رویینو
يسرا
3 مرداد 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

بعد بلفاروپلاستی چشم راستم بازتر و کوچیک‌تره

سلام، امروز حدود ۱۵ روزه که عمل بلفارو پلک بالا رو انجام دادم. گوشه داخلی هر دو چشم به سمت بینی چربی داشت، به‌خصوص چشم چپم که دکتر فوق تخصص جراحی پلاستیک اونها رو تخلیه و سوزوند و یه مقدار کم هم افتادگی پلک داشتم که اون رو هم برداشت. از همون روز اول متوجه شدم که پلک چشم راستم بیشتر بریده شده و جای بخیه‌اش پایین‌تره. الان در روز ۱۵ بعد از جراحی هستم و ورم و خط بخیه به خوبی از بین رفته ولی چشم راستم بازتر ولی کوچیک‌تره و چشم چپم بسته‌تر و بزرگ‌تره، و پشت پلک چپم بیشتر دیده میشه چون کمتر بریده شده و برای نگاه کردن و پلک زدن، پلک چشم چپم گیر داره. بالا رو که نگاه می‌کنم این عدم تقارن بیشتر دیده میشه. امکان درست شدنش هست؟ اینکه هر دو به یک اندازه باز بشن؟

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از عکس‌هایی که ارسال کردید و توضیحاتی که دادید متوجه شدم این است که موضوع مربوط به عدم تقارن پلک‌ها پس از عمل بلفاروپلاستی پلک بالا است، به‌ویژه در ارتباط با برش و تخلیه چربی گوشه داخلی چشم‌ها.

دلایل احتمالی تفاوت در ظاهر پلک‌ها پس از جراحی

بعد از جراحی بلفاروپلاستی، گاهی تفاوت‌هایی بین دو چشم دیده می‌شود که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد:

  • تورم نامتقارن (Uneven swelling): حتی در روز پانزدهم، بدن هنوز در مرحله‌ی ترمیم است. معمولاً ۴ تا ۶ هفته برای فروکش کردن کامل ورم نیاز است و گاهی تا ۳ ماه یا بیشتر طول می‌کشد تا نتیجه‌ی نهایی مشخص شود.

  • تفاوت در مقدار برداشت پوست یا چربی: همان‌طور که اشاره کردید، چشم چپ کمتر برش خورده و همین باعث می‌شود پشت پلک آن بیشتر دیده شود و هنگام نگاه به بالا یا پلک زدن نوعی "گیر" احساس شود.

  • عدم تقارن عضله بالابرنده پلک (levator muscle): ممکن است در حین جراحی، عضله‌ی بالا برنده در یک چشم بیشتر اصلاح شده باشد و در چشم دیگر کمتر، که منجر به تفاوت در میزان باز شدن چشم‌ها شود.

  • جایگاه بخیه و اسکار: همان‌طور که گفتید، جای بخیه در چشم راست پایین‌تر است. این می‌تواند بر روی کشش پوست و باز شدن پلک تأثیر بگذارد.

  • عوامل ساختاری فردی: گاهی ساختار طبیعی دو چشم با هم کمی متفاوت است (حتی قبل از جراحی) و پس از جراحی این تفاوت‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهند.

آیا این تفاوت قابل اصلاح است؟

در اغلب موارد، بله، این وضعیت قابل بهبود است. اما باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

صبر در ارزیابی نهایی

  • در حال حاضر هنوز خیلی زود است برای قضاوت نهایی.

  • در اغلب جراحی‌های زیبایی پلک، ارزیابی نهایی بین ۳ تا ۶ ماه پس از عمل انجام می‌شود.

  • ممکن است در هفته‌های آینده تورم و کشش بافت‌ها تغییر کرده و تقارن بیشتری ایجاد شود.

درمان‌های احتمالی در صورت باقی ماندن عدم تقارن

اگر بعد از ۳ ماه همچنان تفاوت واضح وجود داشت، بسته به علت، می‌توان راهکارهایی در نظر گرفت:

  • درمان غیرجراحی: مانند تزریق بوتاکس به عضلات پلک یا ابرو (برای توازن نیروها).

  • اصلاح با جراحی جزئی (Revision Blepharoplasty): در صورت باقی ماندن افتادگی یا برش نابرابر، می‌توان جراحی اصلاحی انجام داد.

  • درمان با لیزر یا امواج رادیوفرکانسی: در موارد بسیار خفیف برای بهبود ظاهر پوست و بافت نرم اطراف.

توصیه‌های عملی در حال حاضر

در حال حاضر، پیشنهاد می‌کنم موارد زیر را رعایت کنید:

  • از ماساژ ملایم و کمپرس سرد در صورت وجود تورم باقی‌مانده طبق نظر پزشک استفاده کنید.

  • در تماس نزدیک با جراح خود باشید و در ویزیت ۱ ماهه حتماً تقارن و احساس گیر پلک چپ را با او مطرح کنید.

  • از مصرف کرم‌ها یا پمادهایی که پزشک تجویز نکرده پرهیز کنید.

  • فعلاً از انجام هرگونه اصلاح مجدد یا اقدامات زیبایی دیگر پرهیز نمایید تا زمان لازم برای ترمیم کامل سپری شود.

جمع‌بندی

در حال حاضر که فقط ۱۵ روز از جراحی گذشته، وجود تورم و درجاتی از عدم تقارن کاملاً طبیعی است و معمولاً در ماه‌های آینده خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند. اما اگر بعد از حدود ۳ ماه همچنان این تفاوت باقی ماند یا حس گیر پلک چپ ادامه داشت، می‌توان با بررسی بالینی دقیق، اقدامات اصلاحی مناسب را در نظر گرفت. مراقبت مناسب، صبر و پیگیری منظم با پزشک جراح، کلید رسیدن به نتیجه مطلوب است.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

محمدعلی عباسی
دکتر محمدعلی عباسی
جراح عمومی
16 آبان 1404

بر اساس عکس‌ها، وضعیت فعلی پلک‌ها در مرحله‌ای است که هنوز آثار تورم و سفتی بافتی پس از عمل به‌طور کامل برطرف نشده است و این مسئله می‌تواند تا چند هفته باعث تفاوت ظاهری بین دو چشم شود. در حال حاضر، بازتر بودن چشم راست و دیده‌شدن بیشتر چین پلک چپ بیشتر ناشی از تورم نامتقارن، سفتی بافت زیرپوستی و گاهی چسبندگی موقت در ناحیه بخیه است. معمولاً طی ۶ تا ۱۲ هفته آینده با کاهش ورم و نرم‌شدن بافت‌ها، تقارن پلک‌ها به‌تدریج بهتر می‌شود. در صورتی‌که پس از سه ماه همچنان اختلاف در اندازه‌ی بازشدگی یا حرکت پلک‌ها باقی بماند، آن زمان می‌توان درباره اصلاح جزئی یا تزریق‌های کمکی تصمیم گرفت.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر بلفاروپلاستی (جراحی پلک)
علیعلی

من مشکل افتادگی پیشانی دارم یعنی پوست پیشانیم شل شده و داره ذره ذره میاد پایین و افتادگی پلک دارم ، همچنین گودی و سیاهی زیر چشم ، چین و چروک بسیار عمیق پیشانی ، باید چیکار کنم ؟

6پاسخ
نسریننسرین

سلام الان نزدیک هفتاد و هشت روزه از عمل چهار پلک من میگذره ولی همچنان پلک پایین کشیدگی داره که رفتم دکتر قطره داد به ذره کمتر شد اون التهاب و کشیدگی منتها هنوز کشیدگی و داره و جای بخیه ها دارن سفید میشن و هنوز قرمزی داره و پلک پایین من یه مقدار بیشتر موقع ماساژ فشار دادم جای بخیه رو قشنگ حس کردم که

6پاسخ
مریمری

درود یکماه از عمل بلفارو ۴ پلکم میگذره پلک زدن چشم راستم ضعیفه و کامل پلک نمیخوره یعنی حرکتش محدود و با چشم چپ هماهنگ نیست و البته کامل بسته نمیشه ..ایا طبیعیه؟

3پاسخ
حدیثحدیث

سلام.من پف یا افتادگی پلک دارم خیلی دوستدارم بلفارو انجام بدم ولی میترسم رد بخیه بمونه چون پوست حساسی دارم .آیا رد بخیه باقی میمونه؟ و اینکه سنم ۳۰ سال هست همه میگن خیلی زود آیا واقعا زوده؟

4پاسخ
مرجانمرجان

سلام روزتون بخیر من حدود سه ماه بلفارو پلاستی کردم اما از خشکی چشم شاکی هستم چه باید کرد وتا چه مدت ادامه دارد ممنون

2پاسخ
زهرازهرا

هشت ماهه بلفارو کردم اندازه نوک سوزن یکی از چشمام باز میمونه چیکار باید بکنم

5پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک