رویینو
مریم
26 مهر 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

سوزش داخل بینی و سختی تنفس دو ماه بعد از جراحی بینی

سلام

من دو ماهه بینیمو عمل کردم تایک ما تنفسم‌خوب بود ولی از ماه دوم تنفسم سخت تر شده و اینکه گاهی تیغه سمت چپ از داخل میسوزه ایا طبیعیه؟

ترشحات سفید رنگ هم از همون ابتدا داشتم

پاسخ‌ها3
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع درباره‌ی سختی در تنفس و سوزش داخل بینی پس از عمل جراحی زیبایی بینی است.

وضعیت طبیعی و تغییرات پس از دو ماه از عمل بینی

در دو ماه اول بعد از عمل، هنوز فرایند ترمیم و بازسازی بافت‌های داخلی بینی ادامه دارد. این دوره با التهاب، ورم مخاط، و گاهی ترشحات همراه است و ممکن است باعث احساس گرفتگی، سوزش یا حتی سختی در تنفس شود. درواقع در ماه دوم معمولاً ورم‌های عمقی‌تر خود را نشان می‌دهند و همین مسئله باعث می‌شود بیمار احساس کند تنفسش سخت‌تر شده است، در حالی‌که در ظاهر بینی ممکن است کاملاً طبیعی به‌نظر برسد.

دلایل احتمالی سختی تنفس و سوزش بینی

  • تورم داخلی یا چسبندگی موقت بافت‌ها: یکی از شایع‌ترین علت‌هاست و معمولاً به‌تدریج با کاهش التهاب برطرف می‌شود.

  • خشکی بیش از حد مخاط: استفاده از اسپری‌های سالین یا پمادهای مرطوب‌کننده می‌تواند کمک کند.

  • تشکیل دلمه یا ترشحات خشک‌شده در مسیر تنفسی: این ترشحات گاهی باعث احساس گرفتگی یا سوزش می‌شوند.

  • واکنش التهابی خفیف در تیغه یا بخیه‌های داخلی: در برخی بیماران ممکن است بخشی از تیغه‌ی ترمیم‌شده کمی ملتهب شود و باعث سوزش موضعی گردد.

  • عفونت خفیف مخاطی: وجود ترشحات سفید اگر همراه با بوی نامطبوع یا درد باشد، می‌تواند نشانه‌ی عفونت باشد و نیاز به بررسی پزشکی دارد.

توصیه‌های کاربردی برای بهبود وضعیت

برای کاهش ناراحتی و کمک به بازگشت تنفس طبیعی، اقدامات زیر معمولاً مؤثرند:

  • استفاده‌ی روزانه از اسپری سالین (آب‌نمک مخصوص بینی) برای شست‌وشو و مرطوب نگه داشتن مخاط.

  • پرهیز از حضور در محیط‌های خشک، دودآلود یا دارای گردوغبار.

  • مصرف مایعات کافی برای جلوگیری از خشکی بدن و مخاط.

  • پرهیز از دست‌کاری داخل بینی یا تمیز کردن خشن با دستمال.

  • در صورت تجویز پزشک، استفاده از پماد ویتامین A یا پماد آنتی‌بیوتیکی ملایم در ورودی سوراخ بینی.

  • مراجعه به جراح یا متخصص گوش و حلق و بینی برای معاینه‌ی داخلی در صورت تداوم سوزش یا افزایش ترشحات.

نکته‌ی مهم

اگر همراه با سوزش، بوی بد، تب یا ترشح چرکی زرد یا سبز مشاهده شود، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است به درمان دارویی (مثل آنتی‌بیوتیک موضعی یا خوراکی) نیاز باشد.

جمع‌بندی

احساس سختی در تنفس و سوزش تیغه‌ی بینی در ماه دوم بعد از عمل، در بیشتر موارد ناشی از تورم و خشکی موقتی مخاط است و طبیعی محسوب می‌شود. اما اگر علائم با گذشت زمان تشدید شوند یا ترشحات رنگ‌دار و بوی‌دار ایجاد شوند، لازم است بررسی دقیق‌تری توسط پزشک معالج انجام شود تا از احتمال چسبندگی یا عفونت پیشگیری گردد.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

سارا ارژنگ
دکتر سارا ارژنگ
متخصص گوش، حلق و بینی
26 مهر 1404

کاهش تدریجی تنفس پس از یک ماه از جراحی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تورم ثانویه یا تشکیل بافت‌های ترمیمی داخل بینی باشد. احساس سوزش در تیغه معمولاً به دلیل خشکی و حساسیت مخاطی ناشی از ترمیم زخم‌هاست. توصیه می‌شود تا زمان فروکش کامل التهاب، بینی با سرم شست‌وشو تمیز شود و از دست‌کاری یا فین کردن شدید خودداری گردد.

امین آمالی
دکتر امین آمالی
متخصص گوش، حلق و بینی
26 مهر 1404

در ماه دوم بعد از عمل بینی، بروز گرفتگی و سختی در تنفس پدیده‌ی شایعی است و معمولاً به دلیل تورم داخلی مخاط و مسیرهای هوایی یا تجمع ترشحات خشک در داخل بینی ایجاد می‌شود. احساس سوزش در تیغه‌ی بینی هم می‌تواند ناشی از خشکی و تحریک مخاط باشد. در صورت تداوم یا افزایش علائم، لازم است پزشک جراح شما داخل بینی را معاینه کند تا از عدم وجود زخم یا چسبندگی داخلی اطمینان حاصل شود.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

4پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
TaniTani

ميخوام بيني مو عمل كنم كه قوزش برطرف بشه و قوس ملايم هم داشته باشه چون بينيم خوبه ايراد جزئي كه داره ميخوام برطرف بشه بعد عمل تغيير ميكنه؟؟

7پاسخ
عمل بینیعمل بینی

سلام وقت بخیر بنده 10 روزه بینیمو عمل کردم و امروز آتل بینی رو برداشتم ولی متاسفانه از نتیجه عمل اصلا راضی نیستم بینی از بالا باریک شده و از پایین پهن شده و پره ها خیلی بازه. دکتر پره ها رو جمع نکرده فکر کنم ضخیم بوده. الان باید چکار کنم افسردگی گرفتم. پره های بینیم نسبت به قبل انگار خیلی بازتر نشو

3پاسخ
مهسامهسا

سلام. من ۱۵ روزه بینیمو جراحی کردم. میدونم خیلی زوده و هنوز بینیم خیلی ورم داره، اما حتی روزی که دکتر اتل رو از روی بینیم برداشت هم بینی من خط کانتور و خط گوشه بینی نداشت و یه جوری بود! بی فرم و حالت، مثل یه تیکه خمیر! راستش ری اکشن چند نفری که منو بعد جراحی دیدن (خودشون بینیشون رو قبلا عمل کردن) ه

5پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد