رویینو
Farimah
21 شهریور 1404

پاسخ هوش‌مصنوعی

پاسخ دکترها

۹ هفته از اداپالن استفاده کردم ولی هنوز جوش میزنم

سلام من الان نه هفته هست از اداپالن استفاده میکنم و الان پوستم اینجوریه و هنوز جوش میزنه می‌تونید کمکم کنید میترسم که دارو جواب نده

پاسخ‌ها3
پاسخ اولیه و اطلاعات کلیتولید شده توسط هوش مصنوعی رویینو

چیزی که از سؤال شما متوجه شدم این است که موضوع درباره استفاده از داروی موضعی «اداپالن» برای درمان جوش و نگرانی شما از ادامه‌ی جوش‌زدن پس از حدود ۹ هفته مصرف است.

روند بهبودی با اداپالن

اداپالن (که جزء رتینوئیدهای موضعی محسوب می‌شود) معمولاً در درمان جوش‌های سرسیاه، سرسفید و التهابی ملایم تا متوسط تجویز می‌شود. اما لازم است بدانید:

  • زمان اثرگذاری: به‌طور معمول ۸ تا ۱۲ هفته طول می‌کشد تا نتایج واضح دیده شود. یعنی در هفته نهم هنوز زود است که نتیجه قطعی گرفته شود.

  • تشدید اولیه جوش‌ها: بسیاری از افراد در هفته‌های اول با بدتر شدن موقت جوش‌ها یا تحریک پوستی (قرمزی، پوسته‌ریزی) مواجه می‌شوند. این موضوع طبیعی است و به معنی بی‌اثر بودن دارو نیست.

  • پیوستگی در مصرف: برای رسیدن به بهترین نتیجه باید دارو را مرتب، طبق دستور پزشک، و معمولاً شب‌ها استفاده کنید.

عواملی که ممکن است باعث نگرانی شوند

  • اگر جوش‌ها بعد از سه ماه همچنان بدتر شوند یا اصلاً بهبودی نداشته باشید.

  • اگر تحریکات پوستی (سوزش شدید، التهاب، پوسته‌ریزی زیاد) آزاردهنده باشند.

  • اگر نوع جوش‌های شما کیستیک (عمیق و دردناک) باشد، که معمولاً تنها با اداپالن کافی درمان نمی‌شوند.

نکاتی برای مصرف صحیح

  • مقدار کمی (به اندازه یک نخود) برای کل صورت کافی است.

  • روی پوست خشک و تمیز بزنید، نه بلافاصله بعد از شست‌وشو.

  • از مرطوب‌کننده سبک و غیرکومدوژنیک استفاده کنید تا خشکی و قرمزی کمتر شود.

  • ضدآفتاب روزانه فراموش نشود، چون رتینوئیدها پوست را به نور حساس‌تر می‌کنند.

  • دارو را قطع و وصل نکنید؛ مصرف منظم مهم است.

توصیه‌های عملی برای شما

  • هنوز در محدوده زمانی طبیعی برای دیدن نتیجه هستید، پس ناامید نشوید.

  • ادامه مصرف تا ۱۲ هفته ضروری است.

  • اگر پس از هفته دوازدهم هم جوش‌ها واضح باقی ماندند، باید پزشک درمان ترکیبی (مثل آنتی‌بیوتیک موضعی یا خوراکی، یا بنزوئیل پراکساید) اضافه کند.

  • در صورت تحریک شدید یا شک به عفونت پوستی، بهتر است سریع‌تر به متخصص پوست مراجعه کنید.

جمع‌بندی

اداپالن معمولاً حداقل سه ماه زمان می‌خواهد تا اثر واقعی‌اش دیده شود. جوش‌های شما در هفته نهم هنوز می‌توانند در حال گذر از مرحله تحریک اولیه باشند. ادامه‌ی منظم مصرف، همراه با مراقبت‌های پوستی و در صورت نیاز مشاوره با پزشک برای افزودن درمان‌های کمکی، بهترین مسیر برای رسیدن به نتیجه است.

این جواب توسط هوش مصنوعی و بر اساس تحلیل پاسخ‌های پزشکان رویینو به سوالات مشابه تولید شده است. مبنای نهایی، پاسخ مستقیم پزشکان به سوال شما است.

دریافت اعتبار اقساطی

بدون ضامن و پیش پرداخت تا ۲۰۰ میلیون

مهشید طالبی
دکتر مهشید طالبی
پوست، مو و زیبایی
21 شهریور 1404

مصرف خودسرانه آداپالن می‌تواند عوارض متعددی به همراه داشته باشد و لازم است این دارو حتماً تحت نظر پزشک و با توجه به شرایط پوستی فرد تجویز و استفاده شود.

محمد گلشنی
دکتر محمد گلشنی
متخصص پوست و مو
23 شهریور 1404

سلام، با توجه به ادامه‌دار بودن جوش‌ها پس از ۹ هفته مصرف آداپالن، لازم است برای بررسی دقیق‌تر و تصمیم‌گیری در مورد ادامه یا تغییر درمان، حتماً معاینه حضوری انجام شود.

شما هم سوال دارید؟

از بهترین متخصص‌ها و پزشکان زیبایی مشاوره بگیرید.

تاپیک‌های مرتبط

تبادل نظر محلول و دارو برای پوست
سمیه رمضانعلی نیازیسمیه رمضانعلی نیازی

سلام چند مدته روی بدنم مخصوصا دست و شکمو پشتم لکه های شبیه کهیر ظاهر شده و بعضی اوقات خارش می‌کنه .می‌خوام بدونم دلیلش چیه

6پاسخ
پانته اپانته ا

سلام‌من صورتم اولش دوتا لک کوچک‌یود الان‌نمیدونم‌این چیه پای چشام‌لک‌و‌ سیاه نمیدونم نه چیزی میخورم نه کرمی میزنم‌۴۷سالمه و لک کوچک بوده اینم الان ۵ماهه شده گاهی پر رنگ‌میشه

3پاسخ
محمدیمحمدی

سلام چند ماهه با این دونه های ریز پوستی کف دستم درگیر هستم که خارش دارن و دونه دونه میشن بعد پوسته میدن چند بار دکتر رفتم پماد مختلف جنتامایسین و هیدروکورتیزون و ترمیم کننده و ضد اگزما دادن اما بی اثره دقت کردم بعد مراجعه به کاشت ناخن و ترمیم ناخن بدتر میشه و شدید میشه در ضمن بعد کاشت ناخن احساس مخ

2پاسخ
فاطمهفاطمه

سلام وقت بخیر ، ببخشید پوست صورت من دائم و همیشه جوش های زیر پوستی میزنم که خیلی بزرگ و التهابی و دردناکه مشکل هورمونی هم ندارم چون دکتر رفتم و آزمایش دادم ، علتش چی می‌تونه باشه و برای درمان و کم کردنش چه کارایی انجام بدم؟!

2پاسخ
زهرازهرا

سلام من پوستم چرب و حساس لک ملاسما، جوش صورت، و مویرگ های قرمز تلانژکتازی دور بینی و زیر لب دارم، نیاسامید برایت مکس، ازلاییک اسید، برابت مکس، ویتامین سیفورت درمالیفت، و تونر مرطوب کننده پوست چرب ژیناژن، فوم شستشو و روشن کننده پوست چرب رزالیا یک روتین پوستی هفتگی بگید هر شب یکی از سرم ها استغاده

4پاسخ
محمدیمحمدی

سلام دستم دونه های ریز همراه با خارش داشت که عکسش براتون فرستادم و گفتید هیدروکورتیزون و ترمیم کننده استفاده کنم خیلی خوب شده بود ولی بعد قطع کزدن دارو بازم برگشته به ۳ تا دکتر هم مراجعه کزدم اما اصلا داروهاشون تاثیر نداشت دارو برای اگزما دادن که تاثیر نداش دارو ضد قارچ فلوکونازول و پماد ضد قارچ د

2پاسخ
راه‌حل‌های مرتبط با این تاپیک