رویینو
پریسا
26 فروردین 1405

پاسخ هوش‌مصنوعی

چرا جای زخم خالای دستم بعد ۲ ماه خوب نشده؟

نزدیک ۲ ماه هست که خال های روی دستم را با دستگاه برداشتن ولی همچنان جای زخم مونده چیکار کنم جای زخم ها زودتر خوب شه؟

پاسخ‌ها1
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از عکس‌هایی که ارسال کردید و سؤال‌تان فهمیدم این است که موضوع مربوط به جای زخم‌های باقیمانده بعد از برداشت خال با دستگاه است.

چرا جای زخم‌ها بعد از دو ماه هنوز باقی مانده‌اند؟

بعد از برداشت خال (چه با لیزر، چه RF، چه کوتر)، پوست یک زخم سطحی ایجاد می‌کند که روند ترمیم آن معمولاً ۶ تا ۱۲ هفته طول می‌کشد.

اما در برخی افراد، به‌خصوص اگر پوست روشن یا حساس باشد، ممکن است تا ۳ تا ۶ ماه جای قرمزی یا تیرگی باقی بماند که طبیعی است.

در عکس شما، ضایعات به‌صورت لکه‌های صورتی تا قرمز خیلی ملایم دیده می‌شوند که بیشتر نشانه التهاب پس از ترمیم (Post-inflammatory erythema) هستند و معمولاً دائمی نیستند.

کارهایی که می‌تواند روند بهبود را سریع‌تر کند

این راهکارها کاملاً بی‌خطر و روتین هستند و در این مرحله بهترین نتایج را می‌دهند.

کرم‌های مؤثر برای کم‌رنگ کردن قرمزی و اسکار سطحی

  • کرم‌های ترمیم‌کننده قوی

    مثل سیکالفیت، رزالیان، درماپوست، یا مدیماس ترمیم‌کننده.

    کمک می‌کنند التهاب سریع‌تر از بین برود.

  • کرم یا ژل سیلیکون (ضداسکار)

    مثل ژل اسکاراستات، سیکاسکار یا ژل سیلیکون مدیلیس.

    بهترین انتخاب برای جلوگیری از جای ماندگار و صاف شدن پوست.

  • نیاسینامید ۴ تا ۱۰ درصد

    باعث کاهش التهاب و کمک به یکنواخت شدن رنگ پوست می‌شود.

نکات روزمره که تأثیر بسیار زیادی دارند

  • ضدآفتاب حتماً و روزانه

    حتی داخل خانه. نور باعث می‌شود این لکه‌ها قرمز/قهوه‌ای بمانند.

    ضدآفتاب SPF 30 یا 50 روی محل، هر ۳–۴ ساعت تمدید شود.

  • نخارانید و نمالید

    تحریک مکانیکی روند بهبود را طولانی می‌کند.

  • از لایه‌بردارهای قوی فعلاً استفاده نکنید

    آلفا هیدروکسی اسید، اسکراب، رتینول قوی و … فعلاً ۴ هفته کنار گذاشته شود تا التهاب طولانی نشود.

اگر بخواهید درمان سریع‌تری بگیرید

اگر بخواهید فرایند سریع‌تر شود و رنگ صورتی کاملاً برود، این گزینه‌ها تحت نظر پزشک قابل انجام‌اند:

  • لیزر PDL یا Dye مخصوص قرمزی (بهترین نتیجه)
  • لیزر IPL برای لکه‌های صورتی پس از ترمیم
  • میکرونیدلینگ بسیار سطحی (نه عمیق) بعد از کامل شدن ترمیم اولیه

این موارد معمولاً نیاز به ۱ تا ۳ جلسه دارند.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟

  • اگر ضایعه‌ها برجسته شدند و شبیه گوشت اضافه شدند.
  • اگر تیرگی قهوه‌ای شدید پیدا کردند.
  • اگر بعد از ۳ تا ۴ ماه هیچ تغییری نکردند.

طبق عکس شما فعلاً چنین علامت‌هایی دیده نمی‌شود و بیشتر شکل قرمزی طبیعی بعد از ترمیم است.

جمع‌بندی

در حال حاضر لکه‌های روی دست شما نشانه ترمیم طبیعی پس از برداشت خال هستند و معمولاً طی چند ماه کاملاً محو می‌شوند.

استفاده از ژل سیلیکون، کرم ترمیم‌کننده، نیاسینامید، و ضدآفتاب روزانه سرعت بهبود را به‌طور محسوسی بالا می‌برد. اگر بخواهید روند را سریع‌تر کنید، لیزرهای مخصوص قرمزی بهترین انتخاب هستند.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.
شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر برداشتن خال یا اسکین تگ
صدفصدف

سلام عصرتون بخیر من دوتا زائده یا شاید خال دارم رو پیشانی که میخوام بردارم، ممنون میشم هم روش برداشتنشون و بفرمایید ، هم قیمت این زائده هست یا خال؟

5پاسخ
محدثهمحدثه

سلام من دوروز پیش خال روی بینیم رو برداشتم و دکتر از روش کوتر استفاده کرد والان رد خال خیلی گود هستش و دکتر فقط بهم یه تتراسایکلین داده نه ترمیم کننده ای و نه چیزی که ضد اسکار باشه هیچ چیز دیگه ای نگفت بگیر من میترسم که اون گودی و لکش بمونه میشه یک ترمیم کننده خوب و موثر که زیاد گرون هم نباشه

3پاسخ
فاطمهفاطمه

من علان 4 ماه هست چند تا خال از توصورتم با لیزر برداشتم ولی جاشون لک قهوه‌ای مونده چکار کنم با همه‌ی اینکه کرم ضد لک هم استفاده میکنم

4پاسخ
محسنیمحسنی

چیکار کنم جای خال برداری لک قهویی شده از بین بره دوماه شده تغیری نکرده

1پاسخ
NaaaseNaaase

سلام. من خال های صورتم رو دکتر با سوزاندن برداشت. الان یک ماهه ولی چرا هیچ تغییری نمیکنه؟ چرا جای زخم کم رنگ نمیشه؟ تا کی این لکه ها ادامه دارن؟ ممنون.

1پاسخ
نیلوفرنیلوفر

سلام وقت بخیر من ۳ تا خال رو‌ی شکمم داشتم دکتر گیاهی با اسید برش داشتن الان ۱۰ ساله جای خال ها برجسته شده و رنگ بقیه جاهای پوستم نیست لیزر فرگشنال co2 انجام دادم چندین بار جواب نداد و یک ماهه لیزر پیکسل انجام دادم بهتر شد ولی بازم برجستگی داره و رنگ بقیه جاهای پوستم نیست امکانش هست راهنمایی کنید کا

2پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک