رویینو
titi
20 اردیبهشت 1405

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

بعد از استفاده از هیدروکینون کشاله رونم تیره شده تاولی زده

سلام من از پماد هیدروکینون برای بیکینی و کشاله رونم استفاده میکنم. تو قسمت کشاله رونم تو هر طرف اندازه کف دست یکم تیره شده، یعنی دقیقا اون جایی که کرم مالیدم قشنگ مشخصه. داخل اون تیرگی ها هم یه مقدار تاول وجود داره و بعضی جاهاش هم سفید شده و دقیقا همین قسمت پوسته داده و من این پوسته ها رو میکنم. خیلی استرس دارم از بابت اینکه این لک از بین نره.

حدود یک ماه پیش به مدت دو هفته ازش استفاده کردم و خارش شدیدی تو قسمت واژن گرفتم و قطعش کردم. ولی چون شنیده بودم کرم های درمانی دو هفته اول لک رو تیره تر میکنن و بعد شروع میکنن به روشن شدن، چند روز پیش دوباره شروع کردم به استفاده ازش تا شاید این لک بره. ضمن اینکه لیزر موهای زائد هم انجام میدم.

لطفا بگین با این پوسته ها چیکار کنم؟

این تیرگی ای که با هیدروکینون به وجود اومده میره یا نه؟

لطفا راهنماییم کنید.

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع دربارهٔ تیره شدن پوست کشاله ران بعد از استفاده از پماد هیدروکینون همراه با تاول، سفیدشدگی و پوسته‌ریزی پوست است و نگرانی اصلی شما این است که آیا این لک‌ها از بین می‌روند یا نه و با پوسته‌ها چه باید کرد.

چرا چنین واکنشی ایجاد شده است

هیدروکینون یک داروی قوی برای کاهش رنگدانه پوست است، اما در نواحی حساس مثل کشاله ران و بیکینی می‌تواند باعث تحریک شدید پوست یا حتی نوعی سوختگی شیمیایی خفیف شود، به‌خصوص اگر:

  • پوست آن ناحیه حساس باشد
  • دارو بیش از حد یا روی سطح وسیع استفاده شود
  • هم‌زمان لیزر موهای زائد انجام شده باشد
  • پوست قبلاً دچار التهاب یا اصطکاک بوده باشد

علائمی که شما توضیح دادید (تاول، سفید شدن بخش‌هایی از پوست، خارش شدید، پوسته‌ریزی و مشخص بودن محدوده کرم) بیشتر با درماتیت تحریکی ناشی از هیدروکینون سازگار است، نه روند طبیعی روشن شدن پوست. در حالت طبیعی، هیدروکینون نباید باعث تاول و پوسته‌ریزی شدید شود.

با پوسته‌ها چه کار کنید

مهم‌ترین کار در حال حاضر ترمیم پوست و جلوگیری از بدتر شدن التهاب است.

کارهایی که بهتر است انجام دهید:

  • پوسته‌ها را نکنید. کندن پوسته‌ها می‌تواند باعث باقی ماندن لک یا حتی ایجاد زخم و اسکار شود.
  • استفاده از مرطوب‌کننده ترمیم‌کننده ساده (مثل کرم‌های حاوی پانتنول، سرامید یا زینک) روزی ۲ تا ۳ بار.
  • ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید.
  • پوشیدن لباس زیر نخی و گشاد برای کاهش اصطکاک.
  • تا بهبود کامل، استفاده از هیدروکینون را کاملاً قطع کنید.
  • اگر تاول‌ها باز شده‌اند یا پوست خیلی ملتهب است، گاهی پزشک کرم ضدالتهاب ملایم یا ترمیم‌کننده پوستی تجویز می‌کند.

آیا تیرگی ایجادشده از بین می‌رود

در بیشتر موارد این نوع تیرگی موقتی است و به‌تدریج بهتر می‌شود. آنچه احتمالاً رخ داده:

  • ابتدا پوست دچار التهاب و تحریک شده
  • سپس ممکن است لک تیره بعد از التهاب (Post‑inflammatory hyperpigmentation) ایجاد شود

این نوع لک‌ها معمولاً:

  • طی چند هفته تا چند ماه به تدریج کمرنگ می‌شوند
  • با ترمیم کامل پوست بهتر پاسخ می‌دهند

نکته مهم این است که تا زمانی که پوست کاملاً ترمیم نشده، نباید از مواد روشن‌کننده قوی استفاده کرد چون ممکن است لک را بدتر کند.

درباره لیزر موهای زائد

اگر پوست هنوز قرمز، تاولی یا پوسته‌دار است:

  • لیزر را فعلاً انجام ندهید.
  • لیزر روی پوست تحریک‌شده می‌تواند باعث لک تیره‌تر یا سوختگی بیشتر شود.

معمولاً توصیه می‌شود صبر کنید تا:

  • قرمزی و پوسته‌ریزی کاملاً برطرف شود
  • پوست حالت طبیعی پیدا کند

چه زمانی بهتر است توسط پزشک معاینه شوید

اگر هرکدام از این موارد وجود داشت، بهتر است حضوری توسط متخصص پوست بررسی شوید:

  • تاول‌های زیاد یا دردناک
  • ترشح، زخم یا عفونت
  • بدتر شدن تیرگی
  • باقی ماندن لک برای چند ماه بدون بهبود

گاهی پزشک برای جلوگیری از ماندگار شدن لک، داروهای ترمیم‌کننده یا درمان‌های ملایم روشن‌کننده بعد از بهبود التهاب تجویز می‌کند.

جمع‌بندی

علائمی که توضیح دادید بیشتر نشان‌دهنده تحریک و التهاب پوست به علت هیدروکینون است، نه روند طبیعی درمان. در حال حاضر بهترین کار قطع کامل هیدروکینون، نکندن پوسته‌ها و تمرکز روی ترمیم پوست با مرطوب‌کننده‌های ملایم است. در بیشتر موارد، تیرگی ایجادشده بعد از فروکش کردن التهاب طی چند هفته تا چند ماه به تدریج کمرنگ می‌شود. همچنین تا زمان ترمیم کامل پوست بهتر است لیزر موهای زائد انجام نشود تا خطر ایجاد لک بیشتر کاهش پیدا کند.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

نسیم ابراهیمی
دکتر نسیم ابراهیمی
متخصص زنان و زایمان
21 اردیبهشت 1405

سلام. ممکن است مشکل مطرح‌شده ناشی از عفونت قارچی سطحی پوست باشد؛ بااین‌حال برای تشخیص دقیق و بررسی وضعیت پوست، معاینه حضوری ضروری است و لازم است برای معاینه مراجعه کنید.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر توصیه مراقبتی پوست
پریساپریسا

کودک من 11ماهشه اول جوش قرمز میزنه و بعد تبدیل به لکه های قهوه ای میشه

2پاسخ
سمیه رمضانعلی نیازیسمیه رمضانعلی نیازی

سلام چند مدته روی بدنم مخصوصا دست و شکمو پشتم لکه های شبیه کهیر ظاهر شده و بعضی اوقات خارش می‌کنه .می‌خوام بدونم دلیلش چیه

6پاسخ
محمدیمحمدی

سلام چند ماهه با این دونه های ریز پوستی کف دستم درگیر هستم که خارش دارن و دونه دونه میشن بعد پوسته میدن چند بار دکتر رفتم پماد مختلف جنتامایسین و هیدروکورتیزون و ترمیم کننده و ضد اگزما دادن اما بی اثره دقت کردم بعد مراجعه به کاشت ناخن و ترمیم ناخن بدتر میشه و شدید میشه در ضمن بعد کاشت ناخن احساس مخ

2پاسخ
زهرازهرا

سلام من پوستم چرب و حساس لک ملاسما، جوش صورت، و مویرگ های قرمز تلانژکتازی دور بینی و زیر لب دارم، نیاسامید برایت مکس، ازلاییک اسید، برابت مکس، ویتامین سیفورت درمالیفت، و تونر مرطوب کننده پوست چرب ژیناژن، فوم شستشو و روشن کننده پوست چرب رزالیا یک روتین پوستی هفتگی بگید هر شب یکی از سرم ها استغاده

4پاسخ
محمدیمحمدی

سلام دستم دونه های ریز همراه با خارش داشت که عکسش براتون فرستادم و گفتید هیدروکورتیزون و ترمیم کننده استفاده کنم خیلی خوب شده بود ولی بعد قطع کزدن دارو بازم برگشته به ۳ تا دکتر هم مراجعه کزدم اما اصلا داروهاشون تاثیر نداشت دارو برای اگزما دادن که تاثیر نداش دارو ضد قارچ فلوکونازول و پماد ضد قارچ د

2پاسخ
اخیناخین

آقای دکتر سلام.وقت بخیر.اقای دکتر ببخشید یه سوال دارم بریدگی که از لایه اپیدرم کامل عبور کند شامل اسکار می شود یا بریدگی که از لایه درم کامل عبور کند شامل اسکار می شود

3پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک