رویینو
عاطی
15 آذر 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

بعد از عمل سوراخ بینیم کوچیک شده ممکنه از تزریق آنزیم ۵ ماه پیش باشه؟

درود بر شما. من حدود ۵ ماه قبل از عمل بینی به پزشکی مراجعه کردم و ایشون کوکتل کوچک کننده بینی تزریق کردن. با گذشت ۵ ماه مشکلی نداشتم و ظاهر غضروفی بینی و تنفس کاملا طبیعی بود. الان که عمل کردم بعد عمل فرم و اندازه یک سوراخ کمی کوچک تر بود اما بعد گذشت ۳ هفته از عمل ناگهان متوجه شدم همون سوراخ بینی جمع تر شده و ارتفاع ان از بالا کم شده به سمت پایین و کلا کوچک تر شده. البته که سوراخ دیگه هم کمی جمع تر شده بود ولی نه خیلی. حدود ۲۰ روز هم داخل بینی اسپیلنت داشتم و الان هم طبق دستور پزشکم نوستریل ریتینر یا همون نوزونت میزارم تا از کوچک تر شدن بیشتر جلوگیری کنه. ایا این کوچک شدن به دلیل ضعف پوست و غضروف بینی در اثر تزریق انزیم ۵ ماه پیش هست؟ ایا باید انتظار بدفرمی ها و فروریختن ساختار سوراخ بینی باشم؟ لطفا راهنمایی کنید خیلی نگرانم

پاسخ‌ها5
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع دربارهٔ کوچک شدن ناگهانی یکی از سوراخ‌های بینی بعد از عمل، با سابقه تزریق کوکتل کوچک‌کننده بینی چند ماه قبل از جراحی است.
آنچه از عکس‌هایی که ارسال کردید فهمیدم نیز این است که عدم‌تقارن ارتفاع و اندازه سوراخ‌ها، جمع‌شدگی یک سمت و کمی افتادگی در حاشیه پره قابل مشاهده است.

آیا کوچک شدن سوراخ بینی می‌تواند به‌خاطر تزریق آنزیم ۵ ماه قبل باشد؟

تزریق آنزیم‌های کوچک‌کننده (مثل هیالورونیداز یا کوکتل‌های مشابه) در فاصله ۵ ماه قبل از عمل معمولاً باعث تخریب پایدار غضروف نمی‌شود؛ این مواد بیشتر روی چربی و فیلر اثر دارند و نه روی غضروف واقعی. بنابراین:

  • ضعف غضروف و پوست به دلیل تزریق ۵ ماه پیش احتمال بسیار پایینی دارد.

  • اگر قرار بود آن تزریق مشکلی ایجاد کند، معمولاً همان ماه‌های اول خودش را نشان می‌داد، نه ۳ هفته بعد از عمل.

پس علت کوچک و جمع شدن ناگهانی سوراخ چیست؟

با توجه به عکس و توضیحات شما، محتمل‌ترین علت‌ها این‌ها هستند:

  • چسبندگی داخلی (Synechia) بین دیواره داخلی بینی و پره

    • این حالت معمولاً ۲–۴ هفته بعد از عمل رخ می‌دهد و باعث کشیده شدن یک سمت سوراخ و جمع شدن آن می‌شود.

  • ورم نامتقارن و سفتی بافتی که ظاهراً باعث پایین رفتن حاشیه پره شده است.

  • فشار اسپلینت داخلی که ۲۰ روز در بینی بوده و گاهی باعث تغییر موقتی در فاصله و ارتفاع سوراخ‌ها می‌شود.

  • ضعف بخیه‌های داخلی یا کشش یک‌طرفه غضروف‌های جانبی تحتانی بعد از عمل.

این موارد جزو عوارض نسبتاً شایع و قابل‌اصلاح بعد از جراحی هستند و معمولاً ارتباطی به تزریق چند ماه قبل ندارند.

آیا این وضعیت می‌تواند به بدفرمی یا فروریزش ساختار منجر شود؟

بر اساس عکس شما:

  • هیچ‌گونه نشانه واضحی از فروریزش واقعی غضروفی (alar collapse) دیده نمی‌شود.

  • پره بینی هنوز قوام دارد و فرم کلی غضروف حفظ شده است.

  • عدم‌تقارن فعلی بیشتر شبیه جمع‌شدگی نرم‌تیشویی و چسبندگی یا کشش یک‌طرفه است که:

    • در بسیاری از موارد با نوزونت مداوم

    • یا درمان‌های کوچک سرپایی

    • یا زمان و کاهش ورم
      قابل‌بهبود است.

پس نه، بر اساس شواهد الان نیاز نیست نگران فروریختن ساختار بینی باشید.

الان بهترین کار چیست؟

برای جلوگیری از بدتر شدن فرم:

به همین موارد ادامه دهید

  • استفاده منظم از نوزونت (طبق دستور پزشک) کاملاً درست است و در چنین مواردی بسیار کمک‌کننده است.

  • چسب زدن صحیح مخصوصاً برای بالابردن کمی حاشیه پره سمت جمع‌شده (اگر پزشک اجازه داده).

مواردی که توصیه می‌شود بررسی شوند

  • معاینه دقیق برای رد چسبندگی داخلی. اگر وجود داشته باشد، درمانش ساده و سرپایی است.

  • بررسی اینکه آیا کشش بخیه‌های داخلی باعث جمع‌شدگی شده است یا خیر.

مواردی که فعلاً نباید انجام دهید

  • هیچ نوع تزریق ترمیمی (کورتون یا فیلر تقویتی) تا زمانی که پزشک‌تان معاینه حضوری انجام دهد

  • دستکاری، ماساژ شدید یا فشار دادن پره‌ها

  • نگرانی بیش از حد از «فروریزش»؛ چون فعلاً در تصویر شما نشانه‌ای از آن دیده نمی‌شود.

در چه صورتی احتمال نیاز به ترمیم مطرح است؟

تنها اگر:

  • بعد از ۳ تا ۶ ماه آینده این جمع‌شدگی همراه با تنگی واقعی راه تنفسی یا غیرقابل اصلاح بودن با نوزونت باقی بماند،

  • یا اگر چسبندگی داخلی درمان نشود و دائمی شود،

ممکن است نیاز به یک ترمیم کوچک و ساده در آینده مطرح شود. اکثر این موارد جزئی بوده و قابل اصلاح هستند.

جمع‌بندی

  • تزریق آنزیم ۵ ماه قبل با احتمال بسیار بالا علت تغییرات فعلی نیست.

  • تغییر ایجادشده بیشتر به دلیل چسبندگی، ورم نامتقارن یا فشار اسپلینت است.

  • بر اساس عکس شما نشانه‌ای از فروریختگی غضروف دیده نمی‌شود.

  • ادامه استفاده از نوزونت کاملاً درست است و احتمالاً به جلوگیری از بدترشدن کمک زیادی می‌کند.

  • این وضعیت در اغلب موارد قابل اصلاح و برگشت‌پذیر است و معمولاً نیاز به جراحی جدی ندارد.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
16 آذر 1404

در حال حاضر مشکل خاصی دیده نمی‌شود و فرم سوراخ‌های بینی کاملاً متناسب است. با توجه به اینکه نتیجه نهایی جراحی معمولاً پس از یک سال مشخص می‌شود، در این مرحله جای نگرانی وجود ندارد و اغلب این تغییرات با کاهش تدریجی ورم‌ها برطرف می‌شود.

عاطی
عاطی
19 آذر 1404
پاسخ به:دکتر پیمان برومند

از شما بابت بررسی و راهنمایی تخصصی که انجام دادین بسیار بسیار سپاسگزارم. 

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
16 آذر 1404

بر اساس عکسی که ارسال کرده‌اید، مشکل خاصی دیده نمی‌شود، و این حالت در سه تا چهار هفته اول بعد از رینوپلاستی معمولاً بیشتر ناشی از ورم‌های عمقی، فشار اسپلینت داخلی و چسبندگی‌های موقت بافتی است و در این دوره به‌هیچ‌وجه نشانه ضعف غضروف محسوب نمی‌شود. تزریق آنزیمی که پنج ماه قبل داشته‌اید در این فاصله زمانی جذب شده و اثری بر قدرت غضروف‌های جراحی‌شده ندارد. با ادامه استفاده از نوزونت طبق نظر جراح و گذشت زمان، معمولاً تقارن بهبود پیدا می‌کند.

عاطی
عاطی
19 آذر 1404
پاسخ به:دکتر محمدعلی بیات شهبازی

از شما بابت بررسی و راهنمایی تخصصی که انجام دادین بسیار بسیار سپاسگزارم.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
فاطمهفاطمه

سلام. من دو هفته پیش عمل رینوپلاستی انجام دادم. از روز عمل چشمام ورم داشت. روز سوم که ورم چشمام خوابید، بالای چشمام گود افتادن و تو رفته شدن. قبلا چشمام کشیده بود، اما الان گود شده و حالت مریض و خسته به خودش گرفته. به جراح چشم مراجعه کردم، تست گرفت و گفت فعلا آسیب حدقه رد میشه و باید تا ۶ ماه صبر ک

1پاسخ
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
TaniTani

ميخوام بيني مو عمل كنم كه قوزش برطرف بشه و قوس ملايم هم داشته باشه چون بينيم خوبه ايراد جزئي كه داره ميخوام برطرف بشه بعد عمل تغيير ميكنه؟؟

7پاسخ
عمل بینیعمل بینی

سلام وقت بخیر بنده 10 روزه بینیمو عمل کردم و امروز آتل بینی رو برداشتم ولی متاسفانه از نتیجه عمل اصلا راضی نیستم بینی از بالا باریک شده و از پایین پهن شده و پره ها خیلی بازه. دکتر پره ها رو جمع نکرده فکر کنم ضخیم بوده. الان باید چکار کنم افسردگی گرفتم. پره های بینیم نسبت به قبل انگار خیلی بازتر نشو

3پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد