رویینو
کیانا فرهیخته
11 تیر 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

اصلاح کلوملا بینی با کورتون بدون جراحی

کلوملا پایین رو میشه غیر از روش جراحی درست کرد؟ با تزریق کورتون امکان جمع شدنش هست؟

پاسخ‌ها5
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

آنچه از سوال شما متوجه می‌شوم این است که موضوع درباره پایین بودن کلوملا و احتمال اصلاح آن بدون جراحی، به‌ویژه با استفاده از تزریق کورتون است.

اصلاح کلوملا پایین بدون جراحی

کلوملا همان بخشی از بینی است که بین دو سوراخ بینی قرار دارد و معمولاً از غضروف ساخته شده است. وقتی کلوملا پایین‌تر از حد معمول قرار دارد، ممکن است باعث شود بینی بلندتر به نظر برسد یا هنگام خندیدن بیرون‌زده‌تر دیده شود. این حالت می‌تواند مادرزادی باشد یا نتیجه‌ی جراحی زیبایی قبلی بینی (رینوپلاستی) باشد.

در مورد اصلاح بدون جراحی، باید توجه داشت که امکان اصلاح کامل و قطعی کلوملای پایین تنها با روش‌های غیرجراحی محدود است، ولی در برخی شرایط خاص می‌توان به صورت موقتی یا نسبی بهبودی ایجاد کرد.

تزریق کورتون (کورتیکواستروئید)

تزریق کورتون (مثل تریامسینولون) معمولاً برای موارد زیر در ناحیه بینی استفاده می‌شود:

  • کاهش التهاب یا تورم باقی‌مانده بعد از جراحی

  • کاهش بافت اسکار (جوشگاه)

  • جلوگیری یا درمان فیبروز یا توده‌های سفت در زیر پوست

اما در مورد پایین بودن کلوملا:

  • اگر پایین‌بودن کلوملا ناشی از تورم یا بافت اضافه (مثل اسکار فیبروزه یا تورم غضروفی بعد از جراحی) باشد، تزریق کورتون ممکن است تا حدی مفید باشد.

  • اگر علت پایین‌بودن، ساختار غضروفی باشد (یعنی کلوملا به صورت دائمی و ساختاری پایین قرار گرفته باشد)، تزریق کورتون هیچ تأثیری در بالا بردن یا جمع کردن آن ندارد.

روش‌های غیرجراحی قابل بررسی دیگر

  1. تزریق فیلر (ژل):

    • در برخی موارد می‌توان با تزریق فیلر به نواحی خاصی از بینی (مثل پایه بینی یا پشت بینی) تناسب ظاهری ایجاد کرد تا کلوملا کمتر بیرون‌زده دیده شود.

    • این روش موقتی است و باید هر چند ماه یک‌بار تمدید شود.

    • مناسب برای افرادی است که نمی‌خواهند جراحی انجام دهند و فقط به دنبال اصلاح ظاهری هستند.

  2. تزریق بوتاکس:

    • اگر پایین‌آمدن کلوملا هنگام خندیدن به دلیل فعالیت بیش از حد عضلات لب بالا باشد، گاهی بوتاکس در این ناحیه می‌تواند کمی تأثیر بگذارد.

    • این تأثیر نیز موقتی و وابسته به عملکرد عضلات است، نه ساختار بینی.

  3. پنهان‌سازی با آرایش یا زاویه‌دهی (موقتی و سطحی):

    • برای برخی افراد، اصلاح نحوه‌ی آرایش یا استفاده از کانتورینگ می‌تواند به ظاهر متناسب‌تر بینی کمک کند، ولی تأثیر درمانی ندارد.

روش‌های جراحی (در صورتی که غیرجراحی مؤثر نباشد)

در مواردی که کلوملا به صورت ساختاری پایین است، تنها روش مؤثر و ماندگار، جراحی ترمیمی بینی (رینوپلاستی ثانویه یا مینیمال) است. در این روش:

  • غضروف‌های اضافی از ناحیه کلوملا برداشته می‌شود.

  • تناسب بین کلوملا، پره‌های بینی و لب بالا تنظیم می‌شود.

  • معمولاً با بی‌حسی موضعی و به صورت سرپایی قابل انجام است (در موارد ساده).

جمع‌بندی

  • تزریق کورتون فقط در صورت وجود بافت اضافی یا اسکار ممکن است مفید باشد و برای اصلاح ساختار کلوملای پایین‌آمده کاربرد ندارد.

  • روش‌هایی مثل فیلر یا بوتاکس ممکن است در ظاهر کمک کنند اما موقتی هستند.

  • اگر کلوملا به دلیل ساختار غضروفی پایین است، تنها روش مؤثر و دائمی، جراحی اصلاحی بینی است.

  • توصیه می‌شود پیش از هر اقدامی، با متخصص جراحی پلاستیک بینی مشورت کنید تا علت دقیق پایین بودن کلوملا مشخص شود و بهترین روش درمانی انتخاب گردد.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

مهدی محمدی
دکتر مهدی محمدی
متخصص گوش، حلق و بینی
11 تیر 1404

تزریق کورتون بیشتر برای کاهش بافت‌های اضافه یا برجسته بعد از جراحی بینی به کار می‌رود و در موارد خاص ممکن است به کاهش نسبی برآمدگی کلوملا کمک کند، اما اگر پایین بودن آن ناشی از شکل و موقعیت طبیعی غضروف‌ها باشد، اصلاح واقعی تنها با جراحی امکان‌پذیر است. استفاده نابجا از کورتون می‌تواند باعث تحلیل بافت‌های مفید نیز شود، بنابراین باید با احتیاط و توسط پزشک مجرب انجام شود.

امین آمالی
دکتر امین آمالی
متخصص گوش، حلق و بینی
11 تیر 1404

اگر پایین بودن کلوملا ناشی از تورم یا تجمع بافت پس از عمل باشد، در برخی موارد خاص و محدود، تزریق کورتون می‌تواند کمک‌کننده باشد و منجر به کاهش تورم و بهبود نسبی ظاهر شود. اما اگر ساختار آناتومیک بینی عامل پایین بودن کلوملا باشد، درمان مؤثر تنها از طریق روش‌های جراحی امکان‌پذیر است و تزریق‌ها تأثیر اصلاحی چشمگیری ندارند.

پیمان برومند
دکتر پیمان برومند
متخصص گوش، حلق و بینی
11 تیر 1404

پایین بودن کلوملا (بخشی از بینی بین سوراخ‌های بینی) معمولاً ناشی از برجستگی بیش از حد غضروف‌های بینی است و در اغلب موارد تنها با روش‌های جراحی قابل اصلاح است. تزریق کورتون تنها در موارد خاصی که بافت متورم یا فیبروز بعد از عمل جراحی عامل برجستگی باشد می‌تواند باعث کاهش حجم و بهبود ظاهری شود، اما برای اصلاح ساختاری کلوملا پایین تأثیر قابل‌توجهی ندارد.

محمدعلی بیات شهبازی
دکتر محمدعلی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک
11 تیر 1404

درمان غیرجراحی پایین بودن کلوملا معمولاً محدود به شرایطی‌ست که تورم یا اسکار نقش اصلی را دارد، که در این موارد تزریق کورتون می‌تواند تا حدی مؤثر باشد. اما اگر فرم ساختاری بینی عامل اصلی باشد، کورتون نمی‌تواند تغییر قابل توجهی ایجاد کند و تنها جراحی می‌تواند نتیجه مطلوب فراهم کند.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر عمل زیبایی بینی
فاطمهفاطمه

سلام. من دو هفته پیش عمل رینوپلاستی انجام دادم. از روز عمل چشمام ورم داشت. روز سوم که ورم چشمام خوابید، بالای چشمام گود افتادن و تو رفته شدن. قبلا چشمام کشیده بود، اما الان گود شده و حالت مریض و خسته به خودش گرفته. به جراح چشم مراجعه کردم، تست گرفت و گفت فعلا آسیب حدقه رد میشه و باید تا ۶ ماه صبر ک

1پاسخ
مریممریم

سلام خواهش میکنم به من کمک کنید روی پوست بینیم ۲تا بخیه آبی رنگ بزرگ بعد یکماه هست آیا دکترمیتونه بکشه یانه بایدمجدد جراحی بشه؟؟

7پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام من ۲ هفتس بینیمو عمل کردم اما اصلا راضی نیستم هم نوک بینیمو بالا برده و هم قوس زیادی داده ب اصطلاح بینیم سرسره ای شده و هم پره هاش یکم بالا پایینه بنظرتون میتونم ترمیم کنم البته خودشون گفتن ورم داره توروخدا راستشو بگید درست میشه یا دکتر خراب کرده؟

3پاسخ
SahelSahel

سلام من یک ماه و ۱۰ روز هستش که بینیمو جراحی کردم و کلوملای بینیم افتاده هستش و با پزشکم هم مطرح میکنم میگن که ورمه میخواستم بدونم ورم هستش و به مرور زمان اوکی میشه یا همینجوری باقی میمونه یا حتی بعد لز خوابیدن ورم بقیه جاهای دیگه بینیم این افتادگی بیشتر به چشم میاد ؟ لطفا اساتید بزرگوار راهنمایی

5پاسخ
TaniTani

ميخوام بيني مو عمل كنم كه قوزش برطرف بشه و قوس ملايم هم داشته باشه چون بينيم خوبه ايراد جزئي كه داره ميخوام برطرف بشه بعد عمل تغيير ميكنه؟؟

7پاسخ
عمل بینیعمل بینی

سلام وقت بخیر بنده 10 روزه بینیمو عمل کردم و امروز آتل بینی رو برداشتم ولی متاسفانه از نتیجه عمل اصلا راضی نیستم بینی از بالا باریک شده و از پایین پهن شده و پره ها خیلی بازه. دکتر پره ها رو جمع نکرده فکر کنم ضخیم بوده. الان باید چکار کنم افسردگی گرفتم. پره های بینیم نسبت به قبل انگار خیلی بازتر نشو

3پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک
عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینیعمل زیبایی بینی
عکس های عمل زیبایی بینی

2322 عکس قبل و بعد