رویینو
رها
5 شهریور 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

مشکلات پلک و چشم دو ماه پس از بلفاروپلاستی

سلام، من دو ماهه عمل بلفاروپلاستی انجام دادم. برش دو پلک غیرمتقارنه و پلک سمت راستم بعد از خواب ورم و افتادگی بیشتری داره. چشمام هم حساس شده، زود خسته میشه و میسوزه، مخصوصا چشم سمت راستم. آیا با دارو خوب میشه؟ باید چیکار کنم؟ بخیه‌های پشت پلکم هم با وجود استفاده از ژل رژواسیل و استراتادرم خیلی مشخصه.

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع درباره‌ی مشکلات و نگرانی‌های پس از عمل بلفاروپلاستی است؛ شامل غیرمتقارنی برش‌ها، ورم و افتادگی پلک راست، حساسیت و خشکی چشم، و همچنین مشخص بودن جای بخیه‌ها.

روند بهبودی بعد از بلفاروپلاستی

بهبودی بعد از بلفاروپلاستی معمولاً چند ماه طول می‌کشد و در این مدت مواردی مثل ورم، قرمزی، خشکی چشم و حتی درجاتی از نامتقارنی طبیعی است. این علائم به‌تدریج کاهش پیدا می‌کنند، اما در برخی افراد ممکن است طولانی‌تر باشند.

  • ورم و افتادگی صبحگاهی پلک: معمولاً ناشی از احتباس مایعات و باقی‌مانده‌ی ورم جراحی است. این حالت با گذشت زمان کمتر می‌شود.

  • حساسیت، سوزش و خستگی چشم: می‌تواند به علت خشکی چشم یا اختلال موقتی در توزیع اشک باشد. بعد از بلفاروپلاستی شایع است.

  • جای بخیه‌ها: در دو ماهگی هنوز در مرحله‌ی تغییر رنگ و سفتی بافت هستند. معمولاً طی ۶ تا ۱۲ ماه کم‌رنگ‌تر و نرم‌تر می‌شوند. استفاده از ژل‌های ترمیمی به روند بهبود کمک می‌کند، اما نتیجه نهایی به زمان وابسته است.

اقدامات کمکی و درمان‌های احتمالی

برای کاهش علائم و بهبود سریع‌تر، می‌توانید این نکات را در نظر بگیرید:

  • استفاده از قطره اشک مصنوعی برای خشکی و سوزش چشم، چند بار در روز.

  • پرهیز از کار طولانی با موبایل و کامپیوتر که خشکی چشم را تشدید می‌کند.

  • خواب با زیرسری کمی بالاتر و کمپرس سرد ملایم در موارد ورم باقی‌مانده.

  • ادامه مصرف ژل‌های ترمیم‌کننده اسکار طبق دستور پزشک (معمولاً ۶ ماه تا یک سال لازم است).

  • ماساژ ملایم جای بخیه‌ها در صورتی که پزشکتان اجازه داده باشد، به نرم شدن اسکار کمک می‌کند.

  • مراجعه به پزشک برای ارزیابی میزان تقارن؛ اگر نامتقارنی شدید باقی بماند، معمولاً بعد از ۶ ماه می‌توان درباره اصلاح یا روتوش تصمیم گرفت.

نکات مهم

  • داروها به‌تنهایی معمولاً تمام مشکلاتی که گفتید را برطرف نمی‌کنند، اما می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند.

  • در حال حاضر دو ماه پس از جراحی، هنوز زود است که نتیجه نهایی ارزیابی شود. اکثر مشکلاتی که ذکر کردید می‌توانند با گذشت زمان بهتر شوند.

  • در صورت ادامه خشکی، سوزش یا تاری دید باید حتماً معاینه توسط چشم‌پزشک انجام شود تا عارضه‌ای مثل خشکی شدید یا مشکلات سطح قرنیه رد شود.

جمع‌بندی

در دو ماهگی بعد از بلفاروپلاستی، نامتقارنی خفیف، ورم صبحگاهی، خشکی و حساسیت چشم و مشخص بودن بخیه‌ها طبیعی محسوب می‌شود. توصیه می‌شود از اشک مصنوعی، مراقبت از جای بخیه و خواب مناسب استفاده کنید. معمولاً تا ۶ ماه آینده تغییرات زیادی در بهبود ظاهر و تقارن پلک‌ها ایجاد می‌شود. اگر علائم چشمی شدیدتر شد یا بعد از ۶ ماه نامتقارنی و جای بخیه باقی ماند، مراجعه به پزشک برای درمان‌های تکمیلی یا اصلاحی ضروری است.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
28 شهریور 1404

ورم و عدم تقارن در دو ماه اول بعد از بلفاروپلاستی هنوز شایع و قابل انتظار است، زیرا روند ترمیم و جذب تورم در هر سمت می‌تواند با سرعت متفاوتی پیش برود و معمولاً تا ۶ ماه الی یک سال به مرور متعادل‌تر می‌شود. احساس خشکی، سوزش و خستگی چشم به‌ویژه در چشم راست نیز اغلب ناشی از تحریک سطح چشم و کاهش موقت اشک‌ریزی است که با استفاده منظم از قطره‌های اشک مصنوعی بدون نگهدارنده و پرهیز از کار طولانی با موبایل یا کامپیوتر قابل کنترل است. در مورد بخیه‌ها، برجستگی یا مشخص‌بودن جای برش در این مرحله طبیعی است و مصرف ژل‌های ترمیمی را می‌توانید ادامه دهید، اما محو شدن نهایی اسکارها نیازمند گذر زمان بیشتری است. بنابراین فعلاً جای نگرانی جدی وجود ندارد، ولی اگر سوزش و خشکی چشم شدیدتر شد یا دیدتان را تحت تأثیر قرار داد، حتماً باید توسط چشم‌پزشک معاینه شوید تا در صورت نیاز داروی مکمل تجویز گردد.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر بلفاروپلاستی (جراحی پلک)
علیعلی

من مشکل افتادگی پیشانی دارم یعنی پوست پیشانیم شل شده و داره ذره ذره میاد پایین و افتادگی پلک دارم ، همچنین گودی و سیاهی زیر چشم ، چین و چروک بسیار عمیق پیشانی ، باید چیکار کنم ؟

6پاسخ
نسریننسرین

سلام الان نزدیک هفتاد و هشت روزه از عمل چهار پلک من میگذره ولی همچنان پلک پایین کشیدگی داره که رفتم دکتر قطره داد به ذره کمتر شد اون التهاب و کشیدگی منتها هنوز کشیدگی و داره و جای بخیه ها دارن سفید میشن و هنوز قرمزی داره و پلک پایین من یه مقدار بیشتر موقع ماساژ فشار دادم جای بخیه رو قشنگ حس کردم که

6پاسخ
مریمری

درود یکماه از عمل بلفارو ۴ پلکم میگذره پلک زدن چشم راستم ضعیفه و کامل پلک نمیخوره یعنی حرکتش محدود و با چشم چپ هماهنگ نیست و البته کامل بسته نمیشه ..ایا طبیعیه؟

3پاسخ
حدیثحدیث

سلام.من پف یا افتادگی پلک دارم خیلی دوستدارم بلفارو انجام بدم ولی میترسم رد بخیه بمونه چون پوست حساسی دارم .آیا رد بخیه باقی میمونه؟ و اینکه سنم ۳۰ سال هست همه میگن خیلی زود آیا واقعا زوده؟

4پاسخ
مرجانمرجان

سلام روزتون بخیر من حدود سه ماه بلفارو پلاستی کردم اما از خشکی چشم شاکی هستم چه باید کرد وتا چه مدت ادامه دارد ممنون

2پاسخ
زهرازهرا

هشت ماهه بلفارو کردم اندازه نوک سوزن یکی از چشمام باز میمونه چیکار باید بکنم

5پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک