رویینو
zeinab82
19 مرداد 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

ویتامین C و نیاسینامید رو میشه با هم برای جای جوش استفاده کرد؟

شنیدم بعضی سرم‌ها مثل ویتامین C یا نیاسینامید برای جای جوش خوبه. من تازگیا دارم ازشون استفاده می‌کنم ولی نمی‌دونم ترکیبشون با هم ضرر داره یا نه. اگه کسی دقیق می‌دونه کدوم‌ ترکیب واسه لک و جای جوش بی‌خطر و مؤثره ممنون می‌شم بگه

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه می‌شوم این است که موضوع درباره استفاده همزمان از سرم‌های ویتامین C و نیاسینامید برای درمان لک و جای جوش است.

آشنایی با ویتامین C و نیاسینامید

ویتامین C (اسکوربیک اسید) یک آنتی‌اکسیدان قوی است که با مهار تولید ملانین، به روشن‌تر شدن پوست، کاهش لک‌های تیره و بهبود بافت کمک می‌کند. نیاسینامید (ویتامین B3) هم خاصیت ضدالتهابی دارد، تولید سبوم را متعادل می‌کند و باعث کاهش قرمزی و لک‌های پس از جوش می‌شود.

  • ویتامین C: بهترین عملکرد را در pH اسیدی (حدود ۳–۴) دارد.

  • نیاسینامید: در pH خنثی تا کمی قلیایی (حدود ۵–۷) پایدارتر است.

به همین دلیل، در گذشته گفته می‌شد که استفاده همزمان آن‌ها ممکن است باعث کاهش اثربخشی شود، اما تحقیقات جدیدتر نشان داده‌اند که این ترکیب در محصولات مدرن پایدار و بی‌خطر است، به شرطی که فرمولاسیون استاندارد داشته باشند.

آیا ترکیب این دو بی‌خطر است؟

بله، اگر هر دو محصول معتبر و با pH مناسب فرموله شده باشند، استفاده همزمان خطری ندارد. تنها نکته مهم این است که:

  • پوست حساس ممکن است در شروع دچار قرمزی یا تحریک شود.

  • بهتر است به‌تدریج استفاده را شروع کنید تا پوست عادت کند.

روش پیشنهادی برای استفاده

برای بیشترین اثرگذاری و کمترین تحریک، دو روش معمول وجود دارد:

  1. استفاده در دو زمان متفاوت

    • صبح: سرم ویتامین C + ضدآفتاب

    • شب: سرم نیاسینامید

  2. استفاده لایه‌لایه (اگر محصول‌ها ملایم هستند)

    • ابتدا سرم ویتامین C، ۲–۳ دقیقه صبر

    • سپس سرم نیاسینامید

ترکیبات مفید دیگر برای لک و جای جوش

برای اثر بهتر می‌توانید این مواد را در روتین خود بگنجانید (نه لزوماً همزمان):

  • آزلائیک اسید (روشن‌کننده و ضدالتهاب)

  • رتینول (تحریک کلاژن‌سازی و کاهش لک)

  • اسیدهای لایه‌بردار ملایم مثل لاکتیک یا ماندلیک اسید

نکات کلیدی برای جلوگیری از تحریک

  • همیشه ضدآفتاب را در روز استفاده کنید (ویتامین C و رتینول پوست را حساس‌تر می‌کنند).

  • قبل از ترکیب محصولات، روی بخش کوچکی از پوست تست کنید.

  • از محصولات معتبر با فرمولاسیون پایدار استفاده کنید.

جمع‌بندی

ترکیب ویتامین C و نیاسینامید برای لک و جای جوش، در فرمولاسیون‌های امروزی بی‌خطر و مؤثر است. برای بهترین نتیجه، می‌توانید آن‌ها را در دو زمان مختلف یا لایه‌لایه استفاده کنید و به‌تدریج به پوست فرصت سازگاری بدهید. ضدآفتاب منظم و انتخاب محصول باکیفیت، کلید موفقیت در این درمان است.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

مهشید طالبی
دکتر مهشید طالبی
پوست، مو و زیبایی
19 مرداد 1404

استفاده همزمان از ویتامین C و نیاسینامید مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما میزان اثربخشی آن‌ها در بهبود جای جوش نیازمند بررسی و معاینه حضوری پوست است.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر کرم و ماسک پوست
سمیه رمضانعلی نیازیسمیه رمضانعلی نیازی

سلام چند مدته روی بدنم مخصوصا دست و شکمو پشتم لکه های شبیه کهیر ظاهر شده و بعضی اوقات خارش می‌کنه .می‌خوام بدونم دلیلش چیه

6پاسخ
محمدیمحمدی

سلام چند ماهه با این دونه های ریز پوستی کف دستم درگیر هستم که خارش دارن و دونه دونه میشن بعد پوسته میدن چند بار دکتر رفتم پماد مختلف جنتامایسین و هیدروکورتیزون و ترمیم کننده و ضد اگزما دادن اما بی اثره دقت کردم بعد مراجعه به کاشت ناخن و ترمیم ناخن بدتر میشه و شدید میشه در ضمن بعد کاشت ناخن احساس مخ

2پاسخ
زهرازهرا

سلام من پوستم چرب و حساس لک ملاسما، جوش صورت، و مویرگ های قرمز تلانژکتازی دور بینی و زیر لب دارم، نیاسامید برایت مکس، ازلاییک اسید، برابت مکس، ویتامین سیفورت درمالیفت، و تونر مرطوب کننده پوست چرب ژیناژن، فوم شستشو و روشن کننده پوست چرب رزالیا یک روتین پوستی هفتگی بگید هر شب یکی از سرم ها استغاده

4پاسخ
محمدیمحمدی

سلام دستم دونه های ریز همراه با خارش داشت که عکسش براتون فرستادم و گفتید هیدروکورتیزون و ترمیم کننده استفاده کنم خیلی خوب شده بود ولی بعد قطع کزدن دارو بازم برگشته به ۳ تا دکتر هم مراجعه کزدم اما اصلا داروهاشون تاثیر نداشت دارو برای اگزما دادن که تاثیر نداش دارو ضد قارچ فلوکونازول و پماد ضد قارچ د

2پاسخ
میامیا

من اشتباهی ژل ضد جوش MQ در قسمت هایی که جوش وجود نداشت استفاده کردم و الان حالت خشکی و چروک مانند بر روی گونه هام ایجاد شده و فقط یک بار استفاده کردم میخواستم بدونم درست میشه یا قراره همینجوری بمونه؟

3پاسخ
titititi

سلام من از پماد هیدروکینون برای بیکینی و کشاله رونم استفاده میکنم. تو قسمت کشاله رونم تو هر طرف اندازه کف دست یکم تیره شده، یعنی دقیقا اون جایی که کرم مالیدم قشنگ مشخصه. داخل اون تیرگی ها هم یه مقدار تاول وجود داره و بعضی جاهاش هم سفید شده و دقیقا همین قسمت پوسته داده و من این پوسته ها رو میکنم. خی

2پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک