رویینو
فاطمه
29 آذر 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

جوش کم میزنم ولی جای جوشا رو صورتم میمونه

برای از بین رفتن جای جوش چه کرمی استفاده کنیم جوش کم میزنم ولی جای جوشا میمونه

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع دربارهٔ ماندن جای جوش با وجود کم بودن جوش‌های فعال است و هدف اصلی شما کم‌رنگ شدن لک‌ها و یکنواخت شدن پوست است.

اول مشخص کنیم جای جوش از چه نوعی است

با توجه به توضیح شما، به‌احتمال زیاد جای جوش‌ها لک قرمز یا قهوه‌ای هستند و پوست فرورفتگی ندارد. در این حالت، کرم‌ها و درمان‌های موضعی معمولاً نتیجه‌ی خوبی می‌دهند.
اگر جای جوش فرورفته یا ناهموار باشد، کرم به‌تنهایی کافی نیست و درمان‌های کلینیکی لازم می‌شود.

بهترین کرم‌ها برای لک جای جوش

برای لک‌های باقی‌مانده از جوش (بدون فرورفتگی)، این ترکیبات بیشترین اثر را دارند:

  • نیاسینامید (۴ تا ۱۰٪)
    کمک به کم شدن قرمزی، کنترل چربی و روشن‌تر شدن لک‌ها

  • آزلائیک اسید (۱۰ تا ۲۰٪)
    بسیار مؤثر برای لک‌های قرمز و قهوه‌ای بعد از جوش

  • رتینول یا آداپالن ملایم (شب‌ها)
    افزایش نوسازی پوست و جلوگیری از ماندگار شدن جای جوش

  • کرم‌های ترمیم‌کننده
    برای یکنواخت‌تر شدن رنگ پوست و ترمیم سد پوستی

معمولاً با مصرف منظم، طی ۴ تا ۸ هفته تغییر قابل‌مشاهده ایجاد می‌شود.

اگر جای جوش فرورفته باشد

در صورتی که جای جوش با لمس هم حس می‌شود:

  • کرم‌ها فقط نقش کمکی دارند

  • روش‌هایی مثل میکرونیدلینگ، لیزر یا ساب‌سیژن مؤثرتر هستند

  • کرم ترمیم‌کننده بعد از این روش‌ها کمک‌کننده است، نه جایگزین

نکات مهم که نتیجه را چند برابر می‌کند

  • ضدآفتاب روزانه الزامی است؛ بدون آن لک‌ها ماندگار می‌شوند

  • شب‌ها فقط یک محصول درمانی فعال استفاده شود

  • از کندن یا فشار دادن جوش‌ها خودداری شود

  • صبور باشید؛ لک جای جوش درمان یک‌شبه ندارد

جمع‌بندی

وقتی جوش فعال کم است اما جایش می‌ماند، استفاده‌ی منظم از کرم‌های حاوی آزلائیک اسید، نیاسینامید یا رتینول ملایم همراه با ضدآفتاب روزانه بهترین و منطقی‌ترین انتخاب است. اگر فرورفتگی وجود داشته باشد، درمان‌های کلینیکی نتیجه‌ی واقعی‌تری می‌دهند.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

محبوبه حسینی
دکتر محبوبه حسینی
پوست، مو و زیبایی
30 آذر 1404

وقتی جوش فعال کم است ولی جای آن باقی می‌ماند، معمولاً کرم‌های ترمیم‌کننده و ضدلک می‌توانند کمک‌کننده باشند، اما برای اسکارهای واقعی به‌تنهایی کافی نیستند. کرم‌ها بیشتر روی لک و قرمزی اثر دارند و فرورفتگی‌ها معمولاً با روش‌های کلینیکی بهتر می‌شوند. برای انتخاب درمان مناسب، بهتر است حضوری بررسی شوید.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر کرم و ماسک پوست
سمیه رمضانعلی نیازیسمیه رمضانعلی نیازی

سلام چند مدته روی بدنم مخصوصا دست و شکمو پشتم لکه های شبیه کهیر ظاهر شده و بعضی اوقات خارش می‌کنه .می‌خوام بدونم دلیلش چیه

6پاسخ
محمدیمحمدی

سلام چند ماهه با این دونه های ریز پوستی کف دستم درگیر هستم که خارش دارن و دونه دونه میشن بعد پوسته میدن چند بار دکتر رفتم پماد مختلف جنتامایسین و هیدروکورتیزون و ترمیم کننده و ضد اگزما دادن اما بی اثره دقت کردم بعد مراجعه به کاشت ناخن و ترمیم ناخن بدتر میشه و شدید میشه در ضمن بعد کاشت ناخن احساس مخ

2پاسخ
زهرازهرا

سلام من پوستم چرب و حساس لک ملاسما، جوش صورت، و مویرگ های قرمز تلانژکتازی دور بینی و زیر لب دارم، نیاسامید برایت مکس، ازلاییک اسید، برابت مکس، ویتامین سیفورت درمالیفت، و تونر مرطوب کننده پوست چرب ژیناژن، فوم شستشو و روشن کننده پوست چرب رزالیا یک روتین پوستی هفتگی بگید هر شب یکی از سرم ها استغاده

4پاسخ
محمدیمحمدی

سلام دستم دونه های ریز همراه با خارش داشت که عکسش براتون فرستادم و گفتید هیدروکورتیزون و ترمیم کننده استفاده کنم خیلی خوب شده بود ولی بعد قطع کزدن دارو بازم برگشته به ۳ تا دکتر هم مراجعه کزدم اما اصلا داروهاشون تاثیر نداشت دارو برای اگزما دادن که تاثیر نداش دارو ضد قارچ فلوکونازول و پماد ضد قارچ د

2پاسخ
میامیا

من اشتباهی ژل ضد جوش MQ در قسمت هایی که جوش وجود نداشت استفاده کردم و الان حالت خشکی و چروک مانند بر روی گونه هام ایجاد شده و فقط یک بار استفاده کردم میخواستم بدونم درست میشه یا قراره همینجوری بمونه؟

3پاسخ
titititi

سلام من از پماد هیدروکینون برای بیکینی و کشاله رونم استفاده میکنم. تو قسمت کشاله رونم تو هر طرف اندازه کف دست یکم تیره شده، یعنی دقیقا اون جایی که کرم مالیدم قشنگ مشخصه. داخل اون تیرگی ها هم یه مقدار تاول وجود داره و بعضی جاهاش هم سفید شده و دقیقا همین قسمت پوسته داده و من این پوسته ها رو میکنم. خی

2پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک