت نرم در فصل سرد آشکارتر می‌شود و الزاماً نشانه‌ی ایراد ساختاری نیست. با توجه به توضیح شما که جراح پیشنهاد داده تنها ترمیم ظریف انجام دهد (صاف‌کردن ناحیه‌ی استخوانی و تقویت فرورفتگی با غضروف خردشده)، عمل ترمیمی ساده‌ای به‌حساب می‌آید و معمولاً با بی‌حسی موضعی و حداقل ورم انجام می‌شود. اگر فرم بینی در حالت عادی شما را آزار نمی‌دهد و این مشکل فقط در شرایط خاص دیده می‌شود، می‌توانید فعلاً صبر کنید و تصمیم را به فصل گرم‌تر یا زمان پایداری تغییرات بگذارید. اما اگر عدم تقارن یا برجستگی در نور یا عکس مشخص است، ترمیم محدود می‌تواند نتیجه را متعادل‌تر کند.

سحر
سحر
10 مهر 1404

منم یک ماه و نیم گذشته و منم تنفس ندارم...تنفس هم که دارم صداهای عجیب میده😅

مریم
مریم
11 مهر 1404
پاسخ به: سحر

منم همینطورم

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
TaniTani

ميخوام بيني مو عمل كنم كه قوزش برطرف بشه و قوس ملايم هم داشته باشه چون بينيم خوبه ايراد جزئي كه داره ميخوام برطرف بشه بعد عمل تغيير ميكنه؟؟

7پاسخ
عمل بینیعمل بینی

سلام وقت بخیر بنده 10 روزه بینیمو عمل کردم و امروز آتل بینی رو برداشتم ولی متاسفانه از نتیجه عمل اصلا راضی نیستم بینی از بالا باریک شده و از پایین پهن شده و پره ها خیلی بازه. دکتر پره ها رو جمع نکرده فکر کنم ضخیم بوده. الان باید چکار کنم افسردگی گرفتم. پره های بینیم نسبت به قبل انگار خیلی بازتر نشو

3پاسخ
مهسامهسا

سلام. من ۱۵ روزه بینیمو جراحی کردم. میدونم خیلی زوده و هنوز بینیم خیلی ورم داره، اما حتی روزی که دکتر اتل رو از روی بینیم برداشت هم بینی من خط کانتور و خط گوشه بینی نداشت و یه جوری بود! بی فرم و حالت، مثل یه تیکه خمیر! راستش ری اکشن چند نفری که منو بعد جراحی دیدن (خودشون بینیشون رو قبلا عمل کردن) ه

5پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد