رویینو
سالومه
8 بهمن 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

قرمزی و سوزش کنار بینی که با داروی الرژی هم خوب نمیشه

کناربینی ام سوزش قرمزی خارش کمی پوسته میشه داره چندماهیه یخاطر الرژی فکسو استفاده میکنم ک دیگ تاثیر روم نداره چ پماد و دارویی خوبه واسش کلافه ام یمدت انقد قرمزی خارش زیاد بود پوست کنار بینی ام تیره شده بود چیکارکنم چ دارویی خوبه تاثیر گذاره البته یکسال هم بینیمو عمل کردم مشکلی نداشته باشه اگ دارو پمادی هم بود ممنون میشم درنظر گرفته بشه

پاسخ‌ها1
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع دربارهٔ سوزش، قرمزی، خارش و پوسته‌ریزی پوست کنار بینی است که چند ماه طول کشیده، سابقه آلرژی دارید، داروی فکسوفنادین دیگر اثر ندارد و به‌دلیل شدت و تداوم علائم، تیرگی پوست آن ناحیه هم ایجاد شده است؛ همچنین نگران تداخل درمان با سابقه جراحی بینی هستید.

تشخیص‌های محتمل

با توجه به علائم و محل درگیری، شایع‌ترین علل عبارت‌اند از:

  • درماتیت سبورئیک (شوره‌ای صورت): قرمزی، خارش و پوسته‌ریزی اطراف بینی و چین‌های بینی بسیار تیپیک است.

  • درماتیت تماسی یا حساسیتی: واکنش به شوینده‌ها، کرم‌ها، دستمال، ماسک یا حتی استفاده طولانی‌مدت از داروها.

  • التهاب مزمن پوستی با تشدید آلرژیک: وقتی آنتی‌هیستامین خوراکی (مثل فکسوفنادین) دیگر کافی نیست.

نکته مهم: این مشکل به‌طور معمول ارتباطی با جراحی بینی یک‌سال قبل ندارد و استفاده از درمان‌های موضعی استاندارد روی پوست کنار بینی، برای ساختار بینی خطری ایجاد نمی‌کند.

درمان‌های موضعی مؤثر و ایمن

برای کنترل التهاب، خارش و پوسته‌ریزی، این رویکرد مرحله‌ای معمولاً بهترین نتیجه را می‌دهد:

  • کرم یا پماد ضدالتهاب ملایم

    • هیدروکورتیزون ۱٪ لایه نازک، روزی ۱ بار، حداکثر ۵ تا ۷ روز

    • فقط روی پوست کنار بینی (نه داخل بینی)

    • استفاده کوتاه‌مدت است تا التهاب بخوابد

  • کرم ضدقارچ در صورت شک به درماتیت سبورئیک

    • کتوکونازول ۲٪، روزی ۱ بار، ۲ تا ۳ هفته

    • حتی اگر پوسته‌ها کم باشند، در این ناحیه بسیار مؤثر است

  • مرطوب‌کننده ترمیم‌کننده و غیرمعطر

    • روزی ۲ تا ۳ بار

    • انتخاب کرم‌های مخصوص پوست حساس (حاوی سرامید، نیاسینامید ملایم، بدون الکل و عطر)

اگر پوستتان خیلی حساس است، می‌توانید ابتدا فقط مرطوب‌کننده + کتوکونازول را شروع کنید و در صورت خارش شدید، هیدروکورتیزون کوتاه‌مدت اضافه شود.

اگر تیرگی پوست ایجاد شده است

تیرگی کنار بینی معمولاً به‌دلیل التهاب و خارش مزمن ایجاد می‌شود و برگشت‌پذیر است:

  • پس از فروکش التهاب، استفاده منظم از مرطوب‌کننده ترمیم‌کننده

  • پرهیز کامل از خاراندن و مالش

  • در صورت نیاز، بعد از بهبود کامل التهاب، می‌توان از کرم‌های روشن‌کننده بسیار ملایم مخصوص پوست حساس استفاده کرد (نه هم‌زمان با التهاب فعال)

کارهایی که فعلاً انجام ندهید

  • استفاده طولانی‌مدت از کورتون‌های قوی

  • اسکراب، لایه‌بردار، الکل، صابون‌های قوی

  • شست‌وشوی مکرر یا آب داغ

  • تغییر مداوم کرم و دارو

درباره فکسوفنادین

اگر فکسوفنادین دیگر اثری ندارد:

  • ادامه آن لزومی ندارد مگر با تجویز

  • در این مشکل، درمان موضعی نقش اصلی را دارد، نه آنتی‌هیستامین خوراکی

جمع‌بندی

علائم شما بیشترین تطابق را با یک التهاب مزمن پوستی اطراف بینی (اغلب سبورئیک یا حساسیتی) دارد و ارتباطی با جراحی بینی ندارد. ترکیب درمان ضدالتهاب کوتاه‌مدت، کرم ضدقارچ و مرطوب‌کننده مناسب پوست حساس معمولاً طی چند هفته خارش، قرمزی و پوسته‌ریزی را کنترل می‌کند و به‌تدریج تیرگی پوست هم بهبود می‌یابد. استفاده صحیح و محدود از داروهای موضعی در این ناحیه ایمن است و به بینی آسیبی نمی‌زند.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.
شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر توصیه مراقبتی پوست
سمیه رمضانعلی نیازیسمیه رمضانعلی نیازی

سلام چند مدته روی بدنم مخصوصا دست و شکمو پشتم لکه های شبیه کهیر ظاهر شده و بعضی اوقات خارش می‌کنه .می‌خوام بدونم دلیلش چیه

6پاسخ
محمدیمحمدی

سلام چند ماهه با این دونه های ریز پوستی کف دستم درگیر هستم که خارش دارن و دونه دونه میشن بعد پوسته میدن چند بار دکتر رفتم پماد مختلف جنتامایسین و هیدروکورتیزون و ترمیم کننده و ضد اگزما دادن اما بی اثره دقت کردم بعد مراجعه به کاشت ناخن و ترمیم ناخن بدتر میشه و شدید میشه در ضمن بعد کاشت ناخن احساس مخ

2پاسخ
زهرازهرا

سلام من پوستم چرب و حساس لک ملاسما، جوش صورت، و مویرگ های قرمز تلانژکتازی دور بینی و زیر لب دارم، نیاسامید برایت مکس، ازلاییک اسید، برابت مکس، ویتامین سیفورت درمالیفت، و تونر مرطوب کننده پوست چرب ژیناژن، فوم شستشو و روشن کننده پوست چرب رزالیا یک روتین پوستی هفتگی بگید هر شب یکی از سرم ها استغاده

4پاسخ
محمدیمحمدی

سلام دستم دونه های ریز همراه با خارش داشت که عکسش براتون فرستادم و گفتید هیدروکورتیزون و ترمیم کننده استفاده کنم خیلی خوب شده بود ولی بعد قطع کزدن دارو بازم برگشته به ۳ تا دکتر هم مراجعه کزدم اما اصلا داروهاشون تاثیر نداشت دارو برای اگزما دادن که تاثیر نداش دارو ضد قارچ فلوکونازول و پماد ضد قارچ د

2پاسخ
اخیناخین

آقای دکتر سلام.وقت بخیر.اقای دکتر ببخشید یه سوال دارم بریدگی که از لایه اپیدرم کامل عبور کند شامل اسکار می شود یا بریدگی که از لایه درم کامل عبور کند شامل اسکار می شود

3پاسخ
میامیا

من اشتباهی ژل ضد جوش MQ در قسمت هایی که جوش وجود نداشت استفاده کردم و الان حالت خشکی و چروک مانند بر روی گونه هام ایجاد شده و فقط یک بار استفاده کردم میخواستم بدونم درست میشه یا قراره همینجوری بمونه؟

3پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک