رویینو
سحر
29 آبان 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

اگزمای انگشتام چند ساله خوب نمیشه

سلام انگشتان دستم چندسال هست ک اگزما داره چندین دکتر متخصص رفتم داروهای ترکیبی وکورتون استفاده کردم ولی بی نتیجه. باوجود رعایت کردن ولی به شدت اذیتم خواهشا راهنماییم کنید چه دارویی استفاده کنم؟

پاسخ‌ها2
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع درباره اگزمای مزمن انگشتان دست است و اینکه با وجود درمان و رعایت زیاد، هنوز بهبود پیدا نکرده‌اید.

اگزمای مزمن انگشتان دست

وقتی اگزما چند سال ادامه پیدا می‌کند و به داروهای معمولی پاسخ نمی‌دهد، معمولاً یعنی یا عامل تحریک‌کننده همچنان وجود دارد یا نوع اگزما درست تشخیص داده نشده (مثلاً اگزمای تماسی آلرژیک).

دلایل شایع مزمن شدن اگزما

پیش از انتخاب داروی مناسب، دانستن علت مهم است. رایج‌ترین علت‌های تداوم اگزما شامل موارد زیر است:

  • تماس مداوم با محرک‌ها مثل شوینده‌ها، آب گرم، دستکش پلاستیکی، الکل و مواد غذایی تحریک‌کننده

  • اگزمای تماسی آلرژیک که معمولاً بدون تست پچ تشخیص داده نمی‌شود

  • خشکی شدید پوست

  • استفاده طولانی‌مدت از کورتون‌های قوی که پوست را نازک و حساس می‌کنند

درمان‌های مؤثر در اگزمای مقاوم

برای اگزمای چندساله معمولاً باید درمان ترکیبی و مداوم انجام شود.

درمان‌های دارویی پیشنهادی

  • کرم‌های ترمیم‌کننده سد پوستی
    بسیار مهم هستند و باید روزانه چند بار استفاده شوند. (حاوی سرامید، نیاسینامید، سیکالفیت)

  • کورتون‌های ضعیف تا متوسط، کوتاه‌مدت
    فقط ۵–۷ روز در دوره‌های تشدید.

  • داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (برای موارد مقاوم بسیار مؤثر)

    • تاکرولیموس ۰.۱٪

    • پیمکرولیموس
      این داروها ایمن‌ترند و برای استفاده طولانی مناسبند.

  • در موارد ترک‌دار و دردناک:
    شب‌ها پماد چرب‌کننده قوی + دستکش نخی

بررسی‌های لازم

برای اینکه درمان نتیجه بدهد، این دو مورد در اگزمای طول‌کشیده ضروری است:

  • تست پچ برای تشخیص حساسیت به فلزات، مواد شوینده، دستکش‌ها، عطرها و…

  • بررسی عفونت قارچی یا باکتریایی اگر ناحیه ترک‌دار یا زخم‌دار دارید

مراقبت‌های مهم روزانه

در کنار داروها، این نکات روند بهبود را چند برابر می‌کنند:

  • کاهش تماس با آب و مواد شوینده

  • استفاده از دستکش نخی زیر دستکش ظرف‌شویی

  • پرهیز از صابون‌های قوی

  • چرب‌کردن دست‌ها بعد از هر بار شستشو

  • پرهیز از ژل‌های ضدعفونی‌کننده الکلی تا حد امکان

نسخه پیشنهادی قابل اجرا برای شما

با توجه به مزمن بودن مشکل، ترکیب زیر معمولاً بیشترین اثر را دارد:

  • صبح: کرم ترمیم‌کننده قوی

  • شب: تاکرولیموس ۰.۱٪ یا پیمکرولیموس

  • در دوره تشدید: یک دوره کوتاه کورتون متوسط (۵–۷ روز)

  • شب‌ها ۳–۴ بار در هفته: چرب‌کردن عمیق + دستکش نخی

جمع‌بندی

  • اگزمای شما مزمن شده و علت آن احتمالاً باقی‌ماندن محرک‌ها یا نوع خاص اگزماست.

  • بهترین مسیر درمان، تست پچ + داروهای غیراستروئیدی + مراقبت روزانه صحیح است.

  • با درمان مرحله‌به‌مرحله وضعیت در چند هفته تا چند ماه به‌طور قابل‌توجهی بهتر می‌شود.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

مهشید طالبی
دکتر مهشید طالبی
پوست، مو و زیبایی
1 آذر 1404

سلام، اگزمای طول‌کشیده‌ی انگشتان معمولاً به درمان‌های کوتاه‌مدت پاسخ نمی‌دهد و نیازمند یک برنامه‌ی منظم و مستمر است. زمانی که چند دوره کورتون و داروهای ترکیبی نتیجه نداده‌اند، معمولاً پوست به دلیل خشکی شدید، حساسیت تماسی یا التهاب مزمن نیاز به ترمیم عمیق‌تر دارد. استفاده روزانه و مکرر از کرم‌های ترمیم‌کننده‌ی غلیظ، پرهیز کامل از تماس مستقیم با مواد شوینده، انتخاب شوینده‌های ملایم و بی‌عطر و مرطوب‌کردن دست بلافاصله بعد از هر شست‌وشو از ارکان اصلی درمان هستند. در صورت تداوم علائم، بررسی احتمال حساسیت تماسی، عفونت ثانویه یا کمبودهای تغذیه‌ای اهمیت دارد تا درمان هدفمندتر انجام شود. برای ارزیابی دقیق‌تر و ارائه بهترین راهکار درمانی، لازم است که به مطب مراجعه کنید.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر توصیه مراقبتی پوست
سمیه رمضانعلی نیازیسمیه رمضانعلی نیازی

سلام چند مدته روی بدنم مخصوصا دست و شکمو پشتم لکه های شبیه کهیر ظاهر شده و بعضی اوقات خارش می‌کنه .می‌خوام بدونم دلیلش چیه

6پاسخ
محمدیمحمدی

سلام چند ماهه با این دونه های ریز پوستی کف دستم درگیر هستم که خارش دارن و دونه دونه میشن بعد پوسته میدن چند بار دکتر رفتم پماد مختلف جنتامایسین و هیدروکورتیزون و ترمیم کننده و ضد اگزما دادن اما بی اثره دقت کردم بعد مراجعه به کاشت ناخن و ترمیم ناخن بدتر میشه و شدید میشه در ضمن بعد کاشت ناخن احساس مخ

2پاسخ
زهرازهرا

سلام من پوستم چرب و حساس لک ملاسما، جوش صورت، و مویرگ های قرمز تلانژکتازی دور بینی و زیر لب دارم، نیاسامید برایت مکس، ازلاییک اسید، برابت مکس، ویتامین سیفورت درمالیفت، و تونر مرطوب کننده پوست چرب ژیناژن، فوم شستشو و روشن کننده پوست چرب رزالیا یک روتین پوستی هفتگی بگید هر شب یکی از سرم ها استغاده

4پاسخ
محمدیمحمدی

سلام دستم دونه های ریز همراه با خارش داشت که عکسش براتون فرستادم و گفتید هیدروکورتیزون و ترمیم کننده استفاده کنم خیلی خوب شده بود ولی بعد قطع کزدن دارو بازم برگشته به ۳ تا دکتر هم مراجعه کزدم اما اصلا داروهاشون تاثیر نداشت دارو برای اگزما دادن که تاثیر نداش دارو ضد قارچ فلوکونازول و پماد ضد قارچ د

2پاسخ
اخیناخین

آقای دکتر سلام.وقت بخیر.اقای دکتر ببخشید یه سوال دارم بریدگی که از لایه اپیدرم کامل عبور کند شامل اسکار می شود یا بریدگی که از لایه درم کامل عبور کند شامل اسکار می شود

3پاسخ
میامیا

من اشتباهی ژل ضد جوش MQ در قسمت هایی که جوش وجود نداشت استفاده کردم و الان حالت خشکی و چروک مانند بر روی گونه هام ایجاد شده و فقط یک بار استفاده کردم میخواستم بدونم درست میشه یا قراره همینجوری بمونه؟

3پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک