رویینو
اسمان
17 آبان 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

چرا بعد از استفاده از ژل شستشو و کرم لامینین صورتم خشک و قرمز شده؟

سلام من دو روزه از ژل شستشوی صورت و کرم لامینین برای جوش ها استفاده میکنم نمی دونم چرا پوست صورتم رفته رفته خشک تر و قرمز تر میشه حتی صورتم خیلی می خاره خیلی هم خشک شده حتی آبرسان می زنم ولی اصلا تغییری نکرده

پاسخ‌ها4
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از توضیحات شما متوجه شدم این است که موضوع درباره قرمزی، خارش و خشکی پوست پس از استفاده از ژل شست‌وشو و کرم لامینین برای درمان جوش‌ها است.

واکنش پوست به محصولات جدید

در چند روز اول استفاده از محصولات ضدجوش، به‌ویژه آن‌هایی که حاوی ترکیبات لایه‌بردار یا ضدباکتری (مانند اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پروکساید یا رتینوئیدها) هستند، ممکن است پوست به‌صورت موقتی دچار قرمزی، خشکی یا سوزش شود. این واکنش معمولاً نشانه‌ی تحریک پوست است، نه لزوماً حساسیت واقعی. بااین‌حال، اگر شدت آن زیاد شود یا همراه با خارش و پوسته‌ریزی باشد، می‌تواند نشانه‌ی تحریک شدید یا آلرژی پوستی باشد.

علل احتمالی قرمزی و خشکی پوست شما

  • ترکیبات فعال موجود در ژل یا کرم (مثلاً سالیسیلیک اسید یا رتینوئید) باعث کاهش چربی طبیعی پوست شده‌اند.

  • شست‌وشوی زیاد یا استفاده از آب داغ باعث آسیب به سد محافظ پوست شده است.

  • تداخل دو محصول با هم (مثلاً ژل و کرم هر دو خاصیت لایه‌برداری دارند) باعث تشدید التهاب شده است.

  • نوع پوست شما ممکن است خشک یا حساس باشد و تحمل ترکیبات قوی را نداشته باشد.

اقدامات فوری و مراقبتی

  • مصرف ژل و کرم لامینین را موقتاً قطع کنید تا پوست آرام شود.

  • از شوینده بسیار ملایم و بدون صابون (مثل پن‌های غیرصابونی مخصوص پوست حساس) استفاده کنید.

  • آبرسان و کرم ترمیم‌کننده بدون عطر و الکل (مثل سیکالفیت اون، درماتوم، یا بایودرما اتودرم) را روزی چند بار بزنید.

  • از تماس مستقیم با آفتاب خودداری کنید و ضدآفتاب فیزیکی مخصوص پوست حساس استفاده نمایید.

  • به هیچ عنوان لایه‌بردار یا ماسک دیگر استفاده نکنید تا التهاب برطرف شود.

اگر پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت همچنان قرمزی، سوزش یا خارش ادامه داشت، یا پوستتان پوسته‌پوسته شد و سوزش پیدا کرد، بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید؛ احتمال دارد نیاز به کرم ضدالتهاب یا درمان دارویی موقت داشته باشید.

جمع‌بندی

پوست شما به احتمال زیاد نسبت به ترکیبات کرم یا ژل حساسیت نشان داده است. برای پیشگیری از تکرار این وضعیت، هر محصول درمانی جدید را ابتدا روی بخش کوچکی از پوست (مثل کنار فک) امتحان کنید و اگر طی ۲۴ ساعت واکنشی نداشت، روی کل صورت استفاده نمایید. فعلاً تمرکزتان باید بر آرام‌سازی و بازسازی سد محافظ پوست باشد.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

فاطمه نورزاده
دکتر فاطمه نورزاده
پوست، مو و زیبایی
18 آبان 1404

احتمالاً پوست شما نسبت به ترکیبات ژل شستشو یا کرم لامینین واکنش تحریکـی نشان داده است. در چنین شرایطی باید مصرف هر دو محصول را متوقف کنید تا التهاب و خشکی پوست کاهش یابد. چند روز فقط از شوینده ملایم مخصوص پوست حساس و کرم ترمیم‌کننده استفاده کنید. اگر قرمزی، خارش یا پوسته‌ریزی ادامه داشت، مراجعه به پزشک پوست ضروری است تا در صورت بروز حساسیت واقعی یا درماتیت، درمان مناسب تجویز شود.

اسمان
اسمان
18 آبان 1404
پاسخ به:دکتر فاطمه نورزاده

من الان از ژل شستشوی صورت استفاده نمی کنم قرمزیش کم تر شوده ولی خارش و پوست ریزه هاش زیاد شوده روی گونه ام و چانه ام خیلی خشک شده و مثل آفتاب سوختگی شوده از هر چی مرطوب کننده استفاده میکنم خشکیش کم نمیشه

فاطمه نورزاده
دکتر فاطمه نورزاده
پوست، مو و زیبایی
19 آبان 1404
پاسخ به: اسمان

احتمالاً پوست شما دچار درماتیت تماسی تحریکی شده است؛ یعنی لایه محافظ پوست بر اثر ترکیبات ژل یا کرم آسیب دیده و حالا پوست نمی‌تواند رطوبت خود را حفظ کند. در این مرحله باید تمام محصولات مراقبتی و درمانی به جز کرم ترمیم‌کننده قطع شود. روزی چند بار از کرم ترمیم‌کننده‌ی مخصوص پوست آسیب‌دیده استفاده کنید و تا بهبود کامل از شستشوی زیاد یا تماس با آب داغ خودداری نمایید.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر محلول و دارو برای پوست
پریساپریسا

کودک من 11ماهشه اول جوش قرمز میزنه و بعد تبدیل به لکه های قهوه ای میشه

2پاسخ
سمیه رمضانعلی نیازیسمیه رمضانعلی نیازی

سلام چند مدته روی بدنم مخصوصا دست و شکمو پشتم لکه های شبیه کهیر ظاهر شده و بعضی اوقات خارش می‌کنه .می‌خوام بدونم دلیلش چیه

6پاسخ
پانته اپانته ا

سلام‌من صورتم اولش دوتا لک کوچک‌یود الان‌نمیدونم‌این چیه پای چشام‌لک‌و‌ سیاه نمیدونم نه چیزی میخورم نه کرمی میزنم‌۴۷سالمه و لک کوچک بوده اینم الان ۵ماهه شده گاهی پر رنگ‌میشه

3پاسخ
محمدیمحمدی

سلام چند ماهه با این دونه های ریز پوستی کف دستم درگیر هستم که خارش دارن و دونه دونه میشن بعد پوسته میدن چند بار دکتر رفتم پماد مختلف جنتامایسین و هیدروکورتیزون و ترمیم کننده و ضد اگزما دادن اما بی اثره دقت کردم بعد مراجعه به کاشت ناخن و ترمیم ناخن بدتر میشه و شدید میشه در ضمن بعد کاشت ناخن احساس مخ

2پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام وقت بخیر ، ببخشید پوست صورت من دائم و همیشه جوش های زیر پوستی میزنم که خیلی بزرگ و التهابی و دردناکه مشکل هورمونی هم ندارم چون دکتر رفتم و آزمایش دادم ، علتش چی می‌تونه باشه و برای درمان و کم کردنش چه کارایی انجام بدم؟!

2پاسخ
زهرازهرا

سلام من پوستم چرب و حساس لک ملاسما، جوش صورت، و مویرگ های قرمز تلانژکتازی دور بینی و زیر لب دارم، نیاسامید برایت مکس، ازلاییک اسید، برابت مکس، ویتامین سیفورت درمالیفت، و تونر مرطوب کننده پوست چرب ژیناژن، فوم شستشو و روشن کننده پوست چرب رزالیا یک روتین پوستی هفتگی بگید هر شب یکی از سرم ها استغاده

4پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک