رویینو
انا
13 آذر 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

هرچی امتحان کردم موهام خوب نشده از ۱۰ سالگی میریزه

من 19سالمه از سن 10به بعد موهام میریزه تقریبا چیزی نمونده چیکار کنم خوب بشه هر چیزی رو امتحان کردم خوب نشده

پاسخ‌ها3
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع دربارهٔ ریزش موی شدید از سن کم و خالی شدن گسترده موها است.

علت‌های احتمالی ریزش مو از سن کم

ریزش شدید و طولانی‌مدت که از ۱۰سالگی شروع شده باشد، معمولاً یک علت ساده مثل کمبود ویتامین نیست. چند علت مهم‌تر باید بررسی شوند:

  • الگوی ریزش ارثی (آندروژنتیک) که حتی در سنین پایین هم شروع می‌شود.

  • اختلالات هورمونی مثل مشکلات تیروئید، پرولاکتین، یا عدم تعادل هورمون‌های جنسی.

  • کمبودهای تغذیه‌ای شدید (آهن، فریتین، ویتامین D، روی).

  • استرس‌های شدید یا بیمار‌ی‌های سیستم ایمنی مثل آلوپسی آره‌آتا.

  • کراتین، دکلره، اتو و سشوار مداوم که ساقه مو را شکننده و کم‌پشت نشان می‌دهد (ولی علت اصلی ریزش ریشه نیست).

با توضیحاتی که دادید («تقریباً چیزی نمانده»، «از ۱۰ سالگی» و «هیچ درمانی جواب نداده») احتمالاً نیاز به تشخیص دقیق‌تر و درمان تخصصی‌تر دارید، نه درمان‌های معمولی یا خانگی.


چه کارهایی همین الان باید انجام دهید

برای این میزان ریزش، اولین قدم تشخیص علت است. این موارد حتماً باید بررسی شوند:

  • آزمایش خون کامل:
    CBC، فریتین (آهن ذخیره)، ویتامین D، روی، B12، TSH و FT4.

  • بررسی هورمون‌ها (در صورت نیاز):
    تستوسترون، DHEA-S، پرولاکتین.

  • معاینه متخصص پوست:
    بسیاری از موارد ریزش طولانی‌مدت با میکروسکوپ (درموسکوپی) نوع ریزش مشخص می‌شود.

  • بررسی سابقه خانوادگی:
    اگر اعضای خانواده کم‌پشتی زودرس داشته‌اند، احتمال ارثی بودن زیاد است.

بدون این بررسی‌ها، هیچ دارویی—even بهترین تونیک‌ها—نتیجه قابل‌توجه نمی‌دهد.


درمان‌های مؤثر که معمولاً در این شرایط کاربرد دارند

درمان دقیق شما بستگی به علت دارد، اما اصول کلی برای ریزش طولانی‌مدت شامل:

درمان‌های معمول اولیه

  • فیناستراید خوراکی یا موضعی (برای افراد بالای ۱۸ سال) در صورت تشخیص ریزش ارثی.

  • ماینوکسیدیل ۵٪ (اسپری یا فوم) روزانه.

  • تونیک‌های تقویتی حاوی کافئین، رزماری، نیاسینامید، پپتیدها فقط کمکی هستند—not کافی.

درمان‌های تخصصی‌تر

اگر مو خیلی خالی شده باشد:

  • مزوتراپی و PRP برای تحریک رشد.

  • درمان ترکیبی فیناستراید + ماینوکسیدیل برای افزایش اثر.

  • در موارد خیلی شدید:
    اگر فولیکول‌ها از بین رفته باشند، تنها راه کاشت مو است؛ اما باید پزشک بعد از معاینه تشخیص دهد که آیا بانک موی کافی دارید یا نه.


نکات مهم که حتماً رعایت کنید

  • ناامید نشوید؛ ریزش از سن کم قابل کنترل است، اما درمان باید دقیق، مداوم و اصولی باشد.

  • از مصرف بی‌هدف آمپول‌ها و قرص‌ها بدون تشخیص پرهیز کنید.

  • اگر تارهای مو خشک و شکننده شده‌اند، علاوه بر درمان ریشه، یک روتین درست مراقبت از ساقه لازم است (ماسک، روغن مناسب، عدم دکلره و حرارت).

  • نتیجه‌گیری در ریزش مو زمان‌بر است (حداقل ۳–۶ ماه).


جمع‌بندی

با توجه به ریزش مو از ۱۰سالگی و خالی شدن قابل‌توجه، شما به احتمال زیاد نیاز به تشخیص تخصصی دارید و درمان‌های معمولی مثل بیوتین یا تونیک به‌تنهایی مؤثر نیستند.
اول باید آزمایش‌ها و معاینه انجام شود تا نوع ریزش مشخص شود؛ بعد بر اساس آن، درمان دقیق مثل ماینوکسیدیل، فیناستراید، مزوتراپی یا حتی کاشت انتخاب می‌شود.

این مسیر کاملاً قابل کنترل است، اما باید علمی و مرحله‌به‌مرحله پیش بروید.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

زهرا کاویانی
دکتر زهرا کاویانی
پوست، مو و زیبایی
17 آذر 1404

بهتر است ابتدا زیر نظر متخصص نوع ریزش موی شما مشخص شود و سپس بر همان اساس درمان مناسب آغاز گردد. در صورت نبودِ علل داخلی، روش‌هایی مانند مصرف مکمل‌ها، مزوتراپی و مزوژل‌ها، پی‌آرپی و درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی می‌توانند به کاهش ریزش و تقویت رشد مجدد مو کمک کنند.

مهشید طالبی
دکتر مهشید طالبی
پوست، مو و زیبایی
18 آذر 1404

با توجه به اینکه ریزش مو از ۹ سالگی تا امروز ادامه داشته و درمان‌های مختلف نتیجه نداشته، مدت زمان بسیار طولانی‌ست و برای تشخیص علت دقیق، انجام بیوپسی کف سر به‌صورت قطعی ضروری است.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر پی آر پی (PRP)
واحدیواحدی

سلام وقت بخیر من میخوام بدونم برای فاصله ی کم چشم و ابروهام چه روشی مناسبتر هست و افتادگی کنار چونه و خط خنده م چه کاری انجام دهم بهتر هست

4پاسخ
پانته اپانته ا

سلام‌من صورتم اولش دوتا لک کوچک‌یود الان‌نمیدونم‌این چیه پای چشام‌لک‌و‌ سیاه نمیدونم نه چیزی میخورم نه کرمی میزنم‌۴۷سالمه و لک کوچک بوده اینم الان ۵ماهه شده گاهی پر رنگ‌میشه

3پاسخ
علیعلی

من مشکل افتادگی پیشانی دارم یعنی پوست پیشانیم شل شده و داره ذره ذره میاد پایین و افتادگی پلک دارم ، همچنین گودی و سیاهی زیر چشم ، چین و چروک بسیار عمیق پیشانی ، باید چیکار کنم ؟

6پاسخ
علبرضاعلبرضا

سلام وقت بخیر ریزش مو نزدیک ۵ سال دارم قسمت شقیقه وجلوی سر و همیشه با شامپو بچه شستشو میکنم حس سوزش وگرمی وانگار تار مثل نیش حس میکنم اگر با تاید شستشو میکنم یک روز کامل حس نرمی راحتی بدون ریزش میگذرد والان۴۰روز از فیناستراید مصرف میکنم لطف بفرمایید درمان چی هست تشکر

6پاسخ
سوداسودا

سلامم یه سوال چیکار کنم جلو موهام پرپشت شه چون خیلی خالی شده ممنون از شما ⚘️🌙

2پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام وقت بخیر ، ببخشید پوست صورت من دائم و همیشه جوش های زیر پوستی میزنم که خیلی بزرگ و التهابی و دردناکه مشکل هورمونی هم ندارم چون دکتر رفتم و آزمایش دادم ، علتش چی می‌تونه باشه و برای درمان و کم کردنش چه کارایی انجام بدم؟!

2پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
پی آر پی (PRP)
پی آر پی (PRP)پی آر پی (PRP)
عکس های پی آر پی (PRP)

27 عکس قبل و بعد